8183
Sök

Riva av toppen på en m50b25 vanos, tips och trix

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Tjena!

I helgen lyckades en polare få i 2an istället för 4an i 150 knyck med 325an min, vilket resulterade i övervarvning och haveri, bilen gick bara på 5 cylindrar efteråt, och sedan när vi stängde av den startade den inte igen och lät helt komplös, typ som när man har tagit ur stiften, kamremmen/kedjan har gått av/kuggat, toppackningen har gått osv, ja ni förstår hur den lät..

Jag misstänker krökta ventiler, men tänkte höra ifall någon annan vet vad som kan ha hänt eller håller med om att det kan va krökta ventiler?

Så iallafall, tänkte riva av toppen, men har aldrig pillat på dessa motorer förut, så är det nått speciellt man ska tänkta på när man river av toppen? Tänkte på kammarna, vanosen osv?

MVH//Glenn

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

583 Inlägg
20 april 2010
Ouuu sad, beklagar. Antar du kanske inte var jätteglad sedan på din vän.
Kan dock tyvärr ej hjälpa =/.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
ÄSch, alla kan begå misstag smile Men han erbjöd sig att stå för kostnaderna vilket jag iofs tycker inte är mer än rätt smile

Ingen som kan ge förslag? Det jag har hört är att det bara är att riva, inget man behöver tänka på direkt, utan det är när det ska ihop som det krångliga med vanos och kammar och skit börjar?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Av 127 156 medlemmar har ingen rivit toppen av en m50b25 vanos? Gisses...

Ursäkta om jag verkar tjatig, men vill inte göra nånting förens man vet hur det funkar med vanos, kammar osv när man demonterar då jag aldrig har pillat på dessa motorer förr!

Har försökt googla, sökt på olika forum inkl detta osv, och hittar inget riktigt användbart svar på denna fråga om att lyfta toppen..

Eller är det bara att riva som vanligt? Inget speciellt man behöver tänka på när man river? Utan det jobbiga med kammar, vanos etc kommer när allt ska ihop?
Senast redigerat av _Glenne_ (20 april 2010)

299 Inlägg
20 april 2010
jag har personligen aldrig behövt riva en topp....ännu. men garanterat det kommer. varit med en polare som gjort det. är lite krux, och kunskap o krävs,,även bra verktyg som var man inte har i garaget. riva bort toppen är inte så svårt..men att få allt rätt sen. i o med att du har vanos blir jag lite osäker. hur som helst behöver du märka upp helt exakt på kamdreven och kedjan, om inte nu kedjan gått av/kuggat över? för då blir det fel ändå. jag skulle göra som så. att när toppen är av och du åtgärdat dina fel vad det nu kan va. krökta ventiler eller kedja av. att du nollar motorn i död läge. alltså, när 1ans kolv ligger högst upp ska även 6ans ligga högst upp. sen finns det ett speciellt instrument att köpa. en slags manomoter du kan mäta överlappen mellan ventilen och kammen. vet inte exakt vad det måttet ska va i huvudet nu. det går ju ta reda på. du ska ha exakt samma avstånd mellan ventilerna och kolvarna på 1an och 6an. m50 motorn har ställbara kamdrev original. men det bör också finnas pilar på drev och andra riktmärken för att veta att block och topp befinner sig i rätt läge för varandra. hade det varit en gammal m20 motor med 12 ventiler hade det varit enklare då det bara blir en kam och ett kamdrev.

du bör också ha en bra o rätt inställd momentnyckel, då allt ska dras med ett viss moment. minst sagt toppen med nya bultar o ny packning (inte heller gratis) samt ska du dra dom i en viss ordning (korsvis)

det är en ganska så saftig operation detta om du inte förstod det innan, så bästa tips är väl att hitta en annan motor o slänga i
Senast redigerat av Aquilla (20 april 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

299 Inlägg
20 april 2010
gå även in på http://www.autopwer.se där finns nog mer tips o hur folk gjort om du söker i forumsdelen.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Turbo lover
555 Inlägg
20 april 2010
Jag skulle nog hellre fråga på www.pure-pf.com forum än Autopower
Senast redigerat av Turbovin (20 april 2010)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Tack för svaret, jo blir lite mer krux när det är vanos, det är den jag inte riktigt förstår mig på bland annat, utan den hade det varit "enkelt" då man har lite skruv vana, eller enklare iallafall, men sen just att det är första gången på en sådan motor gör ju inte saken lättare...

Men rent logiskt för att göra en lång förklaring kort så borde det väll bara vara att ställa allt på märkningarna när det ska ihop? Dvs märkningarna på veven och kammarna, då borde det väll bli rätt?

Men det här med vanosen, när allt är på plats och vanosen ska dit, är det bara att trycka dit den eller ska den ställas in på nått vis också?

Sen vilka moment allt ska dras etc. kan man ju läsa sig fram på nätet sedan..

Här för övrigt sökt på både ppf och autopower utan resultat, hittar man nått liknande ämne så är det för icke vanos...

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Hittade denna sida när jag sökte runt på nätet: http://www.pelicanparts.com/bmw/techart … Timing.htm

Med den till hands när allt ska ihop så bör man få lite hjälp.. Men när man river, det är egentligen inget just speciellt man ska tänka på?

7 281 Inlägg
20 april 2010
Om ni behöver delar så har jag en sån motor liggandes då bilen tog eld.
PM'a ifall det blir intressant smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Good to know smile

299 Inlägg
20 april 2010
när du river bort den är det väl inget speciellt..mer än slarva inte bort grejor, kom ihåg hur allt satt.använd inte våld.  även om du är noga o markerar upp exakt på kedja och kamdrev. hur vet att du kammarna sitter rätt nu? kedjan kan nog kugga över om man gör som du gör. ev. även gå av. men markeringarna på kamdrev i förhållande till vevaxel osv ska man kunna lita på men för att få exakt så ska man göra som jag beskrev i första posten. men då krävs ett sådant instrument.

929 Inlägg
20 april 2010
Köp en handbok, den kan alltid vara till nytta, speciellt nu. 400 välinvesterade kronor. Finns stort utbud på Biltema av Hynes böcker.

Det är absolut förbjudet att göra egna märkningar när man håller på med kammaxlar. Risken är för stor att det blir fel i alla fall. Blir det rätt har man bara tur.
Det finns alltid orginalmärkningar, det är dom du ska utgå ifrån, eller det som står i boken.

Mats

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Aquilla skrev:
. hur vet att du kammarna sitter rätt nu? kedjan kan nog kugga över om man gör som du gör. ev. även gå av..

Och exakt vad är det jag gör? roll Jag anser om allt står på originalmärkningarna istället för att göra egna märkningar så borde ju risken att det blir fel minska...

Och vrider man veven till märkningen på den, så borde ju även kammarna vara på sina märkningar? Om nu inte kedjan har kuggat eller dylikt.

För övrigt vet jag vart originalmarkeringarna är både på kammarna och veven (triggerhjulet)

Sök