Kan man besikta bilen med ABS-lampan lysande?

BF_KS
29 januari 2010 · 96 Inlägg

Hej.
Jag vet inte om detta är rätt ställe att ställa denna fråga, men man kanske kan ändra på det sen..
Min fråga lyder såhär;
Jag har en Skoda Octavia, 00, 1,6, kombi, 181xxx mil, och ABS lampan lyser på den, vilket jag inte har kunnat åtgärda än, och jag ska besikta bilen nu, någon som vet om besiktningen säger något om det, om det går igenom? ELler måste man ha den släckt för att inte få en tvåa? Några säger ja, några säger nej, så man blir för tveksam..

Tacksam för svar..

BF

Hamilton
29 januari 2010 · 8 864 Inlägg

Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.

Källa: Bilprovningen

Fotograf på tierpidag.se
gamlingen
29 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Dm som säger att det inget gör vet inte vad dom pratar om.

Boostrider Försöker iaf
29 januari 2010 · 1 998 Inlägg

Läser man de vanliga frågorna på bilprovningen så är just denna frågan med. Och svaret är nej. Den går inte igenom.

Kolla kuggkransarna vid hjulen. De är troligtvis igenlagda och då kan inte sensorerna läsa av dem.
Har du otur så kan e ju vara en givare.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
volvokrille12 Blyfot
29 januari 2010 · 829 Inlägg

Det går ju att släcka lampan

"bara en mor kan älska en sån son"
Boostrider Försöker iaf
29 januari 2010 · 1 998 Inlägg

volvokrille12 skrev:
Det går ju att släcka lampan

Klart att de går. SÅ gjorde jag på min bmw 87. Syns jättebra men eftersom den va lite äldre så tror ja inte de tänkte på de.
Har för mig att den syns bra på skoda så är besman uppmärksam så ser han att de finns abs men ingen lampa som funkar.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
JR-racing
29 januari 2010 · 161 Inlägg

Min abs givare till mazdan dog 1 dag innnan besiktningen  så jag drog ut lampan och har besiktigat 3 gånger efter det utan problem...dock funkar inte abs:en alls...men men

Volkswagen GOLF GTI 16V "Hermann the German" (1990)
BF_KS
29 januari 2010 · 96 Inlägg

Jag var på en bil verkstad och de kopplade upp datorn på Skodan ochsökte vad det var för fel, och då visade de sig att det var VÄNSTER BAK ABS Givare som var fel, eller något, så jag tog och bytte abs givare bak vänster ju, men lampan lyser fortfarande, jag vet inte vad felet kan vara nu? En kompis sa att man måste kanske koppla upp datan igen, och radera felkoden, då släks lampan, an det vara möjligt?

TireSlayer Tvivlare
29 januari 2010 · 2 266 Inlägg

felkoden måste raderas efter du har åtgärdat felet, ja. lycka till på sbp smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
29 januari 2010 · 179 Inlägg

behöver inte vara abs givare som är fel på. om tex abs kransen i lagret eller på skivan eller hur nu det sitter är trasig så får du inga signaler via sensorn och då säger den att den är trasig. En del bilar har abs kransen inbyggt i lagret och det går att sätta lagret fel så abs sensorn inte känner av något och säger att den är trasig. Du har inte bytt något lager på sistone i bak? smile

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BF_KS
29 januari 2010 · 96 Inlägg

Nej, jag har inte gjort det,för jag har inte haft bilen länge heller, har köpt den för 2-3 månader sen, och den har fungerat bra hittills, men nu har det bara börjat att krångla till med ABS lampan. Det kan vara möjligt det också, men datorn säger att det var ABS GIVAREN, så jag satsade på det också...

lill3bror
29 januari 2010 · 1 397 Inlägg

Eftersom det är snö ute så kan du ju prova om felet är åtgärdat genom att åka ut och bromsa smile skulle du bara glida när du bromsar så finns ju felet fortfarnade, känner du att absen hugger i så måste nog felkoden släckas. Jag tror det går att släcka den genom att låta batteriet vara urkopplat 10 min - 1 timme. Rätta mig om jag har fel.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Marlboroman
29 januari 2010 · 8 233 Inlägg

Hamilton skrev:
Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.

Källa: Bilprovningen

Ja, men nu är inte verkligheten så enkel. Det där är nämligen av av bilbekämpningen många egna hitta-på-regler. Det finns inget lagkrav (alltså reglerna som sbp ska kontrollera egentligen) på abs, och den måste faktiskt inte funka. Så är man villig att bråka så kan man få igenom den trots lysande lampa bara bromsarna tar som dem ska i övrigt. Samma sak med lysande lambdalampa. Så länge avgasvärdena är ok ska bilen gå igenom ändå enligt direktiven som sbp ska följa. Men tack vare ytterligare en av deras hitta-på-regler så blir bilen underkänd om man inte bråkar emot.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
danielj
29 januari 2010 · 28 Inlägg

Dom underkände vår Peugeot när abs-lampan lyste. Trodde först också att en givare var kass, det var vad felkoden sa på verkstaden, så givaren byttes. Lampan behagade lysa fortfarande, visade sig vara kabelbrott från givaren till abs-enheten. Tur i oturen var kabelbrottet bara 0,5m från givaren så dom slapp riva sönder halva bilen.

Marlboroman, källa på det (ang. abs alltså)? Kan ju vara bra att ha nåt regelverk med sig om jag råkar ut för samma problem igen.

myran Foto/Bilnörd
29 januari 2010 · 1 541 Inlägg
Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
BergsST
29 januari 2010 · 177 Inlägg

Dra ur lampan o släng den åt h-e!  smile

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
Karl-Bertil
29 januari 2010 · 518 Inlägg

BergsST skrev:
Dra ur lampan o släng den åt h-e!  smile

funkar abs:en bättre då? nitiska bes. män bromsar ordentligt när de provkör så de vet om abs:en funkar eller inte.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
BergsST
29 januari 2010 · 177 Inlägg

Karl-Bertil skrev:

BergsST skrev:
Dra ur lampan o släng den åt h-e!  smile

funkar abs:en bättre då? nitiska bes. män bromsar ordentligt när de provkör så de vet om abs:en funkar eller inte.

Ja jag har då aldrig åkt me nån bes man som bromsat så ABSen gått in iaf roll

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
BF_KS
29 januari 2010 · 96 Inlägg

Jag vet inte ens hur man gör de? En sa via säkringen, men försökt med alla säkringar, men den slocknar inte.. Men det sista jag vill göra nu själv innan jag lämnar bilen på en verkstad är att köra till en kompis igen, koppla upp datorn, och försöka radera felkoden, så att förhoppningsvis även ABS lampan släcks, för sist när vi förskte radera felkoden gick det inte, han sa då bytt abs givare vänster bak, då ska de gå, så ska nog köra dit imogron och se vad som händer..

Hool
30 januari 2010 · 1 067 Inlägg

Vissa erfarna besiktningsgubbar tar för vana att kolla att alla kontrollampor lyser som de skall när de startar bilen i samband med besiktningen..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang