3866
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 mars 2012
discokapten skrev:
TBOC_Razor skrev:
discokapten skrev:

Tar max ett par månader att skaffa CE, Ykb och ADR om man är normalbegåvad, och hur jävla svårt är det att få ett chaffisjobb idag?

Haha ja det tar bara några månader och sen kostar det ju inget heller...

Det är långtifrån alla som kan få utbildningar genom tex AF, är man över 25 så finns inte ungdomsgarantin tex och om man nu skulle få utbildning genom AF så måste man göra det på ett av deras upphandlade ställen och det är inte säkert att man kan ta sig till något av dom åtta ställen i sverige som har lastbilsutbildning.

Men kom igen, vill du bara se problem eller? Bensinpriserna och utbildningsformen vi har idag kommer iaf inte ändras nämnvärt de närmsta två åren, så att sitta här och gråtrunka och gnälla kommer inte att förändra något.

Om du/ni tycker att det går förmycket pengar av eran inkomst till bensin idag så har ni ett par val:

Flytta närmare arbetet.
Skaffa en bil som är mer ekonomisk
Skaffa ett vettigt jobb som betalar såpass att ni har råd att bo mitt i skogen och fortfarande åka bil.
Åk buss.
Gå med i valfritt parti och försök påverka partipolitiken till sänka bensinskatter.
Cykla mer.

Eller sluta gnäll.

Det märks ju fullständigt att du inte har någon som helst erfarenhet av ett hårt liv....

Flytta ??  jo jag tar hela familjen på åtta personer och flyttar in till stan direkt för det är ju översvämmat med stora villor som kostar en femma att hyra inne i storstan...

Mer ekonomisk bil ?  ja det kan jag väl köpa men då ska man ha den där klumpsumman pengar att köpa en annan bil för. Ska jag ha en mer ekonomisk bil så får det ju bli något snålt japanskt skrälle och antingen är dom slitna men billiga och behöver en del reparationer eller så är dom i gott skick men desto dyrare.

Skaffa ett vettigt jobb ??  Ja inte fan söker jag ovettiga jobb iaf...   Men som industriarbetare i en hårt drabbad industri-region så är det tammefan inte så lätt att bara hitta ett jobb hursomhelst.

Åka buss passar inte för min del dels pga tiderna och jag kan behöva komma hem ganska fort om det skulle hända något hemma då flera av barnen har handikapp.

Gå med i något parti kommer jag aldrig göra då jag inte anser att det finns något parti som är värt att ge sin röst.

Och att cykla åtta mil om dan blir nog lite väl mycket för min del, speciellt med tanke på det där med att ta sig hem snabbt...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Evildan
11 mars 2012
Mack skrev:
Evildan skrev:
engolf skrev:
Bränsleprisrna är för höga, det är fakta. Dem få som menar det motsatta är ute och cyklar, men vi lever i ett fritt land, man får mena det man vill. Faktumet dock kvarstår: priserna är för höga, och vad ska vi göra åt det?

Är det inte bättre att de som tycker att bränslepriserna är för höga ger sig ut och cyklar så kan vi andra som är nöjda fortsättningsvis ta bilen?

Ska du också börja?

Mkt svårt att låta bli att kommentera när han skrev cykla smile

Jag anser fortfarande att bränslepriserna är för låga då vi, folk i allmänhet kan sitta och okynnesåka runt korvkiosken hur som helst, jag tog bilen till affären 3km senast i dag bara för att jag är lat, hade det kostat mig en mera betydande summa hade jag cyklat eller promenerat, på hemvägen åkte jag en omväg på ca 2.5km bara för att spola av den vårdammet, detta hade jag kunnat göra i morgon istället på väg hem från jobbet med en omväg om 150meter, men nu kostade det inte så mkt att åka omvägen och då gjorde jag det.
Det är detta enormt vanliga beteende som jag själv ägnade mig åt senast idag som påvisar att det är för billigt att tanka bilen.

Däremot anser jag fortfarande att de som måste ta bilen till och från jobbet ska ha ett rejält skatteavdrag så att det inte behöver svida så förbannat i lädret när man väljer att förvärvsarbeta istället för att sitta med armarna i kors och vänta på nästa utbetalning från det lokala socialkontoret.

Forummoderator
26 479 Inlägg
11 mars 2012
Evildan skrev:
Mack skrev:
Evildan skrev:

Är det inte bättre att de som tycker att bränslepriserna är för höga ger sig ut och cyklar så kan vi andra som är nöjda fortsättningsvis ta bilen?

Ska du också börja?

Jag anser fortfarande att bränslepriserna är för låga då vi, folk i allmänhet kan sitta och okynnesåka runt korvkiosken hur som helst, jag tog bilen till affären 3km senast i dag bara för att jag är lat, hade det kostat mig en mera betydande summa hade jag cyklat eller promenerat, på hemvägen åkte jag en omväg på ca 2.5km bara för att spola av den vårdammet, detta hade jag kunnat göra i morgon istället på väg hem från jobbet med en omväg om 150meter, men nu kostade det inte så mkt att åka omvägen och då gjorde jag det.
Det är detta enormt vanliga beteende som jag själv ägnade mig åt senast idag som påvisar att det är för billigt att tanka bilen.

Däremot anser jag fortfarande att de som måste ta bilen till och från jobbet ska ha ett rejält skatteavdrag så att det inte behöver svida så förbannat i lädret när man väljer att förvärvsarbeta istället för att sitta med armarna i kors och vänta på nästa utbetalning från det lokala socialkontoret.

Okej..då är vi fortfarande på samma spår då. Trodde du hade gått över till "the evil side.."

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
11 mars 2012
Mack skrev:
Evildan skrev:
Mack skrev:

Ska du också börja?

Okej..då är vi fortfarande på samma spår då. Trodde du hade gått över till "the evil side.."

haha, nädå.
jag har även jag haft långt till mitt arbete, då införskaffade jag en BXdiesel att rulla billigt med till och från jobbet och så använde vi hustruns corolla touring (RIP, toyan alltså, inte kärringen;) )vid övriga tillfällen.
jag är fortfarande inne på samma spår att de flesta som grinar och gnäller i tråden har ett billigare alternativ istället för sina bensinmissbrukande V8tyskar, 740, fleratusen, turbomatade riskokare eller annat som slörpar en större mängd sås än vad som behövs för att frakta arslet dit man ska.
Man behöver inte tanka ihjäl sig bara för att man är bilintresserad, finns en mängd snåla kul bilar oxå att köra till vardags för att sedan om plånboken tillåter köpa törstig bil.

Forummoderator
26 479 Inlägg
11 mars 2012
Evildan skrev:
Mack skrev:
Evildan skrev:

haha, nädå.
jag har även jag haft långt till mitt arbete, då införskaffade jag en BXdiesel att rulla billigt med till och från jobbet och så använde vi hustruns corolla touring (RIP, toyan alltså, inte kärringen;) )vid övriga tillfällen.
jag är fortfarande inne på samma spår att de flesta som grinar och gnäller i tråden har ett billigare alternativ istället för sina bensinmissbrukande V8tyskar, 740, fleratusen, turbomatade riskokare eller annat som slörpar en större mängd sås än vad som behövs för att frakta arslet dit man ska.
Man behöver inte tanka ihjäl sig bara för att man är bilintresserad, finns en mängd snåla kul bilar oxå att köra till vardags för att sedan om plånboken tillåter köpa törstig bil.

Väl talat.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2012
Jag upplever att undanflykter om oljebrist, blockader mot Iran och liknande egentligen inte riktigt hör till ämnet. Priset påverkas av detta, men orsaken till att bensinen är dyr beror på höga skatter och inte råvaran i sig eftersom den endast utgör en tredjedel av priset vid pump.

Ofta försvaras det med att vi måste tänka på miljön, och det är förstås rätt men skulle koldioxid och bilavgaser ensamt stå för världens miljöproblem? Nej bilen är inte skyldig till mer än en bråkdel av utsläppen.

Att ha ett Playstation kopplat till en stor plasmaskärm med en bra stereo upptill är idag inget ovanligt, och det är ingen eller åtminstone väldigt få som kopplar detta till miljöproblem trots att ett Playstation, en TV-skärm och en stereo drar mycket energi i onödan på standby och stora mängder energi när de används. Energi som skapas genom processer som skitar ner miljön, ändå kostar ett dygns nöje framför spelmaskinen inte mer än vad ett tuggummi gör idag.

Att fiska, för att eliminera bensinen i exemplet med en roddbåt, kopplas heller sällan till miljön. Detta trots att redskapen skitar ner och en båt målad med bottenfärg är rent ut sagt giftig. Sedan skall dagens fångst tillagas, gärna i elektrisk ugn och serveras med tillbehör odlade och fraktade över halva världen. Jag kan rekommendera att fisken sköljs ner med en god öl, odlad med miljöpåverkan, bryggd med miljöpåverkan och sedan transporterad över i värsta fall halva världen.

Bilen däremot har oförtjänt fått hela skulden i allmänhetens ögon, det är på nåder godkänt att köra en bil för transportbehov även om en bil som på det minsta vis kan ses som onödigt törstig väcker ilska hos många. Att köra bil endast för nöjes eller bekvämlighetens skull, det är ett otyg som försöks skattas bort.

Jag menar inte att framstå som en Greenpeace-aktivist eller att peka finger och jag är egentligen fel person att göra så. Jag försöker göra det jag kan och som är praktiskt genomförbart för miljön, bostad uppvärmd av bergvärme, handla miljömärka varor och liknande; Men likt resten av befolkningen i väst avstår jag inte från bekvämligheter bara för att dem påverkar miljön.

Men det är här jag kan tycka bensinpriset är högt och kommentarer som "Har folk råd att okynnesköra är bensinen inte dyr" kan upplevas som fel. Jag kan måla 15 kvadratmeter båtbotten med giftig bottenfärg och lämna den sjösatt i sex månader för några hundralappar, jag kan köpa mat fraktad över halva världen billigare än vad närproducerad KRAV-märkt mat kostar, jag kan lämna huset med onödigt hög elförbrukning (Glömda lampor etc) varje natt året runt utan att förlora många tusenlappar.

Men bilen, som är ett krav för många och vars huvudsakliga syfte är transport och inte nöje, kostar vid svenskens genomsnitt 2000mil/år 30.000:-/år. Varav 20.000:- är avgifter utöver råvaran.

Jag är medveten om att all skatt på bränsle inte är kopplad till miljö, men bränslet kan tyckas omotiverat högt beskattad jämfört med andra varor särskilt med tanke på bilens syfte och behovet av denna upplever jag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 235 Inlägg
11 mars 2012
Rquired skrev:
Jag upplever att undanflykter om oljebrist, blockader mot Iran och liknande egentligen inte riktigt hör till ämnet. Priset påverkas av detta, men orsaken till att bensinen är dyr beror på höga skatter och inte råvaran i sig eftersom den endast utgör en tredjedel av priset vid pump.

Ofta försvaras det med att vi måste tänka på miljön, och det är förstås rätt men skulle koldioxid och bilavgaser ensamt stå för världens miljöproblem? Nej bilen är inte skyldig till mer än en bråkdel av utsläppen.

Att ha ett Playstation kopplat till en stor plasmaskärm med en bra stereo upptill är idag inget ovanligt, och det är ingen eller åtminstone väldigt få som kopplar detta till miljöproblem trots att ett Playstation, en TV-skärm och en stereo drar mycket energi i onödan på standby och stora mängder energi när de används. Energi som skapas genom processer som skitar ner miljön, ändå kostar ett dygns nöje framför spelmaskinen inte mer än vad ett tuggummi gör idag.

Att fiska, för att eliminera bensinen i exemplet med en roddbåt, kopplas heller sällan till miljön. Detta trots att redskapen skitar ner och en båt målad med bottenfärg är rent ut sagt giftig. Sedan skall dagens fångst tillagas, gärna i elektrisk ugn och serveras med tillbehör odlade och fraktade över halva världen. Jag kan rekommendera att fisken sköljs ner med en god öl, odlad med miljöpåverkan, bryggd med miljöpåverkan och sedan transporterad över i värsta fall halva världen.

Bilen däremot har oförtjänt fått hela skulden i allmänhetens ögon, det är på nåder godkänt att köra en bil för transportbehov även om en bil som på det minsta vis kan ses som onödigt törstig väcker ilska hos många. Att köra bil endast för nöjes eller bekvämlighetens skull, det är ett otyg som försöks skattas bort.

Jag menar inte att framstå som en Greenpeace-aktivist eller att peka finger och jag är egentligen fel person att göra så. Jag försöker göra det jag kan och som är praktiskt genomförbart för miljön, bostad uppvärmd av bergvärme, handla miljömärka varor och liknande; Men likt resten av befolkningen i väst avstår jag inte från bekvämligheter bara för att dem påverkar miljön.

Men det är här jag kan tycka bensinpriset är högt och kommentarer som "Har folk råd att okynnesköra är bensinen inte dyr" kan upplevas som fel. Jag kan måla 15 kvadratmeter båtbotten med giftig bottenfärg och lämna den sjösatt i sex månader för några hundralappar, jag kan köpa mat fraktad över halva världen billigare än vad närproducerad KRAV-märkt mat kostar, jag kan lämna huset med onödigt hög elförbrukning (Glömda lampor etc) varje natt året runt utan att förlora många tusenlappar.

Men bilen, som är ett krav för många och vars huvudsakliga syfte är transport och inte nöje, kostar vid svenskens genomsnitt 2000mil/år 30.000:-/år. Varav 20.000:- är avgifter utöver råvaran.

Jag är medveten om att all skatt på bränsle inte är kopplad till miljö, men bränslet kan tyckas omotiverat högt beskattad jämfört med andra varor särskilt med tanke på bilens syfte och behovet av denna upplever jag.

Håller med.
Det finns troligt många andra saker som förurensar lika mycket eller mer i förhållande till bilutsläpp, men som inte straffbeskattas.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 mars 2012
Andromeda skrev:
Nej, jag har också hört att det är svårt att få CE-kort av arbetsförmedlingen. En kollegas syster lyckades få det, men dock bara C-kort vilket tyvärr innebär att snart sagt inget åkeri vill anställa henne trots att t ex brödbilar till affärerna ofta saknar släp. Det kan ju behöva köras tungt släp i åkeriet, och varför då välja någon utan den behörigheten?

Här i Dalarna verkar det i alla fall inte vara något större behov av "truckers" enligt vad de chaufförer som kör till min arbetsplats säger. Dessutom, om arbetsförmedlingen skulle låta alla ungdomar mellan 20-25 år som saknar arbete ta CE-kort, vad skulle då hända med arbetsmarknaden för lastbilschaufförer?

Jag hade alltid jobb när jag bodde i dalarna, sen är det ingen jävla brödnasare som kräver CE, det kan vara en merit eftersom man faktiskt gjort två uppkörningar, men vilket brödåkeri äger ens ett släp?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
11 mars 2012
engolf skrev:
Håller med.
Det finns troligt många andra saker som förurensar lika mycket eller mer i förhållande till bilutsläpp, men som inte straffbeskattas.

Det beror ju snarare på att man kan välja bort sådant. Man kan köpa närproducerat om det importerade kostar mer. Man kan köpa mindre hemelektronik eller undvika giftig färg till sin båt. Man kan stänga av strömmen till det man inte använder i hushållet - Man kan inte välja bort att tanka pga bensinpriset. Det är en stadig inkomstkälla för staten (säger staten eftersom det är oberoende av regering) som då kan fortsätta att sänka skatter till höger och vänster. Den värdelösa kollektivtrafiken slängs fram som ett alternativ trots att alla som inte är helt tappade inser att det inte är ett bra alternativ till bilen..

Är det inte lite lustigt att dieselpriset sköt i höjden i takt med att fler och fler dieselbilar såldes? Eller att etanol och biogas nu gör detsamma när bilarna blir fler? Det hade inte spelat någon roll om bilar så gick på vatten, då hade literpriset ändå varit 16kr/l. Vänta bara tills elbilarna slår igenom, då lär det bli dyrt att leva överhuvudtaget.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Dumpersförare.
970 Inlägg
11 mars 2012
Evildan skrev:
engolf skrev:
Bränsleprisrna är för höga, det är fakta. Dem få som menar det motsatta är ute och cyklar, men vi lever i ett fritt land, man får mena det man vill. Faktumet dock kvarstår: priserna är för höga, och vad ska vi göra åt det?

Hur fan kan du vara nöjd

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 479 Inlägg
11 mars 2012
opelcoffe skrev:
Evildan skrev:
engolf skrev:

Hur fan kan du vara nöjd

Läs hans inlägg efter detta. Mycket klokt sagt.

Dumpersförare.
970 Inlägg
11 mars 2012
Mack skrev:
opelcoffe skrev:
Evildan skrev:

Hur fan kan du vara nöjd

behöver inte läsa det en gång till. är det inte bättre vi går till det tråden handlar om egentligen. dvs vad priserna ligger på.

Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 479 Inlägg
11 mars 2012
opelcoffe skrev:
Mack skrev:
opelcoffe skrev:

Hur fan kan du vara nöjd

behöver inte läsa det en gång till. är det inte bättre vi går till det tråden handlar om egentligen. dvs vad priserna ligger på.

Jag tycker hans senare inlägg, det jag nämnde nyss, handlade mycket väl om priserna?

Detta alltså;

4 299 Inlägg
11 mars 2012
Masquerade skrev:
engolf skrev:
Håller med.

Det beror ju snarare på att man kan välja bort sådant. Man kan köpa närproducerat om det importerade kostar mer. Man kan köpa mindre hemelektronik eller undvika giftig färg till sin båt.

Ska man göra det krävs ännu giftigare kemikalier för att tvätta rent botten från beväxtning så som snäckor och sjögräs. Gör man inte det så kommer beväxtningen på båten ge mera motstånd i vattnet vilket gör att man gasar mer för att hålla marschfart och båten drar då mer bränsle.

Så jag skulle säga att föroreningen blir värre om du skippar bottenfärgen och man gynnar oljebolagen mera tongue

Dumpersförare.
970 Inlägg
11 mars 2012
Mack skrev:
opelcoffe skrev:
Mack skrev:

Jag tycker hans senare inlägg, det jag nämnde nyss, handlade mycket väl om priserna?

Detta alltså;

inte fan bättre för det. om man kan sitta och säga att bensinen är för billig för det. låt dom som kör så göra det istället för att gnälla. bättre att sköta sig sj och tanka vare sig man vill eller inte. alla är vi olika.

Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 479 Inlägg
11 mars 2012
opelcoffe skrev:
Mack skrev:
opelcoffe skrev:

Detta alltså;

inte fan bättre för det. om man kan sitta och säga att bensinen är för billig för det. låt dom som kör så göra det istället för att gnälla. bättre att sköta sig sj och tanka vare sig man vill eller inte. alla är vi olika.

Men jag undrar vem det är som är på gnällhumör idag..jisses. Hör du vad du själv säger?

Dumpersförare.
970 Inlägg
11 mars 2012
Mack skrev:
opelcoffe skrev:
Mack skrev:
opelcoffe skrev:

Detta alltså;

Men jag undrar vem det är som är på gnällhumör idag..jisses. Hör du vad du själv säger?

många är det tydligen på denna tråden. smile

Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 479 Inlägg
11 mars 2012
opelcoffe skrev:
Mack skrev:
opelcoffe skrev:

Det är skillnad på att föra en diskussion, och påhopp på de som för en diskussion. Just nu tillhör du tyvärr den andra sorten.
Låt de som vill diskutera ämnet, diskutera ämnet.
Många har väldigt vettiga åsikter, det tycker i alla fall jag.

Dumpersförare.
970 Inlägg
11 mars 2012
Mack skrev:
opelcoffe skrev:
Mack skrev:

Det är skillnad på att föra en diskussion, och påhopp på de som för en diskussion. Just nu tillhör du tyvärr den andra sorten.

haha jaja tycker detta spårar ur ibland denna tråden. då får du nästan säga detta till alla då som gnäller som jag. om du nu inte har annat för dig, jisses

Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 479 Inlägg
11 mars 2012
opelcoffe skrev:
Mack skrev:
opelcoffe skrev:

haha jaja tycker detta spårar ur ibland denna tråden. då får du nästan säga detta till alla då som gnäller som jag. om du nu inte har annat för dig, jisses

Det är nödvändigtvis inte bara riktat mot dig, så nu är det sagt i alla fall.

Ska för övrigt iväg och tanka strax..ser inte fram emot det.

Sök