Jag har mest hållt på med MC-motorer, men "same shit". Alla motorer fungerar lika.
Det som är största skillnaden är om man har en kam eller dubbla kammar.
Grunden ligger i att hitta den egentlige nolla på vevaxel. Alltså när kolven är i topp. Som med allt annat så ska man inte vara säker på att orginalmärkena stämmer.
1. Man kan med en mätklocka genom tändstiftshålet mäta när kolven är i topp. MEN när kolven vänder så vrid vevaxeln ganska mycket utan att kolven rör sig. Man bör då också mäta när kolven är exvis 3mm ner också, både före och efter topp dödläget. Exakt mellan dom lägena har man toppläge.
2. Man kan också göra ett specialverktyg av ett gamalt tändstift. Bort med elektroden och gör en stopp som hindrar kolven att gå i topp. Vrid försiktigt motorn tills kolven stoppar mot verktygen, vrid baklänges och markera där också där kolven tar stopp. Exakt mitt i mellan är TDC top Dead center.
När man nu vet vart NOLL är så ska man montera på en gradskiva på vevaxeln och nolla den efter Nollan på vevaxel.
Nu ska man göra på samma sätt med kamnockarna. Att hitta på mitten på nocken. Man mäter på ventilen/lyftaren/fjädern när ventilen har lyft exvis 1,0mm, så mäter man vart ventilen har 1,0mm kvar till stängning. Sedan får man klura, rita och räkna. Mitten på kamöppningen LC, Lobcenter, kommer då att ligga på ca 110 grader efter TDC på Insug och 110 grader före TDC på avgas. Vilket värde det ska vara framgår efter vilken kam man har. (102 grader på en vass MC motor och 115 grader på en beskedlig familjesedan.)
Har man bara en kam så kan man inte göra så mycket än att få värdet ungeför lika på insug och avgas. Några grader framåt eller bakåt kan man acceptera.
Har man dubbla kammar så kan man göra avgaskammen senare och insugskammen tidigare. Vilket gör att båda kammarna är öppna lite mer i TDC. Man minskar alltså LC på båda två. Det ger en lite mer högvarvig motor. MEN risken för ventilkrock ökar.
Drar man itur kammarna, mer LC så får man renare avgaser och lite bättre bottendrag.
Men som sagt, det blir inga astronomiska skillnader. Man kan i bästa fall flytta vridmomentstoppen 500rpm.
Ju vassare kam man har ju viktigare är en nogrann justering.
Det är svårt att förklara med bara ord. Hittade tyvärr ingen länk från nätet. Men Googla lite så kommer du att hitta bra bilder som förklarar det bättre.
Mats