7801
Sök

Impedans, blir inte riktigt klok på hur det fungerar?

3 627 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Tjenare!

Sitter i planerna om att börja bygga billjud men blir inte riktigt klok på det här med impedanserna, så nu känner jag att jag behöver hjälp för att bli klokare! Har suttit och läst runt lite men hittar inte det jag söker.

Basen jag tittar på har impedans 2x2Ohm.

Vad jag läst så börjar jag fatta det som såhär.

Som jag fattat det att om man har ett 2-kanaligt steg så ska man brygga det och då ska det vara inställt på 1Ohm? Och hade basen varit på 2x4Ohm så ska man ställa in steget på 2Ohm? Är jag rätt ute?

Men hur gör man då på monosteg? För där går det ju inte att bryggkoppla? Utan då parallellkopplar man ju men det kanske blir samma sak ändå? Nu när jag tänker efter så känns det ju lite smått logiskt då det blir samma effekt som att brygga ett steg... Men jag är ändå osäker på Ohm'talet för det.

MVH en snurrig Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

7 283 Inlägg
13 december 2009
Du ställer inte in steget.
Om en bas ligger på 4ohm så är det vad steget ser.
Om basen har 2 spolar på 2 ohm vardera så kan du parallelkoppla dessa och då får du 1ohm.
Eller seriekoppla och då får du 4ohm.
Parallelkoppling ger en lägre impedans medans serie ger en högre.

När du bryggar ett steg så sätter du ihop 2 kanaler till 1.
Ju lägre impedans man har ju mera ström kräver steget.
Normalt sett klarar dom flesta steg ner till 2ohm/kanal.

Bryggar man då ett steg så klarar det kanalparet endast av 4ohm.

Givetvis finns det steg som klarar lägre ohm också men vanligast är 2ohm i stereo eller 4ohm i mono, dvs bryggat.

Ett monosteg har bara 1 kanal därav kan du inte brygga det. Vissa steg har ändå fler ingångar bara för enkelhetens skull om man vill koppla ihop flera basar eller spolar.
Dessa är sedan parallelkopplade innuti steget.

I ditt fall så bryggar du steget och sedan seriekopplar du spolarna om du inte har ett riktigt kraftigt steg som klarar av 1ohm i bryggat läge.

3 627 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
tack för länken, den hjälpte dig mycket smile

Förstod inte mycket av det du skrev Brains, en del gick in men inte så mycket wink

3 627 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Så om jag skaffar en bas på 2x2Ohm så bör jag koppla den så att steget ger den 4Ohm? För att det inte kommer klara av 1Ohm? Men det betyder ju att man behöver ha ett dyrare steg för att klara av att driva basen då, inte sant?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 december 2009
Impedansen är i basen, inte i steget. Steget belastas med basens impedans. Beroende på hur du kopplar din bas så får du antingen 1Ohm (paralellkopplade spolar) eller 4Ohm (seriekopplade spolar) i slutlig impedans. När du sen kopplar den till ett steg så ger det ut olika mycket effekt beroende på hur du har kopplat (impedansen går inte att ändra på steget!). Så beroende på vad du har för steg till basen så får du antingen serie eller paralellkoppla talspolarna på basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
13 december 2009
Steget ger den inte 4ohm.

Basen är en belastning för steget. Så steget belastas med 4ohm.
Innan du kopplar in basen ger steget en spänning ut, men det är ingen sluten krets eftersom inget är inkopplat mellan + & - på högt anslutningen. När du ansluter en bas blir det en krets och det börjar flyta ström i kretsen och steget måste börja jobba och leverera spänning, och då krävs en viss mängd ström beroende på belastningen, alltså ohm på de inkopplade basarna. Men 1ohm istället för 2ohm krävs dubbelt så mycket ström.

Ohmen bestämms alltid av det man kopplar in på steget, alltså bas/basar.

En bas på 2x2ohm kan du parallell koppla till 1ohm. Då är det ett monosteg du behöver som är 1ohm stabilt.
Bryggar du ett stereo steg o kopplar in då delar de 2kanalerna på belastningen. Då blir det alltså 0,5ohm /kanal. Inte bra nästan kortslutning o det går åt mycket ström.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 727 Inlägg
13 december 2009
Glöm inte att man kan använda ett 2-kanalssteg UTAN att brygga det, en kanal till varje spole.
Nedlastning och bryggkoppling leder i dom flesta fall till sämre kontroll på konan.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 665 Inlägg
13 december 2009
Ja absolut.

Du kan köra ett stereo steg och köra en kanal på varje spole. Tror nästan så det var tänkt när man började tillverka dubbelspolar.

Då blir det 2ohm på varje kanal.

Precis så är det att lägre impedanser ger sämre kontroll på konen, dämpfaktorn försämras i steget.
Senast redigerat av Rickard-v (13 december 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
14 december 2009
Rickard-v skrev:
Ja absolut.

Du kan köra ett stereo steg och köra en kanal på varje spole. Tror nästan så det var tänkt när man började tillverka dubbelspolar.

Då blir det 2ohm på varje kanal.

Precis så är det att lägre impedanser ger sämre kontroll på konen, dämpfaktorn försämras i steget.

Nej för guds skull koppla inte en bas med 2 spolar i stereo.
Då har man snart en död bas.
Båda spolarna måste ha exakt samma signal annars kommer dom motarbeta varandra och då har man som sagt en död bas ganska snabbt.
Däremot kan man brygga ett 2 kanals steg.
Genom att koppla över båda kanalerna och då blir det mono.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
14 december 2009
Du kan köra in en monosignal i ett stereo steg så är problemet löst.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 627 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Fan jag måste vara bra snurrig men tror jag börjar hänga med lite iaf smile

Vad ni rekommenderar är att parallellkoppla så basen isåfall till ett 2kanalssteg, alltså brygga steget?

Eller ska jag seriekoppla? För vad jag förstått är bryggning oftast bara stabilt i 4Ohm och inte lägre?

MVH Jimmy

1 400 Inlägg
14 december 2009
Vad har du för slutsteg och huvudenhet ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

3 627 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Vad har du för slutsteg och huvudenhet ?

Har varesig bas eller slutsteg, det är därför jag undrar så jag vet vad jag ska titta efter smile

Huvudenhet däremot har jag, har en Kenwood BT6544UY.

3 627 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Men en till fråga, om man då har en bas på 2x4Ohm talspolar, och parallelkopplar.. då borde det väl bli 4Ohm impedans va?

1 400 Inlägg
14 december 2009
To Xtreme skrev:
Men en till fråga, om man då har en bas på 2x4Ohm talspolar, och parallelkopplar.. då borde det väl bli 4 Ohm impedans va?

Nä 2 ohm.
Men varför funderar du på ett 2 kanals steg till att driva subben för och inte ett monosteg som är gjord för bas ?

3 627 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Jag vet inte, jag blir förvirrad av allt alla säger tongue Är inte speciellt duktig på det där med billjud så att säga men vill lära mig!

Framsystemet är jag iaf med på svängarna när det gäller så där slipper jag ens behöva tänka 2 ggr smile

Så du rekommenderar att jag har ett monosteg varesig jag väljer en bas med 2x2Ohm eller 2x4Ohm?

Sen en fråga till, jag har fått höra från många håll att siffrorna som står ofta är lite drömsiffror och att stegen inte levererar så mycket kraft egentligen (lite beroende på fabrikat och kvalité såklart) så då borde det ju vara smart att ta ett steg som ska kunna leverera lite mer på pappret än basen? Eller behövs inte det?

1 400 Inlägg
14 december 2009
Men ska du prompt ha ett två kanals steg så är det inga problem att koppla en spole till varje kanal så länge du använder sub utgången på huvudenheten.

1 400 Inlägg
14 december 2009
Det är alltid bättre med ett steg som levererar mer än basen är specad. När du kollar efter slutsteg så köp inga no name steg utan gå på kända märken. Effekten säger inte allt om hur bra ett slutsteg är. En hög dämpfaktor på steget tycker jag är viktigare. Då vet du att steget har bra kontroll på basen och det är betydligt viktigare än massa effekt.
Senast redigerat av micke7406 (14 december 2009)

3 627 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Okej! Vad anses som en hög dämpfaktor då? Så man har något att gå efter när man kollar runt!

P.S. du har varit till väldigt stor hjälp, uppskattas innerligt smile

Sök