Ang Stall speed.. Med stall speed menas att från och med det varvtalet och uppåt på motorn så överför converten mest kraft till växellådan.
Så som jag förstått det så minskar sliret med varvtalet, vet dock inte exakt hur mycket och det är motorns vridmoment som avgör hur mycket sliret blir.
En converters stall speed avgörs dels av vilken diameter som pumhjulet och turbinhjulet har, men också av utformningen och vinklingen av deras och statorns vingar.
Stall speed är direkt beroende av hur mycket vridmoment motorn producerar, desto mera vridmoment ju högre stall speed.
Till exempel, en converter som har ett angivet stall speed på 2,800 - 3,200 rpm, kommer att bakom en lätt trimmad 350 V8 motor ha ett stall på ca. 3000 rpm, men bakom en 454 big block motor som har över 800 ft.lbs i vrid, kommer den att ha ett stall på kanske 5 000 rpm.
Utan att veta hur mycket vridmoment en motor procucerar så kan man inte veta exakt vilken stall speed som man får med en viss converter.
Passar på att skriva lite mera i ämnet som jag lärt mig på sistone.

Convertern innehåller 3 olika detaljer som tillsammans för över kraften till växellådan.
De 3 detaljerna är
Pumphjul,
Turbinhjul och
StatornPumhjulet är monterat direkt på converterns hus, vilket i sin tur är monterat ihop med flexplattan som sitter bultad på vevaxeln.
Turbinhjulet sitter inuti converterns hus och är i sin tur direkt förbunden med växellådans ingående axel för att överföra den kraft som får bilen att flytta på sig.
Statorn är monterad på en frihjuls koppling, så den kan snurra fritt åt ena hållet, men låses upp åt det andra.
Alla tre detaljerna har vingar som styr oljans väg genom convertern.
![http://i43.tinypic.com/2147d39.jpg]()
När motorn är igång och vevaxeln snurrar, så suger pumphjulet upp växellådas olja och slungar det med centrifugalkraft mot Turbinhjulet, som då sätts i rörelse. Oljan fortsätter i en cirkulär rörelse tillbaks mot centrat av turbinhjulet där oljan passerar genom Statorn.
Om turbinhjulet rör sig mycket saktare än pumphjulet så kommer oljan att träffa de främre delarna av statorns vingar och därmed hindra statorn från att snurra genom att den låses upp. När statorn är låst så kommer oljan via statorns vingar att åter träffa pumphjulets vingar, nu med en annan vinkel som ger extra kraft åt pumhjulet.
När hastigheten på turbinhjulet börjar att närma sig hastigheten på pumphjulet, då kommer oljan att att träffa baksidan på statorns vingar och därmed få den att rotera åt samma håll som pumhjulet och turbinhjulet. Varefter det att hastigheten ökar, så kommer alla tre detajerna att snurra med ungefär samma hastighet.
I convertrar som är utrustade med Lock-up ( ej med på bilden )så låses pumhjulet ihop med turbinhjulet genom en koppling. Därmed elimineras skillnaden i hastigheten mellan de båda och en bättre bränsle ekonomi erhålls.