5802
Sök

Frågor ang. tomgångsmotor och tps till b230 turbo med ms2 v3

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Håller på att koppla in ms i min b230 turbo dock uppstår ju lite frågor då och då.

Tps:en från en 850 vad jag har förstått passar ej rakt på spjällhuset utan modifikation, Rätta mig om jag har fel!.

Där emot läste jag någonstans att en tps från äldra modeller från bmw ska passa rakt på utan modifieringar så nu undrar jag självklart är det någon som har koll på vilken bmw dessa sitter på (om dom nu finns) och vilket bosch nummer som används?

Sen undrar jag även om någon har något förslag på en bra tomgångsmotor som jag kan använda? är ute efter en tvåtrådig variant. mitt msn är färdiglött för att kunna använda tomgångsmotor så kom gärna med förslag, för detta hittar jag verkligen ingenting om!

Mvh Morgan

10 287 Inlägg
1 december 2010
Tomgångsmotor? Det "brukar" väl vara något man skiter i eftersom det är ingen lek att få en vettig tomgångsreglering att funka. Min erfarenhet från tre olika sprut och mappning hos tre firmor är att dom får något vilt i blicken när man nämner tomgångsmotor.

Andra på forumet kan ha annan erfarenhet. Detta är dock min egen erfarenhet men det kan mycket väl vara så att någon har fnulat ihop något som lirar med ms - Volvo 8V.

BMW TPS körde jag med. Har dock inte Boschnumret nedskrivet :-(

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 december 2010
Det brukar ge ganska mycket upplevelser att stega runt på en skrot och titta under huvarna...  olika tillverkare har löst TPS/IAC på olika sätt och man hittar ibland rätt lösning där man minst anar. ofta kan man plocka ihop en hel påsa med TPS och IAC jopx för någon hundralapp.

Håller med Göran om att mappa tomgång kan vara ett gissel. Bara en sådan sak som när kylfläkten startar och belastar motorn ger oscillerationer, för att inte tala om när AC vevar igång, få en PID att lösa 7% diff utan att kompensera i bör-tabellen är typ omöjligt  ;-) hehe

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

368 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Tomgångsmotor? Det "brukar" väl vara något man skiter i eftersom det är ingen lek att få en vettig tomgångsreglering att funka. Min erfarenhet från tre olika sprut och mappning hos tre firmor är att dom får något vilt i blicken när man nämner tomgångsmotor.

Andra på forumet kan ha annan erfarenhet. Detta är dock min egen erfarenhet men det kan mycket väl vara så att någon har fnulat ihop något som lirar med ms - Volvo 8V.

BMW TPS körde jag med. Har dock inte Boschnumret nedskrivet :-(

/Göran

Okej, men om jag nu ska köra med en ventil istället måste inte boxen lödas om då?  då boxen har ett steg inlött för att driva tomgångsmotorn?

Okej. minns du vilken bmw tpsen satt på?  har nämligen en tps från en bmw m20 motor.. men vet ej om den är steglös eller ej..

10 287 Inlägg
2 december 2010
Kan inte drömma om att ms har nån övervakning av tomgångsmotorn. Det är normalt sett helt optionellt att köra med tomgångsmotor etc på eftermarknadssprut. Vill man ändå ha en tomgångsmotor så kan man labba med det när allt annat funkar.

Jag vet inte vilken BMW min TPS kom ifrån eftersom jag fick den i en påse. (TPS:en alltså - jag fick inte BMW:n i en påse...)

/Göran

Mog1 skrev:
Okej, men om jag nu ska köra med en ventil istället måste inte boxen lödas om då?  då boxen har ett steg inlött för att driva tomgångsmotorn?

Okej. minns du vilken bmw tpsen satt på?  har nämligen en tps från en bmw m20 motor.. men vet ej om den är steglös eller ej..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

368 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
okej. jaja får se hur det blir.. ska väl prova med tomgångsmotorn iaf..

Tpsen har jag fixat idag. knåpade ihop en från en 850 istället.. gick ju ganska smidigt..

smile  Haha. nej att du fick en bmw i en påse tror jag itne på smile

Sök