Xenon konvertera Volvo.

Retepoj
11 november 2009 · 664 Inlägg

Skall xenon konvertera min Volvo 854 med angel eyes. Jag vet att dom inte gillar det på Bilprovningen, men det ordnar sig alltid.

1, Är det svårt att koppla in?
2, Jag måste ha två kitt om jag båda ska ha på halv och hel?
3, Såg på 8000k att det skall vara isblå färg på den, stämmer det?

4, Vilken K styrka skulle ni valt, sitter och väljer mellan 8 eller 10 000K, vill ju ha viss styling effekt.

Ju högre Kelvin ju sämre ljus, i alla fall vad jag har hört, rätta mig om jag har fel.

Tack för att ni svarar på mina... dumma frågor...

KRYSSBO
11 november 2009 · 36 Inlägg

Hejsan.
1.Inte så svårt att koppla in går på ett kick:).
2. du behöver 2kitt stämmer bra.
3. Det stämmer nog andra sidor står de sky blue men hur som helst är den blåwink.
4. Jag skulle valt 8000k isåfall om man vill kompbinera ljus o styling i , 10000k blir sämre ljus.

Mvh Johan

Saab Turbo
alain www.bimmerpower.org
11 november 2009 · 3 995 Inlägg

Du måste även har automatisk nivåreglering för lhjuset så att du inte blända andra traffikanter.
Läs den text, det kan hjälpa dig på travet.

Detta är en lånad text
Här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
MVH.

Senast redigerat av alain (11 november 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
maco
11 november 2009 · 1 207 Inlägg

Första av allt så tror jag att det finns många trådar om detta redan.
Sedan så stämmer det de föregående skribenterna sade.

Med mina tidigare erfarenheter av xenonkonvertering så kan jag tipsa om detta. Håll till i ett varmgarage, det är oftast lite knåpigt och pillrigt att installera det så för att behålla rörligheten i fingrarna - håll dem varma. Ha gärna en dremel eller liknande med dig för att justera hålet du gör i skyddet för lamporna.

Sedan angående kelvin så kan jag bara säga att jag själv har gått ned i kelvingraderna för att jag tycker det är snyggare med ett "original-look", kör på 4300k nu.

Senast redigerat av maco (11 november 2009)

Retepoj
11 november 2009 · 664 Inlägg

alain skrev:
Du måste även har automatisk nivåreglering för lhjuset så att du inte blända andra traffikanter.
Läs den text, det kan hjälpa dig på travet.

Detta är en lånad text
Här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
MVH.

Jag chansar på böter helt enkelt, tror inte risken är så stor att man blir stoppad, har inte hört någon som blivit det, kört med dioder bak på bilen, blåa, polisen har legat bakom mig 100 gånger och inte har dom gnällt. Sen dom jag möter, tycker dom bländar mig då fan hela tiden, så nu får dom väl igen då smile.

KRYSSBO
11 november 2009 · 36 Inlägg

Jag har aldrig blivit stoppad heller ingen som har blinkat på mig, mött polisen massa gånger.
men när du kommer till besiktningen så måste du dock ta montera bort xenonet wink

lycka till smile

Saab Turbo
Retepoj
11 november 2009 · 664 Inlägg

KRYSSBO skrev:
Hejsan.
1.Inte så svårt att koppla in går på ett kick:).
2. du behöver 2kitt stämmer bra.
3. Det stämmer nog andra sidor står de sky blue men hur som helst är den blåwink.
4. Jag skulle valt 8000k isåfall om man vill kompbinera ljus o styling i , 10000k blir sämre ljus.

Mvh Johan

Okej, men blir 10 000 mycket sämre och mycket mer blått sken eller?
Sämre sken vs blåare sken, hur skulle du välja?

Tack för svaret!

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 november 2009 · 3 180 Inlägg

RetepojOkej, men blir 10 000 mycket sämre och mycket mer blått sken eller?
Sämre sken vs blåare sken, hur skulle du välja?

Tack för svaret![/quote skrev:


styling 8000K
bra ljus 4300-6000K

vad jag tycker, 10000K blir nog för blått.

Senast redigerat av NITROUS (11 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
maco
11 november 2009 · 1 207 Inlägg

Retepoj skrev:

KRYSSBO skrev:
Hejsan.
1.Inte så svårt att koppla in går på ett kick:).
2. du behöver 2kitt stämmer bra.
3. Det stämmer nog andra sidor står de sky blue men hur som helst är den blåwink.
4. Jag skulle valt 8000k isåfall om man vill kompbinera ljus o styling i , 10000k blir sämre ljus.

Mvh Johan

Okej, men blir 10 000 mycket sämre och mycket mer blått sken eller?
Sämre sken vs blåare sken, hur skulle du välja?

Tack för svaret!

Enligt mig så blir det väldigt mycket sämre ljus. Då tar jag inte bara lumen i hänseende utan även att de blåare ljuset tar bort väldigt mycket kontrast. Såvida du inte bor där det är snö på vägarna så "äts" ljuset bara upp av asfalten.

m_ster Avstängd
12 november 2009 · 122 Inlägg

så som ja har tänkt ljuset i v70in så blir det 4300k i halvljuset och 6000k i helljuset.. har 6000k i halvljuset på den nu men ska ändra om lite.. ska inte dra en massa uppmärksamhet av polisen så wink

alain www.bimmerpower.org
12 november 2009 · 3 995 Inlägg

Kolla på den länk, Jag la ut lite mer info.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157573

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
KRYSSBO
12 november 2009 · 36 Inlägg

Retepoj skrev:

KRYSSBO skrev:
Hejsan.
1.Inte så svårt att koppla in går på ett kick:).
2. du behöver 2kitt stämmer bra.
3. Det stämmer nog andra sidor står de sky blue men hur som helst är den blåwink.
4. Jag skulle valt 8000k isåfall om man vill kompbinera ljus o styling i , 10000k blir sämre ljus.

Mvh Johan

Okej, men blir 10 000 mycket sämre och mycket mer blått sken eller?
Sämre sken vs blåare sken, hur skulle du välja?

Tack för svaret!

om du verkligen måste ha stylingljuset så välj 8000k,  jag kör själv på 6000k i min o tycker de lyser blått o över 6000k rekomenderas ju inte om man vill ha bra ljus på vägen, 10000 kommer dra mkt uppmärksahet och du kommer nog ganska säkert o bli stoppad av polisen.wink
kör du på 8000k isåfall.smile

Saab Turbo
klimpan
12 november 2009 · 2 600 Inlägg

kör sj med 6000k både på hel och halv smile  men en sak till att tänka på är att du ska ha 35 watt på halvljuset annars blir det väldigt starkt. och det är bra ljus då har sj 35 på halv och 50 watt på hel.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang