2664
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

5 Inlägg
5 mars 2012
14:93 på Jet här.

345 Inlägg
5 mars 2012
15:25 i Åre. tongue

5 198 Inlägg
5 mars 2012
14,83 Jet Glada Hudik 95 oktan

420 Inlägg
5 mars 2012
opelcoffe skrev:
MadeByMe skrev:
opelcoffe skrev:

Inte vad jag har hört 5% finns det i 95. E10 finns inte än vad jag har hört. på nyheterna säger dom 95 när de höjer priserna.Hade dom inte sagt E10 annars? jag tankade på statoil hemma där står det att den innehåller 5% etanol.

Okej, kan va jag som är ute och cyklar.. Men höjde dom inte etanolen för typ 10 månader sedan med 100% dvs från 5% till 10%
eller var det från 2.5% till 5% då?

För jag fick informationen och rekomenderationer att jag helst inte ska köra på 95 i min FSI motor, för det ger stora förslitningsskador från Vi bilägare http://www.vibilagare.se/sites/default/ … en_e10.pdf
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn … inen-30390

Edit* Missade det var E10..

men.. vad jag vet så har jag inte sett E10 någonstans.. :S

Precis 95 är det 5% etanol i. hur det är med E85 vet jag inte. det finns ju bensin i den vell.

Jag försökte hitta någon artikel med när E10 kommer men hittade bara nått från 2011 att det skulle dröja. men var tillåtet från 1 maj.att sälja den.

E10 är försenat, iallafall till Statoil. Men lär komma inom kort.

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 mars 2012
14:59 på OK Minipris i Hedemora idag. Jag blir lite rädd när folk helt plötsligt tycker att de priserna är "billiga". Vänjer sig folk (och accepterar) vid de nya priserna så snabbt?

Dumpersförare.
970 Inlägg
5 mars 2012
Jimmylainen skrev:
opelcoffe skrev:
MadeByMe skrev:

Okej, kan va jag som är ute och cyklar.. Men höjde dom inte etanolen för typ 10 månader sedan med 100% dvs från 5% till 10%
eller var det från 2.5% till 5% då?

För jag fick informationen och rekomenderationer att jag helst inte ska köra på 95 i min FSI motor, för det ger stora förslitningsskador från Vi bilägare http://www.vibilagare.se/sites/default/ … en_e10.pdf
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn … inen-30390

Edit* Missade det var E10..

men.. vad jag vet så har jag inte sett E10 någonstans.. :S

Precis 95 är det 5% etanol i. hur det är med E85 vet jag inte. det finns ju bensin i den vell.

Jag försökte hitta någon artikel med när E10 kommer men hittade bara nått från 2011 att det skulle dröja. men var tillåtet från 1 maj.att sälja den.

E10 är försenat, iallafall till Statoil. Men lär komma inom kort.

Hittat någon fakta på det från någonstans. har sj inte hittat något,

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 478 Inlägg
5 mars 2012
Andromeda skrev:
14:59 på OK Minipris i Hedemora idag. Jag blir lite rädd när folk helt plötsligt tycker att de priserna är "billiga". Vänjer sig folk (och accepterar) vid de nya priserna så snabbt?

Jag har tänkt samma sak, men slutat att förvånas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Dumpersförare.
970 Inlägg
5 mars 2012
14.78 I tollarp på statoil

Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 478 Inlägg
5 mars 2012
14:58 har jag för mig det stod på pumpen här på Frösön, Statoil.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Dumpersförare.
970 Inlägg
5 mars 2012
har inte med detta att göra men för 9 år sen när jag fick mitt körkort kommer jag ihåg att bensinen kostade lite över 7 kr litern. det är fan inte klokt att dett har gått upp såhär mycket under dessa åren.

Opel Omega 2,0 16V /97

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
5 mars 2012
opelcoffe skrev:
har inte med detta att göra men för 9 år sen när jag fick mitt körkort kommer jag ihåg att bensinen kostade lite över 7 kr litern. det är fan inte klokt att dett har gått upp såhär mycket under dessa åren.

samt att priset sjönk rejält för bara 3 år sen till under 10kr. tankade som billigast för 9.60 för 95 oktan.
detta var årsskiftet 2008-2009

Dumpersförare.
970 Inlägg
5 mars 2012
mk2_power skrev:
opelcoffe skrev:

samt att priset sjönk rejält för bara 3 år sen till under 10kr. tankade som billigast för 9.60 för 95 oktan.
detta var årsskiftet 2008-2009

ja det kommer jag med ihåg 08-09 då fick man mycket för en hundring om man ska säga så.

Opel Omega 2,0 16V /97

* Studerande *
563 Inlägg
5 mars 2012
Mack skrev:
Andromeda skrev:

Att acceptera det oacceptabla -  "Varje dag dör 100 000 människor av svält eller dess konsekvenser. Var femte sekund dör ett barn under 10 år av svält. Var fjärde minut blir någon blind på grund av A-vitaminbrist, enligt FN:s årliga rapport World Food Report. Totalt är snart 1 miljard människor undernärda. Varje dag dör 21 000 barn under fem år. 40 procent dör redan under sin första månad i livet."

Lagen är enkel, det är människorna som är svåra.....

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 mars 2012
Ljepone skrev:
Mack skrev:
Andromeda skrev:

Att acceptera det oacceptabla -  "Varje dag dör 100 000 människor av svält eller dess konsekvenser. Var femte sekund dör ett barn under 10 år av svält. Var fjärde minut blir någon blind på grund av A-vitaminbrist, enligt FN:s årliga rapport World Food Report. Totalt är snart 1 miljard människor undernärda. Varje dag dör 21 000 barn under fem år. 40 procent dör redan under sin första månad i livet."

Vi kan ju fortsätta med att vi kan vaccinera 16 000 barn i U-länder mot malaria för vad det i genomsnitt kostar att ha ett "ensamkommande" "flykting""barn"" " i Sverige under en månad. Känns ju verkligen som att vi lägger resurser på rätt nivå och på rätt saker när vi ska bekämpa svält och sjukdom...

* Studerande *
563 Inlägg
5 mars 2012
Andromeda skrev:
Ljepone skrev:
Mack skrev:

Vi kan ju fortsätta med att vi kan vaccinera 16 000 barn i U-länder mot malaria för vad det i genomsnitt kostar att ha ett "ensamkommande" "flykting""barn"" " i Sverige under en månad. Känns ju verkligen som att vi lägger resurser på rätt nivå och på rätt saker när vi ska bekämpa svält och sjukdom...

Jo, själv är jag emot den stora statsfinansieringen/skattepolitiken utav/för att få den stora välfärdsstaten att "gå runt"... Men men... Vi behöver först&främst genomföra/bedriva förändringar på Internationell nivå, sedan på statsnivå för att nå upp till "verkliga förändringar".

Men som tidigare talare på forumet påpekat. Europa & USA kan inte längre hålla Kina, Ryssland & det mindre asien bakom sig. Fler & fler vill leva enligt den "Västeuropeiska" - modellen. (Därav högre konkurrens, priser/moms/skatt & lägre avkastning).
Senast redigerat av Ljepone (5 mars 2012)

6 Inlägg
6 mars 2012
Ja gnäller på bensinpriset även fast ja har 6 km till jobbet wink Tycker synd om dom som pendlar 40 mil i veckan.

Elektriker
718 Inlägg
6 mars 2012
Disskuterade lite med nå gubbar på jobbet.

Minns inte årtal och eexakta siffror (så ta det med en nypa salt) men det var ju nån energikris på, 70talet(??) då kostade bensinen 3kr litern, inte så farligt kanske. Om det inte vore för att man tjänade 3000kr i månaden.

Jämför det med att man idag tjänar närmare 30k i månaden så skulle bensinen kostat närmare 30kr/L, så än har vi en bit kvar;)

Han berättade även att dom hyrde en lägenhet för 500kr i månaden. (motsvara 5k idag(?) så där är skillnaden inte lika stor smile)

Som att kasta vatten i sjön.

7 488 Inlägg
6 mars 2012
monno skrev:

Minns inte årtal och eexakta siffror (så ta det med en nypa salt) men det var ju nån energikris på, 70talet(??) då kostade bensinen 3kr litern, inte så farligt kanske. Om det inte vore för att man tjänade 3000kr i månaden.

Jämför det med att man idag tjänar närmare 30k i månaden så skulle bensinen kostat närmare 30kr/L, så än har vi en bit kvar;)

Han berättade även att dom hyrde en lägenhet för 500kr i månaden. (motsvara 5k idag(?) så där är skillnaden inte lika stor smile)

stämmmer förutom att många INTE tjänar 30 000 i mån sad känner flera som bara får ut ca 15000 så bensinpriset svider PLUS denne person är tvungen att pendla 10-15 mil om DAGEN, det svider för honom och han kör en volvo 240= dyr i bränsle, men det är ju iof självförvållat tongue

Elektriker
718 Inlägg
6 mars 2012
granadadr skrev:
monno skrev:

stämmmer förutom att många INTE tjänar 30 000 i mån sad känner flera som bara får ut ca 15000 så bensinpriset svider PLUS denne person är tvungen att pendla 10-15 mil om DAGEN, det svider för honom och han kör en volvo 240= dyr i bränsle, men det är ju iof självförvållat tongue

Nä så sant, många tjänade dock inte 3000kr på den tiden heller:) Och varför skulle man pendlat mindrep å den tiden? Snarare att mindre % av befolkningen pendlar idag, eller?

Det som är felet egentligen är ju att han inte får den ersättningen som behövs för att ta sig till jobbet, att det svider å pendla 10-15mil ska ju upphävas av ersättningen, dock är dne alldeles för dålig i dagsläget.

Att det svider för folk som nöjjeskör är inget nån kan ta hänsyn till.

Som att kasta vatten i sjön.

Sök