Coilovers nissan 200sx s13

fabbemannen
25 augusti 2011 · 278 Inlägg

Är inne på att skaffa coils till min 200 smile Men jag vet inte riktigt vilka man ska satsa på? Kör ju bara på vanliga landsvägar osv och inte på bana eller så..

Några tips på vilka man ska köpa? Tittat en del på Ksport ( vanliga ) coils som kostar 7900: http://www.raidopower.se/coilovers-kspo … over/894-0

Eller BC racing V1 coils : http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI … p;Visn=Std

Ytterligare en fråga, är det bolt on med sånna här coils eller ska man behöva modda en massa för att det ska passa ? Något man bör tänka på när man monterar dom, byte av packningar eller dylikt?

/ Fabbe

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
insane_1 Min dröm, din vardag.
25 augusti 2011 · 641 Inlägg

Köp ett kit som har justerbara topplagringar (fram). Original excenterbultar räcker inte till för att justera in "normal" camber om du hade tänkt att sänka mer än vad en normal sänksats gör.
Kan även vara en idé att köpa ställbara stag till bakvagnen (åtminstone camber och toe-rods) för att kunna justera camber och toe som du vill.

Välj inte den hårdaste fjäderkonstanten som går att uppbringa om du bara kör landsväg.

Annars är allt bolt-on.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
fabbemannen
25 augusti 2011 · 278 Inlägg

insane_1 skrev:
Köp ett kit som har justerbara topplagringar (fram). Original excenterbultar räcker inte till för att justera in "normal" camber om du hade tänkt att sänka mer än vad en normal sänksats gör.
Kan även vara en idé att köpa ställbara stag till bakvagnen (åtminstone camber och toe-rods) för att kunna justera camber och toe som du vill.

Välj inte den hårdaste fjäderkonstanten som går att uppbringa om du bara kör landsväg.

Annars är allt bolt-on.

Vilka kit har du att rekomendera då ? smile Tittade lite på D2 kitten också

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
insane_1 Min dröm, din vardag.
25 augusti 2011 · 641 Inlägg

Har väl inga att rekommendera direkt då jag själv bara kört med ett kit, skulle tro att de flesta i den prisklassen du kollar på är ungefär samma grejor.
Ett tips kan ju vara att köpa från England (Driftworks och Apex brukar ha ganska prisvärda prylar).

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
fabbemannen
25 augusti 2011 · 278 Inlägg

insane_1 skrev:
Har väl inga att rekommendera direkt då jag själv bara kört med ett kit, skulle tro att de flesta i den prisklassen du kollar på är ungefär samma grejor.
Ett tips kan ju vara att köpa från England (Driftworks och Apex brukar ha ganska prisvärda prylar).

Såg du körde på Apex generation 2 smile Men det är väl samma skit som BC V1 vad jag förstått ?

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
insane_1 Min dröm, din vardag.
25 augusti 2011 · 641 Inlägg

fabbemannen skrev:
Såg du körde på Apex generation 2 smile Men det är väl samma skit som BC V1 vad jag förstått ?

Läser man på nätet så verkar Apex och BC vara samma grejor, sanningshalten i det låter jag vara osagt då jag själv inte har en aning.

Senast redigerat av insane_1 (25 augusti 2011)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
fabbemannen
25 augusti 2011 · 278 Inlägg

insane_1 skrev:

fabbemannen skrev:
Såg du körde på Apex generation 2 smile Men det är väl samma skit som BC V1 vad jag förstått ?

Läser man på nätet så verkar Apex, BC och D2 vara samma grejor, sanningshalten i det låter jag vara osagt då jag själv inte har en aning.

Okej, men du är nöjd med dina coils ? Är det något mer man behöver byta när man bytar till coilsen? packningar eller dylikt

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
insane_1 Min dröm, din vardag.
25 augusti 2011 · 641 Inlägg

Har inte haft några problem med mina, så jag är nöjd, speciellt med tanke på vad dom kostade när jag köpte dom.
Är väl inget speciellt man behöver byta för att montera coilsen, förutom stagen då om man inte gillar att byta däck ofta.
Kom ihåg att göra en fyrhjulsinställning efteråt.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
fabbemannen
27 augusti 2011 · 278 Inlägg

insane_1 skrev:
Har inte haft några problem med mina, så jag är nöjd, speciellt med tanke på vad dom kostade när jag köpte dom.
Är väl inget speciellt man behöver byta för att montera coilsen, förutom stagen då om man inte gillar att byta däck ofta.
Kom ihåg att göra en fyrhjulsinställning efteråt.

Vilka stag är det du menar ?

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
insane_1 Min dröm, din vardag.
27 augusti 2011 · 641 Inlägg

Camber och toe stag till bakvagnen, finns på t.ex Driftworks eller Apex till bra pris.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang