3383
Sök

Ställbart kamdrev vilken nytta?

169 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#1
kanske en jävligt dålig fråga.. men varför ställbart kamdrev på Exempel b230?

Inget Tror eller Kanske. Vet du så Vet du:P

Full Gas Spar Tid:P

929 Inlägg
27 januari 2010
#2
MazLer skrev:
kanske en jävligt dålig fråga.. men varför ställbart kamdrev på Exempel b230?

Inget Tror eller Kanske. Vet du så Vet du:P

Pga produktionstekniska orsaker blir inte alla delar EXAKT lika, det skiljer någon hundra del både här och där. Nedre remskiva, motorblock, topppackning, topplock och kamdrev, kamaxel. Även kamremen har små toleranser. Oftast jämnar det ut sig i slutändan. Ty alla delar håller troligtvis inte maxmått, eller tvärt om minmått. Men ibland, enligt statisitk blir det sämre totalresultat.
För att kompensera för alla fel som blir mäter man nogrant upp var kolven är och var kamnocken är sedan finjusterar men efter det. För att komma så nära rekomenderad inställning av kammen.

Nivå två är att själv expementera och testa lite annolunda inställningar. Inom måttliga gränser kan man på så vis flytta vridmomentstoppen. Man måste vara försiktig så man inte vriden för mycket så att ventiler krockar med kolvar. Man ska ALLTID försäkra sig om att det finns tillräckligt spel mellan kolv och ventil. ALLTID. Är man osäker så låt bli. Det räcker inte med att det går fritt. Det ska vara ca 1-2 mm marginal också.
Man kan flytta dragregisteret några hundratals varv. Allså inte flera tusen varv. Då krävs andra kammar.

Mats

169 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#3
jävligt bra svar... nog inte alla som kan de där ist bara köper ett ställbart drev för alla andra har de.. men du snackar om att mäta upp allt har du sj gjort de o kan berätta lite hur du gjorde?  å detta med att flytta "Dragvarvet"? hade vatt roligt o snackat lite i detta o fått lite klarhet ide

Full Gas Spar Tid:P

929 Inlägg
27 januari 2010
#4
Jag har mest hållt på med MC-motorer, men "same shit". Alla motorer fungerar lika.
Det som är största skillnaden är om man har en kam eller dubbla kammar.

Grunden ligger i att hitta den egentlige nolla på vevaxel. Alltså när kolven är i topp. Som med allt annat så ska man inte vara säker på att orginalmärkena stämmer.
1. Man kan med en mätklocka genom tändstiftshålet mäta när kolven är i topp. MEN när kolven vänder så vrid vevaxeln ganska mycket utan att kolven rör sig. Man bör då också mäta när kolven är exvis 3mm ner också, både före och efter topp dödläget. Exakt mellan dom lägena har man toppläge.
2. Man kan också göra ett specialverktyg av ett gamalt tändstift. Bort med elektroden och gör en stopp som hindrar kolven att gå i topp. Vrid försiktigt motorn tills kolven stoppar mot verktygen, vrid baklänges och markera där också där kolven tar stopp. Exakt mitt i mellan är TDC top Dead center.

När man nu vet vart NOLL är så ska man montera på en gradskiva på vevaxeln och nolla den efter Nollan på vevaxel.

Nu ska man göra på samma sätt med kamnockarna. Att hitta på mitten på nocken. Man mäter på ventilen/lyftaren/fjädern när ventilen har lyft exvis 1,0mm, så mäter man vart ventilen har 1,0mm kvar till stängning. Sedan får man klura, rita och räkna. Mitten på kamöppningen LC, Lobcenter, kommer då att ligga på ca 110 grader efter TDC på Insug och 110 grader före TDC på avgas. Vilket värde det ska vara framgår efter vilken kam man har. (102 grader på en vass MC motor och 115 grader på en beskedlig familjesedan.)
Har man bara en kam så kan man inte göra så mycket än att få värdet ungeför lika på insug och avgas. Några grader framåt eller bakåt kan man acceptera.

Har man dubbla kammar så kan man göra avgaskammen senare och insugskammen tidigare. Vilket gör att båda kammarna är öppna lite mer i TDC. Man minskar alltså LC på båda två. Det ger en lite mer högvarvig motor. MEN risken för ventilkrock ökar.
Drar man itur kammarna, mer LC så får man renare avgaser och lite bättre bottendrag.

Men som sagt, det blir inga astronomiska skillnader. Man kan i bästa fall flytta vridmomentstoppen 500rpm.

Ju vassare kam man har ju viktigare är en nogrann justering.

Det är svårt att förklara med bara ord. Hittade tyvärr ingen länk från nätet. Men Googla lite så kommer du att hitta bra bilder som förklarar det bättre.

Mats

104 Inlägg
27 januari 2010
#5
En annan anledning att man behöver/vill ha ställbart är om man planat toppen (på en motor med kammen i toppen då) Tar du av ex. 1 mm så stämmer inte kamtiderna längre och du kan inte kompensera med att flyta ett kugg, det blir för mycke. Här gör ett ställbart kamdrev den verkliga nyttan.

Dogs have owners, cats have staff....

169 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#6
Tack Mats o Nova nu börjar jag få lite klämm på de... kanske är värt att skaffa ett o prova  lite o mäta upp de värkliga 0-läget big_smile

Full Gas Spar Tid:P

152 Inlägg
29 januari 2010
#7
Vid de tillfällen jag har behövt justera kammen har jag nog tjänast mest på en bättre tomgång...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

2 117 Inlägg
29 januari 2010
#8
Jag har tagit upp en del om hur man gör detta i min projekttråd.
För min del handlar det om att krama ur så mycket effekt som möjligt ur motorn och med ställbara kamdrev kan jag bland annat flytta överlappet mellan kammarna för att få bästa möjliga respons från turbon.


39 Inlägg
29 januari 2010
#9
om du planar toppen 1mm eller att alla motorer inte e axakt lika är inte iden med ett drev, de e som shogun skriver, för att kunna utnyttja axel till max, köper du en eftermarknads axel så finns de en rek som du ska ställa kammen på, sen att labba med lobseparation ex om du har 115 i lob så kan du ställa så du har 118 lob in och 112 lob ut. eller tvärtom.

De är den största anledningen.

Men kollar man exempel på Volvos vitt motor så är mkt slavrigt gjort så som har flyttade drev, dvs inga stift i axeln, för att kunna justera vevaxeln läge medans kammarna e låst.


Den som trimmar monterar drevet för å kunna använda max av sin motor.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 februari 2010
#10
DDomhär dreven. Det är ju egentligen ganska överskattat. Alltså visst det kan vara snyggt på typ en rak sexa i en Supra eller något. Men om man inte jagar den sista lilla ponnyn i sin motor så spelar det ingen roll. Det är ju inte precis någon märkbar skillnad att byta drevet. Möjligt vis tomgången. då är de bättre att lägga pengarna på kammar med bättre lyft smile Det märks av betydligt mer

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

761 Inlägg
19 februari 2010
#11
Revotech skrev:
DDomhär dreven. Det är ju egentligen ganska överskattat. Alltså visst det kan vara snyggt på typ en rak sexa i en Supra eller något. Men om man inte jagar den sista lilla ponnyn i sin motor så spelar det ingen roll. Det är ju inte precis någon märkbar skillnad att byta drevet. Möjligt vis tomgången. då är de bättre att lägga pengarna på kammar med bättre lyft smile Det märks av betydligt mer

Som nämnts tidigare så är justerbart kamdrev ett måste om man har gjort någon ändring, som bytt kam eller planat toppen, annars kan man inte få kammen i 0 läge, trimkam utan att kunna ställa in den är ju ganska meningslöst.


502 Inlägg
21 februari 2010
#12
kolla vid 4:20 så får ni en bra förklaring till hur man justerar kamdreven

http://www.youtube.com/watch?v=_MsqA-C3vGI

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 februari 2010
#13
dannnej skrev:
Revotech skrev:
DDomhär dreven. Det är ju egentligen ganska överskattat. Alltså visst det kan vara snyggt på typ en rak sexa i en Supra eller något. Men om man inte jagar den sista lilla ponnyn i sin motor så spelar det ingen roll. Det är ju inte precis någon märkbar skillnad att byta drevet. Möjligt vis tomgången. då är de bättre att lägga pengarna på kammar med bättre lyft smile Det märks av betydligt mer

Som nämnts tidigare så är justerbart kamdrev ett måste om man har gjort någon ändring, som bytt kam eller planat toppen, annars kan man inte få kammen i 0 läge, trimkam utan att kunna ställa in den är ju ganska meningslöst.

Ja men som sagt. om man inte är ute efter den sista hästen i motorn så är det ju fullkommligt onödigt. en trimkam utan ställbara gör ju ( iofs beroende på slipning:D ) större skillnad. om det är så att man är ute efter varje liten häst så kan man ju börja med en del annat än ställbart drev:P. Syftar på dom många jag vet som byter det bara sådär utan att byta något annat. och verkar tro att det ska ge skit mycket.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 827 Inlägg
25 februari 2010
#14
Revotech skrev:
dannnej skrev:
Revotech skrev:
DDomhär dreven. Det är ju egentligen ganska överskattat. Alltså visst det kan vara snyggt på typ en rak sexa i en Supra eller något. Men om man inte jagar den sista lilla ponnyn i sin motor så spelar det ingen roll. Det är ju inte precis någon märkbar skillnad att byta drevet. Möjligt vis tomgången. då är de bättre att lägga pengarna på kammar med bättre lyft smile Det märks av betydligt mer

Som nämnts tidigare så är justerbart kamdrev ett måste om man har gjort någon ändring, som bytt kam eller planat toppen, annars kan man inte få kammen i 0 läge, trimkam utan att kunna ställa in den är ju ganska meningslöst.

Ja men som sagt. om man inte är ute efter den sista hästen i motorn så är det ju fullkommligt onödigt. en trimkam utan ställbara gör ju ( iofs beroende på slipning:D ) större skillnad. om det är så att man är ute efter varje liten häst så kan man ju börja med en del annat än ställbart drev:P. Syftar på dom många jag vet som byter det bara sådär utan att byta något annat. och verkar tro att det ska ge skit mycket.

Samtidigt är det direkt korkat att köpa nya kammar utan att kunna grada in dom ordentligt... DET om något är pengar i sjön.

En ordentlig felgradning på en vass turbobil kan ge betydligt mer effektskillnad än några hk...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 februari 2010
#15
å andra sidan kan du ju lika gärna grada in dom med org drev.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

761 Inlägg
25 februari 2010
#16
Revotech skrev:
dannnej skrev:
Revotech skrev:
DDomhär dreven. Det är ju egentligen ganska överskattat. Alltså visst det kan vara snyggt på typ en rak sexa i en Supra eller något. Men om man inte jagar den sista lilla ponnyn i sin motor så spelar det ingen roll. Det är ju inte precis någon märkbar skillnad att byta drevet. Möjligt vis tomgången. då är de bättre att lägga pengarna på kammar med bättre lyft smile Det märks av betydligt mer

Som nämnts tidigare så är justerbart kamdrev ett måste om man har gjort någon ändring, som bytt kam eller planat toppen, annars kan man inte få kammen i 0 läge, trimkam utan att kunna ställa in den är ju ganska meningslöst.

Ja men som sagt. om man inte är ute efter den sista hästen i motorn så är det ju fullkommligt onödigt. en trimkam utan ställbara gör ju ( iofs beroende på slipning:D ) större skillnad. om det är så att man är ute efter varje liten häst så kan man ju börja med en del annat än ställbart drev:P. Syftar på dom många jag vet som byter det bara sådär utan att byta något annat. och verkar tro att det ska ge skit mycket.

Ja, men en trimkam utan inställningsmöjligheten är ju lika användbart som en svarv utan gradering på axlarna. Det finns lixom av en anledning.


en kamaxel har ett visst inställningsområde, tillexempel ett par grader framåt och bakåt, är man utanför det området så använder man inte kammens egenskaper.

Nu pratar jag om att ställa in kammen med indikatorklocka för att hitta utgångsläget där kammen är i exakt noll, att bara köpa ett justerbart drev och prova ändra framåt och bakåt är helt fel, då jobbar man i blindo, man måste först ställa in den så man vet var man utgår ifrån.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=808104


Pedal To The Metal
750 Inlägg
25 februari 2010
#17
ja men att bara byta kammar ger ju fortfarande mer än att bara byta drev. beror ju lite på vad man har för motor iofs. hur org. slipning är mm. men gennerelt. när man monterar kammarna kan man ju ställa org. dreven innan man hänger på kedja / Rem. Så att man får de grade på kammarna man vill ha!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

502 Inlägg
25 februari 2010
#18
Revotech skrev:
ja men att bara byta kammar ger ju fortfarande mer än att bara byta drev. beror ju lite på vad man har för motor iofs. hur org. slipning är mm. men generellt. när man monterar kammarna kan man ju ställa org. dreven innan man hänger på kedja / Rem. Så att man får de grader på kammarna man vill ha!

det kan man ju inte på de flesta motorer, tex på supran så har hålen i kammdreven en kant så de bara kan sitta på ett sätt mot kammen, att flytta remmen en hel kugg är ju inte alls lika exakt som ett ställbart

761 Inlägg
25 februari 2010
#19
JoeyJ skrev:
Revotech skrev:
ja men att bara byta kammar ger ju fortfarande mer än att bara byta drev. beror ju lite på vad man har för motor iofs. hur org. slipning är mm. men generellt. när man monterar kammarna kan man ju ställa org. dreven innan man hänger på kedja / Rem. Så att man får de grader på kammarna man vill ha!

det kan man ju inte på de flesta motorer, tex på supran så har hålen i kammdreven en kant så de bara kan sitta på ett sätt mot kammen, att flytta remmen en hel kugg är ju inte alls lika exakt som ett ställbart

en hel kugg är alltid för mycket, då är man helt fel ute, så mycket justeringsmån så är man utanför kammens arbetsområde, det är det jag menar med att man måste hitta 0 läget, för det är så små marginaler.


169 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
#20
nu är vi inne i pratet jag var ute efter big_smile

Full Gas Spar Tid:P


Sök