Agerade polisen verkligen rätt?

sandro_740
21 januari 2010 · 66 Inlägg

jag och kompisen blev stoppade av polisen igår min saab och den låter väääääldigt HÖGT för det är raka rör på den...och kompisen hade inte sitt körkort med sej:S (var han som körde) och nu till det lite konstiga dom släpper oss bara vi åker direkt hem? visst det e la inte så konstigt men ännu kostigare är att jag hade en yxa liggandes i bilen fråga mej inte varför? men får man ha en yxa i bilen?:S men den såg dom ju så fick jag ju komma på en jävla bra förklaring till varför jag hade den där...jag borde la ha fått böter iaf för nått?

Borghetti
21 januari 2010 · 19 Inlägg

Ibland får man tacka och ta emot.

Brandis Diktator
21 januari 2010 · 968 Inlägg

dom kanske bedömde er som bönder, och därför får ni ha yxa i bilen för att kunna utföra erat arbete?

sandro_740
21 januari 2010 · 66 Inlägg

haha joo kanske det men han anntydde till att jag skulle kunna använda den om det blev bråktongue haha

turboforssen Telge Drifting Team
21 januari 2010 · 5 398 Inlägg

varför klaga om dom var snälla?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
21 januari 2010 · 1 948 Inlägg

Asså vaddå klaga? var glad att ni slapp undan istället!

Polisen är inte omöjliga, dem är människor dem också! dem kanske inte orkade eller brydde sig om att bilen dånade eftersom ni inte körde runddelar på stan/byn hela natten och förde massa oväsen.

Sen kan man ju glömma kortet som sagt wink och det där med yxan är ju en bedömningssak för polisen... ni kanske verkade vara ett par sjyssta grabbar i polisens ögon så dem släppte er.

Skillnaden är ju om det t.ex är fotbollsmatch på gång och dem stoppar dig nära arenan med ett basebollträ i bilen.

Senast redigerat av AcesHigh666 (21 januari 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
NissanMotorsport
21 januari 2010 ·

Nja, dom kunde väl gett dig böter + ombesiktning, så egentligen gjorde dom väl fel..men dom hade väl en bra dag.. smile som sagt, tacka och ta emot

Frankisch
21 januari 2010 · 43 Inlägg

Om yxan låg bak i bilen eller låg så att man inte direkt kan komma åt den så ska det väl inte räknas som ett vapen utan som ett arbetsredskap, så har iallafall jag förståt det, att man kan ha kniv osv i bilen bara det ligger i bagaeutrymmet och det inte klart och tydligt är en kniv för annat ändamål än jobb/hantverk.

sandro_740
21 januari 2010 · 66 Inlägg

joo igetligen fan dom släppte ju mej när jag körde utan fjädrar då skrapa bilen i vid minsta gupp men dom släppte:P

soyd
21 januari 2010 · 1 853 Inlägg

Jag tror att anledning att ni inte fick en om besiktning var just för att ni hade med er yxan? wink

/mvh soyd

Borghetti
21 januari 2010 · 19 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Nja, dom kunde väl gett dig böter + ombesiktning, så egentligen gjorde dom väl fel..men dom hade väl en bra dag.. smile som sagt, tacka och ta emot

Skönt att det fortfarande finns hyggligt folk som blir poliser och att inte
alla följer lagböckerna till punkt och pricka, jisses vilket skitsamhälle
det skulle bli.yikes

Nehe
21 januari 2010 · 687 Inlägg

sugis_sandro skrev:
jag och kompisen blev stoppade av polisen igår min saab och den låter väääääldigt HÖGT för det är raka rör på den...och kompisen hade inte sitt körkort med sej:S (var han som körde) och nu till det lite konstiga dom släpper oss bara vi åker direkt hem? visst det e la inte så konstigt men ännu kostigare är att jag hade en yxa liggandes i bilen fråga mej inte varför? men får man ha en yxa i bilen?:S men den såg dom ju så fick jag ju komma på en jävla bra förklaring till varför jag hade den där...jag borde la ha fått böter iaf för nått?

De kan ej ge dig en bot för att din kompis inte hade med sig körkortet, du hade ju tydligen en "jävla bra förklaring" till yxan, antar att ni inte heller körde mitt i centrum?

Och de var snälla att släppa ljudet från bilen om ni åkte hem. (rapporteftergift).

Finns inget att klaga över och jo de agerade rätt.. smile

Senast redigerat av Nehe (21 januari 2010)

Rock-Star
21 januari 2010 · 2 982 Inlägg

du hade ju en godtycklig förklaring enligt polisen. tacka o ta emot.

wange_82
21 januari 2010 · 164 Inlägg

Varför lipa över att du slapp böter m.m,hade sagt till honom hade du säkert kunnat få lite böter o gratis boende om du gett honom en annan förklaring till yxan.

Audi A6 "Ådi" (2006)
BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Phaetoon
21 januari 2010 · 8 156 Inlägg

Residence skrev:
du hade ju en godtycklig förklaring enligt polisen. tacka o ta emot.

Godtycklig, eller godtagbar? Lite skillnad.

De flesta poliser jobbar för ett bättre samhälle. Inte för att sätta dit vanligt folk för små petitesser.
Det känns som om en hel del regler är till för att ge trafikpolisen möjlighet att störa brottslingar genom att hela tiden stoppa dom för småsaker.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Linden_
21 januari 2010 · 26 Inlägg

var glad att du kom undan, ja körde om civilen för några år sen, dom kom ikapp mig efter 5 km, fick behålla körkortet, inte fan klaga ja ;o

sandro_740
21 januari 2010 · 66 Inlägg

Nehe skrev:

sugis_sandro skrev:
jag och kompisen blev stoppade av polisen igår min saab och den låter väääääldigt HÖGT för det är raka rör på den...och kompisen hade inte sitt körkort med sej:S (var han som körde) och nu till det lite konstiga dom släpper oss bara vi åker direkt hem? visst det e la inte så konstigt men ännu kostigare är att jag hade en yxa liggandes i bilen fråga mej inte varför? men får man ha en yxa i bilen?:S men den såg dom ju så fick jag ju komma på en jävla bra förklaring till varför jag hade den där...jag borde la ha fått böter iaf för nått?

De kan ej ge dig en bot för att din kompis inte hade med sig körkortet, du hade ju tydligen en "jävla bra förklaring" till yxan, antar att ni inte heller körde mitt i centrum?

Och de var snälla att släppa ljudet från bilen om ni åkte hem. (rapporteftergift).

Finns inget att klaga över och jo de agerade rätt.. smile

joo det var ju det att det va ju typ ve torget....

myran Foto/Bilnörd
21 januari 2010 · 1 541 Inlägg

Alla poliser är inte gnälliga idioter.. även dom är människor som ibland är på bra humör smile

Sen är man inte skyldig o ha körkort med sig när man kör bil. därimot är du skyldig att kunna legitimera dig.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Borghetti
21 januari 2010 · 19 Inlägg

myran skrev:
Sen är man inte skyldig o ha körkort med sig när man kör bil. därimot är du skyldig att kunna legitimera dig.

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.

   På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).


Källa:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

Ekis!
21 januari 2010 · 1 210 Inlägg

Onödig tråd tycker jag... lås wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang