26 augusti 2011
Trådstartare
Vägde mitt gamla svänghjul idag och kom fram till att det väger mellan 10 och 11kg. Nu ska jag av olika anledningar skaffa ett annat, jag har två varianter att välja emellan. Ett standard som väger 12kg och ett eftermarknads som väger 6,5kg.
Bilen kändes ganska bra med 10kilossvänghjulet, ganska gutt bottendrag i den motorn och jag vill inte ha mindre bottendrag så jag vill inte ha ett svänghjul som väger mer än det gamla.
Mina egna funderingar...
För och nackdelar med lätt svänghjul:
+ Bra gasrespons.
+ Bättre bottendrag.
+ Kraftigare accelration.
- Klenare svänghjul som riskerar att explodera vid lite hårdare körning.
- Man måste möta dragläget med gasen och slira lite på kopplingen när man har växlat för att det inte ska bli någon "motorbromseffekt" när man släpper kopplingen och ska fortsätta att accelerera på nästa växel.
- Ryckigare gång iomed att det är mindre roterande massa som "jämnar ut" svängningarna i körsättet.
- Lättare att få pinsamma motorstopp.
För och nackdelar med ett tungt svänghjul:
+ Jämnare gång
+ Lättare att köra, blir mer förlåtande, inte lika lätt att få motorstopp.
+ Man kan börja gasa efter att man har släppt upp kopplingen när man har växlat utan att det rycker och har sig.
+ Håller bättre
- Sämre accelration.
- Sämre gasrespons, bilen känns segare.
Vilket svänghjul bör jag välja?
Antar att trögheten i ett svänghjul ökar med vikten i kvadrat?
Så ett svänghjul på 12,5kg bjuder på dubbelt så mycket motstånd som ett på 10kg?
Kan ju också säga att eftermarknadssvänghjulet var drygt tusenlappen dyrare än ett begagnat standard.
Håll avståndet till bakomvarande fordon!