Tips om kam b230F

Sakiq
19 juli 2010 · 270 Inlägg

Tjena!

Jag vill ha lite mer kräm i min motor i min slö40  (740 GL/SE pkt)

Tänkte då byta kam, men vilken kam rekomenderar ni på garaget?

Motorn är helt original och de sitter M-kam nu.


Vill ha lite mer vrid i hela registret ( om det nu går)


Såg att dom hade en jäkla massa kamaxlar på Folkraceshoppen, Länka gärna smile


Tack!

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
19 juli 2010 · 25 255 Inlägg

De hästkrafter man får genom att endast byta kamaxel, är mer eller mindre obefintliga. Du kan ändra registret ja, men det blir inte så stor skillnad som du kanske har inbillat dig. Inget illa menat.
Någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Bensinskallen P o r s c h e
19 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Den bästa tänkbara kamaxeln du kan sätta i utan att göra andra modifikationer på motorn är en A-kam. A-kammen drar mycket längre upp i registret än M-kammen så den uppfattas som piggare, men är en aning slöare på lågvarven.

Det är ingen extrem skillnad men motorn får somsagt lite mer ork på toppvarven.

Ska du sätta i värre kam blir det bara sämre, du krävs modifieringar på toppen och soppasystemet för att motorn ska hänga med.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Sakiq
19 juli 2010 · 270 Inlägg

oh fan, va tycker ni jag ska göra för att få lite mer power?

Går de får mer bottenvrid då? smile ( med enbart kam)

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
19 juli 2010 · 1 899 Inlägg

Kan du inte justera ventilspelet så håll dej till volvos originalkammar. Några jätte effekter kommer du inte att få, och bättre vrid genom hela registret kan du glömma (om du bara byter kamaxel) då en kamaxel är en kompromiss; ju bättre motorn presterar på höga varv ju sämre presterar den på låga och vise versa. Bottenvrid har du redan den optimala kamaxeln för. M är jättefin då de gäller 1000 - 3000 rpm.

Bensinskallen får gärna utveckla varför A-kammen skulle vara bäst. Soppasystemet i din insprutningsmotor räcker garanterat till för att köra med H-kam om du så skulle vilja. VX eller V, skulle ja rekomendera då de har som bäst flöde vid samma varvtal som fyllnadsgraden är som bäst i topplocket du har.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (19 juli 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Louksor
19 juli 2010 · 1 913 Inlägg

En bra universal kamaxel är A. Den är skapligt pigg på lågvarv och orkar med till varvstopp.
De är även billiga att köpa beg.

Vill du ha en trimkam så har folkraceshopen tex FS280 (Vassare än H och K-kam), som enligt deras sida ska funka bra till B230F om du planar toppen 2mm.

Senast redigerat av Louksor (19 juli 2010)

V70n 2.5T -05
V70 Greyline -99
dajv Avstängd
19 juli 2010 · 63 Inlägg

Med A-kam får du en bil som drar redigt med soppa. Kör på en V-kam istället sitter i b230e motor, väldigt mycket roligare blir bilen.

Full gas ger ras!
Louksor
19 juli 2010 · 1 913 Inlägg

Vart har du fått det ifrån ?
Drar inte mer än andra kamaxlar, fast M & T är de som är mest bensinsnåla, men o andra sidan är de döda över 3000rpm.


dajv skrev:
Med A-kam får du en bil som drar redigt med soppa. Kör på en V-kam istället sitter i b230e motor, väldigt mycket roligare blir bilen.

V70n 2.5T -05
V70 Greyline -99
Bensinskallen P o r s c h e
19 juli 2010 · 1 700 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Kan du inte justera ventilspelet så håll dej till volvos originalkammar. Några jätte effekter kommer du inte att få, och bättre vrid genom hela registret kan du glömma (om du bara byter kamaxel) då en kamaxel är en kompromiss; ju bättre motorn presterar på höga varv ju sämre presterar den på låga och vise versa. Bottenvrid har du redan den optimala kamaxeln för. M är jättefin då de gäller 1000 - 3000 rpm.

Bensinskallen får gärna utveckla varför A-kammen skulle vara bäst. Soppasystemet i din insprutningsmotor räcker garanterat till för att köra med H-kam om du så skulle vilja. VX eller V, skulle ja rekomendera då de har som bäst flöde vid samma varvtal som fyllnadsgraden är som bäst i topplocket du har.

Anledningen till att jag tycker att den är bäst är för att det är som Louksor skrev, det är en lite universal kamaxel. Den drar väl relativt jämt hela vägen, men lite slöare på botten. A-kammen i sig är ju långt ifrån bäst, men för ändamålet som TS söker så tror jag att den är bäst, eftersom den inte är helt omöjlig på lite lägre varv.

edit: Men jag vet inte hur pass tråkig V:arna är på lågvarven, har inte testat någon sådan, så den kanske lämpar sig ännu bättre...

Angående folkraceshoppens kammar så är väl alla dom omslipade? Vill bara påpeka att det då krävs lashcaps till tryckarna wink

Senast redigerat av Bensinskallen (19 juli 2010)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Sakiq
19 juli 2010 · 270 Inlägg

Låter som om alla har egna åsikter smile

Får väll prova mig fram!

Är det någon som säljer en rolig kam/topp?  vore kalas!

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Bensinskallen P o r s c h e
19 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Sakiq skrev:
Låter som om alla har egna åsikter smile

Får väll prova mig fram!

Är det någon som säljer en rolig kam/topp?  vore kalas!

Beror ju mycket på vilken nivå du vill ta det till wink

Men som du beskrev det i första inlägget, " mer vrid i hela registret " så står jag fast vid mitt tips wink

På närmsta skrot kan du nog få en A för 200 kr om handlaren inte är helt tappad wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Sakiq
20 juli 2010 · 270 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Sakiq skrev:
Låter som om alla har egna åsikter smile

Får väll prova mig fram!

Är det någon som säljer en rolig kam/topp?  vore kalas!

Beror ju mycket på vilken nivå du vill ta det till wink

Men som du beskrev det i första inlägget, " mer vrid i hela registret " så står jag fast vid mitt tips wink

På närmsta skrot kan du nog få en A för 200 kr om handlaren inte är helt tappad wink

Vilken motor sitter A-kammen i då? smile

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Louksor
20 juli 2010 · 1 913 Inlägg

A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

V70n 2.5T -05
V70 Greyline -99
Sakiq
20 juli 2010 · 270 Inlägg

Louksor skrev:
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

Tackar Tackar smile

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juli 2010 · 11 344 Inlägg

kör på vx3 detta är beprövat från volvos sida på b230F då blev den en Fb maskin ihop med vx3 kam och 531topp så plockade dom 131hk ur 116hk f maskinen
ingen jätteeffekt

men hittar du tex en K-kam med fördelar drivning så skulle jag köra på den
jag mitt pucko sålde en sån kam för något år sen ångrar mig fortfarande
sitter på vissa B230E motorer ihop med 531 och dom brukar gå riktigt bra

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Xuri One Man Clan
20 juli 2010 · 4 286 Inlägg

jag kan eventuellt kränga nån kam har inte orkat läsa men :p

H-kam med fördelarespår
K-kam hålet finns, kvar att såga spåret
V-kam med spår
A-kam med spår
omslipad A-kam  (ss160 heter den) med spår

pm om de är intressant

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
lada2104
12 september 2013 · 144 Inlägg

vad för kam tror  ni är bäst om man kör portad planad topp extraktor å 2,5 tum hela vägen om man vill ha mest krut precis i starten?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 september 2013 · 11 344 Inlägg

t-kam om du vill ha mest effekt på låga varv den ger riktigt bra effekt under 3000rpm.
över är den död.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
lada2104
17 september 2013 · 144 Inlägg

vill inte riktigt ha en sån bil :p

oreggad
21 oktober · 23 Inlägg

BUMP

Hur blir man vis om vilken kam man har, exempelvis V, VX eller VX3 - något som kännetecknar kammarna sinsemellan, utöver att mäta grader mellan kammarna på kamaxeln(?)

Köpt en isbil nämligen, som går som den gör. Med bytt topp och kamaxel, fungerar fint men bluddrar i lågvarv.

Senast redigerat av oreggad (21 oktober )

Något sen på bollen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang