1599
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 februari 2012
Mack skrev:
Xuri skrev:
Mack skrev:

Och det har alla menar du?

Nä men en normal lön tippar jag ligger på nånstans där och de tycker jag man borde klara sig på.

Själv får jag ut strax över 10 000 efter skatt, varje månad.

På ett heltidsjobb?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

3 235 Inlägg
20 februari 2012
Helgish skrev:
Nu har jag suttit här o läst i snart 4.5 timme, rad för rad sida för sida. I början var de helt underbart o se folk skriva om ett "uppror" en demostration, ett jävla driv till att i nån mån försöka påverka? Att man nånstans insåg att de egentligen inte kommer bli nån större ändring men istället för att vara den här "Svensken" som bara går runt o ä butter o knyter handen i fickan. Sen balla hela jävla skiten ur totalt o visst de här är definitivt en politisk fråga men va fan guys? Skit er på ryggen för i helvete o låt folk rösta på va fan man vill? sluta käfta om vilket jävla parti som gjort vad här i historien?

"jaa men sossarna har pajjat i flera decenier"
"nej de har dom inte alls de moderaterna har pajjat ännu mer på bara 5 år"

Skärp till er för fan?

Jag är ganska färsk här på garaget, närmare bestämt sen 3 min sen. Så har ärligt talat ingen aning om ifall de brukar bli bitchfights om allt i trådarna här? visst tyck att de ja skriver är rena jävla gnället men min son på dagis bråkar inte ens så här mkt om vilken traktor hans kompis tog från han i sandlådan??

Kan vi snälla få tillbaka den här kämpar andan om ett fullskaligt demostrationståg? Nej de är inte för att något KOMMER att ändras men de är för att VISA hur fucking trötta vi ä på att bokstavligt talat GE bort all våran inkomst, o nej soppa pris är inte enbart boven i dramat.

över lag betalar vi vad äre? 33% i inkomst skatt? dvs lite lätt mer än en vecka i månaden av våra hårt/mindre hårt arbetade dagar försvinner i ren inkomst till staten. säg till om jag har jättefel får be om ursäkt då.  sen har vi moms o skatter på.... ALLT.. eller ja ni kanske hittat nånstans man kan köpa saker o ting moms o  skattefritt? nej svarta marknaden räknas inte.

Drit samma, jag vill inte flyga från ämnet så mycket mer än såhär. Hur långt har vi kommit med de här demostrationståget/samlingen? blev de som någon förutspådde att de skulle bli? vare bara en återkommande frän jävla hippie idé som skulle dö efter nån månad när fokus inte va lika riktat hit? Finns de inga kvar här på forumet som faktist vill visa sitt misstycke mer än svart på vitt på ett forum (nu kommer alla här hata mig tongue) som inte påverkar omvärlden ett fucking jävla skit? Är de som vanligt med alla andra forum bara en jävla klagomur eller finns de nån här som har lite stake o kan ta tag i saker? mer verksta än ord? o nej (ursäkta en gång till) jag syftar inte på er höginkomsttagare från stockholm. ni bryr er inte piss endå känns de som. spelara ingen roll vad ni har för argument. jag bor också i karlskoga, såg att nån annan gjorde de med. jag skulle mer än gärna ha en kåk för 6 mille om jag kunde gå till jobbet o bokstavligen talat kunna pissa på ICA's tak från min terass eller åka vattenskoter i poolen på övervåningen. Jag riktar mig givetvis åt oss normala människor "medelsvensson" om ni vill. vi som har en normal inkomst (menar inte snittlönen som nån annan snacka om 28k, vilket lät som han tagit siffror från norge) på runt 15k.

Jag vill inte att vi ska få "Arslet UR vagnen" jag vill att vi ALLA får "Arslet I vagnen" o tar oss upp till tjockhult parkerar 100 tusentals bilar o demonstrerar vår frustration o att vi har fått nog! O ni som bara ä snack o ingen verksta ni kan fan dra åt skogen jag är så jävla trött på er nissar som bara snackar om att ni vill ha förbättring men inte är beredda att visa framfötter o kämpa för den! skäms på er! vuxna karlar typiskt sånna som berättar hur man erövrat världen med en tandpetare så fort man fått en öl i sig.

O nej jag tänker inte be om ursäkt till alla er som tar illa vid sig, ta er jävla tanke på de här ist o tänk på alla ist för bara er själva, ni har ingenting här i den här tråden o göra iaf? De räcker med att våra sjuka politiker är våran motståndrörelse vi behöver inte höra ert skryt om villor för 3-6 mille o att ni kan köpa en sån kåk för att kunna gå till jobbet o att ni har ett välbetalt jobb starta en egen jävla tråd för de.

O nu till alla er som faktist har lite stake o lite glöd!
Snälla kom igång o börja skriva igen, jag saknar eran kämparglöd redan är så tragiskt att ni ska låta några få jävla pappskallar trampa på er på de här viset. keep the flame burning! go for it! vi ses i tjockhult o jag hoppas att 1 maj fortfarande är datumet!

Du kan räkna med mig och min bil:) Kan säkert få med några vänner också...

1 422 Inlägg
20 februari 2012
discokapten skrev:
Mack skrev:
Xuri skrev:

Nä men en normal lön tippar jag ligger på nånstans där och de tycker jag man borde klara sig på.

På ett heltidsjobb?

Ungefär detsamma som jag hade på heltidsjobb som fordonstekniker på en av de största verkstäderna/bilhandlarna i Sundsvall. Och då hade jag förhandlat upp lönen.. Minimum lönen för mekaniker/fordonstekniker är helt oduglig. Räcker inte till att leva. Hade jag varit sjuk några dagar så låg jag på under 10k/månad.. Ändå låg jag en bit över minimumgränsen för mekaniker med 3+ års arbetserfarenhet (fordonsteknisk utbildning räknas som arbetsår i det fackliga)

Men åter igen, vad kostar v-power!?

448 Inlägg
20 februari 2012
cheffer skrev:
discokapten skrev:
Mack skrev:

På ett heltidsjobb?

Ungefär detsamma som jag hade på heltidsjobb som fordonstekniker på en av de största verkstäderna/bilhandlarna i Sundsvall. Och då hade jag förhandlat upp lönen.. Minimum lönen för mekaniker/fordonstekniker är helt oduglig. Räcker inte till att leva. Hade jag varit sjuk några dagar så låg jag på under 10k/månad.. Ändå låg jag en bit över minimumgränsen för mekaniker med 3+ års arbetserfarenhet (fordonsteknisk utbildning räknas som arbetsår i det fackliga)

Men åter igen, vad kostar v-power!?

V-power kostar alltid 80 öre mer än 95 oktan.

Xzit

Elektriker
718 Inlägg
20 februari 2012
Är det något ni ska grina över är det ju att lönerna höjs procentuellt. Alltså får den som tjänar mer alltid mer i löneförhöjning än den som tjänar mindre, och ju längre man håller på ju mer kommer det skilja. Samtidigt som priset på t.ex. bensin stiger lika för båda.
Alltså för den som tjänar dåligt kommer marginalerna för var år bli sämre, och för den som tjänar mer kommer marginalerna bli bättre(eller likadan).

Sen att folk har åsikt att vi måste klumpa ihop oss i städer tycker jag är trist, men då är ju en annan uppväxt och van med att man inte behöver dra igen fönstrena bara för å slippa att 5 grannar ska glo på dig när du byter byxor..
Senast redigerat av monno (20 februari 2012)

Som att kasta vatten i sjön.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 februari 2012
OSkar000 skrev:
Allt handlar om prioriteringar. Så länge folk fortsätter att tanka i samma mängder som nu så är soppan inte för dyr. Möjligen för en del, men inte för majoriteten.

Snittlönen i Sverige är 28k kr per månad. Inte konstigt att folk har råd att tanka då.

Större delen av befolkningen består inte av 18-20-åringar med nytaget körkort.

Dessutom, hur många mil kör ni om året?

Medellönen för en arbetare 2010 låg på 22000 kronor före skatt, källa LO.

Men lev vidare i bubblan att du har 20k efter skatt när du igentligen har 15k.

2slow

613 Inlägg
20 februari 2012
Pim_Pim skrev:
Anderholm skrev:
problemet med att bränslekostnaderna ökar är också att det blir mer stöldbegärligt som jag Väl fått känna på 2 borrade tankar på under 2 månader vilket resulterar i satans höga kostnader och min bensin är väck säger bara LOOL man kan inte sitta med bössan redo 24/7 samt att då åker man ju dit för dråp eller mord ja fyfan vilka problem sänk konstanden till som sagt 10-12 spänn då har till och med tattarna och tjuvarna råd attm åka utan att förstöra livet för folk som redan har livet förstört

Va?

ökar priserna blir mer bränsle stulet jag har fått 2 tankar borrade alltså 1 i månaden på våran 745 de borrar tanken underifrån och snor bensinen likadant med dieselbilarna har ni inte fått känna på detta än va inte oroliga det kommer till er också jag skulle tro att bensin och diesel är hårdvaluta i tjyvarnas värld

1 436 Inlägg
20 februari 2012
azid skrev:

Jo men hos LO hamnar låginkomsttagare.

Medellönen i SVERIGE är kring 28000. Källor till detta har tidigare presenterats i tråden.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Pim_Pim
20 februari 2012
Anderholm skrev:
Pim_Pim skrev:
Anderholm skrev:
problemet med att bränslekostnaderna ökar är också att det blir mer stöldbegärligt som jag Väl fått känna på 2 borrade tankar på under 2 månader vilket resulterar i satans höga kostnader och min bensin är väck säger bara LOOL man kan inte sitta med bössan redo 24/7 samt att då åker man ju dit för dråp eller mord ja fyfan vilka problem sänk konstanden till som sagt 10-12 spänn då har till och med tattarna och tjuvarna råd attm åka utan att förstöra livet för folk som redan har livet förstört

Va?

ökar priserna blir mer bränsle stulet jag har fått 2 tankar borrade alltså 1 i månaden på våran 745 de borrar tanken underifrån och snor bensinen likadant med dieselbilarna har ni inte fått känna på detta än va inte oroliga det kommer till er också jag skulle tro att bensin och diesel är hårdvaluta i tjyvarnas värld

Har stenkoll på min bil så det kommer inte hända med min, men en kompis mor fick sin tank uppborrad på sin lastbil. hmm

448 Inlägg
20 februari 2012
Caffe skrev:
azid skrev:

Medellönen i SVERIGE är kring 28000. Källor till detta har tidigare presenterats i tråden.

28000 är snarare höginkomsttagares snittlön...

Xzit

1 436 Inlägg
20 februari 2012
XzitXR3I skrev:
Caffe skrev:
azid skrev:

Jo men visst, SCB hittar bara på. Det är inte alls en myndighet vars främsta uppgift är att ta fram statistik.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____149077.aspx

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."

1 436 Inlägg
20 februari 2012
M_Broberg skrev:
Caffe skrev:
XzitXR3I skrev:

Jo men visst, SCB hittar bara på. Det är inte alls en myndighet vars främsta uppgift är att ta fram statistik.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____149077.aspx

Duktigt missvisande statistik, bara för att alla löner delat på alla invånare är 28 000 betyder inte det att dom flesta som jobbar har runt 28 i lön.

Det har ingen sagt något om heller. Men använder man sig av "medellönen i sverige" får man fan presentera siffrorna för det och inget annat heller.

1 422 Inlägg
20 februari 2012
Finns väl redan en tråd om löner? Den här är till för att gnälla på bensinpriset! *Gnäll!!* Chansen att priserna går ner till sommaren är ju minimala då de snarare brukar öka då. Blir en dyr sommar att åka fint..

663 Inlägg
20 februari 2012
Pim_Pim skrev:
Freddeponken skrev:
folk gnäller för att det är dyrt med sås och att priserna stiger...ja jo det är inte billigt men va fan många av er har löneförhandlingar varje år som era fackförbund kämpar för...själv fick jag 900kr i löneökning varje månad och det balanserar ju upp sånna här ökningar som tex bensinen, hyran mm...

tack för ordet!

900kr löneökning varje månad, inte dåligt. Du måste vara rik nu.

nej skrev som sagt lite fel! min grundlön ökandes med nio hundra kronor=) och nej är fattig som en bäver!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 februari 2012
Tur att man kan tanka E85 i Chevan iaf! Billigare att åka den än RS6an big_smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

551 Inlägg
20 februari 2012
azid skrev:
OSkar000 skrev:
Allt handlar om prioriteringar. Så länge folk fortsätter att tanka i samma mängder som nu så är soppan inte för dyr. Möjligen för en del, men inte för majoriteten.

Snittlönen i Sverige är 28k kr per månad. Inte konstigt att folk har råd att tanka då.

Större delen av befolkningen består inte av 18-20-åringar med nytaget körkort.

Dessutom, hur många mil kör ni om året?

Pajas, bara för att du har under medel så gnäller du jävel. Medellönen på garaget är jävligt låg kan man konstatera av lönetråden här på forumet. Därför att det är arbetarklass och unga som är i majoritet på detta forum. Finns drösar med folk som utbildar sig och får 27 som ingångslön. Inget konstigt alls med att medellönen är 28 i Sverige.

Medellönen i Sverige för alla grupper är 28k i månaden och 37 500 för privat anställda tjänstemän. 23 för privat anställda arbetare. Det är fakta.

Haters gonna hate.

448 Inlägg
20 februari 2012
inte ens ingenjörer får 27 i ingångslön sålänge man inte bor i stockholm iaf....

Xzit

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
20 februari 2012
XzitXR3I skrev:
inte ens ingenjörer får 27 i ingångslön sålänge man inte bor i stockholm iaf....

Enligt Unionen.se så är löneintervallet för en ingenjör inom teknik/produktion från 33 600 sek/mån till 44 000 sek/mån, brutto.

För det lägre i intervallet (från 33 600) gäller:
•Begränsad efterfrågan på dina yrkeskunskaper t.ex. få arbetstillfällen i din region, krav på nya kunskaper etc
•Du har inte haft möjlighet till kompetensutveckling/utbildning
•Du saknar arbetslivserfarenhet
Du saknar erfarenhet av arbetsuppgifterna
Du är ny i befattningen
•Många minus kan innebära att din lön borde ligga utanför de intervall som finns angivna för det yrke du tittar på.

/Mattias

551 Inlägg
20 februari 2012
XzitXR3I skrev:

Klart det variera vart man bor, men lägre än 26 ska man inte ha som civilare, uppåt 30 för någon de finare utbildningarna.

Haters gonna hate.

3 235 Inlägg
20 februari 2012
Nu har tråden spårat ur igen. Det är tråd som handlar om orimligt höga BENSIN/DIESELPRISER, inte vad man i olika yrken får i lön.
Det är ju uppenbart att höga bränslepriser drabbar dem i samhället som har det sämre än andra, inte tjänar mycket och har höga utgifter. Det vill säga en betydligt stor del av den svenska befolkningen. För många familjer är bil en nödvändighet, och folk som påstår att det går lika bra att åka kollektivt i alla situationer antingen är politiker, eller väldigt förmögna människor som inte har en susning om verkligheten. Och än en gång: orimligt höga bränslepriser är en belastning för hela samhället, vore sig man har bil eller inte, då många led i dem flesta produktioner är beroende av olja/transport.

Sök