3830
Sök

Lastbilschaufför stoppad med 7,72 promille

1 163 Inlägg
25 maj 2006
Turbo_A4 skrev:
NightCruiser skrev:
speedfreak racing skrev:
svenska chaförrer brukar hålla sej nyktra... åtminstinde alla sim ja vet å farsan har eget åkeri så alla ä inte fulla

Sen att lastbilar vinglar, jävligt konstigt då med deras yta som kan ta upp vind!!!
Stundtals bör ju folk tänka sig för före man pratar, kör själv lastbil och räcker man är ouppmärksam i 2sek så kan lastbilen flyttat sig 1m...

Mvh

De fattar väl alla att en lastbil tar upp mer vind än en personbil, men hur många tror du att det är som e kalas då? De lär va ett gäng! Inte alla men tillräckligt många.
Så hetsa inte upp dig i onödan nu...

Du skriver lite roligt, först fattar varenda jävel att lastbilar tar upp vind och lätt får lite kast, men sen är fortfarande större delen av oss onyktra pga av det?

Som jag uppfattar dig nu så menar du att ca var 4 chaufför är onykter?

Någon innan mig skrev att dagligen i Sverige kör ca 15000pers rattfulla, av dessa är ca 10-50pers yrkes chaufförer (lastbil, budbil, buss & m.m), knappast mer!

Har själv jobbat på 2 stora åkerier (50-200anställda) samt större delen av mina kompisar har samma yrke som jag och vet inte en enda person som skulle sätta sig bakom ratten onykter, vi vet vad som står på spel och hur mkt levande kraft en lastbil innebär...

Du borde lära dig att inte dra alla över en kant, speciellt inte när det gäller folk som lever på och med sina körkort!
Vi är inte några tattare som gör som vi vill och skiter i alla andra, vi är ärligt folk och med tanke på att vi lätt avverkar 10-40 000mil per år så är vi de bästa förarna som finns på sveriges vägar!

Den verkliga trafikfaran är personbilarna, och förarna är oftast helt vanliga "Svenssons" som gärna tar 2glas vin till middagen eller en starköl hos kompisen för att sedan sätta sig i bil och köra hem, eller alla dessa som ska ta bilen dagen efter, man har med lätthet kvar 0.1-0.5promile kvar efter 12timmars vila...
Där har du 90% av alla människor som åker fast för rattfylla!

Mvh Joel

TVT Member
377 Inlägg
25 maj 2006
De är ju klart att de är många lastbilschaffisar som inte kör helt nyktra....men att dra alla över samma sträck är ju ändå fel...... som sagt så e ju rattfylleristerna i personbilar förmodligen fler, håller tillfullo med om att instalera alkolås i både lastbilar personbilar och Bussar.
först o främst borde de också vara hårdare straff mot rattfylla, vet inte vad lagen säger idag men straffen är säkerligen för låga!// Jocke

RushRacing.tk
278 Inlägg
25 maj 2006
Han hade visst festat kvällen/natten innan å sen tagit sig en återställare innan han satte sig bakom ratten... Hur han ens kunde gå till lastbilen e ju ett under... men de var ju bra att han åkte fast innan han krockade me någon...

streetracer
398 Inlägg
25 maj 2006
ooooo fy fan asså.. jevlar.. undra om han har medlems kort på systemet hehe... fy fna..

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
25 maj 2006
Hmm, undrar nog om inte han hade druckit så länge han körde också roll
För på nåt sätt måste han ju ha tagit sig till lastbilen, och om han inte kunde gå, eller ens prata, när polisen tog honom, så han hade säkert druckit också under resans gång tongue

8 156 Inlägg
26 maj 2006
NightCruiser skrev:
Och till "Phaetoon":
Jag håller med dig, Alla nya lastbilar bör förses med alkolås!
Men detta ska även gälla bussar samt viktigast av allt, PERSONBILARNA!

De är personbilarna som är problemet när det gäller rattfylla!

Jo som sagt, alla yrkesfordon, taxi, bussar och lastbilar borde utrustas med alkolås. Inte bara dom nya, utan även de äldre fordonen i trafik. (Veteranfordon undantaget då förstås.)

Jag vet inte om jag håller med dig när det gäller personbilar. Tycker att det kan vänta, även om personbilarna är det största problemet. Jag tycker att det verkar lite krångligt med alkolås. Dessutom så brukar väl alkoholisterna inte köra sprillans nya bilar? Fast i framtiden, när man kanske kan läsa av promillehalten genom att trycka tummen mot en knapp, så tycker jag att det borde vara standard på alla bilar.

Tycker däremot att man borde lagstifta om och skriva in på körkortet, att förare som dömts för alkohol och/eller drogrelaterade brott bara ska få köra fordon med alkolås.
Dessutom vore det väl kanske inte helt fel med en skatterabatt för dom som köper en ny bil med alkolås.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

12 086 Inlägg
26 maj 2006
En vanlig person dör vid ca 5-6 i promille.. så den här killen måste varit härdad.. att dessutom kunna köra lastbil är utanför min tankeförmåga.

någon nämnde något om rekord o om jag minns rätt är de någon amerikansk brud som hade drygt 15 i promille, dock i koma tillstånd.

1 163 Inlägg
26 maj 2006
Phaetoon skrev:
NightCruiser skrev:
Och till "Phaetoon":

Jo som sagt, alla yrkesfordon, taxi, bussar och lastbilar borde utrustas med alkolås. Inte bara dom nya, utan även de äldre fordonen i trafik. (Veteranfordon undantaget då förstås.)

Jag vet inte om jag håller med dig när det gäller personbilar. Tycker att det kan vänta, även om personbilarna är det största problemet. Jag tycker att det verkar lite krångligt med alkolås. Dessutom så brukar väl alkoholisterna inte köra sprillans nya bilar? Fast i framtiden, när man kanske kan läsa av promillehalten genom att trycka tummen mot en knapp, så tycker jag att det borde vara standard på alla bilar.

Tycker däremot att man borde lagstifta om och skriva in på körkortet, att förare som dömts för alkohol och/eller drogrelaterade brott bara ska få köra fordon med alkolås.
Dessutom vore det väl kanske inte helt fel med en skatterabatt för dom som köper en ny bil med alkolås.

Angående lagstifta om att man ska kunna kräva att folk som är alkolister ska ha blåsare så går det redan att göra...

Var med när en kompis köpte bil av en kille i Kungälv i höstas, han hade åkt dit för lätt rattfylla men var i "behov" av sitt körkort då han bodde på landet.
Deras tingsrätt hade "tvingat" han köpa en modernare bil (Skoda Pickup i detta fallet) som dom installera alkolås i och därav fick han behålla sitt körkort...
Kör han en annan bil ryker körkortet och han får inte äga några andra bilar eller liknande under 2år tid om jag minns rätt.

Knappast felfritt men en bra början!

Avstängd
1 106 Inlägg
26 maj 2006
Han kunde ju dö!! Han var nog så jävla full att han njöt av att vara full. Blir säkert ett långt fängelsestraff. Typ 30 år i finkan.
Senast redigerat av Saabare (26 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h

945 Inlägg
26 maj 2006
Saabare skrev:
Han kunde ju dö!! Han var nog så jävla full att han njöt av att vara full. Blir säkert ett långt fängelsestraff. Typ 30 år i finkan.

Ja det är väl tanken med alkohol, att just njuta av det.

320 Inlägg
26 maj 2006
precis!  som någon skrev på sida 2 dit jag orkade läsa.  lastbilar med släp  vinglar ganska mycket. eftersom det är så lång hjul-avstånd/radie.  och det är mest utlänska förare som kör fulla.

hm jag vet en alkoholist som  hade typ 6promille och var nära att dö.... så denna "chaffis" som klarade 7,72 måste vara nått in i hästväg  tongue  fyfan.

299 Inlägg
1 mars 2008
haha! fan va ivrigt!! Tur att ingen komm te skada iaf ;D

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
1 mars 2008
Dreamcatcher skrev:
trodde man va tokdöd vid 4 promille.

det trodde ja också faktiskt...

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Student
232 Inlägg
1 mars 2008
_epa_tobbe_ skrev:
Det va ju jäv*a onödigt gjort

ja poliserna ska inte ha kontroller vid vägarna så aätter de bara fass alal om kör för snabt också. eller hur brukar det låta här? och poliser gör alldrgi sitt jobb:P

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

47 Inlägg
1 mars 2008
om du tycker det är krongligt me alkolås varför ska det då vara på andra fordon, blir ju lika krångligt för dom andra då ju. ska det vara lag så ska det vara på alla motorfordon. tycker jag då slipper man många stulna bilar oxå efter som dom flesta som snor en bil är påverkade av nogot slag ofta alkohål

Phaetoon skrev:
NightCruiser skrev:
Och till "Phaetoon":

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
1 mars 2008
Det där suger .... fan Motorfordon å Bränvin/Sprit går ej bra ihop ..... sätt 0 gräns i hela EU ....

//WolfMan

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

131 Inlägg
1 mars 2008
Phaetoon skrev:
Turbo_A4 skrev:
Tänk så här då. Varje dag så möter vi X antal rattfulla på vägarna.
De e nästan mer skrämmande tycker jag, det är ju ofta man ser framför allt lastbilar som vinglar som tokar över vägen.

Har för mig att det är i runda tal 15 000 som kör onyktra varje dag (och fler under helgerna?)

Någon sade att de motsvarar antalet taxibilar, så tänk på det, varje gång ni ser en taxi ser ni en rattfull(inte att förväxla med att taxi chaffusen e rattfull...)

turboabstinens
442 Inlägg
2 mars 2008
Calle bromsskiva skrev:
om du tycker det är krongligt me alkolås varför ska det då vara på andra fordon, blir ju lika krångligt för dom andra då ju. ska det vara lag så ska det vara på alla motorfordon. tycker jag då slipper man många stulna bilar oxå efter som dom flesta som snor en bil är påverkade av nogot slag ofta alkohål

Phaetoon skrev:
NightCruiser skrev:
Och till "Phaetoon":

En "nackdel" är ju om man har druckit nån öl eller två, och kompisen/frugan/barn för hjärtstillestånd eller något akut och du inte kan få igång bilen, jag skulle då inte kunna förlåta om nån av mina nära dog för jag inte fick igång bilen.

ocertifierad klåpmekare

Sök