1672
Sök

Hur lufta hydraliskt urtramplager V70 -04?

3 259 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Hej! Håller på o byter urtrampningslager på en V70 -04(ett hydraliskt), en tanke som slog mig när jag började plocka ihop det var att räcker det att bara lufta det från nippeln som sitter strax utanför växellådan eller måste man "förlufta" urtrampningslagret eller liknande innan man stoppar det på plats?

En annan lustig grej var att orginallagret satt bara med en skruv... Och lådan har aldrig varit nere på denna sen den var ny så det var så från fabrik och det syns på ytan på lagret där skruven ska sitta att det aldrig setat nån heller... Jag satte iaf dit en till skruv så nu sitter den som den ska!smile

MVH/Jon

Så här ser lagret ut!

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001212096.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
22 januari 2010
Såg samma sak på en V70N bi-fuel vi hade nere å bytte koppling på,
Satt också bara med 1 skruv.

När jag har haft nere å bytt så brukar jag bara lufta genom nippeln som sitter där, har alltid blivit kanonbra resultat. smile

Mvh

3 259 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Equinox skrev:

När jag har haft nere å bytt så brukar jag bara lufta genom nippeln som sitter där, har alltid blivit kanonbra resultat. smile

Mvh

Jäkla lustigt va? Att dom bara drar dit en skruv när det finns möjlighet att dra dit två... hmm hade det vart en fransk bil hade man ju inte funderat värst mycket över det men en Volvo.. då ska det ju vara lite noga!smile

Luftade du bakvägen? Alltså pressa in oljan genom luftnippeln? Fick det inte att fungera med vanliga luftningsmetoden, pumpa/lufta.. Fick slut på bromsvätska också så får fortsätta imorgon!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
22 januari 2010
JonR skrev:
Equinox skrev:

Mvh

Jäkla lustigt va? Att dom bara drar dit en skruv när det finns möjlighet att dra dit två... hmm hade det vart en fransk bil hade man ju inte funderat värst mycket över det men en Volvo.. då ska det ju vara lite noga!smile

Luftade du bakvägen? Alltså pressa in oljan genom luftnippeln? Fick det inte att fungera med vanliga luftningsmetoden, pumpa/lufta.. Fick slut på bromsvätska också så får fortsätta imorgon!

MVH/Jon

Faktiskt, Blev faktiskt förvånad, har aldrig varit så på andra man tagit ner smile
Jag använder faktiskt en " broms sug " för att det ska gå snabbare när jag gör de så jag suger fram bromsvätskan. Just för tid är pengar, sen luftar jag bara genom pumpa/lufta metoden smile
Hoppas det löser sig för dig ! smile

Mvh

3 259 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Equinox skrev:
Faktiskt, Blev faktiskt förvånad, har aldrig varit så på andra man tagit ner smile
Jag använder faktiskt en " broms sug " för att det ska gå snabbare när jag gör de så jag suger fram bromsvätskan. Just för tid är pengar, sen luftar jag bara genom pumpa/lufta metoden smile

Mvh

Okej! Jag har ju ingen bromsluftare tyvärr, så jag får köra med oljekanna och en bit gummislang och ingången vid luftnippeln!smile Det lustiga var ju att kopplingen fungerade fin fint efter jag skruvat ihop allt tills jag luftat 4-5ggr.. sen tänkte jag, jag luftar en sista gång då och efter sista luftningen gick pedalen helt i botten och gick inte att få ordning på.. luftade säkert 20-30ggr efter det men det kom bara massor av luft! (pumpa/håll/pumpa/håll/pumpa ekar fortfarande i huvudet).. jäkla besvärliga dom där.. hade samma problem på en 850 som jag bytte slavcylinder på.. gick fasiken inte att lufta på "gammeldags" sätt..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
23 januari 2010
JonR skrev:
Equinox skrev:

Mvh

Okej! Jag har ju ingen bromsluftare tyvärr, så jag får köra med oljekanna och en bit gummislang och ingången vid luftnippeln!smile Det lustiga var ju att kopplingen fungerade fin fint efter jag skruvat ihop allt tills jag luftat 4-5ggr.. sen tänkte jag, jag luftar en sista gång då och efter sista luftningen gick pedalen helt i botten och gick inte att få ordning på.. luftade säkert 20-30ggr efter det men det kom bara massor av luft! (pumpa/håll/pumpa/håll/pumpa ekar fortfarande i huvudet).. jäkla besvärliga dom där.. hade samma problem på en 850 som jag bytte slavcylinder på.. gick fasiken inte att lufta på "gammeldags" sätt..

MVH/Jon

Märkligt, wink
Men du har fått rätt på det nu ? smile

Mvh

3 259 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Jajamen nu funkar det! Tog 20 sekunder med oljekannan för o få det att fungera!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
23 januari 2010
Härligt ! big_smile
Bra det löste sig big_smile

Mvh

262 Inlägg
28 december 2011
Måste man lyfta ur motorn för att komma åt urtrampningslagret? eller kan man få tag på det genom inspektionslucka? Jag har själv en V70 -01

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

Fri fart för ett fritt folk!
14 740 Inlägg
28 december 2011
Hixxey skrev:
Måste man lyfta ur motorn för att komma åt urtrampningslagret? eller kan man få tag på det genom inspektionslucka? Jag har själv en V70 -01

motorn kan sitta kvar men lådan måste bort

så det är ett ganska stort jobb

om du behöver ha det bytt dra iväg ett pm till mig kan nog ordna det till skapligt bra pengar

dock är ett kopplingsbyte+packbox en bra ide då det tar ganska lång tid..matrialet är det billiga om vi säger så
Senast redigerat av Growe (28 december 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök