Däcksnack Sommar och Vinterdäck.

EckeHolmgren T5 & R Fantast
2 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Jag vet att det kan låta konstigt men är det verkligen nån skilland mellan dubbat och odubbat. Volvon tar sig fram mycket sämre och den har dubbdäck medan jobbar bilen (Postbilen) har odubbade däck och den tar sig fram mycket bättre än volvon i djupsnön . kan det ha nåt att göra med antispinnen på volvon?. Obs! Postbilen har enhjulsdrift. Då det är enhjuldrift kan den väl bara gräva ner sig på ett däck. På volvon då det är antispinn på den den kan ju Gräva ner sig på två hjul Då den skickar så att den ska slira på båda däcken?. Som sagt är det verkligen nån skillnad?

Senast redigerat av Dieselsmurfe (16 januari 2010)

Erik H
Volvo V70R AWD "B5234T4 Saffran GJC" (1998)
Volvo 850 R "T-Röd Autotech Steg 4 B5234T4" (1996)
Volvo V70 D5 AWD "LNY D5244T10" (2011)
twin_cam Smålänning
2 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Ålder på däcken då?

Men i volvon kan det bero på antispinnsystemet...

För att svara på din fråga:

Dubben gör i princip bara nytta på blankis, på snöig väg kan mycket väl dubbfritt vara bättre smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
EckeHolmgren T5 & R Fantast
2 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Ligger nog något i det du säger med djupsnön. För på post bilen kan det flyga snö över huven och man kör bara tio kmh och man kör inte fast. Men om man gör det med volvon Så fastnar man ju direkt.

Erik H
Grabber Dagdrömmare
2 januari 2010 · 2 836 Inlägg

Av egna erfarenheter på en o samma bil så tycker jag att dubbfria däck är bättre.
Dubb har fördelen endast på is men försämrat på blöt asfalt.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Aerocombi Xenoholic
2 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Det finns ju nästan hur många tester som helst där man kommit fram till att det är bättre med dubbdäck än med dubbfria på i stort sett alla sorters underlag utom ren asfalt.
Men självklart finns det ju bättre o sämre däck av båda slag.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Pellefax
2 januari 2010 · 644 Inlägg

Har nyligen testat 2 likadana bilar,en med dubbat o en odubbat,och dubbat var helt överlägset trots att dubbdäcken rullat en säsong medan dom odubbade var så gott som nya.. hade odubbat på vinterchevan innan,men köpte dubbat efter det och ångrar mig absolut inte..

volvoentusiasten
2 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Även om det finns tre miljarder sådana här trådar så okay jag fyller i. smile

S90n kommer iväg utan problem med dubbfria däck medans 740n med bra dubb är som att köra ute på en sjöis smile Båda vid snöklädd hårdpackat snö. Ej is. Relativt likadana bilar så går väl o jämföra med.

För övrigt är den jävla skillnad mellan att "komma iväg" mellan en 1,6 ton tung stor v70 med antislir och en liten peugot utan vikt, mindre hjulbas och förmodligen mkt smalare däck.

Du har nog inte enhjulsdrift (why?) smile men du får nog all kraft till ena däcket med sämst grepp.

Germax
2 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Man kan lixom inte jämföra postbilar och volvobilar, inte häller en moppe och en buss.

Att dubb skulle försämra framkomligheten i snö är ju helt befängd, om en bil utan dubb tar sig fram bättre i snö än en bil med dubb så har det med allt annat o göra mer än dubben.

EckeHolmgren T5 & R Fantast
3 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Vi tar det såhär då ! Postbilen jag kör har haft dubbdäck en gång i tiden och då den hade såna däck tog den sig inte fram i djupsnö men nu då jag har dubbfria däck går den hundra gånger bättre än med dubbdäck.

Erik H
Masterworks
3 januari 2010 ·

Dieselsmurfe skrev:
Vi tar det såhär då ! Postbilen jag kör har haft dubbdäck en gång i tiden och då den hade såna däck tog den sig inte fram i djupsnö men nu då jag har dubbfria däck går den hundra gånger bättre än med dubbdäck.

Beror snarare på hur mönstret är utformat än om det är dubb eller dubbfritt.

Att dubb är överlägset på is råder det inget tvivel på, men att det skulle vara sämre
på snö eller andra underlag stämmer inte.

Man måste jämföra däcken i samma prisklass/typ så ska du se att dubbdäcken
är klart bäst i dom flesta situationerna!

Saab_Diana
3 januari 2010 · 401 Inlägg

ok men TS varför inte slänga ut dubbisarna på blocket och köpa dubbfritt?

Dubbdäck är bäst...Bara fasoner o hålla på med friktionsdäck

Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Darkie dARKiE
3 januari 2010 · 5 031 Inlägg

Jag hade odubbade vinterdäck på min vinterbil (Volvo 740 ingen antisladd) i början av vintern. Kom inte fram någonstans, fastnade överallt i varenda korsning, hann knappt över en korsning med rödljus innan det blev rött igen ifrån stillastående. blev riktigt irreterad på detta,

åkte och köpte mig ett par vinterdäck med dubb, och nu kommer jag fram 4 gånger bättre, vilket grepp den fått. Nu är jag aldrig orolig för att bli stående och få en massa andra trafikanter att stå still pga mig..

Så dubb är mycket bättre enligt mig. Inte bara på is utan även snö vägar..


Sen kan jag tilläga att jag har odubbade vinterdäck på bmw 525:an med antisladd osv,. den beter sig nästan precis likadant med odubbat som med volvon med dubbat men det kan man ju tacka antisliret för den jobbar konstant..

Senast redigerat av Darkie (3 januari 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
TLO
3 januari 2010 · 1 062 Inlägg

Grabber skrev:
Av egna erfarenheter på en o samma bil så tycker jag att dubbfria däck är bättre.
Dubb har fördelen endast på is men försämrat på blöt asfalt.

Instämmer.  Och problemet är att i mellansverige så vräks det ut salt så fort tempen är under -7 grader, vilket medför att vi får blankis senare på kvällen o nätterna när all slask fryser till igen.  Så här är dubb en säkerhetsfråga. (Trots detta förbjöd man dubb i Stockholm på vissa platser from nyår)

Längre norröver där man har kallare, mer snö, och man inte saltar, kan jag tänka mig att man klarar sig bra utan dubbdäck.

Senast redigerat av TLO (3 januari 2010)

"You Go, we go!"
EckeHolmgren T5 & R Fantast
3 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Det är samma märke på däcket. Däcken med dubben heter Agis sarek 2 medans det odubbade heter Agis soft sarek mösnterna är likadana med mönstret på det odubbade har lite mer rundade kanter imönstret.

Masterworks skrev:

Dieselsmurfe skrev:
Vi tar det såhär då ! Postbilen jag kör har haft dubbdäck en gång i tiden och då den hade såna däck tog den sig inte fram i djupsnö men nu då jag har dubbfria däck går den hundra gånger bättre än med dubbdäck.

Beror snarare på hur mönstret är utformat än om det är dubb eller dubbfritt.

Att dubb är överlägset på is råder det inget tvivel på, men att det skulle vara sämre
på snö eller andra underlag stämmer inte.

Man måste jämföra däcken i samma prisklass/typ så ska du se att dubbdäcken
är klart bäst i dom flesta situationerna!

Erik H
Saab_Diana
3 januari 2010 · 401 Inlägg

vad e det för konstigt märke..släng på ett par gislaved elr michelin med dubb istället.

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Remiss
3 januari 2010 · 1 339 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Det är samma märke på däcket. Däcken med dubben heter Agis sarek 2 medans det odubbade heter Agis soft sarek mösnterna är likadana med mönstret på det odubbade har lite mer rundade kanter imönstret.

Masterworks skrev:

Dieselsmurfe skrev:
Vi tar det såhär då ! Postbilen jag kör har haft dubbdäck en gång i tiden och då den hade såna däck tog den sig inte fram i djupsnö men nu då jag har dubbfria däck går den hundra gånger bättre än med dubbdäck.

Beror snarare på hur mönstret är utformat än om det är dubb eller dubbfritt.

Att dubb är överlägset på is råder det inget tvivel på, men att det skulle vara sämre
på snö eller andra underlag stämmer inte.

Man måste jämföra däcken i samma prisklass/typ så ska du se att dubbdäcken
är klart bäst i dom flesta situationerna!

HAHAHAHA, inte konstigt att du får problem när du kör med sånna skitdäck, nu råkar det vara så att dubbdäcken är av så usel kvalite att dom inte klarar av något alls medans dom dubbfria är något bättre tongue . Kanske dags att sluta snåla och köpa riktiga däck? Då ska du få se skillnaden på däck och däck.

Dubbdäck = bättre grepp på vinterväglag så är det bara..

Matspetter
3 januari 2010 · 139 Inlägg

Vi har dubbfria på 9-5an (antispinn). Nordmandäck, tycker att det blir väldigt halt när man håller i lite på småvägar. Man riktigt känner hur bilen tappar fäste och tar hjälp av antisladden.  Skulle gärna testa med ett par dubbdäck.

Rock-Star
3 januari 2010 · 2 982 Inlägg

har odubbade märkesdäck på min beemer med både antispinn och antisladd.
SKA köpa dubbade så fort dessa slitits ur. går inte att köra snabbt på motorvägen.

Masterworks
4 januari 2010 ·

Dieselsmurfe skrev:
Hahah notera Agis sarek är dom sämsta regumerade däckensom posten kan använda. men volvon Har jag nokian nordman motsvarande hakka 1 eller hakka 2

Dom har inte lite torrsprickor oxå så du får bättre fäste? lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang