Reinis är inte den enda som behöver verklighetsinsikt av politiker, alla där i runda rummet har ju i princip aldrig haft ett riktigt jobb.
Och i Sweizch (felstavat jag vet, orkar inte googla:P) har dem att folket röstar, och tro mig, om du tycker politiker har dålig koll på saker så ska du veta hur dålig koll folket har i regel. Hur tror du Norrland sett ut om folket fått rösta om allt t.ex.?
Samt att det är dyrt som bara fan med massa folkomröstningar. Men framförallt är det just det att folk fan inte vet ett skit. Folk som röstade t.ex. för EU eller emot EMU, hur många tror du röstade "bara lite på känn" och hur många tror du faktiskt viste vad det innebar? (Nu har det ju visat sig att folket viste bäst så EMU är ett jävla skämt, men ändå)
Sen skulle det va kul om nån som är lite duktig kunde jämföra priser nu och förr i tiden med inflation m.m.
Tex. så tror jag att dom 60öre litern man betalada för 50-60år sen inte är direkt långt ifrån 15kr litern för oss.
Ni kan ju jämföra att nu tjänar folk 120-180kr timmen, då tjänade man kanske 12kr timmen. (Inge fakta siffror utan höftat fram några bara)
Som att kasta vatten i sjön.