Vad kan POLISEN göra?

Kayhan
15 maj 2006 · 407 Inlägg

Jag har för mej att dom kan bötfälla ägaren till bilen om dom får tag på numret, rätta mej om ja har fel !

mr_loffe
15 maj 2006 · 272 Inlägg

Tror att de flesta här skulle pissa på sig med ett par blåljus bakom bilen. Speciellt om man försökt dra dem i 200 km/h.. man är nog inte så kaxig så man ställer sig och köper korv med polarna och låtsas som ingenting.. Jag vet inte hur ni är men jag har blivit stannad tre ggr för alkotest. Och jag har inte vart så värst kaxig om man säger så..

freddan70 Team Tondöv
15 maj 2006 · 649 Inlägg

Saabare skrev:

Stoltz skrev:
Låt säga att jag kommer och kör lite för fort å så står polisen med lasern och vinkar in mig.
Om jag då drar iväg, får dom då gripa mig efteråt (typ dagen efter) om dom har reg nr.Eller måste dom kunna bevisa att det var jag som körde...

Kan vara bra att veta...  smile

Polisen är helt dum i huvudet.

Det där var ett väldigt moget och genomtänkt uttalande!!

Gislekillen RushRacing.tk
15 maj 2006 · 278 Inlägg

Varför skulle man vara så idiotisk å köra förbi dom ifall dom vinkar in dig.. Får dom tag i dig (vilket dom troligtvis får) så får du mycket värre straff...

Caffe
15 maj 2006 · 1 436 Inlägg

Fördelen polisen har är att de är många fler än vad du är och om de tycker du är viktig nog så finns det faktiskt några polishelikoptrar i Sverige.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
TeQuilla
15 maj 2006 · 764 Inlägg

Saabare skrev:
Polisen är helt dum i huvudet.

Sköter du dig är det ju inga problem.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Stoltz Gör det på alla fyra
15 maj 2006 · 130 Inlägg

Caffe skrev:
Fördelen polisen har är att de är många fler än vad du är och om de tycker du är viktig nog så finns det faktiskt några polishelikoptrar i Sverige.

Jaa men innan polisen fått arslet i bilen och börjat gasa så har jag hunnit ganska långt..och innan en helikopter är i luften då har jag parkerat för länge sen....

Men jag tror jag har boken imot mig...Förut kunde man ju bara dölja ansiktet vid en fartkamera men nu tror jag inte det hjälper.Boten skickas till ägaren på bilen och sen är det upp till han att dela ut den till den som kört...kanske gäller samma här att dom inte behöver identifiera föraren bara reg nr

Audi S4 2,7 BiTurbo "Evil Monkey" (1998)
Aikol
15 maj 2006 · 31 Inlägg

V70R har minst lika många hästar som Audin sen så är väl V70n trimmad oxå så jag tror nog inte den e så slö som ni säger men sen har vi det igen, står polisen still och Audin susar förbi så har de nog rätt svårt at komma ikapp men de har ett viktigt vapen i jakten... Radion! de kan kontakta varandra och stänga ut dig.... inget smart drag att försöka men lycka till wink hehe

En snygg bil behöver inte vara snabb, men e fan så fin att titta på =)
Saabnorden lastbils chaffis......
15 maj 2006 · 299 Inlägg

Boten skickas till ägaren på bilen och sen är det upp till han att dela ut den till den som kört...kanske gäller samma här att dom inte behöver identifiera föraren bara reg n



jaså du men om man gör som de flesta andra och har regskylten i rutan då ....... bara att plocka ner..... wink ne det va omoget sakt skulle nog stannat gjorde det för en vecka sen visade sig att de va utbildning på nya poliser så jag fick gå..... wink dessutom så medverkade jag ju i utbuldningen... wink

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
endorfinslaven
15 maj 2006 · 671 Inlägg

Hmmm,,

Polisers kunskaper vad det beträffar bilkörning är nog strax över medel inte mer, sen beror det på personen ifråga. Polisen här tränar på isen under vintern de hyr en sjö i närheten där jag bor.
Jag gillar själv isåkning och vet hur mycket det ger i kunskapslyft vad det beträffar kunskapshöjningen på bilåkandet.
Att på isen med en 2WD gatbil piska grupp H 2WD e kul eller gat 4WD för den delen med.

Men motorhuvuden, vi har ett motorintresse det hjälper oss att bli duktiga förare och många kan teoretiskt sett åka ifrån polisen. Det är bara en fråga om man vill riskera livet på både andra och sig själv, ett val man får göra efter rådande omständigheter.
Mitt i skogen "rallydubb på" du möter dem ha ha jag stannar aldrig...
Enslig kurvig landsväg aldrig då sitter jag hellre i en tall...
Men i tättbebyggt område ja håll hastigheten, det finns barn.

För under en jakt i tät trafik så räkna med att folk flyttar sig för polisbilen och inte för er bil en rejäl nackdel då ni ligger först.... Att tillägga: man blir rätt skärrad när blåljusen går runt i mörkret det är en rätt skrämmande effekt, been there done that, ej att rekommendera.
Om ni åkt på en bana så vet ni att det alltid är lättare att ligga bakom och trycka än att ligga först och ta alla beslut... planera vägval spårval , överleva med andra ord.
De är ibland fler och de har rutiner, detta är vardagsmat för dem men inte för oss.... 
Men det finns tillfällen och platser då de inte är så många i antal av besparingsskäl, där leker livet....

När jakten sätter igång så är en en del av dem någorlunda normala (väldigt få poliser in real life) och de har en familj hemma som väntar på dem och de riskerar inte gärna livet på sig själva och andra. Men som vi vet så är inte de flesta poliser vanliga människor utan der ser sig själva som lite speciella och håller sig för sig själva. Hur många har poliser som bekanta..
Dessa Polispoliser släpper ogärna en "bov" och helst inte om denne är en fortkörare för vad är inte bekvämare att ta fast än en vanlig arbetare som är motorintresserad. Denne kan lätt i deras lilla huvud bli samhällets fiende nr 1.
(En myra som tar straffet och betalar in böterna utan komplikationer).
"Ge dig inte på berg när det finns smågrus" är en svensk polismans talessätt enligt min mening.
För de riktiga bovarna vågar bara Krim och riktiga Poliser ge sig på, att bli stoppad av Krim går på en helt annan nivå.
För dem e man inte samhällets fiende nr1 utan bara ett orosmoment.....Krimmare verkar vara de mer begåvade Poliserna jämfört med de i blåvita bilar.  Jag jämställer de senare med krogvakter och bevakningsmän.

Har vart med om de som studsar ur den blåvita adrenalinstinna o helgalna, mitt råd håll dörrarna låsta och en liten glipa på rutan. Var vänlig och erkänn ingenting,,,öppna inga dörrar sitt stilla o lugn i sätet, har de inget o ta på så blir det inget och om de har bevis så är Polisstaten framme och du blir av med kortet oavsett om du skriver på eller ej. Dom kommer till dig när de har bevis de är proffs och yrkeskunniga med ett helt nätverk bakom sig. Har du en historia bakom dig med indragningar så kan du räkna med att de vet mer om dig än vad du kan ana även om du bara är en obotlig fortkörare. Deras organisation tröttnar ej men det gör du till slut------

Kör lugnare dag för dag snart somnar jag vid ratten...
slaven

Stavve
15 maj 2006 · 65 Inlägg

Det är bara att inse, polisen är bättre än de flesta här på att köra. Hur ofta ser ni en polisbil i diket? Eller en polis som fyllekört? Eller ännu bättre, vilken polis kör med vilja 100 på 50-väg?

BMW 325iA Cabriolet "M-technic" (1994)
Saab 9000 "Griffin" (1994)
carnageman Rallyförare
15 maj 2006 · 1 075 Inlägg

Haha, har du sett Getaway in Stockholm eller kanske vi ska ta praktexemplaret Ghost Rider 2, precis i början på filmen visar polisen hur duktiga dom är på att köra.
Dom pratade på P5 Radio-Stockholm här för några veckor sedan om just polisens inkompetens bakom ratten. Bland annat tog dom upp att polisen vid inblandning i olyckor med andra fordon stod till skulden av 80% av fallen. DVS fyra femtedelar...
Det finns inga genvägar till att bli en säker & snabb bilförare, träning är det som gäller.
Antingen börjar man med en bilsport, och då menar jag inte dragracing.
Rally, folkrace, banracing 9-timmars & rallycross är några bra exempel.
Eller så kan man köra som en galning hela tiden, på allmänna vägnätet och på så vis träna upp sig.
Dom som står bakom ovanstående filmer har nog gjort både och big_smile

Men som sagt, polisens bilkörning ger jag inte en spänn för.
Maktmissbrukeri och mindrevärdeskomplex är nog det enda dom är bra på...

smile

sveddan skrev:
Polisen skulle nog bränna efter dig för att få stopp på bilen, de är GANSKA välutbildade i bilkörning och du skulle förmodligen inte ha nån chans.

Senast redigerat av carnageman (15 maj 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Pepe Ölbryggare
16 maj 2006 · 339 Inlägg

Ni som inte tror på er själva och även tror att polisen lätt vinner över er, dels med lagen på sin sida och med skickligheten på sin sida. Ni kan ju stanna direkt, vi andra som vet vilka changser vi har och tar gör våra val. Jag kan bara säga att dom inte har några R motorer men att dom går hyffsat bra, men dom kommer inte ifatt dig..Hur som hellst så är det bara att ni som inte vet att ni kommer köra ifrån dom stannar, det blir lättast så...

Lycka till där ute, och kom ihåg att det är ANDRAS LIV vi leker med när vi kör vårdslöst, vårat eget är det minsta problemet!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
sveddan
16 maj 2006 · 1 453 Inlägg

carnageman skrev:
Haha, har du sett Getaway in Stockholm eller kanske vi ska ta praktexemplaret Ghost Rider 2, precis i början på filmen visar polisen hur duktiga dom är på att köra.
Dom pratade på P5 Radio-Stockholm här för några veckor sedan om just polisens inkompetens bakom ratten. Bland annat tog dom upp att polisen vid inblandning i olyckor med andra fordon stod till skulden av 80% av fallen. DVS fyra femtedelar...
Det finns inga genvägar till att bli en säker & snabb bilförare, träning är det som gäller.
Antingen börjar man med en bilsport, och då menar jag inte dragracing.
Rally, folkrace, banracing 9-timmars & rallycross är några bra exempel.
Eller så kan man köra som en galning hela tiden, på allmänna vägnätet och på så vis träna upp sig.
Dom som står bakom ovanstående filmer har nog gjort både och big_smile

Men som sagt, polisens bilkörning ger jag inte en spänn för.
Maktmissbrukeri och mindrevärdeskomplex är nog det enda dom är bra på...

smile

sveddan skrev:
Polisen skulle nog bränna efter dig för att få stopp på bilen, de är GANSKA välutbildade i bilkörning och du skulle förmodligen inte ha nån chans.

Snälla, försök åtminstone konstatera lite fakta innan du yttrar dig =/
I Getaway-filmerna så är förarna väldigt skickliga och kör bilar som lätt utklassar medelbilen, inklusive Volvo V70 och Saab 9-5 som polisen använder. "Getaway-förarna" har fördelarna på sin sida; dels håller de konstant hög fart och dels kör de efter en utstakad rutt. Det är inte ens rättvist att jämföra på samma dag anser jag. Självklart så ger övning färdighet inom bilkörning, precis som med allting annat och faktum är att polismännen genomgår en speciell förarutbildning, väldigt lik den som ambulansförare och brandbilsförare får. Varför skulle inte även poliserna kunna vara duktiga förare anser du?

Pepe Ölbryggare
16 maj 2006 · 339 Inlägg

Ghostrider blir iaf inte brutalt påkörd av forden som polisen blir...Jag undrar alltid vad dom trodde dom skulle uppnå efter 3 mil i 200km/h, det slutar bara så patetiskt för polisen, vilket nästan kan kännas rätt åt dom med tanke på dumdristigheten i deras jakt..Det är ju inte Ghostrider som trissar upp farten direkt, och det märker dom med tanke på att han hela tiden väntar in dom, trotts det så ökar dom ständigt till 200 ungefär...väldigt onödigt, om man nu ska följa den lagliga linjen..Vill man som polis köra fort är det väl inte mer än rätt att stressa upp farten så man får lite "spänning"

Men hur som hellst så är det tydligt att dom poliserna är helt besatta i att få fast han och att dom saknar enormt mycket kompetens för att köra som dom gör, med tanke på vilken ärkesmäll dom orsakar!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
freddan70 Team Tondöv
16 maj 2006 · 649 Inlägg

Pepe skrev:
Det är ju inte Ghostrider som trissar upp farten direkt

Nej just det, det är ju en JÄTTElaglig kille, som hela tiden följer trafikbestämmelserna...

Pepe Ölbryggare
16 maj 2006 · 339 Inlägg

freddan70 skrev:

Pepe skrev:
Det är ju inte Ghostrider som trissar upp farten direkt

Nej just det, det är ju en JÄTTElaglig kille, som hela tiden följer trafikbestämmelserna...

Dom som sett filmen vet hur han är, dom som känner han vet bättre. Men saken är inte hur han är i övrigt, utan i denna situationen, så ditt selectiva citatsvar säger oss ingenting tyvärr...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
sveddan
16 maj 2006 · 1 453 Inlägg

Pepe skrev:

freddan70 skrev:

Pepe skrev:
Det är ju inte Ghostrider som trissar upp farten direkt

Nej just det, det är ju en JÄTTElaglig kille, som hela tiden följer trafikbestämmelserna...

Dom som sett filmen vet hur han är, dom som känner han vet bättre. Men saken är inte hur han är i övrigt, utan i denna situationen, så ditt selectiva citatsvar säger oss ingenting tyvärr...

Faktum är att Ghostrider bryter mot trafikreglerna och då har polisen till uppgift att stoppa honom och se till att han SLUTAR bryta mot trafikreglerna - ganska basic, inte sant?

carnageman Rallyförare
16 maj 2006 · 1 075 Inlägg

Sveddan // Jo det är basic men man undrar ändå när dom ska känna sig besegrade.
Varje år kommer det en ny GiS & GR film.
Varje år får vi skratta gott åt våra inkompetenta snutar.
Hade jag varit snut så hade jag inte ens brytt mig om att jaga.
Pinsamt att bli frånåkt med halva svenska folket som publik...
Men men det är upp till polisen...

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
sveddan
16 maj 2006 · 1 453 Inlägg

carnageman skrev:
Sveddan // Jo det är basic men man undrar ändå när dom ska känna sig besegrade.
Varje år kommer det en ny GiS & GR film.
Varje år får vi skratta gott åt våra inkompetenta snutar.
Hade jag varit snut så hade jag inte ens brytt mig om att jaga.
Pinsamt att bli frånåkt med halva svenska folket som publik...
Men men det är upp till polisen...

Det är inget personligt på något sätt, polisen har fortfarande ett jobb att sköta. De slutar inte jaga bovarna bara för att någon spelar in det på band och sedan visar upp det för allmänheten. Det är inte "vi" mot "dom", även om det är svårt att förstå!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang