Besiktning: Nedslag på rostiga bromsrör, vid en närmare titt är rören av koppar...

granite
6 februari 2011 · 150 Inlägg

Kan kopparrör bli dåliga? Jag besiktade min gamla Passat som ser rätt risig ut. Hade oturen att få en otroligt grinig besiktningsman som verkligen gick in för att vara otrevlig. Som tur var var han ganska kass och hittade inte flera av dom grejor jag visste om, han missade t.o.m att ena halvljuset är sönder. Däremot ville han att alla bromsledningar skulle bytas. Idag kröp jag in under bilen och började. Visst är ledningarna osnygga, men det är mest underredsmassa och skit. När jag kom till dom längsgående ledningarna såg jag att dom var av koppar. "Rostskadat" står det i protokollet. kan kopparledningar rosta? Trodde dom höll hur länge som helst.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
p-nyhlen Quattro - bar å åk
6 februari 2011 · 621 Inlägg

börja med att tvätta av dom och se hur de ser ut..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
bobafett Bounty hunter
6 februari 2011 · 671 Inlägg

koppar *ärjar* eller oxiderar tongue ...men inte rostar....som sagt tvätta dom så dom ser sjyssta ut.... stålrör som sitter orginal på tex audi100 rostar...


dränker man bilen i undereds massa så kan besiktningsgubben ta dom för att vara rostiga...det har hänt me me.....tvättade av dom och la på ett tunt lager tunnflytande underedmassa...sånt man sprutar på tex trösklar....då skrapade han lite me kniven o sa okej o sen sprutade han på lite nytt där.....

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
ZonaX Svetsare
6 februari 2011 · 3 150 Inlägg

bobafett skrev:
koppar *ärjar* eller oxiderar tongue ...men inte rostar....som sagt tvätta dom så dom ser sjyssta ut.... stålrör som sitter orginal på tex audi100 rostar...


dränker man bilen i undereds massa så kan besiktningsgubben ta dom för att vara rostiga...det har hänt me me.....tvättade av dom och la på ett tunt lager tunnflytande underedmassa...sånt man sprutar på tex trösklar....då skrapade han lite me kniven o sa okej o sen sprutade han på lite nytt där.....

Märkte det senaste besiktningen  sad

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
bobafett Bounty hunter
6 februari 2011 · 671 Inlägg

ZonaX skrev:

bobafett skrev:
koppar *ärjar* eller oxiderar tongue ...men inte rostar....som sagt tvätta dom så dom ser sjyssta ut.... stålrör som sitter orginal på tex audi100 rostar...


dränker man bilen i undereds massa så kan besiktningsgubben ta dom för att vara rostiga...det har hänt me me.....tvättade av dom och la på ett tunt lager tunnflytande underedmassa...sånt man sprutar på tex trösklar....då skrapade han lite me kniven o sa okej o sen sprutade han på lite nytt där.....

Märkte det senaste besiktningen  sad

har oxå märkt det...bara o ligga under o byta skiten tongue

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
granite
7 maj 2011 · 150 Inlägg

Det visade sig att det var en inhyrd idiot på besiktningen (personalbrist). Tydligen hade han varit allmänt jävlig mot folk som kom in och hittar man inget fel på en 15 år gammal rostig bil som gåt 30.000 mil så måste man ju gnälla på nåt. Tack för den stunden i garaget, surgubbe!

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang