2487
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 februari 2012
Andromeda skrev:
Bergkuist skrev:
VolvoMacce skrev:
mesar.. får ju stå på sig lite om man vill ha ändringar.. händer ju inge om alla sitter framför datorn å bara gnäller..

Problemet ligger i att media i Sverige riktar inte sin fokus på oss "bil älskare" då vi är en minoritet. Vi svenskar har blivit så "hjärntvättade" av klimat propagandan att svenskar accepterar ett högt drivmedelspris! Det finns frågor som är viktigare för många än just drivmedelspriset.

Jag har en liten bil och drabbas inte mycket av ett högre drivmedelspris men det jag drabbas av är att allt blir dyrare.
Varor ökar % med att drivmedelspriset ökar. Ett diesel pris på 20 kr från 15 kr är en ökning med 33% detta kommer leda till att alla varor som transporteras på en sträcka måste öka totalt med 33% i kostnad.

Nu tar jag inte med effektivisering av tillverkningen av produkter eller bättre flödesekonomi i produktion utan räknar med att allt tillverkas och distributive som vanligt.  I verkligenheten kommer det inte vara sådan hög höjning utan gjordes i syftet att påvisa vad som hända skall.

engolf skrev:

Skjuta Reinfeldt? Behöver inte skjuta honom, bara skada...

Reinfeldt har ABSOLUT inget att göra med drivmedelspriset, den höga drivmedelskatten skapades av SOCIALDEMOKRATERNA. Sen den nya skattehöjningen är gemensamt beslut av hela riksdagen, att gå på personangrapp är bara löjligt.

Reinfeldt rättar sig efter vad partiet som helhet tycker, se bara vad som hände med Löfven i kärnkrafts frågan. Han fick inte ha åsikt om att kärnkraften får vara kvar.  Men det är som vanligt, alla skyller på de nuvarande politikerna trots att de var de tidigare som skapades problemen.

Jag såg att några nämnde tidigare att Norge,tyskland osv har högre drivmedelspriser men ta med att de har betydligt högre lön än svenskar!!

Så i framtiden kan vi räkna med
* Elpris på cirka 50-60% högre då vi kommer sakna kärnkraft
*Drivmedelspris på 25-30 kr
* en liter mjölk kommer kosta 15 kr
* Europas största importör av smutsig kolkraft från tyskland.

*Ingen industri

Jag ska väl tillägga att jag skiter personligen i huruvida vi ska ha råd att nöjesköra eller inte. För min del är det Ok med högt bensinpris så länge man också kan få avdrag för resor till arbetet som helt och hållet täcker ens bränslekostnad för att ta sig till och från detsamma. Tankar man för 30k på ett år för att ta sig till jobbet ska man också få dra av 30k på skatten. Inte som nu där du får dra av ungefär (30-9)/3 = 7k. Du får alltså lägga ut 23k för att ta dig till jobbet om du arbetspendlar 2000 mil om året med en bil som drar litern.

Nöjeskörning/ bekvämlighetskörning får man bekosta själv, men resor till arbetet är nödvändiga.

Varför? Är man dum nog att bo ute i busken så får man väl betala för det? Jämnar om inte annat ut sig på att det är billigare kåkar i ingemansland.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
discokapten skrev:
Andromeda skrev:
Bergkuist skrev:
VolvoMacce skrev:
mesar.. får ju stå på sig lite om man vill ha ändringar.. händer ju inge om alla sitter framför datorn å bara gnäller..

Problemet ligger i att media i Sverige riktar inte sin fokus på oss "bil älskare" då vi är en minoritet. Vi svenskar har blivit så "hjärntvättade" av klimat propagandan att svenskar accepterar ett högt drivmedelspris! Det finns frågor som är viktigare för många än just drivmedelspriset.

Jag har en liten bil och drabbas inte mycket av ett högre drivmedelspris men det jag drabbas av är att allt blir dyrare.
Varor ökar % med att drivmedelspriset ökar. Ett diesel pris på 20 kr från 15 kr är en ökning med 33% detta kommer leda till att alla varor som transporteras på en sträcka måste öka totalt med 33% i kostnad.

Nu tar jag inte med effektivisering av tillverkningen av produkter eller bättre flödesekonomi i produktion utan räknar med att allt tillverkas och distributive som vanligt.  I verkligenheten kommer det inte vara sådan hög höjning utan gjordes i syftet att påvisa vad som hända skall.

Reinfeldt har ABSOLUT inget att göra med drivmedelspriset, den höga drivmedelskatten skapades av SOCIALDEMOKRATERNA. Sen den nya skattehöjningen är gemensamt beslut av hela riksdagen, att gå på personangrapp är bara löjligt.

Reinfeldt rättar sig efter vad partiet som helhet tycker, se bara vad som hände med Löfven i kärnkrafts frågan. Han fick inte ha åsikt om att kärnkraften får vara kvar.  Men det är som vanligt, alla skyller på de nuvarande politikerna trots att de var de tidigare som skapades problemen.

Jag såg att några nämnde tidigare att Norge,tyskland osv har högre drivmedelspriser men ta med att de har betydligt högre lön än svenskar!!

Så i framtiden kan vi räkna med
* Elpris på cirka 50-60% högre då vi kommer sakna kärnkraft
*Drivmedelspris på 25-30 kr
* en liter mjölk kommer kosta 15 kr
* Europas största importör av smutsig kolkraft från tyskland.

*Ingen industri

Jag ska väl tillägga att jag skiter personligen i huruvida vi ska ha råd att nöjesköra eller inte. För min del är det Ok med högt bensinpris så länge man också kan få avdrag för resor till arbetet som helt och hållet täcker ens bränslekostnad för att ta sig till och från detsamma. Tankar man för 30k på ett år för att ta sig till jobbet ska man också få dra av 30k på skatten. Inte som nu där du får dra av ungefär (30-9)/3 = 7k. Du får alltså lägga ut 23k för att ta dig till jobbet om du arbetspendlar 2000 mil om året med en bil som drar litern.

Nöjeskörning/ bekvämlighetskörning får man bekosta själv, men resor till arbetet är nödvändiga.

Varför? Är man dum nog att bo ute i busken så får man väl betala för det? Jämnar om inte annat ut sig på att det är billigare kåkar i ingemansland.

Det gynnar samhället mer ekonomiskt att du får köpa varor och tjänster för pengarna, speciellt i glesbygden där företag får lägga ned. Man kan ju jobba på ett företag som går omkull och få ett nytt jobb i ett annat företag 5 mil bort och inte ha ekonomisk möjlighet att sälja huset pga sjunkande huspriser? Alla har det inte gott ställt i landet.

Är man så dum att man bor i en tätort med högre boendekostnader så får man väl betala för det istället för att vara bitter?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 februari 2012
Andromeda skrev:
discokapten skrev:
Andromeda skrev:

Det gynnar samhället mer ekonomiskt att du får köpa varor och tjänster för pengarna, speciellt i glesbygden där företag får lägga ned. Man kan ju jobba på ett företag som går omkull och få ett nytt jobb i ett annat företag 5 mil bort och inte ha ekonomisk möjlighet att sälja huset pga sjunkande huspriser? Alla har det inte gott ställt i landet.

Är man så dum att man bor i en tätort med högre boendekostnader så får man väl betala för det istället för att vara bitter?

Då har man om inte annat gjort den mest white trashiga saken någonsin, lånat mer än vad man har råd med.

Nej, man har inte valet att bo vart man vill, när ska folk förstå det? Eller det är klart man får, men då avsäger man sig även rätten att gnälla på bensinpriset.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

DEVIL
1 171 Inlägg
19 februari 2012
Såg att det kostar 17kr litern i Surhammar. Sinnes :E

bmw m power

Forummoderator
26 473 Inlägg
19 februari 2012
discokapten skrev:
Men vad är det för fel på er? Skaffa ett jobb där ni tjänar lite jävla pengar? Jag bor relativt centralt i sthlm och jag åker bil till jobbet bara för att det är bekvämt, skiljer 10 min mellan tåget och bilen...

Står man och faller mellan 10kr litern eller 20kr litern då har man byggt hus förlångt ifrån jobbet, alternativt tjänar alldeles för lite...

Och så undrar folk varför jag har fördomar mot Stockholmare..jag säger bara en sak; IDIOT!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
19 februari 2012
discokapten skrev:
Andromeda skrev:
discokapten skrev:

Då har man om inte annat gjort den mest white trashiga saken någonsin, lånat mer än vad man har råd med.

Nej, man har inte valet att bo vart man vill, när ska folk förstå det? Eller det är klart man får, men då avsäger man sig även rätten att gnälla på bensinpriset.

Du är rolig du hehe ...

629 Inlägg
19 februari 2012
Mack skrev:
discokapten skrev:
Men vad är det för fel på er? Skaffa ett jobb där ni tjänar lite jävla pengar? Jag bor relativt centralt i sthlm och jag åker bil till jobbet bara för att det är bekvämt, skiljer 10 min mellan tåget och bilen...

Står man och faller mellan 10kr litern eller 20kr litern då har man byggt hus förlångt ifrån jobbet, alternativt tjänar alldeles för lite...

Och så undrar folk varför jag har fördomar mot Stockholmare..jag säger bara en sak; IDIOT!

w0rd.

Mröh

Avstängd
99 Inlägg
19 februari 2012
Ser gärna fortsatt högre pris, vi förtjänar det helt klart om man läser inläggen här. smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
19 februari 2012
AndersWestlund skrev:
Ser gärna fortsatt högre pris, vi förtjänar det helt klart om man läser inläggen här. smile

Uhmmm ?!?!?! klart vi förtjänar det !!! vi är ju så dumma att vi jobbar !

2 046 Inlägg
19 februari 2012
AndersWestlund skrev:

Detta va nog ett av årets sämsta inlägg?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
discokapten skrev:
Andromeda skrev:
discokapten skrev:

Om någon annan har hamnat i den sitsen, på vilket sätt stör det då dig eller mig? Jag ser hellre att folk har lång ttill jobbet men väljer att faktiskt arbeta istället för att gå arbetslösa.

Avstängd
99 Inlägg
19 februari 2012
CHEEVA skrev:
AndersWestlund skrev:

Bra att ni jobbar, då har ni ju råd. smile

551 Inlägg
19 februari 2012
kannebanne skrev:
AndersWestlund skrev:

Varför? Det är ju ett sånt jävla gnäll på er. Gör något åt saken då, finns massa alternativ:

Rösta på Sverigedemokraterna (vill sänka skatten) cykla till jobbet (tro mig man kan cykla många mil) protestera och hota med och utföra terrorbrot osv.

Haters gonna hate.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
19 februari 2012
AndersWestlund skrev:
CHEEVA skrev:
AndersWestlund skrev:

Bra att ni jobbar, då har ni ju råd. smile

klart vi har råd ... men är fortfarande inte sugen på att betala så pass mycket för att ta mig till jobbet, känns väldigt meningslöst ! Att det alltid är vi som jobbar som ska straffas och de arbetslösa ska hjälpas...

Avstängd
99 Inlägg
19 februari 2012
kannebanne skrev:
AndersWestlund skrev:

Ser inte bil som en självklarhet, det är något man unnar sig och då får man vara beredd att betala ett högt pris, ser hellre att maten kostar 3.000 i månaden och bensinen 10.000 i månaden än tvärt om. smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
19 februari 2012
AndersWestlund skrev:
kannebanne skrev:
AndersWestlund skrev:

Ser inte bil som en självklarhet, det är något man unnar sig och då får man vara beredd att betala ett högt pris, ser hellre att maten kostar 3.000 i månaden och bensinen 10.000 i månaden än tvärt om. smile

du vet om att matpriset ökar i och med att drivmedlespriset ökar ? Trevligt att du unnar dig att åka till jobbet, inte alla som har den lyxen att få jobba !! Eller du kanske också bor mitt i stan så du kan åka buss över allt ?

551 Inlägg
19 februari 2012
CHEEVA skrev:
AndersWestlund skrev:
kannebanne skrev:

du vet om att matpriset ökar i och med att drivmedlespriset ökar ? Trevligt att du unnar dig att åka till jobbet, inte alla som har den lyxen att få jobba !! Eller du kanske också bor mitt i stan så du kan åka buss över allt ?

Äger du ingen cykel? Hur långt är det till jobbet?

Haters gonna hate.

21 761 Inlägg
19 februari 2012
p12 skrev:
cykla till jobbet (tro mig man kan cykla många mil)

Absolut, det kan fungera vissa tider på året. Dock aningen knepigt på vintern när temperaturerna faller ner mot 25-30 minusgrader eller lägre, och att det snöar för fullt. Men sånt är ju petitesser. wink

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
19 februari 2012
p12 skrev:
CHEEVA skrev:
AndersWestlund skrev:

Äger du ingen cykel? Hur långt är det till jobbet?

Jo jag äger en cykel smile Och självklart är det möjligt för mig att cykla till jobbet, men varje förnufftig människa hade förstått att det ej går ihop sig rent tids mässigt. Ca 5 mil

1 412 Inlägg
19 februari 2012
Gött att cykla 5 mil i snöstorm klockan 5 på morgonen. smile
Senast redigerat av OpelP1 (19 februari 2012)

Sök