6118
Sök

Skillnader på turbos gällande uppgradering och hybrider?

1 464 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Ja, jag såg en film som en polare presenterade där de tog en turbo, slet ut innanmätet och stoppade i större saker. Väldigt enkelt summerat givetvis då det ingick en hel del svarvande och mätande osv.

Fördelen var att huset fortfarande var detsamma och att varvtalet vid full effekt därmed hölls nere (fulleffekt vid 2000rpm) till skillnad mot samma turbin fast med större hus (fulleffekt först vid 3300rpm).

Vad jag förstod är detta vad som kallas 'hybrid turbo'. Stämmer detta?
Och är detta vad som sker om man införskaffar sig en 'uppgraderad utbytesturbo'.

Allmän bra-att-veta om ämnet välkommet, även om jag fortsätter att googla på.

Edit: Bättre topic.
Senast redigerat av MrJAM (17 oktober 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Dr. Turbo
459 Inlägg
18 oktober 2009
Nja hybrid turbo är när man bygger ihop en turbo av 2 olika turbos
Det är mest vanligt på äldre turbos då utbudet var sämre , t.ex så var steget mellan t03 och t04 lite för stort både spool och effekt så man byggde t.ex t34 där man använder t03 avgsdelen och t04 kompressorn för att få en turbo som hamnade mittemellan

Ingen aning vad uppraderad utbytesturbo menas, gissar att det skiljer mellan turbofirmor

Faktum är att om man bygger hybrider av olika märken och delar och bara plockar det bästa för att matcha sin motor så kan man bygga turbos som är mycket bättre än de som finns på marknaden

402 Inlägg
18 oktober 2009
Uppgraderad utbytes betyder väl såvitt jag förstått att man lämnar in orig-turbon
ex. hos gik-turboteknik och får en större tillbaks i utbyte. Finns ju på deras hemsida
så du kan välja vilken snurra du vill ha i utbyte. Väljer man då en större än orig,
så kallar dom de för uppgradering.

5 710 Inlägg
19 oktober 2009
MrJAM skrev:
Vad jag förstod är detta vad som kallas 'hybrid turbo'. Stämmer detta?
Och är detta vad som sker om man införskaffar sig en 'uppgraderad utbytesturbo'.

Kan vara....behöver inte vara.
Ett bra exempel är en vanlig uppgraderingssnurra till "våra bilar".
Man tar en Mitsibishi TD04 18/19T (vanlig volvo-snurra) och parar ihop den med SAAB:s turbinhus och får en turbo som passar utan för mycket modd, ser rätt original ut och kan leverera bra med luft.

En hybrid som man kan få som uppgraderingsturbo wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök