Vatten istället för bromsolja??

makaronisen
12 april 2010 · 134 Inlägg

Varför kan man inte ha någon annan slags vätska i bromssystemet an just bromsolja? Tex matolja?

makaronisen
12 april 2010 · 134 Inlägg

smile smile smile smile Man ska alltid försöka få det billigaste wink

Panzar_Audi
12 april 2010 · 820 Inlägg

Om jag inte minns fel så har det nått att göra med kokpunkten, men kan inte säga säkert, läs egenskaperna för bromsoljan och leta sedan upp en produkt med samma egenskaper och se om det funkar, hade onekligen varit intressant.

Om man säger
volvoentusiasten
12 april 2010 · 4 005 Inlägg

Svårt att bromsa på vintern när hela systemet har fryst för att man har vatten i ledningarna istället för olja!

envision
12 april 2010 · 146 Inlägg

linuslinje skrev:
Svårt att bromsa på vintern när hela systemet har fryst för att man har vatten i ledningarna istället för olja!

Haha smile

Min Bil Är Inte Din Bil
BMW 525i "Blue Diamond" (1994)
dundersmurfen smurfidunder
12 april 2010 · 327 Inlägg

Kan kanske uppstå lite kärv också om det nu skulle råka komma fukt i systemet?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
dojan Skruvad
12 april 2010 · 99 Inlägg
asdf
Suzuki Swift Sport "Swirre" (2015)
AeroMalm BMW fantast
12 april 2010 · 1 172 Inlägg

kokpunkten och fryspunkten som inlägg tidigare nämnt... det får inte frysa på vintern, och det får inte börja koka...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
schnauz
12 april 2010 · 1 758 Inlägg

Skyddar dessutom mot korrosion i bromssystemet och ser till att gummitätningar etc. håller sig i bra skick.

bushmyra
12 april 2010 · 782 Inlägg

Fick lära mig för länge sen att det INTE heter olja utan vätska då den inte har en smörjande effekt
(Väntar på påhopp)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
A-Rickardsson
12 april 2010 · 31 Inlägg

helt riktigt ,ingen alls smörjande egenskap

Remiss
12 april 2010 · 1 339 Inlägg

Varför kan man inte använda vatten som motorolja?? yikes


Smörja, täta, dämpa, skydda, kyla och rengöra även i viss mån - Det är oljans egenskaper (om jag inte har glömt något).

te_wik Forummoderator
13 april 2010 · 12 813 Inlägg

Det viktigaste av allt är väl att bromsvätskan inte är komprimerbar vilket vatten tex är.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Remiss
13 april 2010 · 1 339 Inlägg

te_wik skrev:
Det viktigaste av allt är väl att bromsvätskan inte är komprimerbar vilket vatten tex är.


Mvh Tommy

Vatten är inte komprimerbart.

bushmyra
13 april 2010 · 782 Inlägg

Remiss skrev:

te_wik skrev:
Det viktigaste av allt är väl att bromsvätskan inte är komprimerbar vilket vatten tex är.


Mvh Tommy

Vatten är inte komprimerbart.

Vätska överhuvudtaget är inte komprimerbart..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
Darkie dARKiE
13 april 2010 · 5 031 Inlägg

bromsvätska heter det, å vatten säger väl sig självt. Vill du ha kokande bromsar som ej tar något när du börjar köra aktivt? Njea.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
13 april 2010 · 764 Inlägg

bushmyra skrev:

Remiss skrev:

te_wik skrev:
Det viktigaste av allt är väl att bromsvätskan inte är komprimerbar vilket vatten tex är.


Mvh Tommy

Vatten är inte komprimerbart.

Vätska överhuvudtaget är inte komprimerbart..

Vad snackar ni om? Alla vätskor är komprimerbara, inte alls lika lättkomprimerat som exempelvis gaser, men ändå komprimerbart.

tonimakaroni
13 april 2010 · 747 Inlägg

Vätska går att komprimera, detsamma gäller för stål, trä m.m bara att vätska har bra verkningsgrad gällde att föra över energi från en form till en annan.

Edit: Axelj hann visst före wink

Senast redigerat av tonimakaroni (13 april 2010)

/ Toni Larsson
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
13 april 2010 · 3 404 Inlägg

En del trial åkare kör med vatten för att dom tycker sig få en goare känsla, i en bil eller annat fordon där man uppnår en hög temperatur i bromsarna eller för året runtanvändning i detta land så är däremot vatten absolut inte att föredra tongue

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
ImprezaGC8
13 april 2010 · 373 Inlägg

TenZer skrev:
En del trial åkare kör med vatten för att dom tycker sig få en goare känsla, i en bil eller annat fordon där man uppnår en hög temperatur i bromsarna eller för året runtanvändning i detta land så är däremot vatten absolut inte att föredra tongue

Kan lova dig att ingen trialåkare kör med vatten i en skivbroms, däremot i Magura HS33 som är en fälgbroms men där blir det ju aldrig varmt, inte ens ljummet. Packningarna mår inte jättebra av det dock..

Förövrigt var detta en riktig magitråd! Jag tycker ni som undrar varför vatten inte funkar ska misshandla bromsarna en stund och sedan känna på bromsskivan...

Senast redigerat av ImprezaGC8 (13 april 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang