ETTH - Saab 9-3 Monte Carlo | Uppdaterad 20/5 -12 | Vakna ur dvalan? |
"Ytterst lite historia" Bilen är en Saab 9-3 Monte Carlo Edition -99 som jag införskaffade 2007 innan jag hade körkort! Med små ambitioner till att göra bilen finare än vad den redan var så började jag med att köpa mig... Visa mer
Sitter på jobbet, 12timmars idag (och igår). Har precis läst igenom större delen av p-tråden. Riktigt härligt läsning och mycket och bra bilder! Vilken resa Lyfter på hatten och undrar vad man ska läsa/följa nu för att få samma härliga känsla. Vill bara riva isär min, har tyvärr inte bra garage att vistas i men sugen blir man Hatten är av! /Fabian
Rayburn33: Trevligt att jag har lyckats få dig att döda några minuter på jobbet! Tack så mycket! Ja en del har man varit med om, och mer blir det säkert! Du finner nog någon mer tråd kan jag tänka mig
Jag har ju haft lyckan att ha ett fint garage att vistas i! Utan det hade det inte alls kunnat gå!
Rayburn33: Ska jag väl inte säga att jag har, har bara inte tummen mitt i handen, samt en fruktansvärt underbar far som delar mitt intresse till fullo!
Iggge: Den införskaffades i STHLM för ett bra tag sedan, original 9-5 gps enhet.. Det går att få in den men man måste modifiera lite saker och sätta dit saker för att få den att fungera! Jasså? Hehe
Väldigt kul och uppskattat med en uppdatering i din tråd ETTH! Låter väldigt sorgligt att du ska montera på originalfjädrar bak, kommer inte att se något vidare ut...vad kör du med för däck på din 19"? 225 eller 235?
Vart tar hjulen i? I framkant på skärmkanten eller? Du får låna min skärmvalsare om du vill
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Valsa skärmarna gör underverk, jag har gjort de på min och det tar aldrig i. Visserligen 215/35-18, dock 23mm spacers.
Jag hade 245/30-20" på min
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Tchn226: Tack! Ja du ingen aning just nu! Kan kika!
Iggge: Det är en lång historia.. Har haft länkar till trådar där det tagits upp, men har lyckats ta bort dem ser jag nu! Får leta upp igen, men det är svårt då man måste modifiera en hel del bakom instrumentpanelen m.m för att få tex gps att funka osv...
_Fredrik: Ja jo, men hellre det än att slå i och inte kunna köra! Ingen aning just nu, får kika senare
Aerocombi: Japp i framkant bak! Ja det hade väl varit något om man vågar.. Vill gärna inte behöva lacka om m.m
--
Om ni är kunniga med valsa skärmar utan att det blir kludd så tar jag gärna emot hjälp!
Tchn226: Tack! Ja du ingen aning just nu! Kan kika!
[/b]Iggge:[/b] Det är en lång historia.. Har haft länkar till trådar där det tagits upp, men har lyckats ta bort dem ser jag nu! Får leta upp igen, men det är svårt då man måste modifiera en hel del bakom instrumentpanelen m.m för att få tex gps att funka osv...
_Fredrik: Ja jo, men hellre det än att slå i och inte kunna köra! Ingen aning just nu, får kika senare
Aerocombi: Japp i framkant bak! Ja det hade väl varit något om man vågar.. Vill gärna inte behöva lacka om m.m
--
Om ni är kunniga med valsa skärmar utan att det blir kludd så tar jag gärna emot hjälp!
Rulla försiktigt och värm lacken med värmepistol. På insidan kommer du behöva lägga på lite rostskyddsfärg men det syns ju ändå inte. Jag fick en liten spricka i lacken på utsidan som syns, har inte reparerat de än. Men andra sidan gick fint och jag värmde ingenting.
Du som gjort detta och jag är ett lärande barn vad gäller bilar(mina kunskaper är ganska begränsade) men är det svårt att byta kjolpaket? Har äntligen fått tag i Viggen paketet nu för en billig peng(allt utom fronten som kommer köpas från Speedparts). Men behövs några speciella verktyg?
Du som gjort detta och jag är ett lärande barn vad gäller bilar(mina kunskaper är ganska begränsade) men är det svårt att byta kjolpaket? Har äntligen fått tag i Viggen paketet nu för en billig peng(allt utom fronten som kommer köpas från Speedparts). Men behövs några speciella verktyg?
Hyllsnyckelsats räcker. inga special nånstans. Se till att du har rätt krockbalk med rätt frigolit osv så det sitter riktigt. Se oxå till att du har dom fästena som sitter i sidorna så att allt inte hänger.
Det är inte speciellt svårt, det jobbiga är väl att riva loss kjolarna som sitter med plastmuttrar på en gängad "pinne". Vanligt att dessa går av lätt när bilen har ett par år på nacken. Fronten är bara att riva strålkastarna, grill samt blinkers så ser du var fästena sitter Även lossa småskruvar under bilen för hasplasten samt skruv i hjulhusen så är det bara att knacka loss den lite försiktigt sen
Bakdelen får du loss genom att skruva loss plasttröskeln i bagaget så ser du bultarna. Sedan får man haka loss stöten vid hjulhusen bak, sedan är den loss