1981
Sök

SAAB og900s banracer E85

695 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#301
Andersson.M skrev:
Rille0 skrev:
vad är cykel-handtaget till för?

Backspärren gissar jag på

japp alldeles riktigt:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

43 Inlägg
695 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#303
nja på gränsen faktist. men ska bygga om så ja får en short shifter hade ja tänkt. eller vet du vart man kan köpa en sån? eller måste man byta hela spaken då?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#304
till alla er saab nördar.

vilken e den kraftigaste orginal kopplingen till 9000 och i vilka bilar sitter den? har nämligen en 9000 2.0 -92 eller -93 med en splirrans ny koppling på som ska skrotas. men den e inte den kraftigaste va? men e den kraftigare än orginal i en og 900 LTT? och i så fall vad tål den?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
3 maj 2010
#305
Den kraftigaste sitter i 9000 Aero/ 2,3T 94-98


695 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#306
Nocturnal skrev:
Den kraftigaste sitter i 9000 Aero/ 2,3T 94-98

mm de e den som e 228mm va? o orginal har ja 215 va? vad klarar orginal i nm? o den i en 9000 2.0 sug e samma som orginal i og900 turbo?
Senast redigerat av snygg_mange (3 maj 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

500 Inlägg
3 maj 2010
#307
Nä de är 240mm. 228mm har resten av turbosarna och 215mm har de tidiga sugisarna om jag inte är helt fel ute.
Vad de klarar av vet jag inte tyvärr.


695 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#308
Nocturnal skrev:
Nä de är 240mm. 228mm har resten av turbosarna och 215mm har de tidiga sugisarna om jag inte är helt fel ute.
Vad de klarar av vet jag inte tyvärr.

jaha okej tack så mycke:) så alla 2.3 turbo o aero från 94 har 240mm?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#309
Elda skrev:
snygg_mange skrev:
Nocturnal skrev:
Nä de är 240mm. 228mm har resten av turbosarna och 215mm har de tidiga sugisarna om jag inte är helt fel ute.
Vad de klarar av vet jag inte tyvärr.

jaha okej tack så mycke:) så alla 2.3 turbo o aero från 94 har 240mm?

Du måste bygga om svänghjulet på en 9000 för att använda det på og900, tändmarkeringen blir felaktig.

bygga om o bygga om räcker med att rista eller ställa in med orginal svänghjul sen byta

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#310
Elda skrev:
snygg_mange skrev:
Nocturnal skrev:
Nä de är 240mm. 228mm har resten av turbosarna och 215mm har de tidiga sugisarna om jag inte är helt fel ute.
Vad de klarar av vet jag inte tyvärr.

jaha okej tack så mycke:) så alla 2.3 turbo o aero från 94 har 240mm?

Du måste bygga om svänghjulet på en 9000 för att använda det på og900, tändmarkeringen blir felaktig.

bättre att köra 220mm eller 215mm med sinter och hårdare tryckplatta.

hur kan de av bättre att köpa ett kopplingskitt gör 8000 som klarar 600nm när man kan köpa orginal till en 9000 för 1000 kr som klarar 420 nm? kommer ju inte ha mycke mer än 400 nm i denna motorn

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#311
Elda skrev:
snygg_mange skrev:
Elda skrev:

Du måste bygga om svänghjulet på en 9000 för att använda det på og900, tändmarkeringen blir felaktig.

bättre att köra 220mm eller 215mm med sinter och hårdare tryckplatta.

hur kan de av bättre att köpa ett kopplingskitt gör 8000 som klarar 600nm när man kan köpa orginal till en 9000 för 1000 kr som klarar 420 nm? kommer ju inte ha mycke mer än 400 nm i denna motorn

ju större koppling du har desto större roterande massa har du. Desto större roterande massa du har desto segare gasrespons och desto större drivlineförlust får du. Dessutom sliter större svänghjul och koppling mer på lådan. En sinterkoppling har fördelar mot organisk då du kan göra mycket hårdare växlingar utan risk att kopplingen slirar, nackdelen är att kopplingen inte slirar lika lätt vilket gör vardagskörnignen svårare, men org tryckplatta och sinterlamell kommer du långt med.

Sen vet jag inte riktigt var du får dina sifforr i NM från? men kollar du Spedparts steg3 till lucas bilarna ska det ge 220 hk och 355 NM~ vilket gör att vid 300 hk så är du lätt över 420 NM vrid. Dessutom kostar Aero kopplingen 2100 kroner~ en sinterlamell från dalhems blir billigare. Dom kan montera universallameller pårätt axelcentrum om du mäter diametern + antal splines, men prata med dom sj för detta.

de känns faktist helt onödigt att köpa en sinter o sen orginal tryckplatta. sen påverkar inte kopplingen så mycke i den roterande massan, däremot svänghjulet som blir både större o tyngre. men de kommer bara att väga ca 4 - 5 kilo så ja kommer inte alls komma upp i några 420 nm o gasresponsen kommer de inte bli något fel på. ja men så vitt ja kan räkna e 2100 mindre än 8000 vilket en nytryckplatta + sinterlamell kostar. sen ska inte ja ha nått jädra steg 3 till lucas. lucas sakerna har ja redan slängt.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#312
dannehakan skrev:
Tjena vad många besökare du haft till ditt projekt!

a ja e poppis:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#313
Elda skrev:
Konstigt, för när jag kollade sinterlamell kostade det 1100 kroner för en lamell. och det jag menade med jämförelsen med lucas steg 3 var att jag gjorde en simpel jämförelse på hk/nm och dess ökning och syftade då på att du vid230 hk har ~350 nm i en og900 motor och vid 190hk har du drygt 300 nm, det gör att vid 300 hk kommer du ha bra mycket mer än 420 NM. jämför du bosch chipen är det samma visa, inspurtningssytemet har _inte_ med saken att göra, det är motorns konstruktion , topp osv som avgör.

Om du sedan gör en lätt jämförelse så komemr det skilja 2-5 kilo mellan 215mm svänghjul och sinter och komplett 9000 aero koppling, i svänghjul och kopplingssamanhang är det en hel del.

ja de e de ju, men själva svänghjulet utan koppling koppling kommer väga 4 kilo. så momentet kommer inte överstiga 400 nm. klart att insprutningen har en hel del med momentet att göra.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#314
har fixat med lite kablar o dyligt i dag. har uppfunnit short shiften:P ska bara konstruera den. har även gjort i ordning ett electrolys bad, men hittade inte batteri laddaren så kunnde inte sätta igång de. fått isär bägge snabbkopplingarna nu från 9000 härvan plus lite kablar till extra spridarna o för mappningen

electrolys badet i ordning
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/921235_k7b5ek.jpg


ne före bild på ett av oken
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/921238_nn6til.jpg


lite kablar ja fixade idag. två stora snabbkopplingar en till fronten o en till motor härvan. sen även en sladd till styrboxen så ja kan mappa den och till sist lite kablar till extra spridarna. ska bara löda ihop allt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/921239_hgv38w.jpg


snabb kopplingarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/921240_7kx66f.jpg



kabeln till mappningen och extra spridarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/921243_vy2f1k.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#315
dannehakan skrev:
Snyggt smile

som fan;)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#316
kommer inte bli nån stor uppdatering denna helgen på grund av mycke skolarbete och projektredovisning.
men lite har ja pillat med. har börjat göra kabel som ska gå från styrboxen till instrumentpanelen där ja kan ansluta PC:n när ja ska mappa bilen. använder lite gammla kablar och kontakter från en 9000. men kommer nog att behöva tvista kabeln om de ska fungera riktigt bra. anslutningen i instrumentpanelen kommer vara en vanlig TP Hona som sen går vidara till BDM interfacet med en vanlig TP kabel och sen in i PC:n via en parallellport. så de e lite pill. BDM interfacet e ja nästan klar med behöver bara beställa lite delar ifrån ELFA synd bara att de e så jädra dyr frakt bara. men ska kolla lite med skolan om dom inte har dom sakerna ja behöver liggandes. sen e de bara att få tag i en styrbox så kan ja börja mappa:)

här är "chippet" som kabeln från styrboxen kommer att ansluta till via den stora kontakten. så "chippet" ska bara göra o dom grova kablarna till en TP hona
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/923427_cy7ahq.jpg

här ser man lite tydligare hur dom "grova" kablarna från styrboxen e anslutna i kontakten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/923429_r8qqys.jpg

kontakten ser väldigt stor ut men hade tyvärr ingen mindre med 8 stift liggandes
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/923430_y3jatn.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

18 Inlägg
8 maj 2010
#317
haha garagets nya humortråd detta, killen ska bygga 500hk i en og900 och tror att lådan kommer hålla lol

Ta lite lärdom av vad folk har skrivit i tråden samt läs på lite fakta om hur det har gått för andra som försökt med liknande byggen innan, för ditt eget bästa!


695 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#318
Perraa skrev:
haha garagets nya humortråd detta, killen ska bygga 500hk i en og900 och tror att lådan kommer hålla lol

Ta lite lärdom av vad folk har skrivit i tråden samt läs på lite fakta om hur det har gått för andra som försökt med liknande byggen innan, för ditt eget bästa!

okej o du e motorkunnig hör ja. nu e de ju inte så att de e effekten som dödar lådorna. utan vridet. och om du läser min tråd lite nogrannare så ser du exakt vad ja har gjort för åtgärder emot dödandet av lådor.
läs lite innan du skriver.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 497 Inlägg
8 maj 2010
#319
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
haha garagets nya humortråd detta, killen ska bygga 500hk i en og900 och tror att lådan kommer hålla lol

Ta lite lärdom av vad folk har skrivit i tråden samt läs på lite fakta om hur det har gått för andra som försökt med liknande byggen innan, för ditt eget bästa!

okej o du e motorkunnig hör ja. nu e de ju inte så att de e effekten som dödar lådorna. utan vridet. och om du läser min tråd lite nogrannare så ser du exakt vad ja har gjort för åtgärder emot dödandet av lådor.
läs lite innan du skriver.

Vad tänkte du köra för turbo, spridare, grenrör, koppling, mm?

695 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#320
AxlSam skrev:
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
haha garagets nya humortråd detta, killen ska bygga 500hk i en og900 och tror att lådan kommer hålla lol

Ta lite lärdom av vad folk har skrivit i tråden samt läs på lite fakta om hur det har gått för andra som försökt med liknande byggen innan, för ditt eget bästa!

okej o du e motorkunnig hör ja. nu e de ju inte så att de e effekten som dödar lådorna. utan vridet. och om du läser min tråd lite nogrannare så ser du exakt vad ja har gjort för åtgärder emot dödandet av lådor.
läs lite innan du skriver.

Vad tänkte du köra för turbo, spridare, grenrör, koppling, mm?

en holset turbo modell vet ja inte riktigt, dom röda spridarna från 9000 2.3 turbo + 4 extra spridare på 250cc/st,  orginal grenrör till början med två wastegates från audi s2, 9000 aero koppling o tryckplatta med lättat 9000 svänghjul. nätt mer du undra?smile

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu


Sök