4290
Sök

Varför får jag inte in backen?

5 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Har en mitsubishi carisma från 97. Ända tills för någon vecka sen funkade alla växlarna som dom skulle. 1an har alltid vart lite seg att få in men den funkar. Från ingenstans började min back krångla (för att få i den måste man lyfta sen klicka i den till vänster om 1an). Ibland funkar den på första försöket, ibland inte och ibland funkar den inte alls. Min kompis sa att man måste gasa sen försöka, och de gick också ibland men nu har ja försökt med allt och den funkar inte. Någon som haft samma problem och kan ge mig tips om hur jag kan lägga i den?

1 207 Inlägg
23 januari 2010
Jag har samma problem. För mig hjälper det att lägga in ettan och köra fram några centimeter, sedan kan man lägga in backen. Fråga mig inte varför bara.tongue

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
23 januari 2010
är det hydraulisk koppling på din bil? Ofta när växlar inte vill hoppa i är att hydraul-pumpen håller på att dö.

VD :=)
90 Inlägg
23 januari 2010
eddhedd skrev:
är det hydraulisk koppling på din bil? Ofta när växlar inte vill hoppa i är att hydraul-pumpen håller på att dö.

amen herregud hydraulpumpen???? huvud eller slav cylinder? menar du va?
en back är en osynkad växel och därför lite mer känslig. första jg skulle kolla är oljenivå i lådan/läckage sen gå på växelsstagen-hela, ej glappa. plast-bussningar till växelstagen/spaken lyft upp damasken och kolla så allting e riktig och att när du lyfter backspärren (klicket ;p) lyfts den verkligen då? annars byt lådan.. dock sist lite dyrt annars. tack o hej

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

5 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
ingen aning vad jag har för låda. lekte lite för några vekor sen och de slutade med att jag hamnade i en snöhög. då gick de varken lägga i växel eller ta ut den ur växel, kan de ha med den incidenten o göra?

maco:

har försökt haha men när jag lägger i backen så åker bilen framåt. de e kanske ett försök av 100 som funkar

Xenoholic
2 559 Inlägg
24 januari 2010
romanpitt skrev:
ingen aning vad jag har för låda. lekte lite för några vekor sen och de slutade med att jag hamnade i en snöhög. då gick de varken lägga i växel eller ta ut den ur växel, kan de ha med den incidenten o göra?

maco:

har försökt haha men när jag lägger i backen så åker bilen framåt. de e kanske ett försök av 100 som funkar

Har säkert med den incidenten att göra. Kolla som sagts innan alla leder o länkage.
Kan tillägggas att min far en gång i tiden köpte en helt ny Galant o den kunde va besvärlig att få i backen på redan som ny. Han fick som förklaring att det skulle va så ;/ var bara att köra fram nån cm så funkade det bra.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

5 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
tydligen så hade de med den incidenten att göra. va på verkstad idag o skulle kolla felet. doms a att dom va tvugna att göra en justering blablabla... billigt va de iaf, 300 kr smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 januari 2010
romanpitt skrev:
tydligen så hade de med den incidenten att göra. va på verkstad idag o skulle kolla felet. doms a att dom va tvugna att göra en justering blablabla... billigt va de iaf, 300 kr smile

Det är ju kul när man inte behöver tömma hela plånboken varje gång man är på verkstan smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Sök