Farligt att köra med brustna fjädrar fram?

snabeln
4 december 2010 · 84 Inlägg

Fick nedslag på besiktningen på min saab 9-3 - 06. Båda fjädrarna fram var brustna. Fick tid på verkstad den 27 dec, är det farligt att köra tills dess?

Senast redigerat av snabeln (4 december 2010)

Jiimpa
4 december 2010 · 767 Inlägg

Så länge den har gått av helt och biten som lossnat så är det ingen fara att köra med det smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
4 december 2010 · 6 017 Inlägg

Sålänge inget är löst så så är det ingen fara, går tom igenom bes med brusten fjäder om inget sitter löst. Min gamle bmw så stod de under bra att veta "fjäder vänster bak brusten" Men visst bör man ju åtgärda felet.

Senast redigerat av Volvo_Mannen (4 december 2010)

Jonas
Knugcab
4 december 2010 · 5 111 Inlägg

Dodge_w8 skrev:
Om du har fått än underkänd på besikting så får  bara bilen ändvändas till o från verkstad o till besiktning när du har åtgärdat felet så får du köra med den det där man får köra månaden ut är fel dom hade ju ändrat det föra. Året

Så har det egentligen alltid varit...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
snabeln
4 december 2010 · 84 Inlägg

Ok tack för svaren

dannnej
4 december 2010 · 761 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Dodge_w8 skrev:
Om du har fått än underkänd på besikting så får  bara bilen ändvändas till o från verkstad o till besiktning när du har åtgärdat felet så får du köra med den det där man får köra månaden ut är fel dom hade ju ändrat det föra. Året

Så har det egentligen alltid varit...

Nu vet inte jag reglerna, men i praktien fungerar det ju inte så.
Isåfall varför har man då en månad på sig att åtgärda felet?
För isåfall blir det ju precis samma sak som att köra obesiktigat, man får köra till verkstad och besiktning, inte bara under den månaden.

Och för den delen, hur ska man kunna åtgärda fel så snabbt, det är ju inte direkt så att bilverkstäderna har dropin och har alla delar på lager.

Åter till frågan som trådskaparen ställde:
Fick du köra bilen därifrån så kan det inte vara så farligt, hade fjädern legat så den tillexempel kan skära hål på däcken så hade du garanterat fått en "spansk flagg" i rutan och fått beställa en taxi smile

Senast redigerat av dannnej (4 december 2010)

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 december 2010 · 3 585 Inlägg

dannnej skrev:

Volvo544special65 skrev:

Dodge_w8 skrev:
Om du har fått än underkänd på besikting så får  bara bilen ändvändas till o från verkstad o till besiktning när du har åtgärdat felet så får du köra med den det där man får köra månaden ut är fel dom hade ju ändrat det föra. Året

Så har det egentligen alltid varit...

Nu vet inte jag reglerna, men i praktien fungerar det ju inte så.
Isåfall varför har man då en månad på sig att åtgärda felet?
För isåfall blir det ju precis samma sak som att köra obesiktigat, man får köra till verkstad och besiktning, inte bara under den månaden.

Och för den delen, hur ska man kunna åtgärda fel så snabbt, det är ju inte direkt så att bilverkstäderna har dropin och har alla delar på lager.

Åter till frågan som trådskaparen ställde:
Fick du köra bilen därifrån så kan det inte vara så farligt, hade fjädern legat så den tillexempel kan skära hål på däcken så hade du garanterat fått en "spansk flagg" i rutan och fått beställa en taxi smile

Men man kan ju rekomdera och köra lungt och fint

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Bensinskallen P o r s c h e
4 december 2010 · 1 700 Inlägg

beror ju på vad man får för anmärkning?

2:a = efterkontroll, 1 månad på sig, sen körförbud

3:a = körförbud, bilen får bara köras kortaste vägen till/ från verkstad och besikning


Angående fjädern så skulle jag inte köra mer än nödvändigt. Beror ju lite på vart den brustit, men de flesta fjädrar är i alla fall tillplattade i änden så att de ligger an snällt mot fjäderskålen. Går fjädern av så kan fjädern krypa ur fjäderskålen och fastna. Hände på min 240. På den sitter fjädern i ett smalt fjäderbenstorn så fjädern fastnade ganska omgående så den kröp inte iväg allt för mycket, men den kan ju lika gärna skära in i däcket eller något om det sitter olämpligt till............

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
snabeln
4 december 2010 · 84 Inlägg

1 månad har jag på mig att fixa det, kommer köra till och från jobbet till den 27dec då jag har tid. ca 2 mil om dagen.

nordstromj
4 december 2010 · 1 772 Inlägg

snabeln skrev:
1 månad har jag på mig att fixa det, kommer köra till och från jobbet till den 27dec då jag har tid. ca 2 mil om dagen.

Har du någon aning om hur länge du kört med brustna fjädrar då? Jag säger kör på.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Peppes Bodega
4 december 2010 · 261 Inlägg

3:a = körförbud, bilen får bara köras kortaste vägen till/ från verkstad och besikning

???????????????

Nej, bilen får INTE köras från platsen utan ENDAST från verkstaden TILL besiktningsstället när bilen är lagad!!!!!
Det heter ju KÖRFÖRBUD!! smile

snabeln
4 december 2010 · 84 Inlägg

NordstromJ skrev:

snabeln skrev:
1 månad har jag på mig att fixa det, kommer köra till och från jobbet till den 27dec då jag har tid. ca 2 mil om dagen.

Har du någon aning om hur länge du kört med brustna fjädrar då? Jag säger kör på.

Haha ingen aning, har inte märkt något alls. jag kör på smile

Peppes Bodega
4 december 2010 · 261 Inlägg

Det som kan hända (och faktiskt är vanligare än man tror) är att om fjädern gått av ett par varv är att själva fjädern blir för kort.Vid körning så ligger fjädern löst och vrider sig vilket kan medföra att den vrider sig mot däcket och skär hål på det!

Sedan är det så att om du fått en 2:a innebär det att du får köra bilen det som krävs för att få felet åtgärdat.
Man kan få böter om man kör tvärs över Sverige (exempel) med en bil som inte är åtgärdad.

Senast redigerat av Peppes Bodega (4 december 2010)

myran Foto/Bilnörd
4 december 2010 · 1 541 Inlägg

Körförbud så ska bilen trailas till att den är lagad och får sedan köras till och från verkstad.

1månad innebär att du får köra bilen till och från verkstad och besiktning. INTE till jobbet eller affären i en månad.

Troligen att du kommer bli stoppad och få böter för att du kör under din månad existerar knappt.

Ang fjädrarna så beror det på hur mycket av fjädern som sitter kvar. Förmodligen ingen större fara att köra med.

MEN! tänk på att din väghållning försämras ganska rejält så ta det lugnt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Peppes Bodega
4 december 2010 · 261 Inlägg

Ja,nästan helt rätt. 
Men"Körförbud så ska bilen trailas till att den är lagad och får sedan köras till och från verkstad."stämmer inte riktigt.Om du lagar den och kör till och från verkstad är inte tillåtet utan BARA från verkstad till Bilprovningen eftersom bilen har körförbud även om felet är åtgärdat.

Risken är väl inte stor att man blir ertappad men jag ville bara klargöra vad som gäller.

Tiger1978 Fattig student
4 december 2010 · 1 282 Inlägg

En spanskflaggad bil får inte rulla en meter på vägen ens, det är dessutom bara besiktnings gubben som får ta bort dom..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Bensinskallen P o r s c h e
4 december 2010 · 1 700 Inlägg

Peppes Bodega skrev:
3:a = körförbud, bilen får bara köras kortaste vägen till/ från verkstad och besikning

???????????????

Nej, bilen får INTE köras från platsen utan ENDAST från verkstaden TILL besiktningsstället när bilen är lagad!!!!!
Det heter ju KÖRFÖRBUD!! smile

Står på lappen man får när man köpt en obesiktad bil, som då fått körförbud, att man får köra den till/från verkstad och besiktning. Inte en meter annars.

Men det kanske är annorlunda när dom sätter 3:a på besiktningen.........

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
ironhead volvoraggare
4 december 2010 · 4 776 Inlägg

får man en tre på besiktinga så får man en såndära söt liten kliterlapp på rutan som säger att du inte får  köra bilen en meter till

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Peppes Bodega
5 december 2010 · 261 Inlägg

Dodge_w8 skrev:
Om man får än 3a så kallas det för spanska flaggan Om man får otur då får man inte köra än meter då får man antligen ta bilen på kärra samt om man får än 2a så får man köra hem bilen och vidare till verkstad o besiktning men nöjesköra med 2 or får man inte

Helt rätt!smile


Och om bilen åsätts körförbud (3) på besiktning får den inte köras annat än kortast väg från verkstaden till Bilprovningen.Det klistras fast ett körförbudsmärke som endast får tas bort av besiktningspersonal.Detta märke indikerar att bilen inte får framföras på allmän väg.
OBS.Att verkstäder som "släcker" 2:or (ackrediterade) inte kan släcka ett körförbud (3).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang