jag har personligen aldrig behövt riva en topp....ännu. men garanterat det kommer. varit med en polare som gjort det. är lite krux, och kunskap o krävs,,även bra verktyg som var man inte har i garaget. riva bort toppen är inte så svårt..men att få allt rätt sen. i o med att du har vanos blir jag lite osäker. hur som helst behöver du märka upp helt exakt på kamdreven och kedjan, om inte nu kedjan gått av/kuggat över? för då blir det fel ändå. jag skulle göra som så. att när toppen är av och du åtgärdat dina fel vad det nu kan va. krökta ventiler eller kedja av. att du nollar motorn i död läge. alltså, när 1ans kolv ligger högst upp ska även 6ans ligga högst upp. sen finns det ett speciellt instrument att köpa. en slags manomoter du kan mäta överlappen mellan ventilen och kammen. vet inte exakt vad det måttet ska va i huvudet nu. det går ju ta reda på. du ska ha exakt samma avstånd mellan ventilerna och kolvarna på 1an och 6an. m50 motorn har ställbara kamdrev original. men det bör också finnas pilar på drev och andra riktmärken för att veta att block och topp befinner sig i rätt läge för varandra. hade det varit en gammal m20 motor med 12 ventiler hade det varit enklare då det bara blir en kam och ett kamdrev.
du bör också ha en bra o rätt inställd momentnyckel, då allt ska dras med ett viss moment. minst sagt toppen med nya bultar o ny packning (inte heller gratis) samt ska du dra dom i en viss ordning (korsvis)
det är en ganska så saftig operation detta om du inte förstod det innan, så bästa tips är väl att hitta en annan motor o slänga i
Senast redigerat av Aquilla (20 april 2010)
En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.