Bygga TURBO bmw e34

kusenman
22 september 2009 · 33 Inlägg

Tjenare, är grymt sugen på: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TURBO-KI … ccessories

Har egentligen bara några noobfrågor ang. detta..

Hade tänkt o bygga det till min 525 e34, är det svårt? behöver jag plocka isär nästan hela motorn? Blir det mycket dyrare än såhär? vad mer kan bli dyrt förutom kittet? Är det svårt att besiktiga den som turbobil senare? Tacksam för seriösa svar! Mvh.

BMW 525i (1991)
AnderssonM
22 september 2009 · 98 Inlägg

Inte speciellt svårt om du bara har tänkt slänga på kittet och köra på låga ladd. men ska du komp.sänka osv så blir de lite jobbigare. Och besikta den som turbobil är omöjligt så de är plocka bort allt vid besikningarna som gäller

Germax
22 september 2009 · 12 086 Inlägg

Du har världens lättaste bil att turbokonvertera.
Köp delar och ett färdigt chip för 10-15k så har du ca 350hk i motorn.
Helt utan modifikationer i motorn.

Det går inte att besikta.

Ps. Har du M50? Annars kan du glömma det jag skrev.

Senast redigerat av JapMax (23 september 2009)

skogenracing xcOOb
22 september 2009 · 388 Inlägg

koppling o tryckplatta o en vettig diff är att föredra också.. avgas lär också byggas om o grenrör lär du ha..
Svårt? allt e ju relativt.. klara man knappt av o byta däck på bilen så är de svårt ja du fattar..

Bes nej som sagt..

Senast redigerat av skogenracing (22 september 2009)

cheffer
22 september 2009 · 1 422 Inlägg

Ingen besiktning är möjlig men en relativt lätt motor att turbokonvertera. Koppling är ju att föredra att byta och diffen så den inte bara enhjular hela tiden, man vill få effekten i backen också smile

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
kusenman
22 september 2009 · 33 Inlägg

tack så mycket för alla svar!smile Jo jag har väl hållt på en del med bilar, dock inte plockat spec mycket inuti motorer.. Måste jag plocka dän motorn för att konvertera? antar att jag inte behöver.

BMW 525i (1991)
kusenman
22 september 2009 · 33 Inlägg

måste också fråga.. om snuten hör att den dumpar & tar en titt i motorn, hur hårt åker man dit då? och är risken stor för detta? händer det dvs?

BMW 525i (1991)
guwib
22 september 2009 · 624 Inlägg

de ser ju direkt att du inte besat den, om du nu inte plockat av och på allt..

who´s the man?
Noxxer
22 september 2009 · 1 482 Inlägg

Möter du en snut som har ett hum får du nog en trevlig "ombesiktning".

Eftersom du har årsmodell 91 och 192hk antar jag att du har en M50B25 spis i bilen.

Denna motor är relativt simpel att turbokonvertera. Den pallar rätt bra ladd som den är. Vill du fläska på med hyffsat ladd så är ju en MLS packning och ARP eller 12.9 bultar en rekomendation till toppen.

BLT Service
Theracords Music Label
D_Carlsson Bonntrimmare
22 september 2009 · 620 Inlägg

Noxxer skrev:
Möter du en snut som har ett hum får du nog en trevlig "ombesiktning".

Eftersom du har årsmodell 91 och 192hk antar jag att du har en M50B25 spis i bilen.

Denna motor är relativt simpel att turbokonvertera. Den pallar rätt bra ladd som den är. Vill du fläska på med hyffsat ladd så är ju en MLS packning och ARP eller 12.9 bultar en rekomendation till toppen.

ombesiktning har jag bara hört talas om på det glada åttio talet och då handlade det om b20 motorer dom hade rakarör och webrar det gick igentligen inte fortare men det lät förjävligt å därför fick dom ombes.
har inte hört talas om någon som har fått det i mordern tid pga motor mods så kör du på den mogna lijen med svarta slangar iställetför blåa och svarta rör istället för krom så kan du nog nästan köra igenom besikningen om du hittar en tillräkligt bränd besiktnings man;)

för mer info om BMW turbos kolla www.pure-pf.com

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
nykomling
22 september 2009 · 156 Inlägg

sjukt billigt kina kitt big_smile undrar om det håller.. grymt sugen på o testa detta när ja köpt min BMW med smile sen måste man väl byta spridare chipp o lite sånt med så det ska gå bra.. om du ska köpa kittet så måste du lägga upp projekttråd eller nått hur det går smile

Janneutanb
22 september 2009 · 7 272 Inlägg

Har du tillgång till svets?

Mr_EmCom Med.lem
22 september 2009 · 3 759 Inlägg

iom att du frågar på ett forum säger mig lite att du kanske behöver mer baskunskap från början för att det ska bli nått av det hela..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
22 september 2009 · 3 759 Inlägg

Kollade lite snabbt på anonnsen, jag ser ingen koppling, grenrör, topplockspakning/lågkompskolvar, spridare, luftfilter, BTR.. Men det kanske står i anonnsen, orkade inte läsa.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
nykomling
22 september 2009 · 156 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Kollade lite snabbt på anonnsen, jag ser ingen koppling, grenrör, topplockspakning/lågkompskolvar, spridare, luftfilter, BTR.. Men det kanske står i anonnsen, orkade inte läsa.

var har du fått detta att man måste ha koppling o lågkompskolvar ifrån? spridare kan man ju nästan ta som ett måste men det går ju faktiskt att köra lugnt utan att motorn tar skada.

turbo5a Avstängd
22 september 2009 · 424 Inlägg

nykomling skrev:

Mr_EmCom skrev:
Kollade lite snabbt på anonnsen, jag ser ingen koppling, grenrör, topplockspakning/lågkompskolvar, spridare, luftfilter, BTR.. Men det kanske står i anonnsen, orkade inte läsa.

var har du fått detta att man måste ha koppling o lågkompskolvar ifrån? spridare kan man ju nästan ta som ett måste men det går ju faktiskt att köra lugnt utan att motorn tar skada.

Du gör skäl för ditt namn. Jo visst det funkar, i en kvart (grovt uttryckt)

Ska man köra såpass lugnt så är det ingen mening med att turbo konvertera. För då kommer det knappt bli nån skillnad..

team Svineri. Volvos under construction.
Germax
23 september 2009 · 12 086 Inlägg

turbo5a skrev:

nykomling skrev:

Mr_EmCom skrev:
Kollade lite snabbt på anonnsen, jag ser ingen koppling, grenrör, topplockspakning/lågkompskolvar, spridare, luftfilter, BTR.. Men det kanske står i anonnsen, orkade inte läsa.

var har du fått detta att man måste ha koppling o lågkompskolvar ifrån? spridare kan man ju nästan ta som ett måste men det går ju faktiskt att köra lugnt utan att motorn tar skada.

Du gör skäl för ditt namn. Jo visst det funkar, i en kvart (grovt uttryckt)

Ska man köra såpass lugnt så är det ingen mening med att turbo konvertera. För då kommer det knappt bli nån skillnad..

Kopplingen kan förvisso hålla med om att de kan behövas, men kör slut på den gamal först.

Lågkompkolvar är absolut inget nödvändigt. Med original komp får man ett härligt tryck redan vid ett halvt kilo. Vill man kompsänka är billigaste lösningen att antingen svarva kolvarna lr byta till vanoskolvar. Vid det senare får man dock mkt lågt kompförhållande, runt ca 7.5:1 om jag inte minns fel. Och för att man ska få användning av så lågt komp ska man ladda duktigt, vilket kolvarna i sig inte håller för tongue
Men det är ett alternativ som folk kör och de verkar funka iaf.

Med etanol finns de folk som fått ur närmare 400hk med orörd motor, vilket håller kalas.
Men då gäller det att man har en bra mapp för man ligger på gränsen.

kusenman
23 september 2009 · 33 Inlägg

tack så mycket för alla svar! Ja, jag har tillgång till svets :]

BMW 525i (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang