Släpper vid tung gas

Robb
19 juli 2006 · 166 Inlägg

Hej

När jag imorse körde till jobbet så märkte jag att om jag gasar fullt på fyran runt 1,200varv så släpper det vid ungefär 2000 som om man kopplade lite lite gran och börjar dra ordentligt vid ca 3000varv igen...

Till saken hör att jag burnade lite i natt, lyckats sabba kopplingen?

Men dom 3senaste gångerna jag har prövat samma sak så har inte problemet uppstått.

För övrigt så har kopplingen tagit högt upp så länge jag har haft bilen(1månad drygt).

Hur svårt är det att byta koppling?

Ska jag ha en helkopplingssats isf? vilken? Vart köper man till bra pris?



mvh. robin

ironhead volvoraggare
19 juli 2006 · 4 776 Inlägg

du borde satsa på en ordentlig koppling typ från en rallybil eller nått den ska tåla långa burnisar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
MrTurbo Better than God \o/
20 juli 2006 · 1 882 Inlägg

Snackar vi koppling till en Honda nu?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
20 juli 2006 · 2 933 Inlägg

Fyll på vätska till kopplingen.. tongue  "civic" på garaget hade ingen vidare koppling heller förän jag stack näsan i huven.. 37 kr kostade det honom.. tongue och han hade redan kollat upp vad en ny koppling skulle kosta.. tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
raggsockan
21 juli 2006 · 133 Inlägg

Köp ett komplett kit. Byt uttrampninglagret å allt på en gång när du ändå är nere å rotar.

Behöver dock inte köpa nå bättre kvalitet än orginal eftersom din bil är orginal så.. håller bra de!

MVH Erik

BMW Z3M (1998)
Robb
22 juli 2006 · 166 Inlägg

dj_aggwa skrev:
Fyll på vätska till kopplingen.. tongue  "civic" på garaget hade ingen vidare koppling heller förän jag stack näsan i huven.. 37 kr kostade det honom.. tongue och han hade redan kollat upp vad en ny koppling skulle kosta.. tongue

och vart sitter den på fyllningen?

Vad ska det vara för vätska?

Robb
22 juli 2006 · 166 Inlägg

ironhead skrev:
du borde satsa på en ordentlig koppling typ från en rallybil eller nått den ska tåla långa burnisar

hur vet jag att den passar?

finns tre olika när jag kollar på micro efter regnr. hur vet jag vilken som passar?

Muz Wallraff
22 juli 2006 · 319 Inlägg

Tjena hallå, jag lånar din tråd lite.. har samma problem på min volvo.. den kan få för sig att slira på 5an några sekunder, den har gått hur bra som helst och helt plötsligt fick den för sig att slira som fan.. har tänkt på en ny koppling, vart kollar man den vätskan eller var det va? kan det vara de felet?

Senast redigerat av Muz (22 juli 2006)

Klubbmannen
22 juli 2006 ·

Fan vet hur erat system ser ut, in med huvet under huven och kika. På min bil delar kopplingssystemet vätskebehållare med bromsvätskan. Bromsvätska ska som bekant bytas varannat år då den blir svampig. Dock så är det inte vätskan som behöver åtgärdas då ditt problem uppstår med kopplingen "urkopplad". Hade det varit vätskan som var problemet hade det istället varit problem med att kopplingen skulle ligga i lite grann när du växlar = ett jävla sjå och ett jävla slitage.
Nuvarande problemet är att koppling och tryckplatta inte kan trycka mot varann tillräckligt hårt = slitet eller smutsigt. Byt.

mvh Freddan

Senast redigerat av Klubbmannen (22 juli 2006)

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
22 juli 2006 · 798 Inlägg

Klubbmannen skrev:
Fan vet hur erat system ser ut, in med huvet under huven och kika. På min bil delar kopplingssystemet vätskebehållare med bromsvätskan. Bromsvätska ska som bekant bytas varannat år då den blir svampig. Dock så är det inte vätskan som behöver åtgärdas då ditt problem uppstår med kopplingen "urkopplad". Hade det varit vätskan som var problemet hade det istället varit problem med att kopplingen skulle ligga i lite grann när du växlar = ett jävla sjå och ett jävla slitage.
Nuvarande problemet är att koppling och tryckplatta inte kan trycka mot varann tillräckligt hårt = slitet eller smutsigt. Byt.

mvh Freddan

Vilken jävla avhyvling, alla kanske inte kan lika mycket om motorer m.m men kanske endå vill försöka lära sej! ja tycker att du ska försöka hjälpa till eller helt enkelt bara vara tyst!

Robb
22 juli 2006 · 166 Inlägg

hur lång tid tar det att byta ungefär om man har gjort det 1gång förut på likadan bil och är ganska bra på att mecka för övrigt? är 1000kr ett underbetalt pris om man erbjuder någon det för att byta eller är det en okej summa?

jonTe
24 juli 2006 · 5 710 Inlägg

Robb skrev:
hur lång tid tar det att byta ungefär om man har gjort det 1gång förut på likadan bil och är ganska bra på att mecka för övrigt? är 1000kr ett underbetalt pris om man erbjuder någon det för att byta eller är det en okej summa?

Nu har jag aldrig gjort det på en CRX men det är ofta en ganska jobbig "operation" på en framhjulsdriven bil ( växellådan måste ned).
Räkna med 1-2 dagar i ett vanligt hobbygarage = kan vara lite snålt med en frasig tusing.

MVH Jonas
..............
jonTe
24 juli 2006 · 5 710 Inlägg

Muz skrev:
vart kollar man den vätskan eller var det va? kan det vara de felet?

Nej det kan det inte utan då blir det intsället som Klubbmannen beskrev.
Byte av koppling gäller......

MVH Jonas
..............
Robb
24 juli 2006 · 166 Inlägg

jonTe skrev:

Robb skrev:
hur lång tid tar det att byta ungefär om man har gjort det 1gång förut på likadan bil och är ganska bra på att mecka för övrigt? är 1000kr ett underbetalt pris om man erbjuder någon det för att byta eller är det en okej summa?

Nu har jag aldrig gjort det på en CRX men det är ofta en ganska jobbig "operation" på en framhjulsdriven bil ( växellådan måste ned).
Räkna med 1-2 dagar i ett vanligt hobbygarage = kan vara lite snålt med en frasig tusing.

Men som tur är är ju att växellådan är så liten/lätt då.

Klubbmannen
31 juli 2006 ·

racing-jimpa skrev:

Klubbmannen skrev:
Fan vet hur erat system ser ut, in med huvet under huven och kika. På min bil delar kopplingssystemet vätskebehållare med bromsvätskan. Bromsvätska ska som bekant bytas varannat år då den blir svampig. Dock så är det inte vätskan som behöver åtgärdas då ditt problem uppstår med kopplingen "urkopplad". Hade det varit vätskan som var problemet hade det istället varit problem med att kopplingen skulle ligga i lite grann när du växlar = ett jävla sjå och ett jävla slitage.
Nuvarande problemet är att koppling och tryckplatta inte kan trycka mot varann tillräckligt hårt = slitet eller smutsigt. Byt.

mvh Freddan

Vilken jävla avhyvling, alla kanske inte kan lika mycket om motorer m.m men kanske endå vill försöka lära sej! ja tycker att du ska försöka hjälpa till eller helt enkelt bara vara tyst!

Jag skulle då aldrig hyvla av någon förutsatt att människan inte gör sig förtjänt av det. Uppenbarligen misstolkade du mitt inlägg. Gissar på att du tolkade "fan vet hur erat system ser ut" som nåt slags påhopp. Det var en ponering riktad till trådskaparen, just eftersom jag inte vet hur hans bromssystem ser ut, bara mitt eget.
Jag skrev för att hjälpa trådskaparen att förstå sitt kopplingsproblem och förklarade varför andra gissningar inte stämmer. Jag har läst inlägget fler gånger och förstår fortfarande inte hur det kan anses stötande

Senast redigerat av Klubbmannen (31 juli 2006)

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
31 juli 2006 · 2 933 Inlägg

Robb skrev:

dj_aggwa skrev:
Fyll på vätska till kopplingen.. tongue  "civic" på garaget hade ingen vidare koppling heller förän jag stack näsan i huven.. 37 kr kostade det honom.. tongue och han hade redan kollat upp vad en ny koppling skulle kosta.. tongue

och vart sitter den på fyllningen?

Vad ska det vara för vätska?

Ja du, när vi fyllde på hans vätska så följe vi ledningen från kopplingen och kom fram till en behållare som satt längst in till höger om man står framifrån..
Bromsvätska skulle de va i hans bil.. stod på locket..

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang