1623
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 413 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1601
Testar först och ser vad de säger. I värsta fall får jag lyfta toppen, hyvla av nån mm till och etanolkonvertera, då är det lugnt att byta bränslesystem, om man kan visa bromspapper på effekt inom toleranserna.


1 200 Inlägg
16 april 2012
#1602
Peter_Eriksson skrev:
Testar först och ser vad de säger. I värsta fall får jag lyfta toppen, hyvla av nån mm till och etanolkonvertera, då är det lugnt att byta bränslesystem, om man kan visa bromspapper på effekt inom toleranserna.

Hur mycket tror du att du får ut? Sen är det väl lite kinkigt att byta sprut har jag för mig? Fast de kanske går bra om man byter bränsle i samma veva?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1603
Ingen aning om hur mkt jag får ut.. bänken på bugrun ger väl ett ungefärligt besked, även om det inte är helt 100 tillförlitligt.. innan dess, om jag inte gör en bänkning så kan jag svara på den frågan.. smile

Om man etanolkonverterar så kan man antingen använda befintligt kit till bilen och regga om, eller alt. 2 att använda egen lösning, då är bänkpapper det enda kravet, samt att slangar måste vara av sort som tål etanol.


1 200 Inlägg
16 april 2012
#1604
Peter_Eriksson skrev:
Ingen aning om hur mkt jag får ut.. bänken på bugrun ger väl ett ungefärligt besked, även om det inte är helt 100 tillförlitligt.. innan dess, om jag inte gör en bänkning så kan jag svara på den frågan.. smile

Om man etanolkonverterar så kan man antingen använda befintligt kit till bilen och regga om, eller alt. 2 att använda egen lösning, då är bänkpapper det enda kravet, samt att slangar måste vara av sort som tål etanol.

Blir bänkning på BR alltså? Vore skoj att se vad du får ut smile Hoppas det går att regga med! Men samtidigt hoppas man ju att det är för mkt effekt för de wink


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1605
Det var tänkt så, sist hann jag ju inte innan motorfan rasade för mig.. men skam den som ger sig smile Ja, jo.. etanolkonvertering tillåter effektökning på 5%, hehe.. göra en fulmappning med lågt varvstopps så ska väl det gå också smile mer än 5% ska jag nog lyckas få till får vi hoppas.

Idag har sambon och jag städat i garaget, sen blev det lite käk o så åkte jag till Kungälv för att hämta hem mitt insug med adapter för singelspjäll, glömde givetvis ta bild på det.. men det kommer imorn..

Imorn är jag ledig så då blir det ett gäng timmar i garaget är det tänkt, ska komma ihåg att ta bilder smile

Snart ska denne bilfan ner på marken iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0208.jpg


9 140 Inlägg
16 april 2012
#1606
Tuff liten rackare det där! Hoppas du kan bjuda på ett ilsket vrål från den under Bug Run i sommar!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1607
Tackar, kanske ska ha den höjden när den står på backen och skaffa riktiga rallydäck, hehe

Det hoppas jag med smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1608
Blivit några timmar i garaget idag med då. Känns inte som man har fått jättemkt gjort, men det är massa pill som tar tid.

Började med att jag fick laga min borrmaskin som fått glapp i sladden, sen polerade jag lite på insuget så det inte ser alltför tråkigt ut. Började sen greja med adaptern och skära/klippa till packningar.

Das ansaugsrohr
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0214.jpg

Här ser man adaptern som BubblaMicke har gjort
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0215.jpg

På baksidan fick jag mickla till det lite för tomgångsmotor.. den är från nyare golf och funkar bättre än kallstartluftsliden
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0213-1.jpg

Just ja, jag var ju en sväng på bilgunnar också. Hittade ett expansionskärl med hel slang, perfekt smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0216.jpg

Meckigt värre var det att få ner insuget. fuel rail redan monterat så jag fick trä in det från sidan efter att jag skruvat av fjäderbenstagsfästet.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0219.jpg

Så där sitter det nu, ska bara dra i de mittre bultarna, vilka är ett mindre helvete att komma åt.. Gif mir crossflow!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0221.jpg

Lagom trött och sliten precis innan det var dags att bege sig hem.. 22:00
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0218-1.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1610
Stackarn skrev:
Börjar närma sig nu! big_smile

Yes, får väl se vilka problem det innebär, hahaha.. man ska inte ropa hej... smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1612
Man kan ju alltid hoppas smile Denna gången ska saker och ting göras noggrannare, man kan nästan inte va FÖR noggrann, speciellt när allt ska lira på högsta möjliga nivå.


1 702 Inlägg
18 april 2012
#1613
Snyggt men du får nog flytta bak torpedväggen för lättare kuna meka insug:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1614
Ja, eller så skaffar jag en crossflow topp som har insug på framsidan smile


2 126 Inlägg
18 april 2012
#1615
Nu har det ju hänt massor, skönt att du beslutade dig för att inte sälja bilen!
Kommer bli coolt grym när den är färdig! big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1616
Jajemän, nu rullar det på smile Ganska nöjd med det beslutet jag också, än så länge iaf, haha.

Ja vi får hoppas det, men vågar inte hoppas på så mkt effekt, då blir man bara besviken.


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
19 april 2012
#1617
Vilken sjujävla bil du har där! Läst igenom hela tråden, redan från början visste jag att detta kommer spåra, på ett bra sätt smile

Big up braaaah
(korn var bäst MT -11 smile)

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#1618
Tackar!

hehe, jo nog har det spårat ut alltid smile Var meningen att bilen skulle fräschas upp och få en renoverad (i stort sett original) motor, så blev det ju inte riktigt, hehehe

Hmmm, jag jobbade i baren på MT -11, kommer göra det i år igen smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#1619
puh, nu har man avverkat många timmar i garaget.. känns som det inte hänt nånting, men har fixat många småsaker som tagit tid och tålamod.. tongue

Bl.a. så har jag i dag fått den bästa servicen på riktigt länge. Denna gången av Hydroscand i Göteborg, riktigt trevlig och han tyckte det var viktigare att min bil blir klar än att de tjänar pengar, hehe. Så fick ett grymt bra pris på ett par meter bränsleslang samt slangar med pressade kopplingar till oljekylet.

slangar till oljekyl
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0228.jpg

oljekylet jag har tänkt använda. Kopplat till filterhållaren via en termostatstyrd Mocal sandwich
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0231.jpg

Inte jordens snyggaste montering men det var fan inte lätt att få till det
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0232-1.jpg

Btw, ja jag ska byta ut oljefiltret från biltema, det var bara för att kunna hälla olja i motorn.

Sen har jag legat under bilen en hel hög timmar.. tagit ner bränslerören, rengjort, fixat och trixat. Flyttat över dem från förarsidan av motorrummet till passagerarsidan, så de kommer upp vid anslutningar till fuel rail.

Sen skruvade jag av spjällhuset igen då jag är tvungen att fixa till gasreglaget. Tror det blir en rulle då det går att dra åt vilket håll som helst..

Imorn ska jag greja lite till är det tänkt smile


2 373 Inlägg
24 april 2012
#1620
Fortsätt att hålla ångan uppe, du är snart framme vid start av motorn!!! smile

Häls. Hervas


Sök