4238
Sök

Frusen skivbroms till suzuki swift 07?

5 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Efter att jag var o tvättade bilen för några dagar sen åkte jag hem o parkerade den (-10 ute)
Detta skulle jag nog inte gjort eftersom bilen inte ville rubba sig dan efter.

(Skivbromsar fram, trumbromsar bak)

Höger däck bak sitter inte fast (lyft upp däcket o vridit), vänster däck fram sitter inte heller fast för där spinner däcket i snön efter att man gasat på.

Efter felsökning så verkar det vara höger framdäck där det har hänt något.
Tog bort däcket även där o blåste med värmepistol, hljulet släpper inte men går att rucka 2 cm år vardera hållen, sen blir det stopp. Satt på däcken igen o provade att rucka det, det rör sig lite grann om man tar i som fan men sen blir det stopp.

Har inte testat trumbromsen bak men efter så som skivbromsen fram trilskas så tvivlar jag att det är där problemet ligger.

Har ni några tips om vad som kan ha hänt o grejer man kan testa.

Allt fungerade som sagt klockrent innan biltvätten (autotvätt, lyx programmet körde ja)

Tack på förhand
/Kalle

4 586 Inlägg
6 januari 2011
tag en plastklubba eller gummiklubba slå sedan på fälgen. Detta ska göra att bromsarna lossar även trummorna bak.

5 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
E som sagt höger fram skivbroms som verkar sitta i något konstigt läge, går att rucka 1 cm åt båda hållen, vill man flytta den mer får man ta i som fan, har provat o slagit med fägkorset, var det enda jag hade då.
Kan ju testa gummiklubban även om jag e tveksam, slå rakt på eller från sidorna?

Tycker bara att det inte borde va bromsen som sitterfast eftersom det går o rubba en liten bit.

o e inte trummorna bak som sitter fast

4 586 Inlägg
6 januari 2011
vibrationer ifrån klubban får det mesta att lossna. slå långt ut på fälgen och var inte rädd att ta i.

Ifall det redan rör sig varför inte köra väldigt sakta då borde det lossna helt

5 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
mm, tycker ju det borde lossna när man backer men inte, vänsterljulet står o slirar bara, e ju rätt mycket snö så kan ju inverka lite oxå

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 januari 2011
Ta en vattenkanna med varmt vatten o häll på, sen är det bara till att köra smile
Tänk bara på att inte stanna med en gång efteråt utan kör en sväng o använd bromsarna lite extra så att de torkar.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

583 Inlägg
7 januari 2011
Aldrig hört talas om ett sådant här problem, har vart med om att bilar står länge och att de då kärvar. Men inte att de skulle frusit fast.

Isåfall skulle det vara ifall handbromsen på något sätt inte släpper. Men då borde det vara på bakhjulen och de borde då inte gå att rotera hjulet alls för hand.

Måste säga att jag ej är kunnig på din bil, men ifall jag skulle misstänkt att bromsarna låst sig så tar jag av och test snurra utan eventuellt anliggande bromsar.
Annars skulle jag ha svårt att utesluta något min felsökning.

Det lätta sättet är givetvis att hälla varmvatten / värmepistol ifall du  misstänkt att någon form av is / oket frusit fast på något skumt sätt.
Möjligen värt ett försök.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (7 januari 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2011
Ibland är det det uppenbara. Har du växel i när du försöker rucka på hjulet? Du kanske helst enkelt har kört fast, stängt av motorn med växel i (såklart) och felsökt därefter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Idag var det nästan +1 på termometern så gick ut o försökte igen. Har nu kollat andra trumbromsen bak oxå, satt ej fast. Försökt backa ut även idag och det e samma sak, hissade upp höger fram däck igen och försöka snurra men sitter som sten fortfarande.

Så något i skivbromsen verkar ju ha pajat i samband med att jag tvättade den, så nu verkar det enda vara att lossa på frambromsen, är det lätt att göra? Kan man köra omkring med bara 3 bromsar, givetvis bör jag nog lämna in den men tror ni det går bra att köra ca 1 mil och en kortare sträcka förutsatt att jag lyckats få loss skivbromsen?

Kollade på youtube och där verkar själva bromsen bara sitta fast med 2 gäng skruvar, bör jag försöka mig på det om jag inte testat förut?, kanske bara e o ta bort o sätta dit den igen, ser ju iaf lätt ut på videon

/Kalle

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2011
Bara för att det är +1 ute så tinar det inte. Den behöver stå i garage ett dygn.

Kan du röra på hjulet så sitter inte bromsen fast speciellt mycket så jag tror inte på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Nu e bilen loss, framdäcket gick att röra på helt nu, men när dom andra bromsarna hade frusit så stod vänsterhjulet helt fritt o grävde ett hål i snön (trodde det skulle va lätt att backa ur från den men tydligen e min bil inte så stark som jag trodde), så en granne fick dra loss mig, nu har jag skottat bort 1 ton snö från parkeringsplatsen.

Tack för alla tips ändå

Sök