Jag antar att det är turbo vi snackar.
Volymen går inte direkt beräkna men man brukar säga minst 1.5ggr motorvolymen för att inte få ett för litet.
Ju större man har destå bättre flödesdelning pga den mer långsamtgående luften framför trattarna men man får däremot mer lagg eftersom det blir mer volym som måste trycksättas.
Det här med plenum är en hel vetenskap. Men för att generalisera så bör man bygga så att luften framför trattarna ska stå så stilla som möjligt.
Om man ska räkna på runners så behöver man veta:
Insugstemp
Insugskammens duration (vid ca 0.05tum lyft)
Avstämningsvarvtal
Sen vilken puls man vill stämma av mot (brukar vara 3:e eller 4:e)
En sak till man bör ha i åtanke är att ha en volym i varje runners som minst är lika stor som cylindervolymen på den cylindern
(( duration insug / 360) * ( 60 / rpm ) * ljudets hastighet i m/s ) / 2 * 1000
sen delar man med antalet pulser
för att beräkna ljudets hastighet kontra (insugs)temp:
ROT((273,15+(Insugstemp))/273,15)*331,5
Har sett beräkningar som även innefattat att man räknar på att pulsens ena väg går fortare än den andra och även att man räknar med VE (som jag absolut inte fattar varför då det inte påverkar ljudets hastighet)
men vet inte hur dem fungerar i verkligheten.
Den jag skrev ovan har då fungerat mot minst en motor som bänkats
