2388
Sök

Virre's Garage -SupraMKIV-EvoVIII-9000Aero-

Projekttråd om mina bilar, samt allt annat härj vi ställer till med i garaget.

1 036 901 Visningar
Uppdaterades senast 3 augusti
1 330 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#881
Nyss besikting, gick bra förutom en pungt, airbaglampan lös inte när man slog på tändningen.. Det har den aldrig gjort.
Värt att notera är att tutan slutade fungera för bara några dagar sedan..
Går det möjligtvis att bygla?
Var ska man börja felsöka?


773 Inlägg
15 april 2013
#882
VirreEriksson skrev:
Nyss besikting, gick bra förutom en pungt, airbaglampan lös inte när man slog på tändningen.. Det har den aldrig gjort.
Värt att notera är att tutan slutade fungera för bara några dagar sedan..
Går det möjligtvis att bygla?
Var ska man börja felsöka?

airbag lampan är väl den där elsnurran som sammankopplar tutan och airbagen som sitter på rattstången kommer inte ihåg namnet:)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 april 2013
#883
silversnurran skrev:
VirreEriksson skrev:
Nyss besikting, gick bra förutom en pungt, airbaglampan lös inte när man slog på tändningen.. Det har den aldrig gjort.
Värt att notera är att tutan slutade fungera för bara några dagar sedan..
Går det möjligtvis att bygla?
Var ska man börja felsöka?

airbag lampan är väl den där elsnurran som sammankopplar tutan och airbagen som sitter på rattstången kommer inte ihåg namnet:)

Coilspring AKA kontaktrulle, prova som sagt att byta den och nolla felkoderna för att se om det fixar problemet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Mr TX
976 Inlägg
15 april 2013
#884
TBOC_Razor skrev:
silversnurran skrev:
VirreEriksson skrev:
Nyss besikting, gick bra förutom en pungt, airbaglampan lös inte när man slog på tändningen.. Det har den aldrig gjort.
Värt att notera är att tutan slutade fungera för bara några dagar sedan..
Går det möjligtvis att bygla?
Var ska man börja felsöka?

airbag lampan är väl den där elsnurran som sammankopplar tutan och airbagen som sitter på rattstången kommer inte ihåg namnet:)

Coilspring AKA kontaktrulle, prova som sagt att byta den och nolla felkoderna för att se om det fixar problemet.

Intressant att airbag lampan inte lös med tändningen, kan vara trasig lampa i pictogrammet? För har kontaktenheten gett och bilen inte får kontakt med airbagen sig så ska SRS lysa. Tutan brukar sluta funka i samband med att airbaglampan lyser ifall det är kontaktenheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-97ba872809e0ddc6d08f0da3ef1fb274.jpg
Är denna som ska bytas i sånna fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-0b5c2ce1f8530680e1f911d25da1ae43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-5215cfb0238e6dd4dc5cd5f935117f07.jpg
Min såg ut såhär wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

1 330 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#885
Okej, såg mindre kul ut. Något man vågar ge sig på att byta själv?
Får vänta tills pengar finns..


409 Inlägg
16 april 2013
#886
VirreEriksson skrev:
Okej, såg mindre kul ut. Något man vågar ge sig på att byta själv?
Får vänta tills pengar finns..

så här beskriver dom i Saabs vhb bok:
Demontering
1 Ta bort batteriets minuskabel.
Observera
Motorn får inte vara igång då batteriets kabel lossas.
Växelströmsgeneratorn kan då skadas allvarligt.
2 Ta bort gummipluggen över krockkuddens
fästskruvar.
3 Lossa de två fästskruvarna som håller rattens
krockkudde.
4 Lyft ur krockkudden och lossa anslutningsdonet.
5 Ställ hjulen rakt fram. Lossa skarvdonet för
signalhornet i ratten.
Demontera ratten (M22).
6 Demontera rattkåporna.
7 Dela skarvdonet för signalhornet.
Klipp av spännbandet och dela kontaktrullens
skarvdon.
8 Ta bort de två skruvarna som håller kontaktrullen
och lyft bort den.
Observera
Kontaktrullen är ömtålig. Hantera den varsamt.

Montering
1 Montera kontaktrullen enligt följande:
Observera
Kontaktrullen är ömtålig. Hantera den varsamt.
Ta bort eventuell transportsäkring.
Montera kontaktrullen till hållaren.
Anslut skarvdonet (orange) för krockkudden
och skarvdonet för signalhornet.
Fäst upp skarvdonen och kablar till rattstället
med ett spännband.
Montera övre rattkåpan och därefter den
undre (4 skruvar). Se till att ledningarna till
kontaktrullen inte kläms vid kåpans mittre
fästskruv.
la Ställ in kontaktrullens mittläge enligt följande:
Kontrollera att hjulen står rakt fram.
Vrid kontaktrullen moturs till ändläget. Vrid
sedan halvvägs tillbaka, dvs ca 2,5 varv.
2 Montera ratten enligt följande:
För igenom kablarna genom hålet.
Passa in rattläget samtidigt som kontaktrullen
passas mot ratten.
Montera rattmuttern.
Åtdragningsmoment: 30 Nm (22.1 lbf ft)
Anslut signalhornets kontaktdon.
3 Sätt dit anslutningsdonet till krockkudden.
4 Montera krockkudden.
Åtdragningsmoment: Skruvar krockkudde
7,0 Nm ( 5.2 lbf ft).
5 Sätt dit gummipluggen över skruvarna.
6 Anslut batteriets minuskabel.
verkar som det inte är så himla svårt att byta den gäller nog bara att ta det lugnt när man hålls med det...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

588 Inlägg
16 april 2013
#887
Lätt att byta gjort flera gånger, av m ratten ba o ta lös 2 eller 3 insexor som sitter på kontaktrullen


Mr TX
976 Inlägg
16 april 2013
#888
VirreEriksson skrev:
Okej, såg mindre kul ut. Något man vågar ge sig på att byta själv?
Får vänta tills pengar finns..

Har bytt den själv i båda mina 9000, inga problem alls wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

Saaboholic
3 129 Inlägg
16 april 2013
#889
Går fort :p Var glad att det bara var det lätta du fick.. wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 330 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#890
svempus skrev:
så här beskriver dom i Saabs vhb bok:
Demontering
1 Ta bort batteriets minuskabel.
Observera
Motorn får inte vara igång då batteriets kabel lossas.
Växelströmsgeneratorn kan då skadas allvarligt.
2 Ta bort gummipluggen över krockkuddens
fästskruvar.
3 Lossa de två fästskruvarna som håller rattens
krockkudde.
4 Lyft ur krockkudden och lossa anslutningsdonet.
5 Ställ hjulen rakt fram. Lossa skarvdonet för
signalhornet i ratten.
Demontera ratten (M22).
6 Demontera rattkåporna.
7 Dela skarvdonet för signalhornet.
Klipp av spännbandet och dela kontaktrullens
skarvdon.
8 Ta bort de två skruvarna som håller kontaktrullen
och lyft bort den.
Observera
Kontaktrullen är ömtålig. Hantera den varsamt.

Montering
1 Montera kontaktrullen enligt följande:
Observera
Kontaktrullen är ömtålig. Hantera den varsamt.
Ta bort eventuell transportsäkring.
Montera kontaktrullen till hållaren.
Anslut skarvdonet (orange) för krockkudden
och skarvdonet för signalhornet.
Fäst upp skarvdonen och kablar till rattstället
med ett spännband.
Montera övre rattkåpan och därefter den
undre (4 skruvar). Se till att ledningarna till
kontaktrullen inte kläms vid kåpans mittre
fästskruv.
la Ställ in kontaktrullens mittläge enligt följande:
Kontrollera att hjulen står rakt fram.
Vrid kontaktrullen moturs till ändläget. Vrid
sedan halvvägs tillbaka, dvs ca 2,5 varv.
2 Montera ratten enligt följande:
För igenom kablarna genom hålet.
Passa in rattläget samtidigt som kontaktrullen
passas mot ratten.
Montera rattmuttern.
Åtdragningsmoment: 30 Nm (22.1 lbf ft)
Anslut signalhornets kontaktdon.
3 Sätt dit anslutningsdonet till krockkudden.
4 Montera krockkudden.
Åtdragningsmoment: Skruvar krockkudde
7,0 Nm ( 5.2 lbf ft).
5 Sätt dit gummipluggen över skruvarna.
6 Anslut batteriets minuskabel.
verkar som det inte är så himla svårt att byta den gäller nog bara att ta det lugnt när man hålls med det...

Tack! ;D

Turbo-X skrev:
VirreEriksson skrev:
Okej, såg mindre kul ut. Något man vågar ge sig på att byta själv?
Får vänta tills pengar finns..

Har bytt den själv i båda mina 9000, inga problem alls wink

Okej, får kanske ge det ett försök då wink

ludwiglionell skrev:
Lätt att byta gjort flera gånger, av m ratten ba o ta lös 2 eller 3 insexor som sitter på kontaktrullen

Okej smile

hedley skrev:
Går fort :p Var glad att det bara var det lätta du fick.. wink

Ja, får vänta tills pengar finns bara smile


1 330 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#891
Sådär, fått lite gjort idag med!

Plockade ut mätarhuset för att fixa tempmätaren samt kolla om SRS lampan var trasig.
Naturligtvis hade någon ägare innan mig plockat ur lampan..
Så nu lyser SRSen iallafall, och tempmätaren funkar som den ska.
Var kopplas Tech 2an in? Tänkte på att om det är under stolen får jag lite problem imed att jag byggt högtalare där..
Läste också på stcs att på bilar med OBD2 uttaget under ratten, ska man kunna läsa airbag felkoder via obd2? Alltså på bilar över 96-. 

Mätarhuset ute och satt i lampa för SRS.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-2f7f0ba0a5bf23283c3b1f3c7d61bf39.jpg

Sådärja, nu lyser det..
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-552934e51c6ecbb9e8c1ac74f6d829ab.jpg

Och tempmätaren står som den ska, klockan 9
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-d57f4c06c7b16046ad6316860317356a.jpg

Bilarna står och myser,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-d585c903c3bc0c4ca13beb954e19f58c.jpg


773 Inlägg
17 april 2013
#892
VirreEriksson skrev:
Sådär, fått lite gjort idag med!

Plockade ut mätarhuset för att fixa tempmätaren samt kolla om SRS lampan var trasig.
Naturligtvis hade någon ägare innan mig plockat ur lampan..
Så nu lyser SRSen iallafall, och tempmätaren funkar som den ska.
Var kopplas Tech 2an in? Tänkte på att om det är under stolen får jag lite problem imed att jag byggt högtalare där..
Läste också på stcs att på bilar med OBD2 uttaget under ratten, ska man kunna läsa airbag felkoder via obd2? Alltså på bilar över 96-. 

Mätarhuset ute och satt i lampa för SRS.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-2f7f0ba0a5bf23283c3b1f3c7d61bf39.jpg

Sådärja, nu lyser det..
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-552934e51c6ecbb9e8c1ac74f6d829ab.jpg

Och tempmätaren står som den ska, klockan 9
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-d57f4c06c7b16046ad6316860317356a.jpg

Bilarna står och myser,
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-d585c903c3bc0c4ca13beb954e19f58c.jpg

Tjena tänkte fan höra mig dig nu när du har det färskt i huvet hur sitter mätarhuset fast och vilka lampsocklar är det:)? Tror du dem går att byta ut mot typ xenon vita lampor?smile


1 330 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#893
silversnurran skrev:
Tjena tänkte fan höra mig dig nu när du har det färskt i huvet hur sitter mätarhuset fast och vilka lampsocklar är det:)? Tror du dem går att byta ut mot typ xenon vita lampor?smile

Ta bort högtalargallerna och skruva bort skruvarna för att lufta instrumentbrädan, glömde inte den skruven som sitter i ovankant i handskfacket wink

Själva mätarhuset sitter endast med 2 stycken T25 torx. Dock 7 kablar som går till det.
Lamprona går att byta, sockeln är 5w5/T10. Men "Färgen" ändras inte så mkt för det är mätartavlorna som är färgade gröna. Men lite ljusare blir det, har själv gjort det.


Mr TX
976 Inlägg
17 april 2013
#894
VirreEriksson skrev:
Sådär, fått lite gjort idag med!

Plockade ut mätarhuset för att fixa tempmätaren samt kolla om SRS lampan var trasig.
Naturligtvis hade någon ägare innan mig plockat ur lampan..
Så nu lyser SRSen iallafall, och tempmätaren funkar som den ska.
Var kopplas Tech 2an in? Tänkte på att om det är under stolen får jag lite problem imed att jag byggt högtalare där..
Läste också på stcs att på bilar med OBD2 uttaget under ratten, ska man kunna läsa airbag felkoder via obd2? Alltså på bilar över 96-. 

Mätarhuset ute och satt i lampa för SRS.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-2f7f0ba0a5bf23283c3b1f3c7d61bf39.jpg

Sådärja, nu lyser det..
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-552934e51c6ecbb9e8c1ac74f6d829ab.jpg

Och tempmätaren står som den ska, klockan 9
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-d57f4c06c7b16046ad6316860317356a.jpg

Bilarna står och myser,
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-d585c903c3bc0c4ca13beb954e19f58c.jpg

Tech2an kopplas in under ratten i OBDII uttaget där, var iaf så på både min 97a o 98a wink Kommer inte ihåg det exakta felmeddelandet du ska få men ska ha nått med att den inte kan få kontakt med själva airbagen, bara att byta kontakhenheten o radera felkoden smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

773 Inlägg
17 april 2013
#896
VirreEriksson skrev:
silversnurran skrev:
Tjena tänkte fan höra mig dig nu när du har det färskt i huvet hur sitter mätarhuset fast och vilka lampsocklar är det:)? Tror du dem går att byta ut mot typ xenon vita lampor?smile

Ta bort högtalargallerna och skruva bort skruvarna för att lufta instrumentbrädan, glömde inte den skruven som sitter i ovankant i handskfacket wink

Själva mätarhuset sitter endast med 2 stycken T25 torx. Dock 7 kablar som går till det.
Lamprona går att byta, sockeln är 5w5/T10. Men "Färgen" ändras inte så mkt för det är mätartavlorna som är färgade gröna. Men lite ljusare blir det, har själv gjort det.

Tackar ja det är just att jag vill ha mätarhuset lite ljusare då mitt mätarhus har börjat bli lite märkt på ljust hastighets delen:)


1 330 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#897
silversnurran skrev:
Tackar ja det är just att jag vill ha mätarhuset lite ljusare då mitt mätarhus har börjat bli lite märkt på ljust hastighets delen:)

Ja precis, då passar de perfekt!

Nyss kommit hem ifrån jobbet har var tvungen att sticka ner till garaget en sväng.
Har fått sålt en av mina uppsättningar superaero, så får bli att köra med mina "fina" superaero på brukisen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-032be97437d57e5732b3f391d970d635.jpg

Gamla fälgarna,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-b865131eaf1c2d8407970b3fa9baca52.jpg


De fina med nästan nya Michelin däck wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-e3ee525fb7a00672931daa52c21af37b.jpg


1 330 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#898
Dax igen!
En billig reservdelsbil utan motor hämtad! Ny framskärm och passagerardörr som behövs när bilen ska lackas. Samt massa annat som är nyttigt att samla på wink
Har även varit och släckt felkoden på den silvriga, srs koden. Den sa att det fattades jord(?) fram till airbagen. Är väll kablarna i rullen.. Men lampan har inte tänds ännu så frågan är om man ska våga åka in på en ombes imorgon..

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-ce0fa50474a114d3d0ce604fa6e50e68.jpg
Senast redigerat av VirreEriksson (25 april 2013)


109 Inlägg
25 april 2013
#899
VirreEriksson skrev:
Dax igen!
En billig reservdelsbil utan motor hämtad! Ny framskärm och passagerardörr som behövs när bilen ska lackas. Samt massa annat som är nyttigt att samla på wink
Har även varit och släckt felkoden på den silvriga, srs koden. Den sa att det fattades jord(?) fram till airbagen. Är väll kablarna i rullen.. Men lampan har inte tänds ännu så frågan är om man ska våga åka in på en ombes imorgon..

Jag hade samma fel med SRSen och det kan tydligen bli den felkoden om bilen stått med dåligt batteri och man försöker starta.


607 Inlägg
25 april 2013
#900
VirreEriksson skrev:
Dax igen!
En billig reservdelsbil utan motor hämtad! Ny framskärm och passagerardörr som behövs när bilen ska lackas. Samt massa annat som är nyttigt att samla på wink
Har även varit och släckt felkoden på den silvriga, srs koden. Den sa att det fattades jord(?) fram till airbagen. Är väll kablarna i rullen.. Men lampan har inte tänds ännu så frågan är om man ska våga åka in på en ombes imorgon..

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-ce0fa50474a114d3d0ce604fa6e50e68.jpg

När min SRS lyste så var det också något med jord till airbagen visade sig vara att bilen hade stått för länge utan minus kabeln till batteriet smile



Sök