Går knappt att få i växlarna när bilen är kall

Rakarn
6 maj 2010 · 60 Inlägg

Hej! Har en alfa 156 98:a som knappt går att få i växlarna när den är kall. Måste köra en kvart kanske så bilen blir riktigt varm annars får man nästan trycka i växlarna. Den har ju varit inne regelbundet på service varje 1000:e mil och då brukar dom väl byta växellådsolja så borde ju inte vara den som behövs bytas. Någon som har någon idé vad de kan vara?

Mvh Simon

Bagarn
6 maj 2010 · 689 Inlägg

Det är nog oljeservice som är gjord var 1000:e mil, inte växellådsolja tongue

Seth
6 maj 2010 · 3 354 Inlägg

tror med att det är enbart motorolja som bytts, År knappt några manuella lådor som man byter olja på vid service

Senast redigerat av Seth (6 maj 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Jockessaab
6 maj 2010 · 248 Inlägg

Tror på bagarn. Så är det på saab iallafall

Rakarn
6 maj 2010 · 60 Inlägg

Jo det kanske men i vilket fall som helst så har dom ju troligtvis bytt den när det har behövts på servicen. Så borde ju vara något annat fel

Rakarn
6 maj 2010 · 60 Inlägg

Så det kan vara så enkelt som att byta växellådsolja då med andra ord? Eller vad kan det annars vara som är pajj?

Bagarn
6 maj 2010 · 689 Inlägg

Kolla så de SÄKERT är gjort och vilken olja dom hällt i!

-Michael :-)
6 maj 2010 · 367 Inlägg

Alldeles för många verkstäder bluffar : )


Se över din olja och återkom sen.

norpan1
6 maj 2010 · 1 043 Inlägg

Kan också vara kopplingen, är det lättare att växla utan motorn igång?

plankan
6 maj 2010 ·

Rakarn skrev:
Så det kan vara så enkelt som att byta växellådsolja då med andra ord?

Bytte nyss på en kompis 900 aero.

Fick svar tillbaka då han kom hem -
det gjorde underverk för lådan cool

Testa bytt oljan först -
kostar ingen förmögenhet precis

Senast redigerat av plankan (6 maj 2010)

kenth66
6 maj 2010 · 1 212 Inlägg

undrar som norpan1..Kan också vara kopplingen, är det lättare att växla utan motorn igång?

är det inte lättare, så byt oljan.

mvh kenth66

ps. fan för oseriösa servicar. ds

Senast redigerat av kenth66 (6 maj 2010)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Memme I'am AWESOME..
6 maj 2010 · 2 783 Inlägg

vad kan de kosta att byta växelolja i lådan? smile Min växellådaa är också svår att få växlar när den e kall å står ute under natten (Dock om  bilen ha blivit hårdkörd dagen innan! (A) )

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
kenth66
6 maj 2010 · 1 212 Inlägg

fungerar inte oljebyte, så är det tyvärr synkringarna som är slut.
kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Rakarn
7 maj 2010 · 60 Inlägg

Okej tack för råden! smile, det var inte lättare att växla utan motorn igång så alltså kan det ju troligen vara oljan. Ska byta den nästa vecka så får vi se och hoppas att de hjälper smile

Memme I'am AWESOME..
7 maj 2010 · 2 783 Inlägg

kenth66 skrev:
fungerar inte oljebyte, så är det tyvärr synkringarna som är slut.
kenth66

<

Anar att detta va skrivet till mig! tongue...

Jo kan vara de me, men när bilen har blivit snällkörd så inga problem!tongue.. Men hårdkörning / långa utväxliingar (5-6000 varv) så skrapar de ibland från 2-3an så tongue.. I know !tongue fast dock jättetyst!tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Rakarn
7 maj 2010 · 60 Inlägg

Idag på morgonen testade jag igen att växla när motorn var helt kall. Då gick det rätt lätt när motorn var avstängd men väldigt väldigt trögt när jag satte igång bilen. Så nu kan det ju lika väl vara kopplinen men då undrar jag, det borde väl egentligen inte kunna vara kopplingen eftersom då hade väl det inte gått lättare att växla motorn blir varm? För det är ju bara dom första 10 min ungefär när man kör då motorn är kall som det är svårt att få i växlarna så det har väl med oljan att göra eller vad tro ni mest på?

Betydligt billigare iaf att byta olja än koppling väl så kanske ska börja med det?

Mvh Simon

Rakarn
7 maj 2010 · 60 Inlägg

Har haft bilen på verkstad idag där dom felsökte och dom sa att det var kopplingen som var slut eller håller på att rasa sad, Har kollat lite priser men det verkar ju rätt dyrt att byta men vad tro ni på ett ungefär för material och arbete?

kenth66
7 maj 2010 · 1 212 Inlägg

suck!
om du inte kan göra detta själv, så hamnar materialet på ca: 3tkr + ner tagning- montering= 8tkr,
om du hittar en bra lokal verkstad.  normalt så hamnar kostnaden på ca: 10-12 tkr.

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Rakarn
9 maj 2010 · 60 Inlägg

Okej fyfan det var inte billigt de ;/. Men jag har en svartverkstad som kan fixa det åt mig så dom kan förmodligen göra det för en billigare peng. Men det sjuka är att det är bara trögt att få i växlarna när bilen är kall ju. Borde det egentligen inte vara hela tiden om det är kopplingen?

Gomez
11 maj 2010 · 179 Inlägg

Om kopplingen känns helt normal när bilen är kall som varm så tycker jag det låter helt skumt om dom påstår att felet ligger nånstanns vid kopplingen....en växellåda kan fungera bättre när oljan fått upp lite temp däremot låter det konstigt om det är kopplingen som är temperaturkänslig

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang