5644
Sök

Aga diff esab

141 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
hej jag undrar en sak jag köpte mig en 240 med ras axel så jag beslutade mig för att svetsa så jag och en vän skruvade lös skyddet till dreven och kollade hur mkt ras de var och de var tandlösa drev så vi började svetsa och slängde ihop de så körde jag en sväng så rasade de demonterade igen och svetsade igen hela men de rasade igen hört att de e bättre med pinn svets vad tycker ni? första gången jag pillar innuti en bakaxel sen undrar jag om de e lättare att byta klumpen eller hela axeln vad som e jobbigast och lättast.. bytte bak axel på min gamla 940 ensam utan bil lyft osv som tog hela 7 timmar att göra så e ju inte sugen på de för en is bil

362 Inlägg
13 oktober 2010
brukar hålla bra oavsett men snåla inte på svets.. bränn på så möe ni orkar. annars är nog ett byte av hela axeln att rekomendera. ja bytte själv på min 745a å det tog väll ca 3 timmar..får du hjälp av en kompis så är det snart gjort

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

141 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
okey okey ja de e väl egentligen d men har tänkt o byta axel och diffa den med roligare på isen då hehe.. men vill ju att de håller oxå.. hade i bultar o muttrar som jag svetsade fast i men höll ju inte.. men ska nog svetsa när axeln är lös då man kommer åt bättre o göra finare svets

I got Dubs!
2 423 Inlägg
13 oktober 2010
Håller inte om du har olja kvar....

2 230 Inlägg
13 oktober 2010
bara kleta på bra jäkla mkt svets om du bara svetstar. annar kan du ta en järn/plåt bit att lägga i mitten av dom fyra dreven och svetsa runt den biten på båda sidor, men gör rent ordentligt först.

har hållit på dom 2 senast axlarna (2 olika bilar) och det är då ingen lugn körning alls dära.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Supraman
2 300 Inlägg
13 oktober 2010
Mkt svets och mkt värne.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 oktober 2010
som alla säger mycket svets så håller det smile

men angående  byta klump eller axel så tycker jag du ska byta klumpen på en 240

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 oktober 2010
Du kan ju även förvärma lite så blir det enklare att få till en bra svets.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

141 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
hade ingen olja i faktiskt sket i de¨hehe..rojpen: jag la bultar och muttrar i mellan hehe men de höll inte ändå.. turboforsen: ja jag funderar på om de e enklare o byta klumpen plus att de borde vara mkt enklare att ha den liggande på en bänk o svetsa igen hela med brickor bultar och massa svets och kanske lägga igen med plåt hehe .. ja förvärma kanske hade varit bra då borde svetsen hålla bättre då olja o skit försvinner från dreven smile

Volvotrimmare
323 Inlägg
13 oktober 2010
jag tog ur diffklumpen på min bil och svetsade med pinne, det höll tills drivaxlarna gick av, men det är nog de bästa settet så man kommer åt också, massa bromsrengöring så all olja försvinner och sen bara mosa på med massa värme!smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 oktober 2010
För att det ska bli riktigt bra så gör du såhär:

Se till så du kommer åt diffen bra. Gör rent ordentligt där du ska svetsa. Punkta sedan fast dreven i diffen så de sitter still. Sedan tar du ur drivaxlarna och plockar ur diffen.

Lägg den sedan på en bänk, gör rent ordentligt nu då du kommer åt bättre, och förstärk sedan punkterna så att dreven som sitter mot drivaxlarna sitter på sin plats. Sedan svetsar du allt vad du har mellan de fyra dreven, på båda sidor. Sen kan du lägga i något tjockt och fint i mitten och klämma åt också. Sen skadar det inte att lägga svets mot de två andra dreven så att inte axeln pajjar, händer att den skär upp diffhuset och roterar om man inte förstärker.

Sen montera tebax och gäza wink Man monterar bort diffen för att minimera risken för att drivaxlarna ska mjukna.

Diffklumpen ska du INTE byta. I så fall måste du byta diffen och pinjong, och göra den inschimsning som krävs. Pinjong och kronhjul är ett par, och parar man delarna med något annat kan det bli ett betydligt högre slitage. Är spelet för litet kan delarna knäckas med lite otur.

141 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
okey tack för mkt bra tips e ganska ny på detta men vill ju lära mig oxå hehe. ja pinne har jag hört att de e bättre funderar på att svetsa med pinne men har inte 3fas där jag grejar förtillfället.. bensinskallen: tack för mkt bra förklaring smile men du tycker inte att jag ska plocka ur klumpen alltså?? om jag fattade rätt? eller ska jag inte ta isärklumpen?? vill svetsa på bästa sätt så de inte rasar lätt.. bromsvätska alltså de får nog bli så..och ett tips på lite bonn trimmning e de sant att bilen går bättre om man tar bort katten? och nåt annat förslag fast inte så mkt skruva hehe

Volvotrimmare
323 Inlägg
13 oktober 2010
ur med klumpen och svetsa, men byt inte ut den för då blire problem med inschimsning och sånt

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 oktober 2010
Dallemedballe skrev:
okey tack för mkt bra tips e ganska ny på detta men vill ju lära mig oxå hehe. ja pinne har jag hört att de e bättre funderar på att svetsa med pinne men har inte 3fas där jag grejar förtillfället.. bensinskallen: tack för mkt bra förklaring smile men du tycker inte att jag ska plocka ur klumpen alltså?? om jag fattade rätt? eller ska jag inte ta isärklumpen?? vill svetsa på bästa sätt så de inte rasar lätt.. bromsvätska alltså de får nog bli så..och ett tips på lite bonn trimmning e de sant att bilen går bättre om man tar bort katten? och nåt annat förslag fast inte så mkt skruva hehe

När du svetsar så ska du plocka ut diffen, du punktar fast kuggen i diffen så dom ligger rätt och svetsar ordentligt på bänk sen.

MEN du får inte sätta i en annan diff i bakaxeln, där kommer det där med par in. Har å göra med tillverkningen av kuggen. Men den diff du har är bara att plocka ur, svetsa och trycka in igen. Behöver inte sitta på nåt särskilt vis i kuggen.

141 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
okey då förstår jag lite bättre. men den diffen är nog ingen idé att plocka ur då den e rasad 3 gånger nu 2 gånger efter svets tror den inte har någon duglig funktion då.. men då byter jag bak axel istället och plockar ur den andra diffen och svetsar den eller om jag ska svetsa den när axeln e på backen kanske borde komma åt endel när axeln ligger på backen tycker jag.. hoppas de blir bättre denna gången då jag vill bli klar med is bilen och prova den lite på grus vägar innan snön smile rally fantast till 100% smile fast tanten tycker de e onödigt att köpa skrot högar o jag tycker de e onödigt att handla på ikea o möbelaffärer hahah  smile

227 Inlägg
13 oktober 2010
Inte konstigt att det går sönder när du fyller axeln med skrot!
Svetsa över alla 8 "hörn" mellan diffdreven, typ som på bilden här
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2009/img_2023_55042879.jpg

141 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
gjorde som bild först men de höll inte..

956 Inlägg
13 oktober 2010
Dallemedballe skrev:

Vad är det för svets du använder?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

227 Inlägg
13 oktober 2010
Dallemedballe skrev:

Då är det dåligt svetsat eller dåligt förarbete, jag har än inte lyckats ha sönder en svetsad diff.

Sök