1624
Sök

SAAB og900s banracer E85

1 497 Inlägg
8 maj 2010
#321
snygg_mange skrev:
AxlSam skrev:
snygg_mange skrev:

okej o du e motorkunnig hör ja. nu e de ju inte så att de e effekten som dödar lådorna. utan vridet. och om du läser min tråd lite nogrannare så ser du exakt vad ja har gjort för åtgärder emot dödandet av lådor.
läs lite innan du skriver.

Vad tänkte du köra för turbo, spridare, grenrör, koppling, mm?

en holset turbo modell vet ja inte riktigt, dom röda spridarna från 9000 2.3 turbo + 4 extra spridare på 250cc/st,  orginal grenrör till början med två wastegates från audi s2, 9000 aero koppling o tryckplatta med lättat 9000 svänghjul. nätt mer du undra?smile

Originalgrenrör fixar inte några 500hp.
Och en standard 240mm koppling bör inte heller klara din effekt.

Hur mycket lättade du ditt svänghjul?

18 Inlägg
8 maj 2010
#322
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
haha garagets nya humortråd detta, killen ska bygga 500hk i en og900 och tror att lådan kommer hålla lol

Ta lite lärdom av vad folk har skrivit i tråden samt läs på lite fakta om hur det har gått för andra som försökt med liknande byggen innan, för ditt eget bästa!

okej o du e motorkunnig hör ja. nu e de ju inte så att de e effekten som dödar lådorna. utan vridet. och om du läser min tråd lite nogrannare så ser du exakt vad ja har gjort för åtgärder emot dödandet av lådor.
läs lite innan du skriver.

och du behöver läsa på om relationen mellan effekt och vridmoment samt inse att ett lättare svänghjul inte kommer sänka max vridmoment som din motor producerar..
Det enda som händer med ett lättare svänghjul är att vridkurvan ändras.


695 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#323
AxlSam skrev:
snygg_mange skrev:
AxlSam skrev:

Vad tänkte du köra för turbo, spridare, grenrör, koppling, mm?

en holset turbo modell vet ja inte riktigt, dom röda spridarna från 9000 2.3 turbo + 4 extra spridare på 250cc/st,  orginal grenrör till början med två wastegates från audi s2, 9000 aero koppling o tryckplatta med lättat 9000 svänghjul. nätt mer du undra?smile

Originalgrenrör fixar inte några 500hp.
Och en standard 240mm koppling bör inte heller klara din effekt.

Hur mycket lättade du ditt svänghjul?

jo en bit över 400hk går att plocka ut ur orginal grenröret de e ju upp portat. den 9000 klarar 420nm o ja sattsar ju på en rapp motor med lite vrid. har inte lättat de än men kommer väga ca 4 kg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#324
Perraa skrev:
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
haha garagets nya humortråd detta, killen ska bygga 500hk i en og900 och tror att lådan kommer hålla lol

Ta lite lärdom av vad folk har skrivit i tråden samt läs på lite fakta om hur det har gått för andra som försökt med liknande byggen innan, för ditt eget bästa!

okej o du e motorkunnig hör ja. nu e de ju inte så att de e effekten som dödar lådorna. utan vridet. och om du läser min tråd lite nogrannare så ser du exakt vad ja har gjort för åtgärder emot dödandet av lådor.
läs lite innan du skriver.

och du behöver läsa på om relationen mellan effekt och vridmoment samt inse att ett lättare svänghjul inte kommer sänka max vridmoment som din motor producerar..
Det enda som händer med ett lättare svänghjul är att vridkurvan ändras.

jo tjena. de där med efekt i relation med vrid har ja nog koll på så de räcker o blir över. jaså? varför skulle den inte de? vad krävs mest kraft att stoppa, ett tungt hjul eller ett lätt? varför tror du lastbilar har svänghjul på 100 kg? och en bil på 10 kg?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

18 Inlägg
8 maj 2010
#325
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
snygg_mange skrev:
okej o du e motorkunnig hör ja. nu e de ju inte så att de e effekten som dödar lådorna. utan vridet. och om du läser min tråd lite nogrannare så ser du exakt vad ja har gjort för åtgärder emot dödandet av lådor.
läs lite innan du skriver.

och du behöver läsa på om relationen mellan effekt och vridmoment samt inse att ett lättare svänghjul inte kommer sänka max vridmoment som din motor producerar..
Det enda som händer med ett lättare svänghjul är att vridkurvan ändras.

jo tjena. de där med efekt i relation med vrid har ja nog koll på så de räcker o blir över. jaså? varför skulle den inte de? vad krävs mest kraft att stoppa, ett tungt hjul eller ett lätt? varför tror du lastbilar har svänghjul på 100 kg? och en bil på 10 kg?

du säger det ju själv, det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

Så acceptera fakta, vikten på svänghjulet ändrar inte max vridmoment som motorn producerar. Lär dig vad energiprincipen innebär så kommer du förstå.


43 Inlägg
8 maj 2010
#326
skall vi inte låta byggherren försöka bygga en vass og ist? Han ska ha ordentligt med cred för att sätta så höga mål iallafall, inte många som vågar det (inklusive jag själv som valde att bygga en bil på mer "lagom" nivå wink )


695 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#327
Schwartz skrev:
skall vi inte låta byggherren försöka bygga en vass og ist? Han ska ha ordentligt med cred för att sätta så höga mål iallafall, inte många som vågar det (inklusive jag själv som valde att bygga en bil på mer "lagom" nivå wink )

tack så mycke:)
Senast redigerat av snygg_mange (8 maj 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

2 174 Inlägg
8 maj 2010
#328
snygg_mange skrev:
Glader9991 skrev:
Elda skrev:

En dump klarar utan problem att släppa all luft mend et är en bra säkerhetsåtgärd. En 9000 ic är för det första ganska klen i anslutningarna, BMW folket snackar om 1 bar konstant på deras 2.5-2.7 liters motorer och saab folket pratar om 200-220 hästar MAX med dom, samma gäller turbon som bottnar tidigt. kollar man ditt motorspecc borde du komma upp iu 250 hk om du byter ic och turbon mot bättre grejjer. ang registret så det du behöver göra för att kunna varva mer är att byta tryckarna, och ventilfjädrarna mot bättre diton, hört om att T7 tryckare ska vara bra alternativ med fjädrar från nått jag inte kommer ihåg. det som efter det sätter stopp är att motorn har ganska högt komp samt att tändningen inte pallar med, det du kan göra för att sänka kompet lagom är att ta reda på kolvar från en t16 -84 motor då dessa är annorlunda uppbyggda. mer varv kommer ju skapa varmare turbo och då behövs ännu större IC för att förhindra spikningar, turbomässigt tror jag en mitsusnurra från en volvo är bästa alternativet då du vill ha tidigt laddtryck så som jag förstår det.

Hur får du växellådan att palla med detta? du kommer väll åtminstånde köra med en 4-petad låda?


vill du ha ännu snabbare laddtryck föreslår jag att du använder 2" tryckrör istället för 2.5". och det är inga problem med den effekten att ha sås mså rör.

O fasen, är 9000 ic så dåliga?

Jag tänkte ju montera 9000 ic och sen skruva upp laddtrycket med tryckvakten som http://popeye.rty.nu/ beskriver det, och det är ju ca 1,3 bar skrev han på sin sida.

äh de e lugnt 1.5 håller de för

Aa en fräsch, men det är på gränsen, Bättre köpa en kina intercooler, satsar du på 500 hk på på riktigt? då har du långt kvar turbon klarar ej 500 hk ic pallar knappt 300 sträcket.

Nja tillbaka till ritbordet med dig...


695 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#329
Perraa skrev:
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:

och du behöver läsa på om relationen mellan effekt och vridmoment samt inse att ett lättare svänghjul inte kommer sänka max vridmoment som din motor producerar..
Det enda som händer med ett lättare svänghjul är att vridkurvan ändras.

jo tjena. de där med efekt i relation med vrid har ja nog koll på så de räcker o blir över. jaså? varför skulle den inte de? vad krävs mest kraft att stoppa, ett tungt hjul eller ett lätt? varför tror du lastbilar har svänghjul på 100 kg? och en bil på 10 kg?

du säger det ju själv, det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

Så acceptera fakta, vikten på svänghjulet ändrar inte max vridmoment som motorn producerar. Lär dig vad energiprincipen innebär så kommer du förstå.

läste inte du fysik i skolan eller? har du mindre total rörelse massa får du mindra moment. precis samma sak som lång vs kort hävstång

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#330
Elda skrev:
Schwartz skrev:
skall vi inte låta byggherren försöka bygga en vass og ist? Han ska ha ordentligt med cred för att sätta så höga mål iallafall, inte många som vågar det (inklusive jag själv som valde att bygga en bil på mer "lagom" nivå wink )

också en variant, men vi gör dock bara det vi kan för att hjälpa honom nå sina mål istället för att sikta jättehögt och sedan göra ett halvdant arbete.

TS verkar dock ha grava problem med att förstå att han inte har rätt i varje aspekt.

vadå halvdant arbete? men till skillnad från dig och 99% av alla här på garaget så gör ja precis allt jobb själv.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#331
hangman skrev:
snygg_mange skrev:
Glader9991 skrev:

O fasen, är 9000 ic så dåliga?

Jag tänkte ju montera 9000 ic och sen skruva upp laddtrycket med tryckvakten som http://popeye.rty.nu/ beskriver det, och det är ju ca 1,3 bar skrev han på sin sida.

äh de e lugnt 1.5 håller de för

Aa en fräsch, men det är på gränsen, Bättre köpa en kina intercooler, satsar du på 500 hk på på riktigt? då har du långt kvar turbon klarar ej 500 hk ic pallar knappt 300 sträcket.

Nja tillbaka till ritbordet med dig...

jo en i teambonnmeck har 370 hk på 1,2 bar med 9000 ic. sen vilken turbo syftar du på? den ja hade tänkt från börjar eller den ja har nu?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 497 Inlägg
9 maj 2010
#332
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
snygg_mange skrev:

jo tjena. de där med efekt i relation med vrid har ja nog koll på så de räcker o blir över. jaså? varför skulle den inte de? vad krävs mest kraft att stoppa, ett tungt hjul eller ett lätt? varför tror du lastbilar har svänghjul på 100 kg? och en bil på 10 kg?

du säger det ju själv, det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

Så acceptera fakta, vikten på svänghjulet ändrar inte max vridmoment som motorn producerar. Lär dig vad energiprincipen innebär så kommer du förstå.

läste inte du fysik i skolan eller? har du mindre total rörelse massa får du mindra moment. precis samma sak som lång vs kort hävstång

Helt fel av dig..
Ett lättat svänghjul påverkar inta alls vridet.

Läs på och återkom:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;start=0

695 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#333
AxlSam skrev:
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:

du säger det ju själv, det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

Så acceptera fakta, vikten på svänghjulet ändrar inte max vridmoment som motorn producerar. Lär dig vad energiprincipen innebär så kommer du förstå.

läste inte du fysik i skolan eller? har du mindre total rörelse massa får du mindra moment. precis samma sak som lång vs kort hävstång

Helt fel av dig..
Ett lättat svänghjul påverkar inta alls vridet.

Läs på och återkom:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;start=0

ne de klart att MAX vridmoment kommer inte påverkas så länge motorn klarar av att varvas mer men då måste motorn klara av att varvas mer. men om man jämför moment med original svänghjul vid 1000 rpm vs ett som e lättat vid samma varv kommer original svänghjulet ha mer roterande massa o därav bli starkare o få mer moment. men sen om ja varvar de lättade svänghjulet mer än de som e original kommer ja få samma moment OM motorn klarar av att varva så mycket. gör den inte de får du mindre moment. varför tror du lastbilar e så starka för? jo för att dom har grymt mycket total rörlig massa.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 497 Inlägg
9 maj 2010
#334
snygg_mange skrev:
AxlSam skrev:
snygg_mange skrev:

läste inte du fysik i skolan eller? har du mindre total rörelse massa får du mindra moment. precis samma sak som lång vs kort hävstång

Helt fel av dig..
Ett lättat svänghjul påverkar inta alls vridet.

Läs på och återkom:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;start=0

ne de klart att MAX vridmoment kommer inte påverkas så länge motorn klarar av att varvas mer men då måste motorn klara av att varvas mer. men om man jämför moment med original svänghjul vid 1000 rpm vs ett som e lättat vid samma varv kommer original svänghjulet ha mer roterande massa o därav bli starkare o få mer moment. men sen om ja varvar de lättade svänghjulet mer än de som e original kommer ja få samma moment OM motorn klarar av att varva så mycket. gör den inte de får du mindre moment. varför tror du lastbilar e så starka för? jo för att dom har grymt mycket total rörlig massa.

Den rörliga massan kommer ju först till användning vid konstant hastighet, motorbroms eller frikoppling.
Vid ständig acceleration påverkar inte svänghjulet något på effekt och vridmoment.

Det som styr effektivitet från motorn är ju mängd luft och bränsle.

18 Inlägg
9 maj 2010
#335
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
snygg_mange skrev:
jo tjena. de där med efekt i relation med vrid har ja nog koll på så de räcker o blir över. jaså? varför skulle den inte de? vad krävs mest kraft att stoppa, ett tungt hjul eller ett lätt? varför tror du lastbilar har svänghjul på 100 kg? och en bil på 10 kg?

du säger det ju själv, det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

Så acceptera fakta, vikten på svänghjulet ändrar inte max vridmoment som motorn producerar. Lär dig vad energiprincipen innebär så kommer du förstå.

läste inte du fysik i skolan eller? har du mindre total rörelse massa får du mindra moment. precis samma sak som lång vs kort hävstång

Kan garantera att jag har läst mer fysik än vad du någonsin kommer göra..

Nej din motor kommer inte producera mindre vrid bara för att du har lättat svänghjulet, vad är det du inte förstår?
Svänghjulet kan du lagra energi i och det utnyttjar man i lastbilsmotorer. Motorn producerar inte mer vrid bara för att det sitter ett tyngre svänghjul på den som du tror är fallet om lastbilsmotorer.


695 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#336
Perraa skrev:
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:

du säger det ju själv, det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

Så acceptera fakta, vikten på svänghjulet ändrar inte max vridmoment som motorn producerar. Lär dig vad energiprincipen innebär så kommer du förstå.

läste inte du fysik i skolan eller? har du mindre total rörelse massa får du mindra moment. precis samma sak som lång vs kort hävstång

Kan garantera att jag har läst mer fysik än vad du någonsin kommer göra..

Nej din motor kommer inte producera mindre vrid bara för att du har lättat svänghjulet, vad är det du inte förstår?
Svänghjulet kan du lagra energi i och det utnyttjar man i lastbilsmotorer. Motorn producerar inte mer vrid bara för att det sitter ett tyngre svänghjul på den som du tror är fallet om lastbilsmotorer.

jaså du? då borde du ju fatta att de finns mer energi lagrat i ett tungt hjul som snurrar i 1000 rpm än i ett lätt som snurrar med samma hastighet?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

18 Inlägg
9 maj 2010
#337
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
snygg_mange skrev:
läste inte du fysik i skolan eller? har du mindre total rörelse massa får du mindra moment. precis samma sak som lång vs kort hävstång

Kan garantera att jag har läst mer fysik än vad du någonsin kommer göra..

Nej din motor kommer inte producera mindre vrid bara för att du har lättat svänghjulet, vad är det du inte förstår?
Svänghjulet kan du lagra energi i och det utnyttjar man i lastbilsmotorer. Motorn producerar inte mer vrid bara för att det sitter ett tyngre svänghjul på den som du tror är fallet om lastbilsmotorer.

jaså du? då borde du ju fatta att de finns mer energi lagrat i ett tungt hjul som snurrar i 1000 rpm än i ett lätt som snurrar med samma hastighet?

du är ju bara tröttsam, varför läser du inte vad jag har skrivit innan?

det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

börjar du äntligen inse att max vridmoment inte sjunker för att du har ett lättare svänghjul? Eller hur lång tid ska det ta för dig att fatta? När väl kopplingen är uppsläppt så spelar det ingen roll hur lätt svänghjul du har.

Men ha det så kul med ditt effektmål på 500hk med og900 original grenrör och 9000 ic. Undra hur långt du kommer innan lådan rasar, gissar på enhalv fullgasrepa även om du inte kommer komma upp i några 500hk smile

Lycka till!


695 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#338
Perraa skrev:
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:

Kan garantera att jag har läst mer fysik än vad du någonsin kommer göra..

Nej din motor kommer inte producera mindre vrid bara för att du har lättat svänghjulet, vad är det du inte förstår?
Svänghjulet kan du lagra energi i och det utnyttjar man i lastbilsmotorer. Motorn producerar inte mer vrid bara för att det sitter ett tyngre svänghjul på den som du tror är fallet om lastbilsmotorer.

jaså du? då borde du ju fatta att de finns mer energi lagrat i ett tungt hjul som snurrar i 1000 rpm än i ett lätt som snurrar med samma hastighet?

du är ju bara tröttsam, varför läser du inte vad jag har skrivit innan?

det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

börjar du äntligen inse att max vridmoment inte sjunker för att du har ett lättare svänghjul? Eller hur lång tid ska det ta för dig att fatta? När väl kopplingen är uppsläppt så spelar det ingen roll hur lätt svänghjul du har.

Men ha det så kul med ditt effektmål på 500hk med og900 original grenrör och 9000 ic. Undra hur långt du kommer innan lådan rasar, gissar på enhalv fullgasrepa även om du inte kommer komma upp i några 500hk smile

Lycka till!

förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

53 Inlägg
9 maj 2010
#339
vrid hit vrid dit....Jag säger som Gunde Svan " ingenting är omöjligt". Med en bearbetad och genomtänkt motor och låda går det....


43 Inlägg
9 maj 2010
#340
den här herren har bra med mos trots original låda; http://www.garaget.org/?car=196390

Lösningen heter T5 där man har möjlighet att begränsa laddtrycket så att det hamnar där man vill ha det, och detta har trådskaparen redan planerat om jag inte missat nåt? smile



Sök