Däcksnack Sommar och Vinterdäck.

volvoentusiasten
16 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Phaetoon skrev:
Som sagt. Vid snösörja och vid milt väder så är odubbat bättre. Vid is så är dubbat avsevärt mycket bättre. I opackad snö så betyder mönstret mer än dubben. I packad snö så går det på ett ut mellan dubbat och odubbat, men bara om tillräckligt många kört med dubbdäck innan och fräst upp vägbanan...
Kör man på småvägar så skulle jag rekommendera dubbat.

Bra inlägg, håller med! Fast vad menar du med småvägar?

EckeHolmgren T5 & R Fantast
16 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Det han mena med småvägar är Mindre vägar som tex leder ut till sommarstugor mm.

linuslinje skrev:

Phaetoon skrev:
Som sagt. Vid snösörja och vid milt väder så är odubbat bättre. Vid is så är dubbat avsevärt mycket bättre. I opackad snö så betyder mönstret mer än dubben. I packad snö så går det på ett ut mellan dubbat och odubbat, men bara om tillräckligt många kört med dubbdäck innan och fräst upp vägbanan...
Kör man på småvägar så skulle jag rekommendera dubbat.

Bra inlägg, håller med! Fast vad menar du med småvägar?

Erik H
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 januari 2010 · 963 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Det han mena med småvägar är Mindre vägar som tex leder ut till sommarstugor mm.

linuslinje skrev:

Phaetoon skrev:
Som sagt. Vid snösörja och vid milt väder så är odubbat bättre. Vid is så är dubbat avsevärt mycket bättre. I opackad snö så betyder mönstret mer än dubben. I packad snö så går det på ett ut mellan dubbat och odubbat, men bara om tillräckligt många kört med dubbdäck innan och fräst upp vägbanan...
Kör man på småvägar så skulle jag rekommendera dubbat.

Bra inlägg, håller med! Fast vad menar du med småvägar?

Jag fortsätter gissningsleken... tror han menar vägar som sällan är skottade. Där packas snön under vintern och i slutet på vintern när det börjar töa så blir denna packade snö till blankis med vatten på.
Dessa vägar saltas oftast inte och därför ligger isen kvar länge.

EckeHolmgren T5 & R Fantast
17 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Eller skogsbilsvägar.

TCG skrev:

Dieselsmurfe skrev:
Det han mena med småvägar är Mindre vägar som tex leder ut till sommarstugor mm.

linuslinje skrev:

Bra inlägg, håller med! Fast vad menar du med småvägar?

Jag fortsätter gissningsleken... tror han menar vägar som sällan är skottade. Där packas snön under vintern och i slutet på vintern när det börjar töa så blir denna packade snö till blankis med vatten på.
Dessa vägar saltas oftast inte och därför ligger isen kvar länge.

Erik H
Batta
18 januari 2010 · 1 353 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
10 år ? du msåte skoja? du e ju faen en trafikfara.

Cromeaholic skrev:
Har lånade däck på min, De är från Gislaved. Dom är 10 år gammla och det är jävligt lätt att det slirar för en =P

jag kör på 9 år gamla vinterdäck på min 740, gislaved nordfrost, har utmärkt fäste! både acceleration och broms fungerar jättebra med dem!

Fast de hade varit använda en vinter, sen legat i en matkällare i 8 år.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Mercedes_entusiast Skogshuggar och merca tokig
19 januari 2010 · 93 Inlägg

Så länge man förvarar däck bra så håller dom hur länge som hellst men ligger dom under en carport så solen tittar dit ibland så är ju kört:S..ska ligga svalt,mörkt å fuktigt då hålelr dem längst..  och angående med dubben är väl bara å tänka hur faan d skulle gå för dem som kör is race utan dubb:P..  knappast nå lyckat resultat iaf. jag kör med dubbat nu på mercan å allround däck på min mazda, kör mkt i skogen där timmerbila går mkt å är väldigt halt å d funkar inte bra, dubbade med bra mönster så äre klart å betalt.  regumerade däck är är iaf för mig d absolut säsmsta alternativet som finns fick med 2 uppsättningar nya däck (somm/vint) sommar däcken nöttes väldigt fort ner och var tamme faan stenhård med normalt lufttryck 2,2kg  på vinterdäcken så flög dubben efter en månad så d var uruselt dåliga..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!
EckeHolmgren T5 & R Fantast
20 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Mercedes_entusiast skrev:
Så länge man förvarar däck bra så håller dom hur länge som hellst men ligger dom under en carport så solen tittar dit ibland så är ju kört:S..ska ligga svalt,mörkt å fuktigt då hålelr dem längst..  och angående med dubben är väl bara å tänka hur faan d skulle gå för dem som kör is race utan dubb:P..  knappast nå lyckat resultat iaf. jag kör med dubbat nu på mercan å allround däck på min mazda, kör mkt i skogen där timmerbila går mkt å är väldigt halt å d funkar inte bra, dubbade med bra mönster så äre klart å betalt.  regumerade däck är är iaf för mig d absolut säsmsta alternativet som finns fick med 2 uppsättningar nya däck (somm/vint) sommar däcken nöttes väldigt fort ner och var tamme faan stenhård med normalt lufttryck 2,2kg  på vinterdäcken så flög dubben efter en månad så d var uruselt dåliga..

Vilket märke?

Erik H
Opelmadness German cars, quality and beyond
20 januari 2010 · 8 197 Inlägg

Vet inte hur vinterdäcken var förvarade till min bil, men dom drar hemskt dåligt, trots bra mönster och bra hyfsat med dubb. Men dom är antagligen för gamla och hårda. Från 2002. hmm

Senast redigerat av Opelmadness (20 januari 2010)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Andreas 940 -utan 940
23 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Kan någon rekommendera några bra friktionsdäck i dimensionen 205/55 16?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?s … o_Seite=50

Jag tänkte köra med dem året runt, jag kör så lite att de ändå kommer bli för gamla innan de blivit nerslitna.

Aerocombi Xenoholic
23 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Kan någon rekommendera några bra friktionsdäck i dimensionen 205/55 16?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?s … o_Seite=50

Jag tänkte köra med dem året runt, jag kör så lite att de ändå kommer bli för gamla innan de blivit nerslitna.

Kan rekomendera Nokian WR funkar skitbra.
Annars ska ju Continental va  bra vintersulor. Dock aldrig testat dem.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Andreas 940 -utan 940
23 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Aerocombi skrev:
Kan rekomendera Nokian WR funkar skitbra.
Annars ska ju Continental va  bra vintersulor. Dock aldrig testat dem.

Ok, Nokian har väl bra rykte vad jag vet, om man bortser från att de fuskade och skickade däck med olagligt långa dubbar till ett test för några år sedan. smile
WR fick fyra stjärnor av fem men de kostar ju under 1000kr styck så de verkar vettiga.
Det finns några olika modeller men det är dessa jag tittade på: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=Wi

EckeHolmgren T5 & R Fantast
23 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Jag kan även rekommendera Vredestein snowtrac 1 2 eller 3.

Andreas 940 skrev:

Aerocombi skrev:
Kan rekomendera Nokian WR funkar skitbra.
Annars ska ju Continental va  bra vintersulor. Dock aldrig testat dem.

Ok, Nokian har väl bra rykte vad jag vet, om man bortser från att de fuskade och skickade däck med olagligt långa dubbar till ett test för några år sedan. smile
WR fick fyra stjärnor av fem men de kostar ju under 1000kr styck så de verkar vettiga.
Det finns några olika modeller men det är dessa jag tittade på: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=Wi

Erik H
groze
23 januari 2010 · 564 Inlägg

Aerocombi skrev:

Andreas 940 skrev:
Kan någon rekommendera några bra friktionsdäck i dimensionen 205/55 16?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?s … o_Seite=50

Jag tänkte köra med dem året runt, jag kör så lite att de ändå kommer bli för gamla innan de blivit nerslitna.

Kan rekomendera Nokian WR funkar skitbra.
Annars ska ju Continental va  bra vintersulor. Dock aldrig testat dem.

Jag håller med, Nokian WR är bra! Det får nog bli såna igen till nästa säsong. Hade dom på min förra 120d och var supernöjd! smile
Nu åker jag Nokian Hakkapelitta dubbdäck och är inte nöjd... Bullrar som faaan och har dåliga vägegenskaper på snöfria vägar. Däremot är greppet rätt bra på is och packad snö.

Andreas 940 -utan 940
25 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Är det en dålig idé att köra med 16-tums friktionsdäck på sommaren, kommer det bli för mjukt och svajigt?

Kavli Motborgare
25 januari 2010 · 1 099 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Är det en dålig idé att köra med 16-tums friktionsdäck på sommaren, kommer det bli för mjukt och svajigt?

Ekonomi:
Då friktionsdäck har avsevärd högre gummiblanding än sommardäck, så kommer dom att slitas mycket snabbare.

Funktion:
Vinterdäck har ett mönster som är optimerad för att snön skall släppa och lameller som skall flexa. Sommardäck är gjorda för att kunna pumpa bort vatten effektivt och sen skapa bättre friktion vid varmare väder.

Helårsdäck (som jag har på min egen bil nu) är ett dåligt kompromiss.

-- K

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
25 januari 2010 · 963 Inlägg

Kavli skrev:

Andreas 940 skrev:
Är det en dålig idé att köra med 16-tums friktionsdäck på sommaren, kommer det bli för mjukt och svajigt?

Ekonomi:
Då friktionsdäck har avsevärd högre gummiblanding än sommardäck, så kommer dom att slitas mycket snabbare.

Funktion:
Vinterdäck har ett mönster som är optimerad för att snön skall släppa och lameller som skall flexa. Sommardäck är gjorda för att kunna pumpa bort vatten effektivt och sen skapa bättre friktion vid varmare väder.

Helårsdäck (som jag har på min egen bil nu) är ett dåligt kompromiss.

-- K

Håller med.
Väntade på leverans av mina nya sommardäck för ett par år sedan och fortsatte köra på åretruntdäck. Det svajade i kurvorna och mönstret slets ner otroligt snabbt.

Kanske ska tillägga att det var 235/45 R17. Kompressorn var förvisso inte monterad men med 286Hk bakhjulsdrift så gick det åt mycket däck både fram och bak.

Senast redigerat av TCG (25 januari 2010)

Andreas 940 -utan 940
27 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Ok tack för tipsen, det känns inte lönt att köpa några nya vinterdäck nu men får se hur jag gör till nästa säsong.
Mina 15-tums friktionsdäck jag har nu är så gamla och hårda att de lämpar sig bättre som sommardäck så jag kanske kör med dem till nästa vinter och köper nya 16-tums friktionsdäck till sommarfälgarna istället. yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang