Byta batteri utan att förlora ström

RoniisH
15 juni 2011 · 300 Inlägg

Halloj!

Är på gång med att byta batteri, men det skulle tydligen vara tjafs med radiokod och elhissar osv. om man bara plockade ur det gamla. Mazda skulle ha 600 spänn för att byta batteriet - jävla banditer.

Finns det något sätt man kan behålla strömmen i bilen medan man byter ut batteriet, förutom att ha motorn igång?

Senast redigerat av RoniisH (15 juni 2011)

Xoff Volvo tönt... =)
15 juni 2011 · 2 344 Inlägg

går är ju inga problem, ta ett batteri, ställ det bredvid bilen och koppla med startkablar till dina batteriskor, demontera medans startkablarna sitter där, men jag rekomenderar försiktighet, det kan bli en bra smäll ifall du råkar kortsluta...

men kolla först i instruktionsboken om inte koden till radion står där...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
RoniisH
15 juni 2011 · 300 Inlägg

Xoff skrev:
går är ju inga problem, ta ett batteri, ställ det bredvid bilen och koppla med startkablar till dina batteriskor, demontera medans startkablarna sitter där, men jag rekomenderar försiktighet, det kan bli en bra smäll ifall du råkar kortsluta...

men kolla först i instruktionsboken om inte koden till radion står där...

Det känns lite halvt riskabelt bara. Om en av startkablarna "faller av" ena skon så torskar jag rätt hårt roll

Koden står inte i instruktionsboken.

Senast redigerat av RoniisH (15 juni 2011)

Expoze
15 juni 2011 · 2 024 Inlägg

Du behöver ju inte ta ett batteri heller, det räcker med en batteriladdare av gammal hederlig typ som ger ständig spänning ut. Sätt klämmorna på polskorna och säkra dem med lite eltejp så går det nog bra.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 juni 2011 · 6 170 Inlägg

Expoze skrev:
Du behöver ju inte ta ett batteri heller, det räcker med en batteriladdare av gammal hederlig typ som ger ständig spänning ut. Sätt klämmorna på polskorna och säkra dem med lite eltejp så går det nog bra.

Behöver inte vara "en gammal hederlig" laddare utan kan tex likaväl vara en helt ny, toppmodern Ctek inställd på supply wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Expoze
16 juni 2011 · 2 024 Inlägg

Självklart, men inte alla Ctek har supplyläge, dessutom kan det vara lätt att inte tänka på att den verkligen måste stå på supply. Därför jag föreslog en gammal hederlig.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
RoniisH
16 juni 2011 · 300 Inlägg

Problemet är då att jag bara har två bilbatterier. ett som sitter i bilen, och ett nytt. Det funkar ju då inte så bra när jag ska koppla på det nya batteriet om det är kopplat till batteriskorna redan.

Expoze
16 juni 2011 · 2 024 Inlägg

RoniisH skrev:
Problemet är då att jag bara har två bilbatterier. ett som sitter i bilen, och ett nytt. Det funkar ju då inte så bra när jag ska koppla på det nya batteriet om det är kopplat till batteriskorna redan.

Förstår inte riktigt hur du menar men det brukar alltid finnas plats för ett par laddarklämmor på batteriskorna. Du sätter dit klämmorna först, lossar skorna från gamla batteriet, byter batteri, monterar skorna, tar bort laddklämmorna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
RoniisH
16 juni 2011 · 300 Inlägg

Expoze skrev:

RoniisH skrev:
Problemet är då att jag bara har två bilbatterier. ett som sitter i bilen, och ett nytt. Det funkar ju då inte så bra när jag ska koppla på det nya batteriet om det är kopplat till batteriskorna redan.

Förstår inte riktigt hur du menar men det brukar alltid finnas plats för ett par laddarklämmor på batteriskorna. Du sätter dit klämmorna först, lossar skorna från gamla batteriet, byter batteri, monterar skorna, tar bort laddklämmorna.

Tänkte mest på Xoffs tips med ett annat batteri. En billaddare har jag tyvärr inte. Om jag nu kopplar startkablar från nya batteriet till batteriskorna så måste ju startkablarna plockas bort innan jag monterar på batteriskorna på det nya batteriet; då bryts ju strömmen.

Alternativt om jag kopplar från en väns bils batteri. bör väl funka om inte annat.

Senast redigerat av RoniisH (16 juni 2011)

Lemon
16 juni 2011 · 23 Inlägg

Förstår inte varför du inte letar fram rätt kod till stereon bara...

Ring stället där bilen är såld ny så har dom den istället för att krångla big_smile

Och vad skulle hända med elhissarna om du skulle koppla bort batteriet mena dom?

Senast redigerat av Lemon (16 juni 2011)

Rock-Star
16 juni 2011 · 2 982 Inlägg

600 var väl inte så farligt !

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juni 2011 · 13 674 Inlägg

stäng av alla strömkällor i bilen lysen radio fläktar osv sen slår du igång bilen tar loss batteriet och byter svårare än så är det ej smile

så skulle jag göra eller sätta en vanlig batteriladdare som håller liv i allt minne ibilen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jonnyk85
16 juni 2011 · 58 Inlägg

Growe skrev:
stäng av alla strömkällor i bilen lysen radio fläktar osv sen slår du igång bilen tar loss batteriet och byter svårare än så är det ej smile

så skulle jag göra eller sätta en vanlig batteriladdare som håller liv i allt minne ibilen

det är ingen gammal diesel bil.

DJ_Philip
16 juni 2011 · 129 Inlägg

Som sagt starta bilen  byt batteri undertiden motorn är igång;)
Problem solved

patrikke
16 juni 2011 · 1 749 Inlägg

Hur mår generatorn om man startar bilen och plockar bort batteriet? wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
PoulZen
16 juni 2011 · 772 Inlägg

Du får trixa lite då.
Sätt startkablar på kabelskorna och säkra med eltejp.
Lossa kabelskorna samtidigt som du sätter dom andra startkabelklämmorna på batteripolen.
Lyft bort batteriet med startkablarna på batteripolerna och dit med den nya, sätt dit kabelskorna och lossa startkabelklämmorna.

DJ_Philip
16 juni 2011 · 129 Inlägg

generatorn händer de inget?

de blir ju som du skulle köra med ett dött batteri

te_wik Forummoderator
16 juni 2011 · 12 813 Inlägg

DJ_Philip skrev:
generatorn händer de inget?

de blir ju som du skulle köra med ett dött batteri

Precis, en generator kan dö rätt fort av att inte ha något att ladda.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
torpis Forummoderator
16 juni 2011 · 10 572 Inlägg

te_wik skrev:

DJ_Philip skrev:
generatorn händer de inget?

de blir ju som du skulle köra med ett dött batteri

Precis, en generator kan dö rätt fort av att inte ha något att ladda.




Mvh Tommy

Den driver ju bilen :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
RD_87 Skrotsamlare
16 juni 2011 · 4 031 Inlägg

torpis skrev:

te_wik skrev:

DJ_Philip skrev:
generatorn händer de inget?

de blir ju som du skulle köra med ett dött batteri

Precis, en generator kan dö rätt fort av att inte ha något att ladda.




Mvh Tommy

Den driver ju bilen :-)

Låt bli att byta med motorn igång, extra tråkigt om man råkar kortsluta eller elda upp generatorn. Gör som det är sagt, ta en gammal vanlig batteriladdare, låna en av grannen. Då kan du inte råka starta en brand, sabba generatorn eller likande idioti. Har du en bil med bra utrymme i motorrumet så kan du ju koppla på strömmen någon annanstan istället för att ha dem på batterikablarna. Generatorns + anslutning eller på startmotorn brukar vara perfekt, - ansluter du ju bara till valfri, färgfri metallbit.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang