Perraa skrev:
snygg_mange skrev:
Perraa skrev:
Kan garantera att jag har läst mer fysik än vad du någonsin kommer göra..
Nej din motor kommer inte producera mindre vrid bara för att du har lättat svänghjulet, vad är det du inte förstår?
Svänghjulet kan du lagra energi i och det utnyttjar man i lastbilsmotorer. Motorn producerar inte mer vrid bara för att det sitter ett tyngre svänghjul på den som du tror är fallet om lastbilsmotorer.
jaså du? då borde du ju fatta att de finns mer energi lagrat i ett tungt hjul som snurrar i 1000 rpm än i ett lätt som snurrar med samma hastighet?
du är ju bara tröttsam, varför läser du inte vad jag har skrivit innan?
det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.börjar du äntligen inse att max vridmoment inte sjunker för att du har ett lättare svänghjul? Eller hur lång tid ska det ta för dig att fatta? När väl kopplingen är uppsläppt så spelar det ingen roll hur lätt svänghjul du har.
Men ha det så kul med ditt effektmål på 500hk med og900 original grenrör och 9000 ic. Undra hur långt du kommer innan lådan rasar, gissar på enhalv fullgasrepa även om du inte kommer komma upp i några 500hk

Lycka till!
förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?