4154
Sök

Lättat svänghjul, för/nackdelar?

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Vägde mitt gamla svänghjul idag och kom fram till att det väger mellan 10 och 11kg. Nu ska jag av olika anledningar skaffa ett annat, jag har två varianter att välja emellan. Ett standard som väger 12kg och ett eftermarknads som väger 6,5kg.

Bilen kändes ganska bra med 10kilossvänghjulet, ganska gutt bottendrag i den motorn och jag vill inte ha mindre bottendrag så jag vill inte ha ett svänghjul som väger mer än det gamla.

Mina egna funderingar...

För och nackdelar med lätt svänghjul:

+ Bra gasrespons.
+ Bättre bottendrag.
+ Kraftigare accelration.

- Klenare svänghjul som riskerar att explodera vid lite hårdare körning.
- Man måste möta dragläget med gasen och slira lite på kopplingen när man har växlat för att det inte ska bli någon "motorbromseffekt" när man släpper kopplingen och ska fortsätta att accelerera på nästa växel.
- Ryckigare gång iomed att det är mindre roterande massa som "jämnar ut" svängningarna i körsättet.
- Lättare att få pinsamma motorstopp.

För och nackdelar med ett tungt svänghjul:

+ Jämnare gång
+ Lättare att köra, blir mer förlåtande, inte lika lätt att få motorstopp.
+ Man kan börja gasa efter att man har släppt upp kopplingen när man har växlat utan att det rycker och har sig.
+ Håller bättre

- Sämre accelration.
- Sämre gasrespons, bilen känns segare.

Vilket svänghjul bör jag välja?
Antar att trögheten i ett svänghjul ökar med vikten i kvadrat?
Så ett svänghjul på 12,5kg bjuder på dubbelt så mycket motstånd som ett på 10kg?

Kan ju också säga att eftermarknadssvänghjulet var drygt tusenlappen dyrare än ett begagnat standard.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

612 Inlägg
26 augusti 2011
MagnumR skrev:
Antar att trögheten i ett svänghjul ökar med vikten i kvadrat?

Det viktiga är var vikten finns, längre ut från centrum ger större skillnad. Så att bara gå på vikten säger nästan ingenting, ett 12-kilos med 90% av vikten kring centrumet kan ha mindre inverkan än ett 6-kilos med 90% av vikten längs kanten.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Då får det bli ett 12-kilos som en bekant får fräsa bort lite gods på så att det hamnar strax under under 10 kg. Känns som att det borde bli lagom utan några större vetenskapliga studier.

Antar att ett standard svänghjul har massan jämt fördelad över hela ytan medans ett lättare eftermarknads har mest kring centrum och intill startkransen. På baksidan av ytan där lamellen greppar borde ju materialet vara mest bearbetat.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 augusti 2011
När man lättar svänghjul så gäller det att tänka sig för så att man inte försvagar konstuktionen. Nu vet jag inte vad du har för bil men i ytterkant vid startkransen bruukar vara bra. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Det är lugnt, tänkte höra med Henri (polare till en av mina kusiner) om han kunde hjälpa mig. På deras familjeföretag har de stor erfarenhet av bearbetning av prylar till diverse olika fordonsprojekt. Dock lär jag nog få betala en slant för jobbet men det kan det ju kanske vara värt. Den firman ligger bara några 100 meter ifrån där jag bor.

Visserligen så sitter inte denna koppling i närheten av några fötter men det är ju ändå obra med ett exploderande svänghjul.

12 086 Inlägg
28 augusti 2011
Snart kommer någon och säger att du tappar vridmoment, det är inte sant.
Du kan, iom att motorns karaktär ändras aningen tappa någon Nm på främst låga varv men det är försumbart.

Du tjänar några hästar genom att slippa snurra igång 10kg på veven men jag tvivlar på att det får bilen att gå mycket fortare. Lätta svänghjul gör man för att få en varvvillig motor främst.

Tar du bort material utanför kopplingens anläggningsyta är du safe, ska du plocka innanför/bakom är det bra att tänka till lite först. Det går ofta att ta mycket där också. Undvik skarpa kanter.

Jag lättade ett Sierrasvänghjul från 13.1kg till 4.9kg hehe
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/405177_xbmkmt.jpg

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Det där känns lite väl överarbetat enligt mig men samtidigt är det ju en utmaning också att ta bort så mycket som möjligt utan att grejerna blir allt för försvagade.

Aja, säljaren kunde tänka sig att svarva bort två kilo mot en ersättning på 60€ extra och det är ändå billigare än om jag låter nån här hemma göra jobbet så valet var ganska självklart.

Sök