Sharky
16 juni 2010
· 10 287 Inlägg
Allt går med mer eller mindre våld. Läs vad jag skrev. Jag skrev inte att det inte går - utan att det börjar bli en begränsande faktor. Aha-upplevelsen är när man i bänk byter en komponent och får mera effekt vid lägre laddtryck - då är den komponent man hade från början en strypbricka, hänger du med?
Som andra pusselbit i mitt resonemang är att när en av dom mest erfarna rödblocksbyggarna i Sverige i Volvos motorprovlabb inte fick mera effekt med ett större spjäll så pekar det på att det är 8V insuget som är problemet.
Men genom att mäta är att veta i min värld så är det jämförande bromspapper man vill se (vilket jag i all fall hade i fallet med insugsbyte). Finns det jämförande bromspapper med klara besked om vad som ändrats mellan körningarna så köper jag det utan att knorra.
(Om jag tjatar om mina egna bromsningar så har jag vid två tillfällen sett sådana aha-uppleveleser. Dels hur mycket tre grader tändning hit eller dit kan göra i effekt och dessutom hur noga det är med kaminställning om man har en hyfsat optimerad motor)
/Göran
940RDALLE skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3G5Q&feature=browch
530hk med original insug och funkar alldeles utmärkt!!!! hur förklarar du det?
Kompisen satte på 16v:s spjäll utan några modd, prova det
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI