Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
10 februari 2010 · 616 Inlägg

Häftigt med 380 hk sugis men inget man gör hemma i garaget, du ska ju kunna liksom modifera grenrör riktigt räkna ut flödet, sen bygga insug riktigt. De är inte bara köpa saker i kartong, då kan du lika gärna lägga ner allt ! Men visst jävligt häftigt om du skulle lyckas.

En fråga, ingen Supra Mkiv har ju komppressor, varför inte satsa på det ? Då är du ju själv om den Supran big_smile



Lycka till !

Senast redigerat av Masen_Racing (10 februari 2010)

Lozinmust "Unloaded"
10 februari 2010 · 1 557 Inlägg

Separata spjäll har han i den länkade NA-supran, Lee. Som BMW:s M-motorer, det är ett oslagbart ljud samt ifall propert inställt en duktig boost till vilken NA-bil som helst. Han har tagit mekaniska spjäll från Toyota Corolla AE101(mitten av 90-talet, framhjulsdriven AE86a typ, fast sedanform). Iaf ifall jag läst allting rätt.

Hoppas du kommer upp i en fet siffra till slut iaf, men du får fan inte åka ifrån mig! =P

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
10 februari 2010 · 542 Inlägg

Ska du komma upp i över 100hk/l N/A så kan du inte bara köpa ett glänsande grenrör från ebay och tro att det tillsammans med ett chipp och öppet luftfilter kommer ge dig något. Du kommer behöva en morot där varje del, från början till slut, är optimerad och anpassad för att passa ihop med varandra.

Och ska du höja kompen i hopp om att komma upp i dom siffrorna så glöm att "plana toppen", högkompskolvar är det som gäller som även (som alla andra interna delar) bör vara betydligt lättare än original så du kan varva mer.

Lycka till

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
10 februari 2010 · 1 123 Inlägg

Mechanimal skrev:
Separata spjäll har han i den länkade NA-supran, Lee. Som BMW:s M-motorer, det är ett oslagbart ljud samt ifall propert inställt en duktig boost till vilken NA-bil som helst. Han har tagit mekaniska spjäll från Toyota Corolla AE101(mitten av 90-talet, framhjulsdriven AE86a typ, fast sedanform). Iaf ifall jag läst allting rätt.

Hoppas du kommer upp i en fet siffra till slut iaf, men du får fan inte åka ifrån mig! =P

jaha oki
måste kolla upp allt vet jag
ska ner o börja skruva tillbaka allt
måste hitta nån som ställer in kammarna som står på listan
kan skicka ett pm till dig när jag ska bänka den i april

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
10 februari 2010 · 1 123 Inlägg

DrKamikaze skrev:
Ska du komma upp i över 100hk/l N/A så kan du inte bara köpa ett glänsande grenrör från ebay och tro att det tillsammans med ett chipp och öppet luftfilter kommer ge dig något. Du kommer behöva en morot där varje del, från början till slut, är optimerad och anpassad för att passa ihop med varandra.

Och ska du höja kompen i hopp om att komma upp i dom siffrorna så glöm att "plana toppen", högkompskolvar är det som gäller som även (som alla andra interna delar) bör vara betydligt lättare än original så du kan varva mer.

Lycka till

nejj du
inget chip o luftfilter o tro på ketchup hk:smilesmile
tänkte på stroka den
alltså man ska inte plana om ska ha högkompskolvar?
strokerkit är ca 7kg lättare orginaldelarna
alltså 350-380hk i motorn är målet när allt bygge är klart
MVH/Lee

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
10 februari 2010 · 542 Inlägg

_lee_jr skrev:

DrKamikaze skrev:
Ska du komma upp i över 100hk/l N/A så kan du inte bara köpa ett glänsande grenrör från ebay och tro att det tillsammans med ett chipp och öppet luftfilter kommer ge dig något. Du kommer behöva en morot där varje del, från början till slut, är optimerad och anpassad för att passa ihop med varandra.

Och ska du höja kompen i hopp om att komma upp i dom siffrorna så glöm att "plana toppen", högkompskolvar är det som gäller som även (som alla andra interna delar) bör vara betydligt lättare än original så du kan varva mer.

Lycka till

nejj du
inget chip o luftfilter o tro på ketchup hk:smilesmile
tänkte på stroka den
alltså man ska inte plana om ska ha högkompskolvar?
strokerkit är ca 7kg lättare orginaldelarna
alltså 350-380hk i motorn är målet när allt bygge är klart
MVH/Lee

Om toppen är skev så klart du ska plana den. Men som ett sätt för dig att höja kompressionen för att komma upp i dom siffrorna, nej smile
Aha, vad blir det för volym då? smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
10 februari 2010 · 1 123 Inlägg

DrKamikaze skrev:

_lee_jr skrev:

DrKamikaze skrev:
Ska du komma upp i över 100hk/l N/A så kan du inte bara köpa ett glänsande grenrör från ebay och tro att det tillsammans med ett chipp och öppet luftfilter kommer ge dig något. Du kommer behöva en morot där varje del, från början till slut, är optimerad och anpassad för att passa ihop med varandra.

Och ska du höja kompen i hopp om att komma upp i dom siffrorna så glöm att "plana toppen", högkompskolvar är det som gäller som även (som alla andra interna delar) bör vara betydligt lättare än original så du kan varva mer.

Lycka till

nejj du
inget chip o luftfilter o tro på ketchup hk:smilesmile
tänkte på stroka den
alltså man ska inte plana om ska ha högkompskolvar?
strokerkit är ca 7kg lättare orginaldelarna
alltså 350-380hk i motorn är målet när allt bygge är klart
MVH/Lee

Om toppen är skev så klart du ska plana den. Men som ett sätt för dig att höja kompressionen för att komma upp i dom siffrorna, nej smile
Aha, vad blir det för volym då? smile

jaha oki
3.4l sikta jag på
men oki bara porta men ej plana
större kammar annat insug separata spjäll
mappa  större spridare
chippa  tro jag nog inte på tyvärr det är nog ketchup hästar
jag gillar mekaniska hk säkrare

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
kevlar_soul
10 februari 2010 ·

Ketchupeffekt med Sugmotor har jag nog aldrig upplevt..

mkiv77
10 februari 2010 · 1 153 Inlägg

Ska du seriöst köpa ett stroker kit till en sugis supra?
Du får ju en supra tt från england för samma pengar.
Bara undrar.

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
10 februari 2010 · 1 123 Inlägg

mkiv77 skrev:
Ska du seriöst köpa ett stroker kit till en sugis supra?
Du får ju en supra tt från england för samma pengar.
Bara undrar.

joo det stämmer för de pengarna kan man ju ta hem supra tt som sagt
men det kostar och bygga

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
10 februari 2010 · 1 123 Inlägg

kevlar_soul skrev:
Ketchupeffekt med Sugmotor har jag nog aldrig upplevt..

det har du nog rätt i sugis hk är äkta hk
men det låter mycket att jag får 20hk i motorn
kan det stämma? då är det inte dåligt

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
attackhamster
10 februari 2010 · 475 Inlägg

meatos skrev:
Eftersom du inte verkar veta vad du ska göra eller vart så blir det nog svårt att få den klar i vår. Sånt här går ju inte direkt fort att färdigställa, spec om man inte gör det själv. men lycka till

nej.. han kan verkligen inte något om bilar smile  eftersom det är jag som hjälper till att meka..
jag pekar... han skruvar... han misslyckas... jag får hjälpa till... osv osv...
( kanske därför det tog honom ca 9 timmar total tid ) att ta ner en växellåda lol
men han försöker... och det är det i slut ändan som räknas!!!

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
discokapten Kapten på disco!
10 februari 2010 · 1 729 Inlägg

Min första fråga är varför? Om det är effekt du jagar så är turbo ett bra mycket bättre alternativ, om det är unik du vill vara, häng på en kompressor.
Om du nu skiter pengar och vill lära dig att skruva, varför gå den svåraste vägen? Att sugtrimma är som många säger oerhört avancerat, optimala flödesberäkningar är inget man lär sig på en vecka och även om det ser bra ut på pappret så är det mycket som kan ställa till det efter vägen.

Häng på en snurra och ut och slakta istället, bra mycket roligare än att bo i garaget.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
attackhamster
10 februari 2010 · 475 Inlägg

discokapten skrev:
Min första fråga är varför? Om det är effekt du jagar så är turbo ett bra mycket bättre alternativ, om det är unik du vill vara, häng på en kompressor.
Om du nu skiter pengar och vill lära dig att skruva, varför gå den svåraste vägen? Att sugtrimma är som många säger oerhört avancerat, optimala flödesberäkningar är inget man lär sig på en vecka och även om det ser bra ut på pappret så är det mycket som kan ställa till det efter vägen.

Häng på en snurra och ut och slakta istället, bra mycket roligare än att bo i garaget.

varför ta den lätta vägen hela tiden?

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
Jlmmy
10 februari 2010 ·

Mycket spännande! big_smile
Kommer lätt följas, lycka till nu!

mvh

discokapten Kapten på disco!
10 februari 2010 · 1 729 Inlägg

attackhamster skrev:

discokapten skrev:
Min första fråga är varför? Om det är effekt du jagar så är turbo ett bra mycket bättre alternativ, om det är unik du vill vara, häng på en kompressor.
Om du nu skiter pengar och vill lära dig att skruva, varför gå den svåraste vägen? Att sugtrimma är som många säger oerhört avancerat, optimala flödesberäkningar är inget man lär sig på en vecka och även om det ser bra ut på pappret så är det mycket som kan ställa till det efter vägen.

Häng på en snurra och ut och slakta istället, bra mycket roligare än att bo i garaget.

varför ta den lätta vägen hela tiden?

Jag förstår absolut känslan av att vilja vara unik och att pröva sig fram, inget ont i det, sen är känslan när man väl nått sitt mål oftast värt allt svett och sönderslagna knogar, man har gjort något eget, unikt.

Dock så vet jag av erfarenhet hur jobbigt det faktiskt är när det aldrig blir färdigt, när man står och uslas, kväll efter kväll, helg efter helg och det slutar iaf med att man får lämna bort jobb för att man inte har kompetens eller tid för att slutföra.
Hade det varit jag så hade jag överladdat, det var mest det jag vill säga.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
10 februari 2010 · 616 Inlägg

discokapten skrev:

attackhamster skrev:

discokapten skrev:
Min första fråga är varför? Om det är effekt du jagar så är turbo ett bra mycket bättre alternativ, om det är unik du vill vara, häng på en kompressor.
Om du nu skiter pengar och vill lära dig att skruva, varför gå den svåraste vägen? Att sugtrimma är som många säger oerhört avancerat, optimala flödesberäkningar är inget man lär sig på en vecka och även om det ser bra ut på pappret så är det mycket som kan ställa till det efter vägen.

Häng på en snurra och ut och slakta istället, bra mycket roligare än att bo i garaget.

varför ta den lätta vägen hela tiden?

Jag förstår absolut känslan av att vilja vara unik och att pröva sig fram, inget ont i det, sen är känslan när man väl nått sitt mål oftast värt allt svett och sönderslagna knogar, man har gjort något eget, unikt.

Dock så vet jag av erfarenhet hur jobbigt det faktiskt är när det aldrig blir färdigt, när man står och uslas, kväll efter kväll, helg efter helg och det slutar iaf med att man får lämna bort jobb för att man inte har kompetens eller tid för att slutföra.
Hade det varit jag så hade jag överladdat, det var mest det jag vill säga.

Ren sanning i det hela. Ett ljud ifrån turbo Supra är ju grymt häftigt sen går dem så jävla bra. Så tänk efter innan du börjar riva och köper på dig saker som kommer kosta mer än du tror.....

Sen 11 timmar att få ner en växellåda de är ju en början men 11 timmar ? Då ska man nog fane men på med turbo allt ! Sugis de är dem som har byggt och fått hjälp i sina bästa år !


Lycka till med bygget för övrigt mannen !!

Froborg
10 februari 2010 · 323 Inlägg

Om du vill ha hjälp med skruvandet så är de bara att höra av dig, även min verkstad står till förfogande om du vill de.

De är bra att inta göra som alla andra.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
e55boy
10 februari 2010 · 164 Inlägg

Jag är i precis samma sits, fast till min Mustang. Så jag är rätt påläst om att sugtrimma nu (dock kanske knappast en expert, så ni får rätta mig, men en poäng har jag iaf tongue!).

Med turbo är det ju enkelt att få mycket hk, du bara pressar in mer luft med turbon, motorn i sig behöver inte göra så mycket. Och mer luft betyder ju mer hk som vi alla vet (med rätt mängd soppa såklart), men det gäller ju även för en sugmotor eller hur?

Bara det att där lär motorn själv SUGA i sig all luft som behövs, vilket kommer betyda jävligt höga varvtal, för motorn (toppen och insuget) ska flöda den mängd luft som krävs för den effekten. Vilket då i sin tur betyder att motorn kommer utveckla den mesta effekten väldigt högt upp i varv right? Right, hur är den då att köra typ i stan, på låga varvtal?...inte så rolig. Du kommer behöva väldigt aggresiva kammar, och då hamnar effekten högt upp i varv, där det är som mest luftflöde, och väldigt dåligt med effekt på låga varv, och orolig tomgång (vilket kan va ballt iof).
Du kommer bli TVUNGEN att byta utväxling i bakaxeln för att få upp varvtalet så att bilen ska gå att köra, annat än på en tävlingsbana.
Du vet ju hur en rallybil går på låga varv (som exempel).

Med höjd kompression och mycket oktan är det absolut möjligt, men du lär tänka på om bilen kommer bli körvänlig oxå. Vill du över huvud taget kunna göra rödljusrace, utan att behöva lägga sig på 5000 rpm först osv.

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
10 februari 2010 · 1 123 Inlägg

Froborg skrev:
Om du vill ha hjälp med skruvandet så är de bara att höra av dig, även min verkstad står till förfogande om du vill de.

De är bra att inta göra som alla andra.

tack för erbjudande
det skulle inte vara fel
jag får se vad kommer här nästa
jag vill hitta nån som kan ställa in kammarna
måste även plånboken återhämta också efter vinterns all godisköpwinkwink
jag ska bänka bilen i april o se vad  man ha fått för hk big_smile

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang