M90 på 740 turbo -90 , vill använda enkelmassesvänghjulet , vilken koppling passar

-Eddie
9 augusti 2011 · 10 Inlägg

tjena , jag har en 740 turbo årsmodell 1990. jag har planer på att montera volvo m90 växellåda som jag har liggande i garaget. jag vill använda mitt gamla enkelmassesvänghjul då jag har dåliga erfarenheter av det nyare dubbelmassehjulet. det jag behöver hjälp med är att hitta en koppling som passar utan modifikationer av svänghjulet. kopplingen måste klara mellan 300-400 hk och mer än 500 nm . jätte tacksam för svar ! mvh

Volvo 945 "rondell design 58" (1995)
BisseBmw
9 augusti 2011 · 2 Inlägg

köp 525ans ZF låda o tejpa på? tongue

BMW 745 "E65" (2002)
-Eddie
10 augusti 2011 · 10 Inlägg

BisseBmw skrev:
köp 525ans ZF låda o tejpa på? tongue

haha imon har du ingen växellåda kvar smile
obs! ställ bilen där du brukar !

Volvo 945 "rondell design 58" (1995)
Pavva
10 augusti 2011 · 1 215 Inlägg

jag kapar din tråd lite (A)

vilka modifikationer krävs när man ska ha M90 på 740 1988? (det är hydraulisk kopplig)

är det svänghjul och kardan som behövs bytas?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
-Eddie
10 augusti 2011 · 10 Inlägg

Pavva skrev:
jag kapar din tråd lite (A)

vilka modifikationer krävs när man ska ha M90 på 740 1988? (det är hydraulisk kopplig)

är det svänghjul och kardan som behövs bytas?

du behöver kardan och dubbelmassesvänghjul om du vill köra med originalkoppling från en 940 ltt eller ft som har m90 orignal. har ett sådant svänghjul liggande om du är intresserad . har även hört att man kan köra med enkelmassesvänghjulet (det som redan sitter på din bil) och en koppling från 940 td åsmodell efter 95 , kan dock inte bekräfta att det stämmer då jag inte provat själv

Volvo 945 "rondell design 58" (1995)
Pavva
10 augusti 2011 · 1 215 Inlägg

-Eddie skrev:

Pavva skrev:
jag kapar din tråd lite (A)

vilka modifikationer krävs när man ska ha M90 på 740 1988? (det är hydraulisk kopplig)

är det svänghjul och kardan som behövs bytas?

du behöver kardan och dubbelmassesvänghjul om du vill köra med originalkoppling från en 940 ltt eller ft som har m90 orignal. har ett sådant svänghjul liggande om du är intresserad . har även hört att man kan köra med enkelmassesvänghjulet (det som redan sitter på din bil) och en koppling från 940 td åsmodell efter 95 , kan dock inte bekräfta att det stämmer då jag inte provat själv

okey tongue jag vet inte kanske köper från returbilen, en jag känner har en bil som just hamnade där och dom grejjerna sitter nog kvar tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
-Eddie
11 augusti 2011 · 10 Inlägg

igen som har något bra svar?

Volvo 945 "rondell design 58" (1995)
H3dlund Med lem
11 augusti 2011 · 1 127 Inlägg

Sök och du finner tusen svar!

men kan väl vara snäll..

940 TDI efter m90 (alltså de som har m90 originalmonterad) har enkelmassesvänghjul med 228mm koppling från fabrik

Tryckplattan är samma som på Turbobilarna med 228mm koppling. Lamellen skiljer dock för den har andra splines på m90. använd m90 urtrampningslager och schimsa ut stoppklacken som kopplingsarmen vilar på ca 3mm.

Original koppling orkar med typ 350-400NM när grejerna är fräscha, men håller inte i längden..

Med Sachs -763 platta från kgtrimning och 6 puckars sinterlamell har du koppling som orkar med dryga 600nm. Med organisk lamell och den tryckplattan är den specad för ca 440nm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang