2098
Sök

Motorn är igång och jag tar bort plus från batteriet då stängs motorn av vad kan det vara???

36 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
motorn är igång och jag tar bort plus från batteriet då stängs motorn av vad kan det vara???

på en vw vento vr6 97års

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
Varför ska du ta dän pluspolen med motorn igång? Batteriet på en bil fungerar som en "buffert/spänningsutjämnare", att koppla loss batteriet under drift är att be om trubbel, elsystemet kan ta skada...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fattig student
1 282 Inlägg
29 december 2009
Brist på ström..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

36 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
men kan det vara generator som är felet

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 december 2009
Det finns väl en elektronikbox som styr lite pryttlar i bilen som behöver ström kanske wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

2 852 Inlägg
29 december 2009
Aerocombi skrev:
Det finns väl en elektronikbox som styr lite pryttlar i bilen som behöver ström kanske wink

+ en elektrisk bensinpump som gärna vill ha ström.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 december 2009
troligtvis så laddar inte generatorn som den ska

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 001 Inlägg
29 december 2009
dawwe skrev:
Varför ska du ta dän pluspolen med motorn igång? Batteriet på en bil fungerar som en "buffert/spänningsutjämnare", att koppla loss batteriet under drift är att be om trubbel, elsystemet kan ta skada...

Dawwe har helt rätt, det är riktigt lurigt att göra så, kan funka 9 ggr men 10:e gången så brinner elektroniken upp.
Så kan man kolla gamla dieselbilar eller gamla bilar med brytarsystem men nyare än typ 1980 så är det risk att nåt pajar.

ska du kolla generatorn så gör det med en multimeter och mät spänningen när bilen är avstängd vs. igång om du inte kommer åt att mäta direkt på generatorn

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

36 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
aha ok nice tack för hjälpen. vad tycker ni att jag ska göra ???????

5 198 Inlägg
29 december 2009
ventovr6 skrev:

Börja med att tala om vad som händer/inte händer med bilen

2 852 Inlägg
29 december 2009
ventovr6 skrev:

Lyser laddlampan i bilen? Om inte så laddar den troligtvis. Startar den lätt så behöver du nog inte göra nåt.

Ta en multimeter och mät spänningen då motorn är igång. Ca 13.8 volt är ganska normalt den ska ladda.

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 december 2009
ventovr6 skrev:

Har kanske missat det men vad är egentligen felet hmm
Att den stannar när du lossar batteripolen?
I så fall så är ju mitt tips lossa den inte big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

36 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
vart mäter jag spänningen då motorn är igång

16 197 Inlägg
29 december 2009
kan säga att de e JÄVLIGT dumt att ta bort batteriskon från polen när motron är igång... STOR risk att generatorn pajjar.
Senast redigerat av evilaudio (29 december 2009)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 852 Inlägg
29 december 2009
ventovr6 skrev:
vart mäter jag spänningen då motorn är igång

Allra enklast är på batteriets poler, men du kan även mäta på generatorn.

36 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
men min bil gick inte i gång jag fick ladda batteriet hela naten sen sa dom till mig att dra ut plus medan bilen e på och om den stängs av då är det generator som är sönder!!!

vad ska jag göra hur ska  jag lösa problemet för att min batterie ska inte laddas ur

2 337 Inlägg
29 december 2009
ventovr6 skrev:
men min bil gick inte i gång jag fick ladda batteriet hela naten sen sa dom till mig att dra ut plus medan bilen e på och om den stängs av då är det generator som är sönder!!!

vad ska jag göra hur ska  jag lösa problemet för att min batterie ska inte laddas ur

Om det nu är generatorn så är det väl ett hett tips att byta den.

509 Inlägg
29 december 2009
så kollar man inte en generator,vem sa det?
ventovr6 skrev:

36 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
verkstad.
hur kollar man ????????

Forummoderator
26 455 Inlägg
29 december 2009
ventovr6 skrev:

Kolla så det inte är så enkelt att nån lampa står på nånstans och drar ur batteriet när du inte använder bilen. Kolla upp lampan i handskfacket utifall det finns någon där, så den inte lyser konstant.
Eller i bagageutrymmet.
Ett par heta tips.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök