2108
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

2 415 Inlägg
22 februari 2012
CHEEVA skrev:
twin_cam skrev:
CHEEVA skrev:

den behöver ju inte va skitbillig ... men inte skit dyr. Kan man inte hitta ett mellanting ?

Jag tycker att 10 eller 11 kronor jämt vore ultimat. Framförallt 10 kronor, lätt att räkna och man har råd att åka till jobbet, men ändå kännbart med för mycket nöjeskörning.

japp en tia litern är ganska lagom

vad kosta bensinen när ni var i 15 årsåldern?? alltså moppe.. när ja var 15 kosta den 8-9 kr

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
22 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
CHEEVA skrev:
twin_cam skrev:

Jag tycker att 10 eller 11 kronor jämt vore ultimat. Framförallt 10 kronor, lätt att räkna och man har råd att åka till jobbet, men ändå kännbart med för mycket nöjeskörning.

vad kosta bensinen när ni var i 15 årsåldern?? alltså moppe.. när ja var 15 kosta den 8-9 kr

kommer ihåg sommaren 2008 då var jag 16 och då kostade bensinen inte mycket mindre än idag.... innan den sommaren har jag för mig det låg på strax under 13 kr. Gick ner efter sommaren till runt 13 kr igen. 08 va något prisrekord

2 415 Inlägg
22 februari 2012
CHEEVA skrev:
Tryck_o_pys skrev:
CHEEVA skrev:

kommer ihåg sommaren 2008 då var jag 16 och då kostade bensinen inte mycket mindre än idag.... innan den sommaren har jag för mig det låg på strax under 13 kr. Gick ner efter sommaren till runt 13 kr igen. 08 va något prisrekord

a det är ju 8 årsen snart jag var 15

Smålänning
7 887 Inlägg
22 februari 2012
Vet att när ja va 15 2003 kunde man tanka för runt 8 kronor smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
22 februari 2012
twin_cam skrev:
15 2003

Nu skojar du, så gammal kan du inte ha varit. wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 februari 2012
Jag minns att en hundring inte gick ner i Dakotan när jag var 15, tanken var på 9,5l tror jag? När jag fick körkort var det priskrig i Enköping så jag tankade på väg till jobbet för 9:13. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Smålänning
7 887 Inlägg
22 februari 2012
Drönirettab skrev:
twin_cam skrev:
15 2003

Nu skojar du, så gammal kan du inte ha varit. wink

Jo, de kan du ge dig på! wink

Men inte har jag pension ännu big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 415 Inlägg
22 februari 2012
fan på den tiden var de billigt. men ändå hade man inte alltid råd att köra.

1 948 Inlägg
22 februari 2012
1. Glöm inte bort inflationen
2. Sveriges drivmedelspriser ligger på precis samma nivåer som resten av Europa.
3. Det ökande priset beror inte på några skatter, det beror på att priset på råolja gått upp.

Personligen så behöver soppa priset gå upp till runt 30kr/L innan jag kommer börja tänka efter / välja andra färdmedel.

Dom som det verkligen tar hårt på detta med högre drivmedelspriser är åkare/bönder/andra firmor som använder mycket bensin/diesel. Räkna på hur mycket mer DU får betala när soppen stiger med 1kr/L så inser du plötsligt att dom pengarna är ganska lätt att tjäna in någon annanstans om du nu har så dålig ekonomi.

Och för att vara lite sentimental, kommer ihåg när jag köpte min första turbo bil och vägrade tanka 98 oktan i den därför att då fick jag inte ens 10L för en hundring big_smile big_smile

448 Inlägg
23 februari 2012
råoljan är billigare nu än för 2 år sen.

Xzit

Cupra_
23 februari 2012
Ja precis, faktum kvarstår ändå att vi har moms, energiskatt, miljöavgifter m.m. på soppan som gör den dyr. Hade vi inta haft alla avgifter och skatter på soppan så hade det varit ett helt okej pris på den..

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 februari 2012
Deception skrev:
Ja precis, faktum kvarstår ändå att vi har moms, energiskatt, miljöavgifter m.m. på soppan som gör den dyr. Hade vi inta haft alla avgifter och skatter på soppan så hade det varit ett helt okej pris på den..

Men faktum är att de pengarna behövs iaf i stadskassan, så vad har du realistiska alternativ? Höja inkomstskatten? Du betalar iaf samma pengar...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

448 Inlägg
23 februari 2012
man kan lägga mer skatt på bilarna istället, då det inte ens ska gå till vägar längre....

Xzit

116 Inlägg
23 februari 2012
någon som tycker de e dax att göra något ? kommer ihåg när priset steg över 10kr, då var jag medverkande i en väldigt stor protest i uddevalla..

1 265 Inlägg
23 februari 2012
Kommer ihåg att när jag var 15 så hade jag en kymcon fever zx-02  Man tanka för en tjugolapp per da o man körde hela dan för de yikes bensinpris på strax under 10kr.

Men vi på gränsen till finland har ju röddiesel för ca 11kr litern så man ska inte klaga
Senast redigerat av joakim89 (23 februari 2012)

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
23 februari 2012
Jollen940 skrev:
någon som tycker de e dax att göra något ? kommer ihåg när priset steg över 10kr, då var jag medverkande i en väldigt stor protest i uddevalla..

Hjälpte det tycker du?

/Mattias

116 Inlägg
23 februari 2012
fick jävligt stor medial uppmärkelse och det gick ner ett par månader.. så ja

Japanese Engineering
690 Inlägg
23 februari 2012
XzitXR3I skrev:
man kan lägga mer skatt på bilarna istället, då det inte ens ska gå till vägar längre....

Mer skatt på bilar? Är du sjuk eller? Vi har redan höga skatter på bilar!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

1 581 Inlägg
23 februari 2012
Det som faktiskt går att protestera emot är att momsen på 24% läggs på EFTER skatterna lagts på priset. Alltså skattar du på skatten.

Sen är det en ond cirkel att ha dyrt drivmedel. Resultatet blir ju att vi har mindre kvar i plånboken till annat alltså minskar konsumtionen som leder till arbetslöshet. Det sjuka är att kan man verkligen kalla det demokrati när 349 personer bestämmer allt? Valda av folket my ass det borde vara riksgällande omröstningar om alla viktiga frågor och inte sinsemellan dessa personer med lön på 100 000 kr i månaden och som transporterar sig i taxi överallt på skattepengar och inte ur egen ficka.

Sett reinfehlt och de andra i 2 månader på jobb i Norrland och knegarlön med 10-15 mil enkel resa till arbete och 2-3 mil till affären. När det är klart sätt dem rosengård i 2 månader och låt dem se verkligheten.

Ta den där jävla Fridolin som uppenbarligen aldrig varit utanför storstaden förutom vid besök på Gotland och Bålsta vid tennisveckan hur han motiverar att vi helt enkelt måste köra mindre bil för det är för mycket utsläpp. Kom med en lösning på problemet och inte en bestraffning för alla som är beroende av eget fordon. Man här ju hört dessa historier om folk som byggt bilar som drivs av noll och ingenting i princip men som köps upp och tystas ner av oljebolag. Frågan är hur sant det verkligen är men.

Tycker vi ska införa extrem straffskatt till länder som hyser vulkaner. Blir det vulkanutbrott så spyr de ut mer än alla bilar på jag vet inte hur många år.

Så länge usa, Kina, Ryssland och Indien inte tänker sänka sina utsläpp så spelar det ingen roll vad vi gör.
Senast redigerat av Fellow (23 februari 2012)

Elektriker
718 Inlägg
23 februari 2012
Reinis är inte den enda som behöver verklighetsinsikt av politiker, alla där i runda rummet har ju i princip aldrig haft ett riktigt jobb.
Och i Sweizch (felstavat jag vet, orkar inte googla:P) har dem att folket röstar, och tro mig, om du tycker politiker har dålig koll på saker så ska du veta hur dålig koll folket har i regel. Hur tror du Norrland sett ut om folket fått rösta om allt t.ex.?
Samt att det är dyrt som bara fan med massa folkomröstningar. Men framförallt är det just det att folk fan inte vet ett skit. Folk som röstade t.ex. för EU eller emot EMU, hur många tror du röstade "bara lite på känn" och hur många tror du faktiskt viste vad det innebar? (Nu har det ju visat sig att folket viste bäst så EMU är ett jävla skämt, men ändå)

Sen skulle det va kul om nån som är lite duktig kunde jämföra priser nu och förr i tiden med inflation m.m.
Tex. så tror jag att dom 60öre litern man betalada för 50-60år sen inte är direkt långt ifrån 15kr litern för oss.
Ni kan ju jämföra att nu tjänar folk 120-180kr timmen, då tjänade man kanske 12kr timmen. (Inge fakta siffror utan höftat fram några bara)

Som att kasta vatten i sjön.

Sök