Turbokonvertera golf III vr6, ungefärligt pris?

MostWanted93
12 januari 2011 · 143 Inlägg

Tyckte de här kändes rätt avancerat, så jag antar att de är rätt forumdel.
ja, som rubriken lyder, vad kostar de ungefär?
Med turbo, grenrör och sånna saker som behövs.
Hade tänkt en turbo som klarar runt 1-1,5 bar ungefär.
Hade även tankar på kompressor, då de verkar billigare och betydligt lättare å sätta in, men tappade sugen lite när jag såg i en annan tråd här att motorer med kompressor blir väldigt känsliga på gasen vid låg fart, å då man bor i stan lät de inte så kul.
Sen funderade jag lite över vad besiktningen säger om en sån sak? Måste man typ regbesikta eller nått sånt? Eller bara plocka ut turbon innan? Eller bara å bara...
Hur mycke får man räkna med att soppaförbrukningen höjs efter en sånt ingrepp? Med en "lagomt" tung högerfot.
Bör man även kanske renovera motorn lite innan man gör nån sån grej?

SportPilot Ubåtsingenjör
12 januari 2011 · 7 231 Inlägg

detta har jag sjælv kollat lite grann på smile

En helrenovering utav motorn ska du absolut gøra innan du børjar trimma !!

Sen besiktningen kommer inte tycka om att du turbo konverterar ... kommer inte gå att regga den med øverladd.

Vad det kan kosta beror vældigt mycket på hur mycket du køper begagnat och om du lyckas gøra fina klipp ! men jag tror du får rækna med runt 50 000 før en konvertering och renovering ... då ræknar jag med att du lyckas med lite klippoch inte ska ha det værsta. Kompressor ær ju bra mycket enklare att montera men æven dær børjar de springa ivæg i pris tyvær.

Finns færdiga kitt med allt du behøver, men i de kitten ingår tyvær inte renoveringen och ett kitt går på ca 30 000 beroende på hur dollar kursen ligger, sen finns det alltid kina kitten på ebay men de hade inte jag vågat handla

Vill du trimma din bil billigt tycker jag du køper 315cc spridare en annan btr och tankar e85... vill du kan du køpa ett e85 chip eller ett nytt sprut och mappa den.

Vr6an ær inte billig och trimma, så ær det tyvær... men om du tittar i usa kan du komma øver kammar mm till helt ok priser smile

Om du vill ha mer effekt och køra lagligt så får du lasta ner en r32 maskin med tillhørande låda och bromsar smile

hoppas detta gav något , om de ær något du undrar ær det bara øsa på med frågor

mvh Kevin

Senast redigerat av CHEEVA (12 januari 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sharky
12 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Om bilen är reggad för första gången efter 1/1 -93 är man rätt körd även på motorbyte.
(Läs alla ifs and buts här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 )
Då inser man också att även på äldre fordon än 93 så får man inte - enligt gällade lag - pilla på /konvertera en avgascertifierad motor.

Pris? Helt omöjligt att svara på. Man måste speca betydligt bättre. Vill du ha bra svar måste du ge bättre indata annars blir det tyvärr bara "does not compute". CHEVA gav ju några exempel men allt beror ju på vad man har tänkt sig i effekt ( att börja med att speca ladd är att bygga pyramiden uppifrån och ner...), vilka resurser man har, vilken vana man har, hur bilen skall användas,....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
First
12 januari 2011 · 219 Inlägg

Pris beror ju helt på hur mkt effekt du vill plocka ur maskinen?

torpis Forummoderator
12 januari 2011 · 10 572 Inlägg

First skrev:
Pris beror ju helt på hur mkt effekt du vill plocka ur maskinen?

och hur påläst man är...  skjuter man en motor för att grannens grabb trodde att  wastegatens slangar skulle gå till kylvattnet så blir det genast dubbelt så dyrt.

nu är ju vissa saker uppenbara, men det finns sådant som man helt enkelt inte kan göra ett överslag på för att se om det verkar rimligt. Exempelvis en mappare som mappar bilen direkt på E85, han har ingen aning om hur nära spikning han ligger utan får chansa fram tändkurvan mer eller mindre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fekzen
12 januari 2011 · 181 Inlägg

Tjoh!

Många relativa frågor som är hopplösa att ge ett exakt svar på som även andra nämnt i tråden smile

Men lite tips tänkte jag komma med iaf.

Lite refflektioner ang för och nackdelar med kompressor vs turbo.
Det blir ju körmässig skillnad eftersom turbon laddar på last kan man säga och kompressorn på varvtal.
Kompressorn är ju (tycker jag) klart lättare att återställa till original inför bes än turbon är.
Mappningsmässigt skulle jag säga att det är sak samma, har mappat både VR6 kompressor och turbo. Båda fungerade klockrent.
Ska du ha hög effekt är det lättare med turbon eftersom den brukar fungera bättre vid höga laddtryck tex 1,2 bar och uppåt. På 1,2 bar bör du ha runt 330-360 hk...

Att svara på pris är som sagt helt omöjligt men generellt är det ju så att ju mer tid du lägger ner själv desto billigare blir det. Samt ju mer tid du lägger på att hitta rätt delar till rätt pris, desto billigare blir det.

Hur mycket den kommer dra är också en hopplös fråga då det påverkas av hur man kör såklart och hur bra byggt det är samt hur bra mappat det är. Med en bra mappning och lugn körning behöver den inte dra så mycket mer än innan. Blir såklart mer när man gasar mer och därmed tar ut ett högre eneregiuttag...

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
MostWanted93
12 januari 2011 · 143 Inlägg

Hade väl tänkt runt kanske 300-350 hk. Behöver inte så överdrivet mycket. Vill mest ha turbo bara för att en vinande turbo är nog en av dom finaste sakerna man kan lyssna på, ÄLSKAR de ljudet.
Personligen är jag inte Så extremt påläst, men har kompisar som skulle kunna sätta ihop skiten med bakbundna händer och bindel för ögonen ungefär, så den biten är de nog lugnt på ^^

Behöver som sagt inga Exakta priser, räcker mellan tummen å pekringret.
Ev fästen och sånna saker kan man ju fixa själv, men grenrör å sånt äre nog värre med, så sånt måste ju köpas.

Senast redigerat av MostWanted93 (12 januari 2011)

torpis Forummoderator
12 januari 2011 · 10 572 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Behöver som sagt inga Exakta priser, räcker mellan tummen å pekringret.

det stämmer verkligen som de andra säger, priset går inte att förutspå. det kan hamna mellan 10000-300000kr. Allt beroende på vilka delar du använder, hur seriöst du vill göra det och hur händig du är.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
vr6rotrex
13 januari 2011 · 248 Inlägg

been there done that fast lite mera pulver dock! det första du ska göra är att köpa en bättre diff ,kostar runt 8000:- svider det redan där så lägg ner tanken att turbo konvertera ,känns det ok så pma mig så fixar jag delarna du behöver samt kunskap om vr6 motorn vad som behövs och inte behövs köpas in

350hk är peas of cake och väljer du att köra E85 så behöver du inte ens sänka kompet
,som referens så körde jag själv med en gt4088 och E85 med sköna 1.8bars ladd med 9:1 i komp
,motorn höll bra men det gjorde inte 4st lådor smile

hör av dig med en budget så ska jag försöka knåpa ihop en lista till dig
,endast seriöst tack

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
MostWanted93
16 januari 2011 · 143 Inlägg

Tack för alla svar ^^
Kul att ni visar intresse av att hjälpa till å så, men i dagsläget äger jag inte ens bilen, vet inte ens om de blir en sån bil, och om de blir en sån vet jag inte heller om de blir nån turbo, de beror helt på hur ekonomin ser ut ^^
Men nu vet jag iaf på ett ungefär hur mkt man kommer va tvungen å lägga ut på den.

Hör av mej om de blir nått senare ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang