4797
Sök

BMW 518 E28 -88, startar ej ibland, dör ibland under färd.

Montör
665 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Tja.

För ett par dagar sedan så vägrade min bil starta. Efter en hel del försökande så tog batteriet slut så jag fick tillkalla bil och startkablar. EFter att vi kört en stund till där så började bilen hosta till lite, och så småningom gick den igång. Dock lite orent en stund, men det löste sig efter någon halvminut.

Idag när jag skulle åka till jobbet så dog bilen ett par km hemifrån. Började inte gå dåligt innan eller så, utan gick helt normalt och sen bara tvärdog motorn. Klippte direkt. Den gick liksom inte sämre innan den dog eller så.

Fick efter en stund igång bilen igen, körde ~2km till, sen dog den igen och ajg fick inte igång den, och efter en liten stund var batteriet dött igen. Fick skjuts av en kompis till jobbet och efter jobbet sen så hämtade jag bilen där den dog. Fick igång den efter ett tag med startkablar. Tog kanske 2-3 minuter innan den tände igång. Tvekade lite en stund, men gick sen till slut igång. Gick sen fint hela vägen hem. Känns lite opålitligt att åka till jobbet i denna bil just nu...

Någon som kan hjälpa mig fundera ut vad det kan vara? Funderar på något av dessa:

* Bränslepump (Borde den inte strejka 24/7 isåfall?)
* Bränslepumpsrelä (var sitter?)
* Tändspole
* Tändmodul ("Telefunken")

Vad tror ni? Kan tillägga att jag bytte fördelarlock+rotor för ett par dagar sedan efter att den strejkade första gången där.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 482 Inlägg
22 februari 2011
Låter som Vevaxelgivaren om M40/m10 har en sådan.

BLT Service
Theracords Music Label

Montör
665 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Noxxer skrev:
Låter som Vevaxelgivaren om M40/m10 har en sådan.

Har funderat på det jag också. Får kolla upp det men det borde den ju ha en. Motorn är M10 förresten.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 482 Inlägg
25 februari 2011
Hoppas den har det för det låter ju onekligen som det är den som lagt av. Hade exakt samma problem på min Bmw 540..

BLT Service
Theracords Music Label

Montör
665 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Hittade felet idag. Det var glapp i kontakten som kommer från fördelare/kamaxel/hallgivare och sitter kopplad i tändmodulen på torpedväggen; "Telefunken". Där ser man!

Sök