VirreEriksson skrev:
Okej, såg mindre kul ut. Något man vågar ge sig på att byta själv?
Får vänta tills pengar finns..
så här beskriver dom i Saabs vhb bok:
Demontering
1 Ta bort batteriets minuskabel.
Observera
Motorn får inte vara igång då batteriets kabel lossas.
Växelströmsgeneratorn kan då skadas allvarligt.
2 Ta bort gummipluggen över krockkuddens
fästskruvar.
3 Lossa de två fästskruvarna som håller rattens
krockkudde.
4 Lyft ur krockkudden och lossa anslutningsdonet.
5 Ställ hjulen rakt fram. Lossa skarvdonet för
signalhornet i ratten.
Demontera ratten (M22).
6 Demontera rattkåporna.
7 Dela skarvdonet för signalhornet.
Klipp av spännbandet och dela kontaktrullens
skarvdon.
8 Ta bort de två skruvarna som håller kontaktrullen
och lyft bort den.
Observera
Kontaktrullen är ömtålig. Hantera den varsamt.
Montering
1 Montera kontaktrullen enligt följande:
Observera
Kontaktrullen är ömtålig. Hantera den varsamt.
Ta bort eventuell transportsäkring.
Montera kontaktrullen till hållaren.
Anslut skarvdonet (orange) för krockkudden
och skarvdonet för signalhornet.
Fäst upp skarvdonen och kablar till rattstället
med ett spännband.
Montera övre rattkåpan och därefter den
undre (4 skruvar). Se till att ledningarna till
kontaktrullen inte kläms vid kåpans mittre
fästskruv.
la Ställ in kontaktrullens mittläge enligt följande:
Kontrollera att hjulen står rakt fram.
Vrid kontaktrullen moturs till ändläget. Vrid
sedan halvvägs tillbaka, dvs ca 2,5 varv.
2 Montera ratten enligt följande:
För igenom kablarna genom hålet.
Passa in rattläget samtidigt som kontaktrullen
passas mot ratten.
Montera rattmuttern.
Åtdragningsmoment: 30 Nm (22.1 lbf ft)
Anslut signalhornets kontaktdon.
3 Sätt dit anslutningsdonet till krockkudden.
4 Montera krockkudden.
Åtdragningsmoment: Skruvar krockkudde
7,0 Nm ( 5.2 lbf ft).
5 Sätt dit gummipluggen över skruvarna.
6 Anslut batteriets minuskabel.
verkar som det inte är så himla svårt att byta den gäller nog bara att ta det lugnt när man hålls med det...