2558
Sök

Beräkning av insug?

44 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
har en volvo 940 med b230 motor som jag ska göra insug till, hur beräknar man volymen på det? även längd på runners mm?

Dr. Turbo
459 Inlägg
21 oktober 2010
Jag antar att det är turbo vi snackar.

Volymen går inte direkt beräkna men man brukar säga minst 1.5ggr motorvolymen för att inte få ett för litet.
Ju större man har destå bättre flödesdelning pga den mer långsamtgående luften framför trattarna men man får däremot mer lagg eftersom det blir mer volym som måste trycksättas.
Det här med plenum är en hel vetenskap. Men för att generalisera så bör man bygga så att luften framför trattarna ska stå så stilla som möjligt.

Om man ska räkna på runners så behöver man veta:
Insugstemp
Insugskammens duration (vid ca 0.05tum lyft)
Avstämningsvarvtal
Sen vilken puls man vill stämma av mot (brukar vara 3:e eller 4:e)
En sak till man bör ha i åtanke är att ha en volym i varje runners som minst är lika stor som cylindervolymen på den cylindern

(( duration insug / 360) * ( 60 / rpm ) * ljudets hastighet i m/s ) / 2 * 1000
sen delar man med antalet pulser

för att beräkna ljudets hastighet kontra (insugs)temp:
ROT((273,15+(Insugstemp))/273,15)*331,5

Har sett beräkningar som även innefattat att man räknar på att pulsens ena väg går fortare än den andra och även att man räknar med VE (som jag absolut inte fattar varför då det inte påverkar ljudets hastighet)
men vet inte hur dem fungerar i verkligheten.
Den jag skrev ovan har då fungerat mot minst en motor som bänkats smile

10 287 Inlägg
22 oktober 2010
Är inte VE intressant eftersom det är den effektiva cylindervolym som en runner "ser".

/Göran

Big Al skrev:
och även att man räknar med VE (som jag absolut inte fattar varför då det inte påverkar ljudets hastighet)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Dr. Turbo
459 Inlägg
22 oktober 2010
Jadu har aldrig tänkt på det viset.
Kanske om man räknar på en sugmotor att det fungerar som det är tänkt.
Tycker att laddtrycket påverkar VE så sjukt mkt att det känns olönt att räkna på.
Sen ska man lyckas skilja på VE och laddtryck vilket inte är så lätt.

904 Inlägg
22 oktober 2010
på tpc så finns det många som kan det

AUTOTECH S60 power

10 287 Inlägg
22 oktober 2010
Men om man anser att det råder samma laddtryck i runner som det laddtryck man tillgodogör sig i cylindern så borde man kunna lösa ut VE och därmed räkna med VE även på motorer som matas med övertryck. På samma sätt bör det funka även när man kör på vakuum.

Observera att jag inte säger att jag vet - jag bara frågar.

/Göran

Big Al skrev:
Sen ska man lyckas skilja på VE och laddtryck vilket inte är så lätt.

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
22 oktober 2010
Jodå. Jag vet. Jag var moderator även där fram till typ 2008 då det blev för mycket med både forumen.

/Göran

Blyfot_Racing skrev:
på tpc så finns det många som kan det

(Groucho Marx).

Dr. Turbo
459 Inlägg
22 oktober 2010
Skulle gissa på att man räknar VE på motorer för att få volymen att stämma i runnersen, dvs att man inte gör för liten volym. T.ex har man 110% VE så behöver runnersen hålla minst 110% av cylindervolymen.
För när jag tänker efter så hade dessa uträkningar både insugsventilernas diameter samt runnerstrattarnas.
Då kan jag nog köpa att man räknar med VE, men rent för avstämningen så får jag inte ihop det.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg

Sök