3121
Sök

Biltemas höj och sänkningssts?

3 187 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
jag vill höja min bil och undrar därför om någon har testat dessa höj och sänkningssatser?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Fram- … sats-2-st/

eller är det bättre att lägga gummimellanlägg i fjädern? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Fram- … lagg-6-st/

någon som har testat detta?

Dope MF
213 Inlägg
25 oktober 2010
Har inte testat höj & sänksatsen, men har testat dedär gummisakerna.

Gummimellanläggen är usla, för på min bil trillade dom ur hela tiden :S De satte sig inte fast i fjädern ordentligt och lyckades smita ur hela tiden.

Men ja, för de ynka kronorna de kostar kan du ju pröva både sänkatsen och gummimellanläggen smile

Mvh Robin

3 187 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Gnomen skrev:
Har inte testat höj & sänksatsen, men har testat dedär gummisakerna.

Gummimellanläggen är usla, för på min bil trillade dom ur hela tiden :S De satte sig inte fast i fjädern ordentligt och lyckades smita ur hela tiden.

Men ja, för de ynka kronorna de kostar kan du ju pröva både sänkatsen och gummimellanläggen smile

Mvh Robin

okej, låter ju konstigt:P men höjdes bilen något när du hade dom?

Dope MF
213 Inlägg
25 oktober 2010
Ja den höjdes en bit smile Vet inte exakt hur mycket men den höjdes nån cm iaf.

Testade dessa då både fjädrar och fjäderben är slut i fram på bilen.

3 187 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Gnomen skrev:

okej ska testa dessa och se om de fungerar.

några fler som har testat dessa grejer?

3 187 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
big-jepp skrev:
Gnomen skrev:

ingen mer som kan ge mig mer info om biltemas höj och sänkningssats?

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
25 oktober 2010
big-jepp skrev:
big-jepp skrev:
Gnomen skrev:

Jag har såna, men aldrig vågat använt dom. Ligger fortfarande förseglade i förpackningarna. Om man har otur kan dom släppa från fjädrarna och slå sönder det mesta i hjulhuset. Sen är dom inte godkända av SBP.

Edit: Om det är dessa du menar: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Fram- … sats-2-st/
Senast redigerat av MCMLXXXII (25 oktober 2010)

Mvh Thomas

3 187 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
MCMLXXXII skrev:
big-jepp skrev:
big-jepp skrev:

Jag har såna, men aldrig vågat använt dom. Ligger fortfarande förseglade i förpackningarna. Om man har otur kan dom släppa från fjädrarna och slå sönder det mesta i hjulhuset. Sen är dom inte godkända av SBP.

Edit: Om det är dessa du menar: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Fram- … sats-2-st/

okej, vad kan det ge för skador?
någon som har testat dessa ?

TBM NINJA
917 Inlägg
25 oktober 2010
Hade aldrig litat på något sånt, det e som att hoppa bungey jump med gummiband, ha don såfall bara om du ställer ut bilen eller om bilen ska pos'a utenpå gatan tongue

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

139 Inlägg
25 oktober 2010
henke_92 skrev:
Hade aldrig litat på något sånt, det e som att hoppa bungey jump med gummiband, ha don såfall bara om du ställer ut bilen eller om bilen ska pos'a utenpå gatan tongue

För egen del skulle jag nog föredra ett gummiband framför något som inte fjädrar!
wink

Känns ju lite b med dendär satsen förövrigt, men funkar gör den väl säkert. Jag skulle våga använda den iallafall, men jag skulle nog inte orka skruva dit den. Smidigare att kapa fjädern.

killercow
25 oktober 2010
gummigrejerna är till för dåliga fjädrar.

höj-sänk sattsen är inte till för bilar i trafik utan an budget variant om man vill ha bilen sänkt eller höjd när den står still. finns ju en annledning till att dom inte är godkännda för bilar i trafik...

om du vill höja bilen över "normal" nivå så byt dämpare och fjädrar till såna som är till de ändamålet. ok de kostar mer. men de håller.
om du vill höja bilen till "normal" nivå pga dåliga fjädrar så köp nya vanliga fjädrar. kostar inte för många kr på biltema.

Vill man sänka bilen "budget" variant kan man ju alltid kapa fjädrarna.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 oktober 2010
Jag har kört med gummin i några vinterbilar. Har funkat fint.

de där höj/sänk prylarna skulle jag inte ens kolla åt.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

3 187 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
ToTTeN skrev:

okej, var dina fjädrar dåliga eller var dom i bra skick?
vissa här säger ju att kuddarna inte fungerar på fjädrar som är i bra skick?
hur mycket höjde kuddarna på dina bilar?

3 585 Inlägg
25 oktober 2010
big-jepp skrev:
ToTTeN skrev:

vill säga att på ena bilen var de i bra skick. hivade in 6 kuddar i varje fjäder och visst gjorde det ett par cm

satt på en bil som jag ägde. såg kalas ut så jag rörde det inte. ägaren efter plockade nog ur dem för den säckade ihop som fan ibak då han ägde den.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
25 oktober 2010
jag har haft denna sats vet inte riktigt hur d är på era bilar men som jag såg det iaf så skulle fjädern måsta flyga upp genom skärmen för att satsen skulle fara lös iaf, gummin ha ja oxå prova dom gick av efter lite körning efter skogsbilvägen så d va då bara rate! hade dom för att däcket tog i skärmen och var en nödlösning som vart hela sommaren då d funkade kalas med denna sats dock ett minus för d är fruktansvärt jobbig att skruva dit och lös, så det blir nog inge mer för min del..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

1 803 Inlägg
25 oktober 2010
Gummikuddarna är ok, men ge fan i den där höj/sänksatsen för den är inte att lita på. Man tvingar ju fjädern att röra sig på ett helt onaturligt sätt och med detta ökar risken för fjäderbrott.

3 187 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Mercedes_entusiast skrev:
jag har haft denna sats vet inte riktigt hur d är på era bilar men som jag såg det iaf så skulle fjädern måsta flyga upp genom skärmen för att satsen skulle fara lös iaf, gummin ha ja oxå prova dom gick av efter lite körning efter skogsbilvägen så d va då bara rate! hade dom för att däcket tog i skärmen och var en nödlösning som vart hela sommaren då d funkade kalas med denna sats dock ett minus för d är fruktansvärt jobbig att skruva dit och lös, så det blir nog inge mer för min del..

okej, men det fungerade helt ok med höj och sänkningssatsen?
hurfungerade kuddarna tills dom gick sönder, höjde de bilen något?
var dina fjädrar bra eller i dåligt skick?

3 187 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
ToTTeN skrev:
big-jepp skrev:
ToTTeN skrev:

vill säga att på ena bilen var de i bra skick. hivade in 6 kuddar i varje fjäder och visst gjorde det ett par cm

satt på en bil som jag ägde. såg kalas ut så jag rörde det inte. ägaren efter plockade nog ur dem för den säckade ihop som fan ibak då han ägde den.

okej, blir nog att sätta i sådana då.
hadde du 6 i varje fjäder?
vad var det för bil en lätt eller en tung?
det borde ju höjas mer om det är en lätt bil? eller??

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
26 oktober 2010
big-jepp skrev:

det fungerade bra med kuddarna och denna sats höjde ja bilen tillräckligt iaf svårt å säga hur mkt men par cm iaf. fjädrarna vare inget fel på bara att ja hade fel et på fälgarna. det var en väldans skillnad med kuddarna första gången men d va som att fjädern skar av kuddarna i 2 bitar, men ja körde inte på slät struken asfalt heller utan grusväg. personligen tycker jag att de ända gummikuddarna som duger är den gamla sorten som gick runt halva fjädern men dom görs inte nu vad ja vet tyvärr.

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

3 187 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
big-jepp skrev:

det fungerade bra med kuddarna och denna sats höjde ja bilen tillräckligt iaf svårt å säga hur mkt men par cm iaf. fjädrarna vare inget fel på bara att ja hade fel et på fälgarna. det var en väldans skillnad med kuddarna första gången men d va som att fjädern skar av kuddarna i 2 bitar, men ja körde inte på slät struken asfalt heller utan grusväg. personligen tycker jag att de ända gummikuddarna som duger är den gamla sorten som gick runt halva fjädern men dom görs inte nu vad ja vet tyvärr.

okej jag köpte dessa idag, ska ska sätta på dessa när jag får tid:)

Sök