O-ringat vs 3-lager MLS Cometic packning

marcusss
10 september 2010 · 44 Inlägg

har en snabb fråga angående o-ringat eller 3-lager MLS Cometic packning vad som är bäst? även hur stor skillnaden är,vill kunna kliva över 2 bar och även lite till. har även 12:9 pinbultar.

MrVain
10 september 2010 · 904 Inlägg

Vad är de för motor ?

De ska va gött å leva
marcusss
10 september 2010 · 44 Inlägg

en b230


MrVain skrev:
Vad är de för motor ?

torpis Forummoderator
10 september 2010 · 10 572 Inlägg

har mappar ni för att skjuta packningar vid 2bar? kompisen bromsade 975hk ur en s40 1.8l motor med original packning. 4bar laddtryck stundtals i bänken.

tänk även på att 2bar bara är ett tryck ingen effekt.  Tänk alldrig hållbarhet i bar på det sättet.  2bar på original turbo ger ju inga 300hk ens medans kompis2 bil med hx35 super lämnar 600hk vid 2bar laddtryck.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
titum
11 september 2010 · 164 Inlägg

min gamla motor gav 354 rwhp/2,3bar med orginal topplockspackning samt bultar i Jrm:s bromsbänk.

motorn rasade när laddtrycket skenade ute på väg så topp/block/stakar samt kolvar pajade..... MEN topplockspackningen var hel......

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
NisseCarlsson Lastbilschaffis
12 september 2010 · 64 Inlägg

Vad i herrans namn ska du bygga nu, Marcus?

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!
marcusss
13 september 2010 · 44 Inlägg

NisseCarlsson skrev:
Vad i herrans namn ska du bygga nu, Marcus?

Jag grejar lite;)

Sharky
13 september 2010 · 10 287 Inlägg

Hållbarhet i alla fall vad gäller cylinderkomponenter måste man väl tänka just i tryck och inte effekt.
(OK. Inte i laddtryck utan i cylindertryck).

Och i ditt exempel är det väl knappast HX35:an i sig som gör skillnaden utan det måste till bättre andningsvägar för att kunna öka en faktor två vid bibehållet laddtryck.
(Om det var bara HX35:an så skulle man alltså med den få halva insugsstemperaturen vid 600Hkr luft gentemot en 19T vid 300Hkr... i Kelvin alltså och givet samma varv vid maxeffekt).

/Göran

torpis skrev:
tänk även på att 2bar bara är ett tryck ingen effekt.  Tänk alldrig hållbarhet i bar på det sättet.  2bar på original turbo ger ju inga 300hk ens medans kompis2 bil med hx35 super lämnar 600hk vid 2bar laddtryck.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
13 september 2010 · 10 287 Inlägg

Det som håller bäst är pyramidringat block. Dock går det att ladda över två bar med o-ringat men det är ju egentligen max cylindertryck som man bör bekymra sig om. Dvs med två bar på en motor med usla andningsvägar så håller orginal packning men har man maxat flödet och har kammar därefter så kan man döda det mesta med två bar laddtryck.

Jag har också ett sånt där Torpis-exempel: 16V turbomotorn jag byggde (B234) gav 443 Hkr i vevaxelbänk vid 1.18 bar i laddtryck men motorn jag byggde innan den gav bara 360Hkr vid 1.6 bar med samma turbo.

/Göran


marcusss skrev:
vad som är bäst? .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
13 september 2010 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Jag har också ett sånt där Torpis-exempel: 16V turbomotorn jag byggde (B234) gav 443 Hkr i vevaxelbänk vid 1.18 bar i laddtryck men motorn jag byggde innan den gav bara 360Hkr vid 1.6 bar med samma turbo.

/Göran

Ganska bra att visa konkreta exempel ibland även om de sällan verkar fastna ändå, även om man kapar bort 4 sidor djupare fysikaliska utvärderingar och härledningar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
13 september 2010 · 10 287 Inlägg

Jo men nu är vi på Avancerat så lite utvikning får det väl bli:

Det man är ute efter är effekt. Effekt skapar man genom att ha kraft som trycker ner kolven (-arna).
Mycket effekt skapar man genom att ha mycket kraft (dvs högt tryck i cylindern) många gånger (dvs vid högt varv).
Trycket i cylinderna skapar man genom att ha mycket kemisk energi som man kan tända eld på och stänga in i  cylindrarna. Dvs man vill ha in så mycket bränsle/luftblandning som möjligt och låta förbränningen av den ske inne i cylindern och på ett sådant sätt att totala nyttokraftintegralen för varje fyrtaktspuls blir så stor som möjligt. (egentligen summan av alla eftersom man inte vill att en cylinder skall motverka någon annan)

Och för att få in så mycket bränsle/luftblandning som möjligt så krävs både att man har stort differenstryck mellan det man matar in och trycket (vakuumet) i cylindern och att man har så stort flöde som möjligt. (dessutom är det rätt bra att få ut avgaserna också...)
Bara högt laddtryck i insuget gör ingen glad. Och bara jätteflöde men noll differenstryck gör heller ingen glad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
13 september 2010 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Jo men nu är vi på Avancerat så lite utvikning får det väl bli:

Det man är ute efter är effekt.

/Göran

Det är ju oftast så ja, men då måste man ju förstå att effekten inte är linjär med laddtrycket innan man kan komma till insikten i ditt förklarande inlägg.

trådskaparen vill ju dimensionera för "2bar" och det tycker jag är fel resonemang eftersom man kan blåsa en toppackning med 0.5bar i laddtryck och för hög tändvinkel, likväl kan samma setup hålla för 3bar och korrekt tändvinkel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
marcusss
13 september 2010 · 44 Inlägg

torpis skrev:

Sharky skrev:
Jo men nu är vi på Avancerat så lite utvikning får det väl bli:

Det man är ute efter är effekt.

/Göran

Det är ju oftast så ja, men då måste man ju förstå att effekten inte är linjär med laddtrycket innan man kan komma till insikten i ditt förklarande inlägg.

trådskaparen vill ju dimensionera för "2bar" och det tycker jag är fel resonemang eftersom man kan blåsa en toppackning med 0.5bar i laddtryck och för hög tändvinkel, likväl kan samma setup hålla för 3bar och korrekt tändvinkel.

Okej men känns ändå som jag har fått lite mera kött på benen. låter tråden rulla på så man kan lära sig lite mera

Sharky
13 september 2010 · 10 287 Inlägg

Det man egentligen vill veta är vilken effekt du bygger för / satsar på. Det är oändligt mycket lättare då att ge vettiga tips.

/Göran

marcusss skrev:
Okej men känns ändå som jag har fått lite mera kött på benen. låter tråden rulla på så man kan lära sig lite mera

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
13 september 2010 · 5 710 Inlägg

Då kan ju jag passa på att sticka in med en fråga i ämnet.
iom att jag åker det märke jag gör och att packningar och skruv är ganska bastant prylar är det sällan man ser/hör om andra lösningar än original.
Skulle gärna få en förklaring på hur "o-ringat" och "pyramidringat" ser ut och vad för/nackdelar är.
Har ju mina aningar men........

MVH Jonas
..............
Sharky
13 september 2010 · 10 287 Inlägg

Nu har jag inte forskat i ämnet men beroende på hur geometrin ser ut för skruvförbanden och hur vattenkanaler och annat skit är placerat så får man olika känslighet i olika motorer.
(Kolla tex på Audi V8 som har oljekanal tre millimeter från packningens nedre yttre kant.....)

O-ringat block är en koncentrisk fördjupning där man stoppar i något (av metall lämpligen) som agerar "förstyvning" av packningen genom att trycka ihop packningen några millimeter utanför cylinderns kant.
Ett problem är när tråden blir varm. Då är det en fråga om vilken kraft som har överhanden. Tryckkraften som håller ner tråden eller om tråden pga längdökning vill krypa upp.

Pyramidring är en stålring med tvärsnitt på tex 2x2 mm där ringen har samma inre dia som cylindern. Ovansidan på denna stålring förser man med en egg - "pyramid" - som skall äta sig in i toppen när man drar åt. Hela ringen fräser man sen ner i loppet så att man får exakt höjd så att man kan bibehålla en (urstansad) orginalpackning som då bara tätar för vatten och olja. Detta kombineras också med "utblåsningskanaler" diametralt ut från cylindrarn till blockets kanter så att eventuella läckage inte tömmer kylsystemet. Detta var en lösning som BMW uppfann när dom åkte turbo i Formel 1. Ingenjörsmässigt skitkul men en jävla massa pill.

/Göran


jonTe skrev:
Skulle gärna få en förklaring .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
marcusss
13 september 2010 · 44 Inlägg

svarvade kolvar 1mm?
h-profil stakar
hemmabyggt grenrör
megasquirt
intercooler
mds tändsystem
Topplocksbultar 12:9
holset hx40
Hemma byggt insug

Kan tilläga att motorn är helrenoverad.

sedan tillkommer ju allt runt om som
bränslepumpar, spridare mm.

som det är nu så har jag en orginal 530 topp som skall bytas ut mot en preppad 531 alt 405..(har ingen än) hojta till om någon har en vettig..

vet inte hur högt det går att satsa med denna setup, 400?hk


Sharky skrev:
Det man egentligen vill veta är vilken effekt du bygger för / satsar på. Det är oändligt mycket lättare då att ge vettiga tips.

/Göran

marcusss skrev:
Okej men känns ändå som jag har fått lite mera kött på benen. låter tråden rulla på så man kan lära sig lite mera

marcusss
13 september 2010 · 44 Inlägg

Glömde säga att motorn är en b230

Sharky
13 september 2010 · 10 287 Inlägg

Skall du köra kolvarna från en sugis? Vill du ta av dom för att sänka kompet då
antar jag. I så fall skall man inte svarva av hela ytan utan man skall svarva en grop i mitten.

400Hkr kör man på orginal packning om man bygger vettigt.

HX40? Har du räknat på det? Vilken sort i så fall?

Torpis käkar pumpdiagram till frukost men jag har en känsla av att HX40 blir trött på en 400Hkr motor. (Du kommer att varva kanske max 6500 med effekttopp på typ 5800-6000).

Här har du lite siffror:

8blade hx35 = 52-54lb/min.
7blade hx35 = 58-60lb/min
8blade hx40 = 60-62lb/min
Super40 or hx40 pro = 68-71lb/min

HX35 med 52lb/min motsvarar 430Hkr vilket skulle bättre matcha ett 400Hkr bygge.

/Göran




marcusss skrev:
svarvade kolvar 1mm?
h-profil stakar
hemmabyggt grenrör
megasquirt
intercooler
mds tändsystem
Topplocksbultar 12:9
holset hx40
Hemma byggt insug

Kan tilläga att motorn är helrenoverad.

sedan tillkommer ju allt runt om som
bränslepumpar, spridare mm.

som det är nu så har jag en orginal 530 topp som skall bytas ut mot en preppad 531 alt 405..(har ingen än) hojta till om någon har en vettig..

vet inte hur högt det går att satsa med denna setup, 400?hk


Sharky skrev:
Det man egentligen vill veta är vilken effekt du bygger för / satsar på. Det är oändligt mycket lättare då att ge vettiga tips.

/Göran

marcusss skrev:
Okej men känns ändå som jag har fått lite mera kött på benen. låter tråden rulla på så man kan lära sig lite mera

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
marcusss
13 september 2010 · 44 Inlägg

Ja det va min tanke.

Nej det har jag inte gjort. Har ingen som helst erfarenhet innan detta bygge. igentligen va det meningen att den skulle sitta på en 2.9 l v6 men nu har de blivit en volvo ist.

Hx40 med 17 avgashus är det. Kanske är alldelles åt pipsvängen fel?

Okej då behöver jag inge kosta på mig nån dyr topppacking..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang