Stålmarcks Bmw E30 Goes M50 Turbo , Mappning avklarat!! 519hk 643nm! :D

evo_krolle BMR
21 november 2010 · 1 513 Inlägg

M-Lundqvist skrev:
hur pass mycket måste man göra för att få i M50 motorn i en e30 för antar att den inte passar rakt i? smile

http://www.rmeuropean.com/bmw-e30-m50-swap.aspx

RobinS2
21 november 2010 · 1 067 Inlägg

evo_krolle skrev:

RobinS2 skrev:

evo_krolle skrev:
robin.. you have a problem! dumpen sitter på insuget=den det ha suttit på en m3a med separate spjäll så den får du nog ta å flytta på smile

Tack Krolle!!  Nu när du säger det så förstår jag också roll Men det är väll knappt värt att räkna som ett problem wink Det löser vi, skär bort den o svetsar igen hålet sen placerar den framför spjällhuset istället smile
Tack för hjälpen uppskattas! big_smile

ja jag sa inget innan för jag tänkte du kanske hade m2 spjäll å runners också smile  nja de e ett litet problem men de e kanske inte det första man tänker på.. har du inte gjort något idag?

Funderar på det..håller på o förhandla med karl ang det wink men det är inte säkert änsmile
Nä blev hårt igår så idag har jag inte hunnit något alls idag mer än att köpt längre siliconslangar av en kompis smile

Ang spjällhuset så är org 70 invändigt kanske lika bra att använda org då? smile

Senast redigerat av RobinS2 (21 november 2010)

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
RobinS2
21 november 2010 · 1 067 Inlägg

M-Lundqvist skrev:
hur pass mycket måste man göra för att få i M50 motorn i en e30 för antar att den inte passar rakt i? smile

vad jag vet så finns där 2 lut att välja på, M50 eller M20.

Med M50 lut så ska du ha som lemheden sa E36 motorfästen,535 motorkuddar från e28, oljetråg från e34.
för att få rätt lut på lådan ska du ha en från antingen E46 328 eller E36 M3..(samma låda)



Med M20 lut ska du ha M20 motorfästen och org kuddar till det. oljetråg från e34. kan hända att du får modifiera tråget då det kan komma för lågt annars. sen får du byta ut bromsservon för det bli jävligt tajt annars..vet att man kan ta från en e28..

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
D_Carlsson Bonntrimmare
21 november 2010 · 620 Inlägg

RobinS2 skrev:

evo_krolle skrev:
robin.. you have a problem! dumpen sitter på insuget=den det ha suttit på en m3a med separate spjäll så den får du nog ta å flytta på smile

Tack Krolle!!  Nu när du säger det så förstår jag också roll Men det är väll knappt värt att räkna som ett problem wink Det löser vi, skär bort den o svetsar igen hålet sen placerar den framför spjällhuset istället smile
Tack för hjälpen uppskattas! big_smile

jag har sett att vissa sätter en dumpventil så och använder den som övertrycksventil då spänner du fjädern så att den inte orkar öppna förens laddtrycket ligger typ 0,3bar över ditt inställda maxladd så om typ wg slangen smälter eller hoppar av så rasar du inte motorn...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
RobinS2
21 november 2010 · 1 067 Inlägg

D_Carlsson skrev:

RobinS2 skrev:

evo_krolle skrev:
robin.. you have a problem! dumpen sitter på insuget=den det ha suttit på en m3a med separate spjäll så den får du nog ta å flytta på smile

Tack Krolle!!  Nu när du säger det så förstår jag också roll Men det är väll knappt värt att räkna som ett problem wink Det löser vi, skär bort den o svetsar igen hålet sen placerar den framför spjällhuset istället smile
Tack för hjälpen uppskattas! big_smile

jag har sett att vissa sätter en dumpventil så och använder den som övertrycksventil då spänner du fjädern så att den inte orkar öppna förens laddtrycket ligger typ 0,3bar över ditt inställda maxladd så om typ wg slangen smälter eller hoppar av så rasar du inte motorn...

Så du menar med andra ord att jag ska ha dubbla dumpventiler och jag ska låta den befintliga sitta kvar sen sätta ytterligare en innan spjällhuset? Eller har jag missuppfattat det? smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
D_Carlsson Bonntrimmare
22 november 2010 · 620 Inlägg

yes fast den på insuget ska vara så spänd att den precis orkar hålla stängt vid max ladd utan vakumslang till kopplad. är ju igentligen överkurs men en billig försäkring.

MVH Daniel

Senast redigerat av D_Carlsson (22 november 2010)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
RobinS2
22 november 2010 · 1 067 Inlägg

D_Carlsson skrev:
yes fast den på insuget ska vara så spänd att den precis orkar hålla stängt vid max ladd utan vakumslang till kopplad. är ju igentligen överkurs men en billig försäkring.

MVH Daniel

Okej med tanke på vad man lägger ner så kan det ju diskuteras om det är dyrt eller billigt,  jag tycker att det låter vettigt!! Lutar åt att jag kommer beställa en ny 50mm mattsvart PPF dump med v-band smile Tack för tipset! big_smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
Lemheden_
22 november 2010 · 230 Inlägg

Borde det inte va billigare att sätta sprängplåt i plenumet? vet inte riktigt var ma får tag på det men har sett flera turbo-dragracingbilar med det smile Så kan du sälja denna dumpen till mig istället! ;D

Livet är roligare när man ligger på ställ!
SPACER.SE
JJAUTOPARTS.SE
NIPOTRADING.SE
BMW e30 M50 Turbo "VSReloaded" (1990)
RobinS2
22 november 2010 · 1 067 Inlägg

Lemheden_ skrev:
Borde det inte va billigare att sätta sprängplåt i plenumet? vet inte riktigt var ma får tag på det men har sett flera turbo-dragracingbilar med det smile Så kan du sälja denna dumpen till mig istället! ;D

Och hur fungerar det? tongue ja jag behöver denna dumpen vilket som tongue en ny kostar 1500kr..har redan sålt en likadan till leo smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
Lemheden_
23 november 2010 · 230 Inlägg

hehe ok too bad tongue
Det är en tunn plåt typ, som spricker vid speciellt tryck så att man inte skjuter motorn.

Livet är roligare när man ligger på ställ!
SPACER.SE
JJAUTOPARTS.SE
NIPOTRADING.SE
BMW e30 M50 Turbo "VSReloaded" (1990)
RobinS2
23 november 2010 · 1 067 Inlägg

Lemheden_ skrev:
hehe ok too bad tongue
Det är en tunn plåt typ, som spricker vid speciellt tryck så att man inte skjuter motorn.

Okej ja det är ju ett alternativ! Men är inte så sugen på att bygga om det tongue

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
Lemheden_
23 november 2010 · 230 Inlägg

RobinS2 skrev:

Lemheden_ skrev:
hehe ok too bad tongue
Det är en tunn plåt typ, som spricker vid speciellt tryck så att man inte skjuter motorn.

Okej ja det är ju ett alternativ! Men är inte så sugen på att bygga om det tongue

Nej det är klart tongue nu har du redan det färdigt ju. smile tänkte mer om du behövde ha loss lite pengar smile

Livet är roligare när man ligger på ställ!
SPACER.SE
JJAUTOPARTS.SE
NIPOTRADING.SE
BMW e30 M50 Turbo "VSReloaded" (1990)
RobinS2
23 november 2010 · 1 067 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022129_7iczqh.jpg
Lite längre siliconslangar får se om det räcker med dessa smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022130_iyc6lt.jpg

E36 328 kardan..kass bild vet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022131_y95jri.jpg

E46 328 växellåda samma som M3 e36 smile då fattas man bara 618 tryckplatta och 6 puck sinter sen är drivlinan komplett big_smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
evo_krolle BMR
23 november 2010 · 1 513 Inlägg

RobinS2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022129_7iczqh.jpg
Lite längre siliconslangar får se om det räcker med dessa smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022130_iyc6lt.jpg

E36 328 kardan..kass bild vet.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022131_y95jri.jpg

E46 328 växellåda samma som M3 e36 smile då fattas man bara 618 tryckplatta och 6 puck sinter sen är drivlinan komplett big_smile

va har puts jesus en skitig växelåda tongue

SportPilot Ubåtsingenjör
23 november 2010 · 7 228 Inlägg

grymmt ! denna bilen blir ren porr smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RobinS2
23 november 2010 · 1 067 Inlägg

evo_krolle skrev:

RobinS2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022129_7iczqh.jpg
Lite längre siliconslangar får se om det räcker med dessa smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022130_iyc6lt.jpg

E36 328 kardan..kass bild vet.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022131_y95jri.jpg

E46 328 växellåda samma som M3 e36 smile då fattas man bara 618 tryckplatta och 6 puck sinter sen är drivlinan komplett big_smile

va har puts jesus en skitig växelåda tongue

hahha!! du är rolig du! det sjuka är att du har så rätt, du skulle sett mig när jag låg och skrubba denna lådan:P blir inte renare tro mig! var inne på att blästra den men nån måtta får där vara big_smile

Senast redigerat av RobinS2 (23 november 2010)

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
RobinS2
23 november 2010 · 1 067 Inlägg

CHEEVA skrev:
grymmt ! denna bilen blir ren porr smile

Tack kul o höra smilesmile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
RobinS2
23 november 2010 · 1 067 Inlägg

Varför Krolle kallar mig puts-jesus har vi kanske svaret på här! För er som inte sett smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/801110_ds0g02.jpg
Före


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/926771_kt9mqe.jpg
Efter en vinterns gnidande..

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW 118D M (2010)
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
evo_krolle BMR
23 november 2010 · 1 513 Inlägg

RobinS2 skrev:

evo_krolle skrev:

RobinS2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022129_7iczqh.jpg
Lite längre siliconslangar får se om det räcker med dessa smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022130_iyc6lt.jpg

E36 328 kardan..kass bild vet.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/93443/1022131_y95jri.jpg

E46 328 växellåda samma som M3 e36 smile då fattas man bara 618 tryckplatta och 6 puck sinter sen är drivlinan komplett big_smile

va har puts jesus en skitig växelåda tongue

hahha!! du är rolig du! det sjuka är att du har så rätt, du skulle sett mig när jag låg och skrubba denna lådan:P blir inte renare tro mig! var inne på att blästra den men nån måtta får där vara big_smile

jag lovar dig du kommer ge upp det efter en säsong med pullver under huven å olje läck och sprängda bakaxlar å rasade snurror och vevhus vänntar som inte hänger med lol

då kommer du bli nöjd om där inte e grisit på hela insidan av huven och däck rester i inner taket för du åkt med rutan nere cool

RobinS2
23 november 2010 · 1 067 Inlägg

evo_krolle skrev:

RobinS2 skrev:

evo_krolle skrev:

va har puts jesus en skitig växelåda tongue

hahha!! du är rolig du! det sjuka är att du har så rätt, du skulle sett mig när jag låg och skrubba denna lådan:P blir inte renare tro mig! var inne på att blästra den men nån måtta får där vara big_smile

jag lovar dig du kommer ge upp det efter en säsong med pullver under huven å olje läck och sprängda bakaxlar å rasade snurror och vevhus vänntar som inte hänger med lol

då kommer du bli nöjd om där inte e grisit på hela insidan av huven och däck rester i inner taket för du åkt med rutan nere cool

haha med den inställningen kommer man inte långt wink  Ja mkt motgångar kommer det nog bli men jag är redo att ta dem! lite oljeläckage är inte hela värden men ett turboras skulle kännas in i själen! Den turbon går på 11 lök roll

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang