4592
Sök

Kardanrör med tre drivknutar och stödlager, vilka tekniska regler gäller på vinklarmm.

24 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Jag har ett kardanrör med tre st drivknutar och ett stödlager vid den mittersta drivknuten.
Det måste väl finnas någon sida som förklarar alla tekniska regler och inte bara att vinklarna skall vara lika och skilja max 1,5 grader.
Jag har bara 0,7 graders diff så något annat är fel för något stämmer inte.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 juni 2011
Vad är problemet? Vibrationer?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

KHRacing
6 juni 2011
har du skarvat rören själv, eller en firma,, oavsett vilket så låter det väldigt enkelt förklarat... att knutarna i var ände på rören inte sitter likadant i var ände.

De skall sitta exakt likadant (fast såklart spegelvänt)

Om ena sidans knut sitter vänd 90grader så uppstår det brytningar

1 758 Inlägg
6 juni 2011
Förstår heller inte ett smack om frågeställningen.
Du har en kardan och något är fel?

24 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Kardanröret är tillverkat av Spalding, så det är ok.
Nu är det inte så att knutarna alltid skall sitta likadant på båda sidor, om man har en fler-rörs konstruktion.
Se bilderna på denna länk:
http://www.vibratesoftware.com/html_hel … Angles.htm

Tyvärr finns inte min konfoguration med, jag väntar på svar av Spaldings leverantör som har kunskapen, de på Spaldings visste inte hur man löser mitt problem.

Det finns vissa situationer när drivknutarna skall vara vridna några grader från varandra, så det är inte alltid helt rätt att ha dem likadant i båda ändar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2011
Det är väl bara att kolla på valfri RWD Volvo? Det sitter ju 3 knutar på alla före -88.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

KHRacing
9 juni 2011
Lamborghini-replika skrev:
Kardanröret är tillverkat av Spalding, så det är ok.
Nu är det inte så att knutarna alltid skall sitta likadant på båda sidor, om man har en fler-rörs konstruktion.Se bilderna på denna länk:
http://www.vibratesoftware.com/html_hel … Angles.htm

Tyvärr finns inte min konfoguration med, jag väntar på svar av Spaldings leverantör som har kunskapen, de på Spaldings visste inte hur man löser mitt problem.

Det finns vissa situationer när drivknutarna skall vara vridna några grader från varandra, så det är inte alltid helt rätt att ha dem likadant i båda ändar.

Det är exakt vad de skall - säger sig själv genom att titta på upplägget att det annars kan bli mkt fel i vridningarna tyvärr.

24 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Enligt spalding så finns det en firma i stockholm som räknar fram de korrekta vinklarna på drivknutar som skall heta GKL i stockholm, nu är det såklart en förkortning av något och jag har googlat i snart en timme utan att hitta dem.
Känner någon till dem?

1 758 Inlägg
13 juni 2011
Lamborghini-replika skrev:
Enligt spalding så finns det en firma i stockholm som räknar fram de korrekta vinklarna på drivknutar som skall heta GKL i stockholm, nu är det såklart en förkortning av något och jag har googlat i snart en timme utan att hitta dem.
Känner någon till dem?

Vettefan vad GKL står för, men Svea Bil kan allt man behöver kunna om kardanaxlar. Har hållt på med allt från dragracingbyggen till tunga lastbilar sedan urminnes tider.
www.sveabil.se

Sök