Förgasare till trimmad b20?

Pvfantasten
6 oktober 2009 · 1 Inlägg

Har en b20 med steg 3 topp och KG6 kam. Någon som vet vilka förgasare som vore lämpliga att montera?

Volvo PV544 (1962)
Saab 96 (1968)
GripenT16
6 oktober 2009 · 403 Inlägg

Dubbla dellorto 40, dubbla weber 45or eller ett billigare alt är dubbla su.

bear_volvo
6 oktober 2009 · 283 Inlägg

dubbla 45 eller 48 enligt kg trimning:)

AnderL
11 oktober 2009 · 219 Inlägg

Jag har portad och planad topp med 46-37 ventiler.Och till det annvänder jag Weber 45:or

Kostar att ligga på topp
Tottis_vbg
16 oktober 2009 ·

det beror lite på hur mycket det får kosta? Dubbla SU funkar men man får ha andra nålar än std.sen kan man ha stående weber, motorn blir lite rappare än med SU om man har en 36/36 eller 38/38mm. men en sån motor funkar klart bäst med dubbla solex,dellorto eller weber 40-45mm (kostar dock lite) blir gott ljud ocksåwink

Senast redigerat av Tottis_vbg (16 oktober 2009)

jimmy_mattsson
16 oktober 2009 · 170 Inlägg

Rätta mig om jag har fel men jag har hört att dubbla strombergförgasare från volvo 164 är större än vad suförgasarna är så dom kan ju också vara ett alternativ

kolvas
16 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

SU & Strombergförgasare är svårt att få till något vettigt på en sådan motor, Dellorto/Weber/Solex 40-48 är lämpligast.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jimmy_mattsson
31 oktober 2009 · 170 Inlägg

Vad är det mer för trim på denna motor

smedsgarden
26 december 2009 · 11 Inlägg

Har du en kam med överlapp så tycker jag att du ska försöka få tag i ett par dubbla Weber eller motsvarande, värt de extra slantarna, och de får man tillbaka när man säljer vidare... smile En insugskanal till varje port gör att det blir mer körbart.
S.U förgasare hör hemma på originalbilar och folkracebilar, hopplösa att få till i inställningarna, brukar bara funka bra på fullgas. Enkel Weber har jag aldrig haft själv, men många är nöjda med dem, svårt att tro att det blir nån vidare effekt med två små portar.

/Torbjörn

TTMotorsport
26 december 2009 · 196 Inlägg

Anledningen till att kanske många inte får till SU förgasarna är att dom kräver endel innan det blir bra, rullande landsväg vore det bästa för att få till rätt nålar tex.

Sen finns det ju myyyccckkkeeettt roligt att göra med SU , dom har ju inte lika mycket som stör flöder som tex weber har.

När trottels är helt lyft och med en rejält nerslimmad butterfly ventil alt slid så är det ju bara rakt igenom som gäller smile

Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Ford Anglia (1952)
aalleexx
27 december 2009 · 6 Inlägg

har ett par solex 45 hemma som du kan få köpa om du vill big_smile med insug

BMW Z3M "M roadster" (1997)
BMW e36 320 "min första bil" (1994)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
27 december 2009 · 1 594 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Anledningen till att kanske många inte får till SU förgasarna är att dom kräver endel innan det blir bra, rullande landsväg vore det bästa för att få till rätt nålar tex.

Sen finns det ju myyyccckkkeeettt roligt att göra med SU , dom har ju inte lika mycket som stör flöder som tex weber har.

När trottels är helt lyft och med en rejält nerslimmad butterfly ventil alt slid så är det ju bara rakt igenom som gäller smile

Håller med wink SU/Stromberg är egentligen bara en stor steglöst variabel halsring och går att få till jädrigt exakt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
TTMotorsport
28 december 2009 · 196 Inlägg

hotrodder skrev:

Tysken|GBG skrev:
Anledningen till att kanske många inte får till SU förgasarna är att dom kräver endel innan det blir bra, rullande landsväg vore det bästa för att få till rätt nålar tex.

Sen finns det ju myyyccckkkeeettt roligt att göra med SU , dom har ju inte lika mycket som stör flöder som tex weber har.

När trottels är helt lyft och med en rejält nerslimmad butterfly ventil alt slid så är det ju bara rakt igenom som gäller smile

Håller med wink SU/Stromberg är egentligen bara en stor steglöst variabel halsring och går att få till jädrigt exakt.

Och dessutom slipper man köpa munstycken för 100 kr st och man behöver fan inte ha en hel låda om man ska bestycka om smile

Hittils har jag en liiiten låda med några huvudmunstycken / låg osv och är redan uppe i 4siffrigt sad

Dessutom går det att få tag på hyfsade SU att renovera för nån 100 lapp, renoverar man inte och det är glapp i spjällaxeln tex så kommer du få ett helvete att få den att gå (en av nackdelarna med SU vs Weber)

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
28 december 2009 · 1 479 Inlägg

har också hört att dubbla strombergare ger mer, men de pallar ju en B30 och den har väl runt 120-130 häst orginal?

Du kan ju börja med ett dubbelinsug, klämma på dubbla stormbergare och se om du nöjer dig med resultatet smile det är bra mycket billigare då du slipper munstycken m.m som tidigare sagt. Självklart är det optimala nog dubbla weber 45, men smakar det så kostar det! tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
kolvas
28 december 2009 · 4 001 Inlägg

ska man ha SU/stromberg till att funka bra så är det nya munstycken och nya nålar som gäller och lite annat smått och gott och allra helst 1 st till varje cylinder om man har en riktigt vass kam och då är priset mot ett par webrar inte så långt borta, MEN får man detta att funka så kan det gå riktigt bra, det finns ju Mikuni till MC att köpa för en hyfsad peng men sen är det som sagt munstycken och nålar som behövs rätt grejor.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
28 december 2009 · 1 479 Inlägg

SU och stromberg har bara ställbara munstycken, så dessa behöver inte bytas. därimot så tjänar man på att byta nålarna somsagt smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Emilius Avstängd
13 januari 2010 · 1 714 Inlägg

Värt att tänka på är att dubbla SU ska räcka till 170hk iaf rätt bestyckade, 170hk är mycket.
Stående Weber ska också räcka till en hel del, har fått för mig 180hk nånstans för DCD om det nu var 36/36 eller vad det nu va.
Weber DCD ger bättre bränsleekonomi än en stromberg om den är rätt inställd och inte gasas fullt med på en originalmotor,
tack vare ett primär och sekundärspjäll så man kör med en fugge som är 1-port innan man trycker ner pedalen 75% eller vad det nu är, pulvret kommer när det behövs och då drar den bensin..
huruvida bränsleekonomin blir till en såpass trimmad motor vet jag inte, inte så vass på volvotrim trots allt.
Vassare kam innebär ju annat register och då får man gasa mer för att komma nånstans.
Dock så har det klassiska misab-style insuget till DCD en skum utformning,
kör man relativt original motor märks det väl inte av men det kan vara opassande på en hårdtrimmad snurra,
då fördelningen av bränsleluftblandningen kanske inte alltid är optimal mellan cylindrarna.
trots allt så går min motor bättre med 28/36 DCD än original stromberg,
men originalinsuget är ju helt åt tjottahejti också.. då syftar jag på jämnare finare gång.

Har du inte alltför stor telefonskräck går det alltid att höra med kg vad som är passande,
det står tillochmed lite rekommendationer på deras hemsida vad för grejer som passar ihop.
Kunskapen tror jag absolut att dem har.

Nu vet jag inte vad en "steg 3" topp innebär,
ventilstorlek och lagom, stora, eller herrejösseskanaler vore bättre att veta.
KG6 har jag för mig ändå är en rätt civiliserad kam och då behövs inte världens största bränsletillförsel.

dock så kan säkert Weber 40 passa bra då det finns bestyckning till mycket,
men 4 portar är en del att ställa in, allt mos kommer från tomgång upp till fullgas,
då dem förgasarna är mer anpassade för racing då man ändå mest kör på höga varv,
alltså drar det soppa som aldrig förr.

Emilius Avstängd
13 januari 2010 · 1 714 Inlägg

Tipsar även om sävarturbo forumet, http://forum.savarturbo.se/

Nästan alla där har trimmat b20 nån gång. Mycket mycket kunskap.

volvo_142_71
16 januari 2010 · 19 Inlägg

Satsa på förgasare med accpump, stromberg och su funkar fint vid normal icke hård körning på en trimmad motor. Men ska de gasas lite bör man ha en 36/36 eller en 38/38 (weber) som öppnar båda spjällen lika mycket samtidigt tongue Men 45or e oslagbart big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang