7508
Sök

Hästkraftsinflation.

Forummoderator
18 592 Inlägg
Igår 17:45
Trådstartare
När KIA EV6 GT kom jobbade jag med bilar och körde ofta dessa. 0-100 km/h på 3,5 sekunder. En mäktig sugande känsla. Pysslade även med Doge Ram TRX E85 som fixade biffen på runt 4 sekunder men en mer brutal känsla då den satte sig tungt där bak och vrålade iväg. Kändes som hela drivpaketet skulle slita sig från karossen och försvinna mot horisonten som en hjulförsedd kryssningsrobot.

I dagens läge presterar ju en vanlig familjeelbil med lite options samma siffror. Förr pratades det om sportbilar. I dag kan ju dessa hålla jämna steg med en Ferrari. Elektronik ser till att biljävlarna håller sig på vägen i de flesta fall.

I slutet av 80-talet köpte min pappa en ny Fiat Uno Turbo I.E. som fick turbotrycket uppskruvat. 0-100 km/h på under 8 sekunder och den gjorde över 200 km/h. Den var riktigt snabb! Då... Fast med alla dessa adrenalinstinna familjebilar som rullar omkring så går det oftast i runt 100 km/h på motorvägen. Min tungt lastade dieselbil med 116Hk rullar förbi i högre tempo... Det har ändrat sig. Vad tycker ni? Behöver man 600hk? Det går ju inte att köra som en vettvilling om man vill komma någonstans på en laddning med en elbil?

994 Inlägg
Igår 18:52
Klart man inte behöver, våra Hyundai Kona EV vi har på jobbet med sisådär 200hk räcker gott och väl. Det handlar om status och "småkukssyndrom", precis som det gjorde med förbränningsbilarna. Alla i sina prydliga villlaområden vill ju bräcka grannarna med allt möjligt fånigt, allt ifrån senaste robotklipparen till flashigaste brevlådan, och däribland även 600hk elbilar.
Att dessa sen kör som vanligt och aldrig använder effekten hör ju inte till på nåt sätt, det bara är så.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

392 Inlägg
för 23 timmar sedan
MrHyde skrev:
Klart man inte behöver, våra Hyundai Kona EV vi har på jobbet med sisådär 200hk räcker gott och väl. Det handlar om status och "småkukssyndrom", precis som det gjorde med förbränningsbilarna. Alla i sina prydliga villlaområden vill ju bräcka grannarna med allt möjligt fånigt, allt ifrån senaste robotklipparen till flashigaste brevlådan, och däribland även 600hk elbilar.
Att dessa sen kör som vanligt och aldrig använder effekten hör ju inte till på nåt sätt, det bara är så.

Jo, de använder det inne i villaområdet. Typ 50-70 när det är 30 (trots att de har ungar själv), full fart runt hörnor utan eftertanke, full gas när man bör ta det lugnt, saktar inte in när de passerar en cykel eller hund. Sen när man kommer ut på 70-vägen så håller de 60 (och fortsätter i 60 genom varje by med 40, men aldrig snabbare än 60 där det är 70) och på motorvägen ligger de typ i 100 som du skrev. Kanske det handlar om folk som inte är vana vid automat men nu fått det iom elbilarna? (OBS, säger inte att det gäller alla med elbilar eller motorstarka nyare bilar, men damerna i 30-50-årsåldern här i kvarteret som innan körde en manuell Mitsubishi med 100hk och nu fått en tjänste-suv med automat och 300-400 hk verkar inte kunna hantera det).
Senast redigerat av JN1975 (för 23 timmar sedan)

1 007 Inlägg
för 22 timmar sedan
Det går utmärkt att köra som en vettvilling med elbilar och ändå komma någonstans.

Många kw i en elbil innebär inte någon större ekonomisk skillnad när bilen byggs då en kraftfull elmotor är marginellt dyrare att bygga än en klen dito.
Fördelen med en kraftig elmotor är utöver det självklara med säkrare omkörningar och en ökad möjlighet att flytta sig raskt vid behov är en kraftfullare gerenerering för återförsel av energi in i batteriet.

Även en bränsledriven bil behöver BTW en ökad mängd energi om man kör den som om den är stulen med den stora skillnaden att energin inte återanvänds vid inbromsning.

Behöver man effekten?
Nej, men elbilen blir bättre att bruka utav det.
Är det en förlängare? På samma vis som andra fordon med mer än 2l och 4cyl enligt samma retorik.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

219 Inlägg
för 22 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
När KIA EV6 GT kom jobbade jag med bilar och körde ofta dessa. 0-100 km/h på 3,5 sekunder. En mäktig sugande känsla. Pysslade även med Doge Ram TRX E85 som fixade biffen på runt 4 sekunder men en mer brutal känsla då den satte sig tungt där bak och vrålade iväg. Kändes som hela drivpaketet skulle slita sig från karossen och försvinna mot horisonten som en hjulförsedd kryssningsrobot.

I dagens läge presterar ju en vanlig familjeelbil med lite options samma siffror. Förr pratades det om sportbilar. I dag kan ju dessa hålla jämna steg med en Ferrari. Elektronik ser till att biljävlarna håller sig på vägen i de flesta fall.

I slutet av 80-talet köpte min pappa en ny Fiat Uno Turbo I.E. som fick turbotrycket uppskruvat. 0-100 km/h på under 8 sekunder och den gjorde över 200 km/h. Den var riktigt snabb! Då... Fast med alla dessa adrenalinstinna familjebilar som rullar omkring så går det oftast i runt 100 km/h på motorvägen. Min tungt lastade dieselbil med 116Hk rullar förbi i högre tempo... Det har ändrat sig. Vad tycker ni? Behöver man 600hk? Det går ju inte att köra som en vettvilling om man vill komma någonstans på en laddning med en elbil?

Spot on. Enligt mig har det lett till att annat mätvärden än topphastighet och acceleration blivit viktigare. Man pratar mer om körkänsla än rena siffror, mycket kanske på grund av att med fossila bilar är ofta en snabb acceleration och hög topphastighet direkt relaterat till en dynamisk körkänsla medan det i elektriska bilar inte är det på samma sätt.

Men på frågan om man behöver 600hk? Nej, men det har man väl aldrig behövt egentligen. Jag väljer hellre en manuell, bensindriven bil med ett lägre antal hästkrafter än valfri elbil som tar 0 - 100 på tre sekunder. I en manuell bil med lägre hästkrafter hinner jag njuta av upplevelsen innan jag når hastigheter som fått polisen att klippa körkortet på direkten. Med en snabb elbil når man de hastigheterna på tre sekunder utan dramatik eller något större engagemang av varken bil eller förare.

Förövrigt tror jag att antalet hästkrafter i elbilarna kommer gå ner framöver. När en ny teknik kommer vill man gärna flasha med det bästa, och då trycker man ur så många HK man kan. Men nu känns det som att biltillverkare börjat inse att gemene man hellre har en bil som är ekonomiskt försvarbar att köra i stället för en flashig elbil som förlorar halva värdet första året.

6 308 Inlägg
för 22 timmar sedan
Och trots alla dessa hästkrafter skall folk ändå sega sig upp i fart på motorvägspåfarterna så man får lägga sig ut i vänsterfilen eller om det är upptaget där till och med bromsa ned för att släppa ut dom

Fri fart för ett fritt folk!
15 279 Inlägg
för 20 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:
Och trots alla dessa hästkrafter skall folk ändå sega sig upp i fart på motorvägspåfarterna så man får lägga sig ut i vänsterfilen eller om det är upptaget där till och med bromsa ned för att släppa ut dom

visst är det intresant  hjälper inte att dom har 600hk dom jävlarna kan inte ens axa ifrån en bussjävel på påfarterna...    händer HELA jävla tiden.. sega jävla idioter helt enkelt..   det är som vid stoppljus  jag tar 4bilängder med min Skoda fabia med 80hk   den är inte snabb  vilken elbil som helst borde bränna förbi den upp till 70 utan att ens försöka men det händer ALDRIG   jag försöker inte rejsa med puckona utan kör iväg normalt..  men det är klart jag drar på som man ska göra upp i fart och i med högsta växel.. men inget försök att starta bra eller dra ur biljäveln ordenkligt.    borde vara förbjudet att vara trög i trafiken smile
om man inte kör ifrån en lastbil eller en buss vid stoppljusen ska man klippa körkortet direkt.. händer dagligen att jag får släppa gasen på en 14meters bussjävel för att fanskapet framför är så förbannat seg..  det är 19ton och 450hk som ska upp i fart med den absolut trögaste växellådan i ett tungt fordon som någonsin gjorts.. men nej inte fan klarar man att dra ifrån bussjäveln vid stoppljuset ens. 

samma sak på påfarter jag får hålla igen med en stor buss för att bilister är absolut hjärndöda när det gäller att framföra ett fordon smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 007 Inlägg
för 18 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:

Ja, det gör en viss typ av förare oavsett fordonets förmåga.

1 007 Inlägg
för 18 timmar sedan
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:

visst är det intresant  hjälper inte att dom har 600hk dom jävlarna kan inte ens axa ifrån en bussjävel på påfarterna...    händer HELA jävla tiden.. sega jävla idioter helt enkelt..   det är som vid stoppljus  jag tar 4bilängder med min Skoda fabia med 80hk   den är inte snabb  vilken elbil som helst borde bränna förbi den upp till 70 utan att ens försöka men det händer ALDRIG   jag försöker inte rejsa med puckona utan kör iväg normalt..  men det är klart jag drar på som man ska göra upp i fart och i med högsta växel.. men inget försök att starta bra eller dra ur biljäveln ordenkligt.    borde vara förbjudet att vara trög i trafiken smile
om man inte kör ifrån en lastbil eller en buss vid stoppljusen ska man klippa körkortet direkt.. händer dagligen att jag får släppa gasen på en 14meters bussjävel för att fanskapet framför är så förbannat seg..  det är 19ton och 450hk som ska upp i fart med den absolut trögaste växellådan i ett tungt fordon som någonsin gjorts.. men nej inte fan klarar man att dra ifrån bussjäveln vid stoppljuset ens. 

samma sak på påfarter jag får hålla igen med en stor buss för att bilister är absolut hjärndöda när det gäller att framföra ett fordon smile

Är det inte väldigt blodtryckshöjande med din återkommande inställning gentemot andra trafikanter som inte platsar i din mall till 100%?

4 316 Inlägg
för 9 timmar sedan
Att bilarna ska ha onödig prestanda måste ju dra upp försäkringspremierna onödigt.
Om inte så kommer det.

Men prestanda möjligheten kommer lite på köpet med snabbladdningsmöjligheten, så visst kan dom vara pigga utan att det gör något. Med viss måtta.

Sen är det alltid intressant att dom som kör fortare än medelbilisten alltid anser sig ha företräde och inte minst att dom är bättre på alla vis

Annan dålig inflation är "lyx-utrustning" som få ber om, som dels är framtida felkällor och kostsamt ägande som begagnad, och dessutom öppnar allt för stora möjligheter att lägga ganska väsentliga saker bakom en betalvägg.
Samt, när 4G lägger ner (5G har kass räckvidd idag redan) kan man stå med (nära nog) oanvändbar bil.  Eller en samhällskris pga vad som helst.
Samt, i alla fall JAG blev lite orolig när Musk stängde ner dom Tesla Cybertrucks som fanns hos några ryska bad-guys.
Inte för Badguys'en, utan för att dom KAN.
Finns något som hindrar att tilverkare plötsligt bestämmer sig för att: "Betala månadsavgift för att nyttja er "gamla" bil (pga bullshit-anledning) annars stängs den ner".
Här borde faktiskt regleras bättre och snarast.

Är jag onödigt nojig? Kanske.
Man vad förekommer idag, som var nästan otänkbart för bara 10år sedan?
Senast redigerat av Mossan1 (för 9 timmar sedan)

15 279 Inlägg
för 9 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Är det inte väldigt blodtryckshöjande med din återkommande inställning gentemot andra trafikanter som inte platsar i din mall till 100%?

alla har ju inte fri tillgång till fritid.    för mig är det så pass begränsat att faktist 5min hit och dit kan ställa till ett helvete i slutänden.   
så jag tycker att om man är ute på vägarna ska man klara av normalt tempo och tex inte välja att köra ut på motorvägen i 50km/h  där det är 110.  för det är farligt riktigt farligt t.o.m  och det finns ingen anledning att inte klara nå det tempot övriga trafiken har   för är det för stressigt för dig ska du inte ut i trafiken. för du klarar bevisligen inte av det.. 

men jag går sällan upp i varv i trafiken  då handlar det inte om att man är en trög jävel som inte kan köra bil utan ofast att man gör riktigt dumma saker i trafiken då går pumpen upp i högt laddtryck..      tex att köra om en bil när jag kommer från andra hållet och förväntar sig att jag ska gå åt sidan för att någon kör om på möte
när man blandar in mig i idiotiska beslut..

dom mesta som åker med mig säger nog att jag är ganska lugn i trafiken.   iaf när jag jobbar.    när jag kör bil ja då är har jag ganska bra tempo men kör väldigt sällan för fort och jag förväntar mig inte att någon ska anpassa sig för mig.     men detta med att få upp fordon i fart handlar alltså om att ta en bil upp i fart utan att ett stort fordon ska behöva slå av när dom startar från stillstånde  varken en buss eller en lastbil är snabb i starten och klarar man inte av att få upp farten snabbare än en full lastad lastbil så är man för långsam och skulle ALDRIG klara en uppkörning. 

folk idag kör allt sämre.  jag har tidigare kört minst 10k om året när jag jobbar 2500mil privat.  så jag kör rätt mycket.  nu har jag trappat ner på jobbet  då jag har mer  pappers trams och 25bussar att hålla koll på.

The-GOAT skrev:
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:

högtblodtryck=högt laddtryck alltså bättre drag i grejerna ;-)

Nej det är bara ett konstaterande att folk allt oftare inte kan köra bil längre.     
Förr hette det medtrafikanter men dom är få idag..
men jag är ganska okej själv i trafiken mot andra trafikanter..
Jag förstår att man kan göra fel. och att folk är tröga och inte kan köra bil normalt.

Men på riktigt så kuggar man på uppkörningen om man inte kan få upp bilen i fart.   
Om du kör ut i 50km/h på motorvägen under en uppkörning då kommer du inte ens få köra tillbaka till trafikverket utan du får sitta i passagerar stolen!   
Eftersom man anses farlig.   
Man kuggar om man inte har koll när man närmar sig en cirkulationsplats och stannar fast det inte var nödvändigt.     
Men många i trafiken som oftast haft körkort väldigt länge gör sånna saker hela tiden och det är inte bara någon enstaka utan varje år som går så blir det allt vanligare.     

Det kan ju inte bara vara jag och mina kollegor som ser att utvecklingen går bakåt inte frammåt fast utvecklingen på fordonen går framåt.
Men bara för att jag har en åsikt att folk blir allt mer dumma i huvudet i trafiken så är det inget som gör mig upprörd    jag kan bara konstatera att jag är omgiven av idioter smile
men även jag är en idiot utan tvekan.  och jag gör fel i trafiken hela tiden.. men försöker alltid förbättra mig.   

Men man undrar ju varför man väljer en 600hk elbil om man endå aldrig drar upp fortare än 0-50km/h på 1.5minut smile

1 007 Inlägg
för 7 timmar sedan
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Growe skrev:

alla har ju inte fri tillgång till fritid.    för mig är det så pass begränsat att faktist 5min hit och dit kan ställa till ett helvete i slutänden.   
så jag tycker att om man är ute på vägarna ska man klara av normalt tempo och tex inte välja att köra ut på motorvägen i 50km/h  där det är 110.  för det är farligt riktigt farligt t.o.m  och det finns ingen anledning att inte klara nå det tempot övriga trafiken har   för är det för stressigt för dig ska du inte ut i trafiken. för du klarar bevisligen inte av det.. 

men jag går sällan upp i varv i trafiken  då handlar det inte om att man är en trög jävel som inte kan köra bil utan ofast att man gör riktigt dumma saker i trafiken då går pumpen upp i högt laddtryck..      tex att köra om en bil när jag kommer från andra hållet och förväntar sig att jag ska gå åt sidan för att någon kör om på möte
när man blandar in mig i idiotiska beslut..

dom mesta som åker med mig säger nog att jag är ganska lugn i trafiken.   iaf när jag jobbar.    när jag kör bil ja då är har jag ganska bra tempo men kör väldigt sällan för fort och jag förväntar mig inte att någon ska anpassa sig för mig.     men detta med att få upp fordon i fart handlar alltså om att ta en bil upp i fart utan att ett stort fordon ska behöva slå av när dom startar från stillstånde  varken en buss eller en lastbil är snabb i starten och klarar man inte av att få upp farten snabbare än en full lastad lastbil så är man för långsam och skulle ALDRIG klara en uppkörning. 

folk idag kör allt sämre.  jag har tidigare kört minst 10k om året när jag jobbar 2500mil privat.  så jag kör rätt mycket.  nu har jag trappat ner på jobbet  då jag har mer  pappers trams och 25bussar att hålla koll på.

The-GOAT skrev:
Growe skrev:

högtblodtryck=högt laddtryck alltså bättre drag i grejerna ;-)

Nej det är bara ett konstaterande att folk allt oftare inte kan köra bil längre.     
Förr hette det medtrafikanter men dom är få idag..
men jag är ganska okej själv i trafiken mot andra trafikanter..
Jag förstår att man kan göra fel. och att folk är tröga och inte kan köra bil normalt.

Men på riktigt så kuggar man på uppkörningen om man inte kan få upp bilen i fart.   
Om du kör ut i 50km/h på motorvägen under en uppkörning då kommer du inte ens få köra tillbaka till trafikverket utan du får sitta i passagerar stolen!   
Eftersom man anses farlig.   
Man kuggar om man inte har koll när man närmar sig en cirkulationsplats och stannar fast det inte var nödvändigt.     
Men många i trafiken som oftast haft körkort väldigt länge gör sånna saker hela tiden och det är inte bara någon enstaka utan varje år som går så blir det allt vanligare.     

Det kan ju inte bara vara jag och mina kollegor som ser att utvecklingen går bakåt inte frammåt fast utvecklingen på fordonen går framåt.
Men bara för att jag har en åsikt att folk blir allt mer dumma i huvudet i trafiken så är det inget som gör mig upprörd    jag kan bara konstatera att jag är omgiven av idioter smile
men även jag är en idiot utan tvekan.  och jag gör fel i trafiken hela tiden.. men försöker alltid förbättra mig.   

Men man undrar ju varför man väljer en 600hk elbil om man endå aldrig drar upp fortare än 0-50km/h på 1.5minut smile

Skönt, jag blev lite orolig för en på jobbet stillasittande medelålders mans hjärta ett litet tag.
Vissa bilar, oavsett drivmedel kommer per automatik med hög effekt tillsammans med viss annan utrustning såsom AWD eller bättre ljudsystem osv.
Men jag håller med dig i sak, folk är mindre engagerade i bilkörningen och det är få bilar i trafikbilden, förutom om Torsen kommer med sin deuche, som inte klarar av att accelerera tillräckligt på motorvägspåfarterna.
Fast å andra sidan klarar väldigt många inte ens av att ge tecken korrekt vid körning i cirkulationsplats eller utföra en fickparkering utan större besvär, trots att själva bilarna idag är mer lättkörda, med servon, kameror, PDC osv än för 30år sedan när man skulle parkera dåtidens ungdomsbilar, Amazon eller SAAB 96 med rallyratt och minimala backspeglar samt usel bakåtsikt.
Senast redigerat av The-GOAT (för 6 timmar sedan)

8 141 Inlägg
för 3 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Men jag håller med dig i sak, folk är mindre engagerade i bilkörningen och det är få bilar i trafikbilden, förutom om Torsen kommer med sin deuche, som inte klarar av att accelerera tillräckligt på motorvägspåfarterna.

Man tackar för ursäkten!
Vill påpeka att på motorvägen håller jag normalfart - om jag lyckas få häng på någon av Postens långtradare på E20.

F ö har jag tidigare tråden hört klankas på de moderniteter nya bila har - och som med tiden kommer att orsaka ekonomiska obehag.
Min 2 CV har INTE:
respirator på motorn
inte motor som stängs av när man stannar vid trafikljus el dyl
elbaklucka
gasfjädrar till baklucka
gasfjädrar till motorhuv
servostyrning
bromsservo
ej elektrisk automatisk parkeringsbroms
backkamera
avståndspipare
utvändiga backspeglar som ändrar läge vid backning eller fälls in då motorn stängs av
eluppvärmda säten
elinställbar soffa
reglerbart ryggstöd
justerbart rattläge - vare sig lutning eller djup
fönsterhissar över huvud taget - än mindre elasisterade dito
automatisk nivåreglering av strålkastare - men väl manuell dito sedan 1948!
Med mera med mera!

Men den har:
ett integrerat avfjädringssystem
hjulbytesutrustning inkl fullstort reservhjul
startvev med möjlighet att manuellt starta motorn
manuellt påslag av belysningen - så man får bestämma sjäv
ej automatiskt återgående blinkersspak - så man får bestämma själv
bromsar inne vid växellådan fram - för låg ofjädrad vikt
trumbromsar bak - för effektiv parkeringsbroms
runda standardstrålkastare - som inte kostar en förmögenhet att byta
rejält friskluftintag under vindrutan
"plåsterlapp" i stället för metalltak = cabriocoachkaross
motorn har oljekylare
skivbromsarna fram är fläktkylda - bra om man drar husvagn i alperna?
enkelt urtagbara soffor fram och bak - vid kamping t ex med bakluckan som bord
utan verktyg demonterbara dörrar, huv & baklucka - ej framhängda framdörrar
helt slätt golv utan cubbybox - så man kan hasa sig över till andra sidan av soffan

Med mera med mera

Härutöver är man mera medveten om trafiken i en 2CV.
Varenda bil som kör om - och dom är många - orsakar en turbulens så att bilen gungar till.
Men eftersom jag började min motorbana som 14-åring med en 750 Indian - med fotkoppling, handväxel och tändningen i vänstra handtaget  - så har jag lärt mig parera för medtrafikanterna.

Hästkraftinflationen har varit enorm - i procent - för 2CV.
Från 9 hk till 29 hk.
En av derivatorna - AMI8 - med luffarturbo - gav hela 32 hk.
Olcit - den Rumänska derivatan - med ungefär samma motorkonfiguration - presterade 40 hk.
Men då var cylindervolymen expanderad till 602cc!

1 007 Inlägg
för 1 timme sedan
Inte ens manuella fönsterhissar på deuche.
Det är alltjämt en fantastisk ingenjörsprestation att bygga något så enkelt och välfungerande.

3 312 Inlägg
för 58 minuter sedan
Jag kör ungefär likadant oavsett om jag kör en EV6 GT eller min Merca med typ 74hk på bakhjulen.
Skillnaden är att jag sitter och småflinar i Mercan bara över känslan i den bilen.

Har ännu inte kört en elbil som inspirerar till buskörning.
De allra allra flesta faller inom kategori: tråkig.
Så effekt är i dagsläget irrelevant i en sådan bil.

15 279 Inlägg
för 8 minuter sedan
Jesper328 skrev:
Jag kör ungefär likadant oavsett om jag kör en EV6 GT eller min Merca med typ 74hk på bakhjulen.
Skillnaden är att jag sitter och småflinar i Mercan bara över känslan i den bilen.

Har ännu inte kört en elbil som inspirerar till buskörning.
De allra allra flesta faller inom kategori: tråkig.
Så effekt är i dagsläget irrelevant i en sådan bil.

effekt är absolut inget viktigt en bil med låg effekt men mer levande slår ju en bil med mycket effekt 10 av 10gånger

jag har ju haft min Arosa stått på jobbet i några år där den hamnade när bes gick ut när jag hade 4av mina bilar på jobbet tillslut  smile
och körde hem den i slutet av förra året     den är stenhård och absolut noll komfort   gula koni och toksänkt gör ju att det är ju en ganska hård bil att köra smile  men direkt kände jag att det här har jag saknat så förbanna så jävla rolig tur över skogarna mellan  Pershyttan utanfölr nora till örebro..     jävlar så roligt det var man kände sig levande igen..    aldrig att en elbil som säljs ny idag kan komma ens i närheten av detta hur dom än gör..   den har 60hk och dessutom så var en tändkabel trasig så den gick mest på 3cyl men endå så jävla rolig  hade stadig fart lite vänsterbroms i kurvorna så gruset sprutade     sååå härlig känsla..   får pirr i magen av tanken t.o.m    och ja det är absolut en av dom sämre bilarna man kan ha igentligen.. men alla mil jag tillbringat bakom ratten och ett stadigt chassi gör ju att man bara kan njuta varje sec..

Sök