Rquired skrev:
Jag upplever att undanflykter om oljebrist, blockader mot Iran och liknande egentligen inte riktigt hör till ämnet. Priset påverkas av detta, men orsaken till att bensinen är dyr beror på höga skatter och inte råvaran i sig eftersom den endast utgör en tredjedel av priset vid pump.
Ofta försvaras det med att vi måste tänka på miljön, och det är förstås rätt men skulle koldioxid och bilavgaser ensamt stå för världens miljöproblem? Nej bilen är inte skyldig till mer än en bråkdel av utsläppen.
Att ha ett Playstation kopplat till en stor plasmaskärm med en bra stereo upptill är idag inget ovanligt, och det är ingen eller åtminstone väldigt få som kopplar detta till miljöproblem trots att ett Playstation, en TV-skärm och en stereo drar mycket energi i onödan på standby och stora mängder energi när de används. Energi som skapas genom processer som skitar ner miljön, ändå kostar ett dygns nöje framför spelmaskinen inte mer än vad ett tuggummi gör idag.
Att fiska, för att eliminera bensinen i exemplet med en roddbåt, kopplas heller sällan till miljön. Detta trots att redskapen skitar ner och en båt målad med bottenfärg är rent ut sagt giftig. Sedan skall dagens fångst tillagas, gärna i elektrisk ugn och serveras med tillbehör odlade och fraktade över halva världen. Jag kan rekommendera att fisken sköljs ner med en god öl, odlad med miljöpåverkan, bryggd med miljöpåverkan och sedan transporterad över i värsta fall halva världen.
Bilen däremot har oförtjänt fått hela skulden i allmänhetens ögon, det är på nåder godkänt att köra en bil för transportbehov även om en bil som på det minsta vis kan ses som onödigt törstig väcker ilska hos många. Att köra bil endast för nöjes eller bekvämlighetens skull, det är ett otyg som försöks skattas bort.
Jag menar inte att framstå som en Greenpeace-aktivist eller att peka finger och jag är egentligen fel person att göra så. Jag försöker göra det jag kan och som är praktiskt genomförbart för miljön, bostad uppvärmd av bergvärme, handla miljömärka varor och liknande; Men likt resten av befolkningen i väst avstår jag inte från bekvämligheter bara för att dem påverkar miljön.
Men det är här jag kan tycka bensinpriset är högt och kommentarer som "Har folk råd att okynnesköra är bensinen inte dyr" kan upplevas som fel. Jag kan måla 15 kvadratmeter båtbotten med giftig bottenfärg och lämna den sjösatt i sex månader för några hundralappar, jag kan köpa mat fraktad över halva världen billigare än vad närproducerad KRAV-märkt mat kostar, jag kan lämna huset med onödigt hög elförbrukning (Glömda lampor etc) varje natt året runt utan att förlora många tusenlappar.
Men bilen, som är ett krav för många och vars huvudsakliga syfte är transport och inte nöje, kostar vid svenskens genomsnitt 2000mil/år 30.000:-/år. Varav 20.000:- är avgifter utöver råvaran.
Jag är medveten om att all skatt på bränsle inte är kopplad till miljö, men bränslet kan tyckas omotiverat högt beskattad jämfört med andra varor särskilt med tanke på bilens syfte och behovet av denna upplever jag.